ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" листопада 2019 р. Справа № 924/969/19
м. Хмельницький
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., за участю секретаря судового засідання Тлустої У.О., розглянувши справу у залі судового засідання № 337
за позовом акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький
до Кам`янської сільської ради, с. Кам`янка Кам`янець-Подільського району Хмельницької області
про стягнення 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу, 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу,
Представники сторін:
позивача: Трубнікова О.В. - представник згідно довіреності № 007ДР-52-0619;
відповідача: Волощук Ю.В. - сільський голова (присутній в підготовчому засіданні), Бєлікова О.Ю. - представник згідно довіреності (присутній в підготовчому засіданні)
У судовому засіданні 25.11.2019р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
Процесуальні дії по справі.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 20.09.2019р. відкрито провадження у справі № 924/309/19 в порядку розгляду за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою господарського суду Хмельницької області від 25.11.2019р. судом прийнято заяву позивача про зменшення позовних вимог, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Виклад позицій учасників судового процесу, заяви, клопотання.
Позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою, в якій просить стягнути з відповідача 66149,24 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу та 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що відповідно до п. 2.1. Типового договору розподілу природного газу оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором. Як відзначає позивач у позовній заяві, 10.09.2018р. при огляді лічильника газу на об`єкті відповідача представниками акціонерного товариства "Хмельницькгаз" було виявлено ознаки несанкціонованого втручання в роботу лічильника газу, що зафіксовано в акті про порушення. Вказаний лічильник було демонтовано для направлення на експертизу, що підтверджується протоколом щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу. Відповідно до акта експертизи лічильника газу за висновком комісії виявлено втручання в комерційний вузол обліку (порушено систему пломбування газового лічильника). Комісією з розгляду актів про порушення було прийнято рішення про задоволення акту про порушення та затверджено акт-розрахунок вартості не облікованого об`єму природного газу - 66149,24 грн. за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р. Також позивач просить суд стягнути витрати, що пов`язані з експертизою лічильника.
Представником позивача надано суду відповідь на відзив від 04.11.2019р., відповідно до якого АТ "Хмельницькгаз" вважає доводи відповідача, викладені у відзиві, безпідставними та необґрунтованими. Так, позивач вказує, що підставою для нарахувань є акт про порушення від 10.09.2018р., що підписаний відповідачем. Разом з тим, акт від 15.06.2018р. не є документом, що належним чином оформлений відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем, а саме п. 4 глави 5 розділу ХІ. Тому даний документ не мав юридичних наслідків, які настають після оформлення актів у відповідності до вимог Кодексу ГРМ. Крім того, позивач зазначає, що Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженого наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005р. № 619, не поширюється на взаємовідносини між АТ "Хмельницькгаз" та Кам`янською сільською радою, оскільки впорядковує відносини між газопостачальними організаціями, газотранспортними організаціями і фізичними особами. Водночас відносини між газорозподільними підприємствами та споживачами природного газу як фізичними, так і юридичними особами з питань, що стосуються розподілу природного газу у тому числі під час проведення експертизи лічильників газу, регулюються виключно Кодексом ГРМ.
Як зазначено представником позивача у відповіді на відзив, 15.05.2014р. між позивачем та відповідачем оформлено акт на встановлення охоронної пломби на лічильник газу відповідача, відповідно до якого на суматорі лічильного механізму було встановлено клейку пломбу № 6815813. Згідно акта відповідальність за цілісність та збереження пломб несе споживач. На підтвердження факту пошкодження гайки лівого фланця лічильника та порушення механізму пломбування лічильника (зняття пломбувального дроту з лівої гайки), відсутність клейкої пломби "Бар`єр" представником позивача надано відповідні фотокопії.
Стосовно тверджень відповідача про порушення при проведенні розрахунку не облікованого об`єму природного газу представник позивача зазначає, що Кодекс ГРМ при визначенні періоду розрахунку об`єму не облікованого природного газу не містить прив`язки до опалювального (неопалювального) періоду. Початковою датою розрахунку є день останнього контрольного зняття показань лічильника газу. Такі покази лічильника були зафіксовані у акті від 16.02.2018р. Кінцевою датою такого розрахунку є день виявлення порушення. Як стверджує позивач, оскільки порушення було виявлено після припинення газопостачання на об`єкті відповідача, то відповідні нарахування проводились до дня припинення газопостачання. Також представник позивача зазначає, що номінальна потужність газового котла у розмірі 2,87 м.куб/год. зазначена у додатку № 4 до Типового договору розподілу природного газу, який підписаний відповідачем та засвідчений його печаткою.
