ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 листопада 2019 року Чернігів Справа № 620/2836/19
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом Заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури до Івковецької сільської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом до Івковецької сільської ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача з питання затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме обладнання (елементів) дитячого спортивного майданчика, розташованого по вул. П`ятницькій в с. Івківці Прилуцького району Чернігівської області та зобов`язати відповідача вчинити дії щодо розроблення та затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації обладнання (елементів) дитячого спортивного майданчика, розташованого по вул. П`ятницькій в с . Івківці Прилуцького району Чернігівської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що бездіяльність Івковецької сільської ради щодо незатвердження відповідних планів технічної інвентаризації та паспортизації дитячого спортивного майданчика (елементів благоустрою) порушує права дітей на безпечне дозвілля, яке беззаперечно становить суспільний інтерес та є складовою соціальної функції держави, призводить до порушень інтересів держави у цій сфері, що в свою чергу покладає на прокурора обов`язок на звернення до суду для їх захисту.
Ухвалою від 27.09.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження, без виклику сторін. Одночасно, встановлено відповідачу строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач належним чином повідомлявся про розгляд справи, підтвердженням чому слугує наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення. Втім, відзив на позов не подав.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
Статтею 1 Закону України від 14.10.2014 №1697-VII "Про прокуратуру" визначено, що прокуратура України становить єдину систему, яка в порядку, передбаченому цим Законом, здійснює встановлені Конституцією України функції з метою захисту прав і свобод людини, загальних інтересів суспільства та держави.
Частиною 3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання.
З урахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Виходячи зі змісту ч.1 ст.8 Конституції України охоронюваний законом інтерес перебуває під захистом не тільки закону, а й об`єктивного права в цілому, що панує у суспільстві, зокрема, справедливості, оскільки інтерес у вузькому розумінні зумовлюється загальним змістом такого права та є його складовою.
Так, Прилуцькою місцевою прокуратурою вивчено стан дотримання законодавства щодо благоустрою населених пунктів, а саме: дитячого спортивного майданчика як об`єкту благоустрою та встановлено, що планова технічна інвентаризація та паспортизація дитячого спортивного майданчика в с. Івківці Прилуцького району Чернігівської області не проводилась.
Згідно інформації, наданої Івковецькою сільською радою за №03-04/482 від 25.07.2019, сільською радою зазначений дитячий спортивний майданчик, який розташований по вул. П`ятницькій в с.Івківці Прилуцького району, перебуває на балансі Івковецької сільської ради.
Вказаний дитячий спортивний майданчик придбано Івковецькою сільською радою у ФОП ОСОБА_1 згідно договору від 03.11.2017 №128. Відповідно до інвентарної картки № 110 обліку основних засобів в бюджетних установах дитячий спортивний майданчик в с. Івківці (інвентарний номер 10148110) балансовою (первісною) вартістю 128 750 грн оприбуткований 30.11.2017.
Рішенням двадцять першої сесії Івковецької сільської ради від 14.06.2018 Про прийняття у комунальну власність та взяття на баланс дитячих спортивних майданчиків дитячий спортивний майданчик для с. Івківці в комплекті (згідно специфікації), на суму 128 тис. 750 грн прийнятий у комунальну власність та взятий на баланс Івковецької сільської ради.
Відповідно до зазначеної інформації Івковецької сільської ради плани щодо інвентаризації та паспортизації дитячого спортивного майданчика не затверджувалися. Паспорт та інвентаризаційні документи на дитячий спортивний майданчик, розташований в с. Івківці по вул. П`ятницькій, відсутні.
Вказані порушення, на думку позивача, свідчать про бездіяльність з боку Івковецької сільської ради, що стало наслідком звернення до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку зазначеним обставинам, суд зважає на таке.
Відповідно до п. а ч.7 ст.30 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення, здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Статтею 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено питання, вирішення яких віднесено до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради. Відповідно до п.44 ч.1 наведеної вище статті виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 20 Закону України Про благоустрій населених пунктів (далі - Закон №2807-IV) організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).
Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у ст.1 Закону № 2807-IV є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення територїї, а також соціально- економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Згідно ч.1 ст.2 Закону №2807-IV благоустрій населених пунктів передбачає: 1) розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об`єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів і об`єктів; 2) організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об`єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення; 3) створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону №2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.
За змістом пунктів 1, 2 ч.1 ст.13 Закону №2807-IV об`єктами благоустрою населених пунктів, серед іншого, є території загального користування та прибудинкові території. Елементами (частинами) об`єктів благоустрою, відповідно до п. 8 ч. 1 ст.21 Закону №2807-IV, є обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків.