18.11.2019р. представником позивача надано суду додаткові пояснення, відповідно до яких вказує, що 29.05.2018р. не може бути датою останнього контрольного зняття показань лічильника, оскільки 29.05.2018р. на об`єкті відповідача було лише припинено газопостачання, а лічильник представниками позивача не оглядався та покази лічильника не фіксувалися, тому що відповідач не допустив представників позивача в теплогенераторну котельню, де знаходився лічильник, що підтверджується відповідним актом. Окрім того, у даному акті зазначено, що останній показник, на який відповідач провів оплату ще в квітні 2018 року, є показник 25406 м.куб. Саме з останньої оплати відповідача і взято показник 25406 м.куб. та зафіксовано в акті від 29.05.2018р. Як вказує позивач, зміст п. 4 глави 1 розділу І кодексу ГРМ не дає підстав вважати, що акт на припинення газопостачання від 29.05.2019р. є документом, що засвідчує факт контрольного зняття показань лічильника чи контрольний огляд вузла обліку, оскільки не містить особистого підпису споживача, не містить інформації щодо виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ. Водночас, акт від 16.02.2018р. є документом, який засвідчує факт останнього зняття показань лічильника відповідача та його контрольний огляд.
Також відмічено, що посилання відповідача на абз. 2 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ є безпідставними, оскільки на об`єкті відповідача встановлено лише один лічильник газу та відсутні дублюючий вузол обліку, обчислювач чи коректор об`єму газу.
Представником акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" подано заяву про зменшення позовних вимог від 25/11/2019р., у якій просить суд стягнути з відповідача на користь позивача 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу, 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу.
Представник позивача в судове засідання з`явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі із врахуванням заяви про зменшення позовних вимог.
Представником відповідача надано суду відзив на позовну заяву, у якому проти позову заперечує. В обґрунтування своїх заперечень зазначає, зокрема, що в позові позивач не вказує, що 15.06.2018р. при огляді контролером Пічкур А. (номер посвідчення 340) лічильника газу було встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем, яке кваліфікувалось як пошкодження пломби контролера. Контролером було складено акт про порушення без номера та підпису представника відповідача. Однак, за твердженням відповідача, 18.06.2018р. за підписом начальника Кам`янець-Подільського відділення ПАТ "Хмельницькгаз" на адресу відповідача надійшов другий екземпляр акту про порушення від 15.06.2018р. № 18-7, де вже до кваліфікації порушення додано формулювання "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ". Відповідач звертає увагу у відзиві на п. 3.2.3. Положення про проведення експертизи лічильника газу, встановлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, де зазначено, що газопостачальна організація зобов`язана протягом 5 днів у сільській місцевості від дати реєстрації акта про виявлення порушення демонтувати та відправити лічильник газу на експертизу. Однак, позивачем вказаних дій не було зроблено. Водночас, відповідно до п. 7 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем України на дату складання акта виявлення порушення оператор ГРМ забезпечує усунення порушення. У разі неможливості усунення на дату складання акту представник оператора ГРМ робить відповідний запис і забезпечує контроль за усуненням порушення, про що складається акт про усунення порушення. Позивачем, як відмічає відповідач, 15.06.2018р. цього не було зроблено. Крім того, відповідач у відзиві стверджує, що 10.09.2018р. позивач змінює зміст порушення і вказує на знятті клейкої пломби "Бар`єр" на суматорі лічильного механізму відповідача. Факт пломбування клейкою пломбою "Бар`єр" повинен бути підтверджений актом про проведення пломбування і передачу на збереження споживачеві лічильника газу та установлених пломб і індикаторів. Даний акт про встановлення клейкої пломби "Бар`єр" на суматорі лічильника у відповідача відсутній. Позивач не надав фотофіксації, що підтверджує наявність даної пломби на лічильнику газу відповідача до перевірки 10.09.2018р.
Відповідач вважає безпідставним припущення, викладене в акті експертизи лічильника газу від 18.09.2018р. та висновок комісії про розгляд акту про порушення від 10.09.2018р. щодо використання байпасу для несанкціонованого відбору природного газу. В акті експертизи від 18.09.2018р. зазначено, що гайка кріплення лівого фланця лічильника пошкоджена, що дає можливість демонтувати лічильник без порушення цілісності пломби на фланцях та встановлення байпас. Проте, у висновку експертизи не вказано про порушення пломбування гайки кріплення правого фланця лічильника, яка дійсно є непошкодженою. На думку відповідача, цей факт заперечує припущення експертизи про можливість демонтувати лічильник без порушення цілісності пломби на фланцях та встановлювати байпас.
Також відповідач у відзиві зауважує, що в протоколі засідання комісії вказано, що 29.05.2018р. - дата припинення газопостачання. Відповідно до абз. 2 п. 4 глави 7 Кодексу газорозподільних систем при припиненні газопостачання (розподілу природного газу) складається акт в двох примірниках, один з яких залишається у споживача. Проте, позивач не надав даного акту, як підтвердження дій газопостачальника з припинення постачання газу за договором, укладеним між позивачем та відповідачем. Також позивач не попередив відповідача про дату та причини припинення газопостачання за три дні, як того вимагає глава 7 розділу VI Кодексу газорозподільних систем. Таким чином, позивачем було порушено порядок проведення перевірки ЗВТ, порядок встановлення порушень та оформлення акту про порушення, порядок усунення порушення, встановленого оператором ГРМ.
Крім того, в акті-розрахунку необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу вказана номінальна витрата природного газу на одиницю ГСО (котел ВАХІ) згідно додатку № 4 Типового договору розподілу природного газу, який додається до заяви-приєднання від 01.01.2016р. 2,87 м.куб/год. Даного додатку відповідачу надано не було. Однак, до договору на постачання природного газу за регульованими тарифами (додаток № 1) номінальні витрати газу на один споживаючий прилад (котел ВАХІ встановлений у 2011 році) відповідача вказані у розмірі 2,64 м.куб/год. Отже, за висновком відповідача, розрахунок здійснений за завищеною номінальною потужністю газового обладнання відповідача.
Відповідач в запереченнях на відповідь на відзив, зазначає, що, на думку останнього, 16.02.2018р. хибна дата останнього контрольного зняття показів лічильника. За твердженнями ради, дата 29.05.2018р. є датою останнього контрольного зняття, оскільки в даний час відбулося припинення газопостачання, зафіксовано покази лічильника - 25406 куб. та не зафіксовано несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ. Відповідач зазначає, що пошкодження ЗВТ відбулося після припинення газопостачання, а акт про порушення від 10.09.2018р. не фіксує порушення у вигляді самовільного відновлення споживачем газопостачання та демонтаж лічильника здійснений в день складання акту про порушення.
Позивачем та відповідачем подані письмові згоди на розгляд справи по суті у той самий день після закінчення підготовчого засідання.
Окрім того, представник відповідача у заяві від 25.11.2019р. вказав про визнання позову у сумі 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу, 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу. При цьому, усно просив суд врахувати ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" та ст. 130 ГПК України.
Згідно приписів ч. 1 ст. 191 ГПК України, позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Проаналізувавши зміст і суть поданої представником відповідача заяви та взявши до уваги положення ст. 191 ГПК України, суд відзначає, що вона дійсно за своєю суттю та змістом є заявою про визнання позову відповідачем.
За положеннями ч. 4 ст. 191 ГПК України у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову.
Матеріали справи не містять доказів того, що визнання відповідачем позову у цій справі суперечить закону або порушує права чи інтереси інших осіб, у зв`язку з чим, суд дійшов висновку про ухвалення у справі № 924/969/19 судового рішення.
Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1005791455 від 27.09.2019р. Кам`янська сільська рада зареєстрована за адресою: Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с. Кам`янка, ідентифікаційний код 22986332.
01.01.2016р. між публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (оператор ГРМ) та Кам`янською сільською радою (споживач) було укладено заяву-приєднання № 09420MRE98EB016 до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим) на постачання природного газу на умовах Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015р. № 2498.
Працівниками Кам`янець-Подільського відділення ПАТ "Хмельницькгаз" 10.09.2018р. складено акт про порушення № 18-11, за участю голови Кам`янської сільської ради Волощук Ю.В. На дату складання акта на об`єкті (приміщення сільської ради) встановлено порушення Кодексу газорозподільних систем, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема, лічильника газу), що полягає у: на суматорі лічильного механізму відсутня клейка пломба "Бар`єр"; виявлено підозру на зняття пломбувального дроту шляхом пошкодження пломбувального отвору на вхідному фланці лічильника газу. Покази лічильника (ЗВТ) на дату складання акта - 25406,45 куб.м. У акті зазначено, що лічильник знято на експертизу разом з фланцем та запаковано в пакет та опломбовано. Комісія публічного акціонерного товариства "Хмельницькгаз" з розгляду даного акта буде проводити засідання 18.09.2018р. за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 41. Із даним актом про порушення ознайомлений представник споживача Волощук Ю.В., зауваження представника споживача до цього акта про порушення відсутні.
Представниками оператора ГРМ та споживача 10.09.2018р. підписано протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу у зв`язку із ознаками порушення Кодексу газорозподільних систем - підозра на втручання в роботу лічильника газу.
Відділом лабораторних вимірів публічного акціонерного товариства "Хмельницькгаз" складено дефектний акт № 2018/7364 визнання неможливості виконання ремонту побутового лічильника газу заводський № 3068485, показник - 25406,45, марка - Самгаз, рік випуску - 2009р. та зроблено висновок, виходячи із встановлених недоліків та вагомого переліку зношених запчастин, ремонт лічильника газу не є доцільним з технічних та економічних показників та визнаний непридатним до подальшої експлуатації та ремонту, відповідно до п. 4 глави 8 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП № 2494 від 30.09.2015р.
Державним підприємством "Хмельницький науково-виробничий центр стандартизації, метрології та сертифікації" складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 8372 від 18.09.2018р., відповідно до якої за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (№ 3068485) не відповідає вимогам ДСТУ 3336 - 96. Підстава для визнання ЗВТ непридатним - похибка вимірювання Qmin перевищує допустиме значення.
Комісією публічного акціонерного товариства "Хмельницькгаз" без присутності представника споживача складено акт експертизи лічильника від 18.09.2018р., відповідно до якого комісією встановлено зрив пломби-наклейки з лічильного механізму та механічні пошкодження: гайка кріплення лівого фланця лічильника пошкоджена, а саме порушено цілісність пломбувального отвору (пломба на фланцях 54726417), що дає можливість демонтувати лічильник без порушення цілісності пломби на фланцях та встановлювати байпас. За висновком комісії виявлено втручання в комерційний вузол обліку (порушено систему пломбування газового лічильника).
18.09.2018р. відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ, зокрема, акта про порушення від 10.09.2018р. по об`єкту споживача - Кам`янська сільська рада, за відсутності представника сільської ради. Вищезазначеною комісією вирішено задовольнити акт про порушення від 10.09.2018р. в повному обсязі та затвердити акт - розрахунок спожитого не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 16.02.2018р. (день останнього контрольного зняття показників лічильника) по 29.05.2018р. (припинення газопостачання).
Комісією складено акт-розрахунок не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р., погодженого технічним директором ПАТ "Хмельницькгаз", відповідно до якого за період порушення, 103 доби (з 16.02.2018р. по 29.05.2018р.) розрахунковий не облікований об`єм природного газу складає 7094 м.куб (2,87 м.куб/год. (номінальна витрата природного газу на одиницю згідно додатка № 4 до Типового договору розподілу природного газу) * 24 год. * 103 дні). Об`єм природного газу, фактично сплачений споживачем протягом періоду порушення складає 1060,071 м.куб.: лютий - 614/28 * 13 = 285,071 м.куб.; березень - 566 м.куб.; квітень - 209 м.куб.; травень - 0 м.куб. Загальний донарахований об`єм природного газу становить 7094,64 - 1060,071 = 6034,569 м.куб. Вартість вказаного об`єму газу складає 66149,24 грн.: лютий 610,37 * 10,61454 = 6478,79 грн.; березень 1569,28 * 11,94960 = 18752,26 грн.; квітень 1857,40 * 10,61454 = 19715,44 грн.; травень 1997,52 * 10,61454 = 21202,75 грн.
Товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" виставлено Кам`янській сільській раді рахунок на оплату № ХМ000014246 від 01.10.2018р на суму 66149,24 грн.
Відділом лабораторних вимірів ПАТ "Хмельницькгаз" складено акт № 459/вт від 18.09.2018р. на суму 1009,34 грн. за проведення експертизи газового лічильника разом із зміною і монтажем згідно наказу № 184 від 11.05.2016р. ПАТ "Хмельницькгаз". Вказаний акт підписано лише підрядником - відділом лабораторних вимірів ПАТ "Хмельницькгаз".
Кам`янець-Подільським відділенням ПАТ "Хмельницькгаз" листом від 19.10.2018р. направлено голові Кам`янської сільської ради перелік документів, а саме: акт експертизи лічильника газу від 18.09.2018р.; акт № 459/вт від 18.09.2018р.; дефектний акт № 2018/7364; довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки; копію протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу від 18.08.2018р.; акт-розрахунок; рахунок на оплату від 01.10.2018р., який отримано Кам`янською сільською радою 22.10.2018р., про що свідчить відповідна відмітка.
15.08.2019р. регіональною газовою компанією "Хмельницькгаз" надіслано голові Кам`янської сільської ради лист з вимогою сплатити 66149,24 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу та 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу. Факт надіслання листа підтверджується вкладенням у цінний лист з описом від 15.08.2019р., фіскальним чеком від 15.08.2019р. та поштовою накладною № 2901302755200. Вказаний лист отримано відповідачем про що свідчить поштове відстеження за трек-номером 2901302755200.
В матеріалах справи також наявний акт про порушення складений 15.06.2018р. Кам`янець-Подільським відділенням ПАТ "Хмельницькгаз", яким встановлено порушення кодексу газорозподільних систем: пошкодження пломби контролера. Покази лічильника (ЗВТ) на дату складання акта становили 25406 куб.м. У акті зазначено, що комісія ПАТ "Хмельницькгаз" з розгляду цього акта буде проводити засідання 25.07.2018р. за адресою: м. Кам`янець -Подільський , вул. М. Харченка, 64.
Листом від 18.06.2018р. Кам`янець-Подільським відділенням ПАТ "Хмельницькгаз" повідомлено голову Кам`янської сільської ради, що у зв`язку з відмовою в підписанні акта про порушення від 15.06.2018р. на місці складання відділення направляє другий екземпляр акта про порушення.
Листом від 24.07.2018р. Кам`янець-Подільським відділенням ПАТ "Хмельницькгаз" повідомлено голову Кам`янської сільської ради, що розгляд акту про порушення № 18-7 від 15.06.2018р. розглядатиметься 31.07.2018р. за адресою: м. Хмельницький, вул. Проспект Миру, 41, каб. 406. о 10-00 год.
Представником оператора ГРМ та споживачем 10.09.2018р. підписано акт про виявлені порушення, відповідно до якого представником оператора газорозподільної системи висловлено сумнів у правильній роботі встановленого за адресою: с. Кам`янка, вул. Шкільна, 6 лічильника типу Самгаз G4, зав. № 3068485 з показами 25406,45 куб.м. з причини унеможливлення виявлення дефекту лічильника шляхом зовнішнього огляду.
21.01.2016р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" (постачальник) та Кам`янською сільською радою (споживач) укладено договір на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів № 11410MRE98EB016, відповідно до п. 1.1. якого постачальник зобов`язується передати у власність споживачу у 2016 році природний газ, а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.
Відповідно до п. 1.2. договору річний плановий обсяг постачання газу - до 5,210 тис.куб.м.
Пунктом 1.3. договору визначено планові обсяги постачання газу по місяцях (тис.куб.м.): січень - 0,810; лютий - 0,810; березень - 0,750; квітень 0,410; жовтень - 0,810; листопад - 0,810; грудень - 0,810.
Згідно п. 3.2. договору ціна газу становить 7811,76 грн. за 1000 куб.м.
Як передбачено п. 3.6. договору, загальна сума договору складається із місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за даним договором та становить 40700,00 грн.
Цей договір набуває чинності з дати його підписання уповноваженими представниками сторін та скріплення їх підписів печатками (за наявності) сторін і діє в частині постачання газу з 01 січня 2016 року до 31 грудня 2016 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 11.1 договору).
23.01.2017р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" (постачальник) та Кам`янською сільською радою (споживач) укладено додаткову угоду № 1/2017 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 21.01.2016р., відповідно до п. 1 якої пункт 1.1. розділу І договору викладено у наступній редакції: "1.1. Постачальник зобов`язується передати у власність споживачу природний газ (Код ДК 016-2010-06.20.1 - газ природний, скраплений або в газоподібному стані газ природний, скраплений або в газоподібному стані - 06.20.10-00.00) код ДК 021:2015 (CPV 2008) (09123000-7 - Природний газ), а споживач зобов`язується прийняти та оплатити вартість газу у розмірах, строки та порядку, що визначені договором.".
Відповідно до п. 2 додаткової угоди від 23.01.2017р. пункт 1.2. розділу І договору викладено у наступній редакції: "1.2. Річний плановий обсяг постачання газу на 2017 рік - до 4,12 тис.куб.м".
Згідно п. 3 додаткової угоди від 23.01.2017р. пункт 1.3. розділу І договору викладено у наступній редакції: "1.3. Планові обсяги постачання газу на 2017 рік по місяцях (тис.куб.м.): січень - 0,800; лютий - 0,800; березень - 0,460; жовтень - 0,400; листопад - 0,460; грудень - 0,800".
Як передбачено п. 4 додаткової угоди від 23.01.2017р., пункт 3.6. розділу ІІІ договору викладено у наступній редакції: "3.6. Загальна сума договору складається із місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за даним договором та становить 36940,00 грн.".
Додаткова угода набирає чинності з моменту її підписання сторонами та діє з 01 січня 2017 року по 31 грудня 2017 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 7 додаткової угоди від 23.01.2017р.).
17.01.2018р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькгаз збут" (постачальник) та Кам`янською сільською радою (споживач) укладено додаткову угоду № 1/2018 до договору на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів від 21.01.2016р., відповідно до п. 1 якої пункт 1.2. розділу І договору викладено у наступній редакції: "1.2. Річний плановий обсяг постачання газу на 2018 рік - до 4,153 тис.куб.м".
Згідно п. 2 додаткової угоди від 17.01.2018р. пункт 1.3. розділу І договору викладено у наступній редакції: "1.3. Планові обсяги постачання газу на 2018 рік по місяцях (тис.куб.м.): січень - 0,600; лютий - 0,600; березень - 0,400; жовтень - 0,600; листопад - 0,600; грудень - 0,953".
Як передбачено п. 3 додаткової угоди від 17.01.2018р., пункт 3.6. розділу ІІІ договору викладено у наступній редакції: "3.6. Загальна сума договору складається із місячних сум вартості газу поставленого споживачеві за даним договором та становить 46500,00 грн.".
Додаткова угода набирає чинності з моменту її підписання сторонами та діє з 01 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, а в частині проведення розрахунків - до їх повного здійснення (п. 6 додаткової угоди від 17.01.2018р.).
ПАТ "Хмельницькгаз" (виконавцем) передано, а Кам`янською сільською радою (замовником) отримано природний газ, що підтверджується підписаними сторонами актами прийому-передачі природного газу, а саме: за січень 2018 року спожито газу 466 м.куб.; за лютий 2018 року - 614 м.куб.; березень 2018 року - 566 м.куб.; квітень 2018 року - 209 м.куб.; січень 2017 року - 722 м.куб.; лютий 2017 року - 635 м.куб.; березень 2017р. - 589 м.куб.; квітень 2017 року - 0,356 м.куб.
Відповідно до додатку 1 до договору на постачання природного газу за регульованим тарифом від 30.10.2015р. № 2015/ТП-БО-П 010006 Кам`янською сільською радою на пункті призначення встановлено газоспоживаюче обладнання (котел). Номінальні витрати газу на один газоспоживаючий прилад складають 2,64 м.куб/год. Тип приладу обліку газу - Рівне Q4, № 3068484, 2011р.в.
Оператором ГРМ (публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз") та споживачем (Кам`янською сільською радою) підписано додаток № 4 до Типового договору розподілу природного газу (Розрахунок втрат і витрат природного газу. Перелік точок комерційного обліку споживача), відповідно до якого номінальні витрати природного газу на одиницю ГСО становлять 2,87 м.куб./год. при режимі роботи 24 год./добу.
Відповідно до акта від 16.02.2018р. представником ПАТ "Хмельницькгаз" у присутності споживача проведено дотримання правил споживання природного газу та достовірності його обліку. Так, у вказаному акті встановлено, зокрема, наявність та цілісність на газовому лічильнику Самгаз, заводський номер 3068485, пломб Держстандарту України, пломб ПАТ "Хмельницькгаз", відсутність механічних пошкоджень лічильника.
29.05.2018р. представником Кам`янець-Подільського відділення ПАТ "Хмельницькгаз" у присутності представника Кам`янецької сільської ради складено акт про припинення (обмеження) газопостачання вхідної засувної арматури газопроводу або газорозподільного пункту (за його наявності). Покази вимірювального приладу на момент відключення становили 25406. Пломбу на збереження прийняв Волощук Ю.В. , який від підпису у акті відмовився.
15.05.2014р. представником Кам`янець-Подільської філії ПАТ "Хмельницькгаз" у присутності представника Кам`янської сільської ради складено акт на встановлення/зняття охоронної пломби на ПЛГ. Номер газового лічильника - 30688485, дата випуску - 2009 рік, номер пломби - 6815813 . Пломбу на збереження прийняв представник споживача.
29.05.2018р. представниками публічного акціонерного товариства "Хмельницькгаз" складено акт про те, що представник Кам 'янської сільської ради Волощук Ю.В. не надавав доступу до теплогенераторної котельні Кам 'янської сільської ради для зняття контрольного показника лічильника газу. У акті зазначено, що останній оплачений показник лічильника - 25406 м.куб.
У зв`язку з невиконанням відповідачем зобов`язань з оплати вартості не облікованого об`єму природного газу та витрат на експертизу лічильника позивач звернувся з позовом до суду про стягнення 35088,77 грн.
Норми права, застосовані судом, оцінка доказів, аргументів, наведених учасниками справи, та висновки щодо порушення, не визнання або оспорення прав чи інтересів, за захистом яких мало місце звернення до суду.
Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п. 4 глава 3 розділу VI Кодексу ГРМ).
Фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 7 глава 3 розділу VI Кодексу ГРМ).
Судом встановлено, що 01.01.2016р. Кам`янська сільська рада заявою-приєднанням № 09420MRE98EB016 приєдналася до умов договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим).
Договір розподілу природного газу є типовим і затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі - Регулятор, НКРЕКП) № 2498 від 30.09.2015р.
Цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 1.3. типового договору).
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з п.п. 7.4, 8.1 договору розподілу природного газу споживач зобов`язаний дотримуватись інших вимог цього Договору та Кодексу газорозподільних систем. За невиконання або неналежне виконання своїх зобов`язань за цим Договором Сторони несуть відповідальність згідно з цим Договором та чинним законодавством України.
Відповідно до п.п. 3 п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, до порушень споживача та несанкціонованого споживача, які кваліфікуються як несанкціонований відбір природного газу з ГРМ (крадіжка газу) та внаслідок яких щодо них здійснюється нарахування необлікованих об`ємів (обсягів) природного газу, належать зокрема, несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу).
Із матеріалів справи вбачається, що при перевірці вузла обліку газу 10.09.2018р. по об`єкту позивача за адресою: с. Кам`янка, вул. Шкільна, 6, приміщення сільської ради, співробітниками Кам`янець-Подільського відділення публічного акціонерного товариства "Хмельницькгаз" виявлено порушення відповідачем Кодексу газорозподільних систем, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу) (п.п. 3. п. 1 глави 2 розділу XI Кодексу газорозподільних систем), про що складено акт про порушення № 18-11 від 10.09.2018р.
Актом встановлено, що на суматорі лічильного механізму відсутня клейка пломба "Бар`єр"; виявлено підозру на зняття пломбувального дроту шляхом пошкодження пломбувального отвору на вхідному фланці лічильника газу.
Відповідно до п. 2 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.
Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.
З актом про порушення № 18-11 від 10.09.2018р. ознайомлений представник споживача - голова Кам`янської сільської ради Волощук Ю.В.
Лічильник газу типу Самгаз G 4, заводський № 3068485 відповідно до протоколу щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу від 10.09.2018р. було направлено на позачергову експертну повірку.
Згідно з результатами проведеної експертизи, за відсутності представника Кам`янської сільської ради, актом від 18.09.2018р. експертизи лічильника газу типу Самгаз G 4, заводський № 3068485, 2009 року випуску, покази 25406,45 м.куб., комісією зроблені висновки про виявлення втручання в комерційний вузол обліку (порушено систему пломбування газового лічильника).
На підставі проведеної експертизи складено довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки для подальшої експлуатації № 8372 від 18.09.2018р.
Згідно із довідкою лічильник газу типу Самгаз G 4, заводський № 3068485, 2009 року випуску, не придатний до подальшої експлуатації у зв`язку перевищенням похибки вимірювання Qmin допустимого значення.
Згідно з п. 2.3 типового договору розподілу природного газу, при вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим договором, сторони зобов`язуються керуватися Законом України "Про ринок природного газу" та Кодексом газорозподільних систем.
Відповідно до п. 8 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зокрема, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо нього відповідне рішення.
В акті про порушення № 18-11 від 10.09.2018р. відповідача повідомлено, що комісія з розгляду акту про порушення відбудеться 18.09.2018 року о 11:00 год. за адресою: м. Хмельницький, проспект Миру, 41.
Відповідно до п. 10 глави 5 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем, споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення.
За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи.
У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
Відповідно до абз. 1 п. 11 глави 5 Розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зокрема за результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення.
Акт про порушення № 18-11 від 10.09.2018р. розглянутий на засіданні комісії 18.09.2018р. за відсутності представника відповідача, про що складений протокол. За результатами розгляду акта було прийнято рішення про його задоволення та затвердження акта-розрахунка спожитого не облікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу за період з 16.02.2018р. (день останнього контрольного зняття показників лічильника) по 29.05.2018р. (припинення газопостачання).
Відповідно до п. 1 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, зокрема у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Відповідно до п. 12 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем, вартість не облікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
Відповідачу направлено акт експертизи лічильника газу від 18.09.2018р.; акт № 459/вт від 18.09.2018р.; дефектний акт № 2018/7364; довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки; копію протоколу засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу від 18.08.2018р.; акт-розрахунок; рахунок на оплату від 01.10.2018р., який отримано Кам`янською сільською радою 22.10.2018р., про що свідчить відповідна відмітка.
Разом із тим, Кам`янська сільська рада ніяким чином на зазначений лист із вищенаведеним переліком документів не відреагувала, контррозрахунок не провела, рішення позивача, пов`язане з розглядом акта про порушення, в судовому порядку не оскаржувала.
Згідно статті 20 Господарського кодексу України права та законні інтереси кожного суб`єкта господарювання захищаються шляхом застосування оперативно-господарських санкцій. Оперативно-господарські санкції застосовуються управненою стороною в односторонньому порядку з метою припинення або попередження повторення порушення господарського зобов`язання іншою стороною (частина перша статті 235 Господарського Кодексу України).
Правило частини третьої статті 235 Господарського Кодексу України передбачає, що оперативно - господарські санкції застосовуються незалежно від вини суб`єкта, який порушив господарське зобов`язання.
Водночас, стаття 236 Господарського Кодексу України визначає види оперативно-господарських санкцій, які сторони вправі передбачити у господарських договорах та містить правило про те, що їх перелік не є вичерпним, і що сторони вправі передбачити в договорі інші види таких санкцій.
Однак, як вже судом мотивовано та додатково підтверджується правилом частини першої 237 Господарського Кодексу України, підставою для застосування оперативно-господарських санкцій є факт порушення господарського зобов`язання другою стороною, не тільки такого, що виникло з господарського договору.
Матеріали справи підтверджують порушення відповідачем пп. 3 п. 1 глави 2 розділу XІ Кодексу ГРС, що свідчить про законність здійснення позивачем розрахунку обсягу необлікованого (донарахованого) природного газу за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р.
Докази оплати відповідачем 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р. в матеріалах справи відсутні.
Суд, зважаючи на подану представником позивача заяву про зменшення позовних вимог, яка прийнята судом ухвалою від 25.11.2019р., дійшов висновку, що вимоги про стягнення з відповідача 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р. є обґрунтованими, підтверджуються належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Стосовно стягнення 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу судом зазначається, що за приписами п. 8 гл. 9 розділу Х Кодексу газорозподільних систем, якщо за результатами експертизи або позачергової чи експертної повірки ЗВТ буде підтверджений факт несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, у всіх випадках витрати, пов`язані з демонтажем, транспортуванням, монтажем ЗВТ, та витрати, пов`язані з експертизою або позачерговою чи експертною повіркою ЗВТ, компенсуються за рахунок споживача (сторони, відповідальної за збереження ЗВТ).
Як попередньо було зазначено судом, Кам`янець-Подільським відділенням публічного акціонерного товариства "Хмельницькгаз" у акті про порушення № 18-11 від 10.09.2018р., затвердженого протоколом комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу ГРМ від 18.09.2018р., встановлено порушення пп. 3 п. 1 глави 2 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, а саме несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема, лічильника газу), що полягає у: на суматорі лічильного механізму відсутня клейка пломба "Бар`єр"; виявлено підозру на зняття пломбувального дроту шляхом пошкодження пломбувального отвору на вхідному фланці лічильника газу.
Одночасно слід зазначити, що відповідно до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу під терміном "несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ/ лічильника газу" слід розуміти втручання в роботу або конструкцію чи складові комерційного вузла обліку (зокрема лічильника газу), у тому числі шляхом їх підробки, пошкодження чи пошкодження на них пломб, впливу дії спрямованого постійного магнітного поля або зміни конфігурації даних обчислювача/коректора об`єму газу (первинного програмування чи протоколу параметризації), внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним вузлом обліку не обліковується (обліковується частково чи з порушенням законодавства), та інші дії, що призводять до викривлення даних обліку природного газу.
Втручання у роботу газового лічильника типу Самгаз G 4, заводський № 3068485 також було зафіксовано актом експертизи лічильника газу, у якому, за висновком комісії, виявлено втручання в комерційний вузол обліку (порушено систему пломбування). При цьому лічильник визнано непридатним до використання.
Також судом звертається увага, що представник відповідача був обізнаний про направлення газового лічильника на експертизу, а також час і місце проведення даної експертизи, про що свідчить протокол від 10.09.2018р. Жодних дій щодо оскарження як акта про порушення від 10.09.2018р., так і акта експертизи лічильника від 18.09.2018р. представником відповідача не було вчинено. Вартість проведення робіт по експертизі лічильника газу типу Самгаз G 4, заводський № 3068485 на суму 1009,34 грн. підтверджується актом № 459/вт від 18.09.2018р.
Враховуючи вищезазначені обставини, беручи до уваги положення п. 8 гл. 9 розділу Х Кодексу, суд вважає покладення на відповідача витрат, пов`язаних з проведенням експертизи в сумі 1009,34 є цілком обґрунтованим, а тому такі витрати підлягають стягненню на користь позивача.
Аналогічні висновки щодо стягнення витрат, пов`язаних з проведенням експертизи, зроблені Центральним апеляційним господарським судом у постанові від 28.02.2019р. по справі № 904/2239/18.
Доводи відповідача, що викладені у відзиві від 09.10.2019р., стосовно складених Кам`янець-Подільським відділенням ПАТ "Хмельницькгаз" актів про порушення від 15.06.2018р. із різним формулюванням кваліфікації порушення та не вчинення позивачем у період з 15.06.2018р. до 10.09.2018р. дій щодо усунення порушення судом до уваги не беруться, оскільки вказані акти не стосуються предмету доказування у даній справі, адже підставою для нарахування позивачем вартості не облікованого об`єму природного газу були, зокрема, акт про порушення від 10.09.2018р., акт-розрахунок, що були затвердженні протоколом засідання комісії від 18.09.2019р. Водночас, будь-яких дій по оскарженню актів про порушення від 15.06.2018р. відповідачем не було вчинено. Також судом звертається увага, що позивачем нараховано вартість не облікованого об`єму природного газу за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р., тобто до складення актів від 15.06.2018р. Крім того, представник позивача також просить суд не враховувати акти від 15.06.2018р., зважаючи, що вони оформлені неналежним чином.
Хибними є також посилання відповідача на Положення про проведення експертизи лічильників газу, установлених у споживачів і призначених для обліку природного газу в побуті, затвердженні наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 № 619, оскільки дане Положення розроблено з метою впорядкування відносин саме між газопостачальними організаціями, газотранспортними організаціями і фізичними особами під час проведення експертизи лічильників газу, які використовуються для обліку природного газу в побуті, а в даному випадку відповідач є юридичною особою.
Твердження відповідача про відсутність у акті про порушення від 10.09.2018р. зазначення про порушення конструкції лічильника, зриву чи пошкодження пломби, зняття мастичних пломб або інших механічних пошкоджень спростовується змістом акту про порушення № 18-11 від 10.09.2018р., у якому працівниками Кам`янець-Подільського відділення ПАТ "Хмельницькгаз" встановлено порушення споживачем пп. 3 п. 1 глави 2 розділу XI (несанкціоноване втручання в роботу ЗВТ (комерційного ВОГ, зокрема лічильника газу)), пп. 5 п. 7 глави 9 розділу X (наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ) Кодексу газорозподільних систем, що полягає у відсутності на суматорі лічильного механізму клейкої пломби "Бар`єр", тобто встановлення пломб здійснюється з метою контролю доступу до об`єкта, захисту його від несанкціонованого втручання.
Щодо незгоди відповідача із розрахунком вартості не облікованого об`єму природного газу, то суд звертає увагу на те, що даний розрахунок проводився у відповідності до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням Додатку № 4 до Типового договору розподілу природного газу, підписаного між сторонами, в якому зазначено сторонами газове обладнання, що встановлено у відповідача та режим його роботи (24 часа) з номінальною витратою природного газу на одиницю ГСО, м(3)/год 2,87.
Крім того, суд вважає правомірним нарахування позивачем необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 16.02.2018р. по 29.05.2018р., оскільки пунктом 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ визначено, що у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об`єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