Пунктом 5 ч.2 ст.18 Закону №2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого`самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
На виконання наведених вище положень ст.18 Закону №2807-IV Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 №550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція №550).
Згідно п.1.3 Інструкції №550 під паспортизацією об`єктів благоустрою слід розуміти складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; під технічною інвентаризацією об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного Стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.
Відповідно до п.1.4 Інструкції №550 технічна інвентаризація та паспортизація об`єктів благоустрою проводяться власником, балансоутримувачем або виконавцем на підставі договору із замовником або самостійно.
Пунктом 1.5 Інструкції №550 передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитись згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
А отже, організацію благоустрою території села Івківці повинна забезпечувати Івковецька сільська рада, до компетенції якої віднесено, зокрема, затвердження правил і заходів благоустрою населеного пункту.
Для підтримання об`єктів благоустрою у належному стані Закон № 2807-IV зобов`язує, зокрема, підприємства, установи, організації у сфері благоустрою населених пунктів проводити їх планову інвентаризацію та паспортизацію. Однією з необхідних умов для належного виконання цього обов`язку є наявність затвердженого плану проведення таких заходів з благоустрою населеного пункту.
За змістом наведених вище положень Закону №2807-IV та прийнятої на його виконання Інструкції №550, затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою на території с. Івківці є компетенцією сільської ради.
Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, Івковецькою сільською радою не виконуються вимоги Закону України Про благоустрій населених пунктів . Плани паспортизації та інвентаризації не затверджено, як наслідок паспорт та інвентаризаційні документи на дитячий спортивний майданчик по вул. П`ятницькій в с. Івківці Прилуцького району відсутні.
А тому, в порушення наведених вимог Закону України Про благоустрій населених пунктів , Івковецькою сільською радою не було забезпечено виконання вимог законодавства в частині затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населеного пункту.
З наведеного вище вбачається бездіяльність Івковецької сільської ради, так як за відсутності затверджених планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою (їх частин), не проведено планову інвентаризацію та паспортизацію відповідно до вимог ст.18 Закону №2807-IV, закріпленого об`єкту благоустрою, а саме дитячого спортивного майданчика, розташованого в с. Івківці по вул. П`ятницькій Прилуцького району.
Таким чином, Івковецька сільська рада, будучи суб`єктом, який здійснює управління об`єктами благоустрою населеного пункту, не виконала покладені законодавством повноваження, не вжила заходів щодо затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населеного пункту, допускаючи протиправну бездіяльність.
Враховуючи викладене, бездіяльність відповідача щодо не розроблення та не затвердження відповідних планів інвентаризації призводить до порушення у свою чергу покладених на Івковецьку сільську раду обов`язків проводити інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ним об`єктів благоустрою, зокрема, дитячого спортивного майданчика, розташованого на території с. Івківці, а також порушує передбачені положення ст.ст. 3, 27 Конституції України, ч.2 ст.6 Закону України Про охорону дитинства , ст.31 Конвенції про права дитини Генеральної асамблеї ООН, права дітей села на життя, охорону здоров`я, безпечні умови життя і здорового розвитку, отримання можливостей для культурної і творчої діяльності, дозвілля і відпочинку.
Враховуючи все вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов Заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури до Івковецької сільської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії належить задовольнити повністю.
Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки, позивач в даній справі виступає, як орган державної влади, уповноважений реагувати на порушення закону у сфері дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог законодавства з питань благоустрою, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст.12, 72, 139, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Заступника керівника Прилуцької місцевої прокуратури до Івковецької сільської ради про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Івковецької сільської ради з питання затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населення (їх частин), а саме обладнання (елементів) дитячого спортивного майданчика, розташованого по вул. П`ятницькій в с. Івківці Прилуцького району Чернігівської області.
Зобов`язати Івковецьку сільську раду вчинити дії щодо розроблення та затвердження планів технічної інвентаризації та паспортизації обладнання (елементів) дитячого спортивного майданчика, розташованого по вул. П`ятницькій в с.Івківці Прилуцького району Чернігівської області.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня отримання його копії. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Позивач - Заступник керівника Прилуцької місцевої прокуратури (вул. 1 Травня, 50а, м.Прилуки, Чернігівська область, 17500, код 02910114).
Відповідач - Івковецька сільська рада (вул.Незалежності, 3-А, с. Івківці, Прилуцький район, Чернігівська область, 17580, код 04415695)
Повне рішення суду складено 25.11.2019.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2019 |
Оприлюднено | 26.11.2019 |
Номер документу | 85862425 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні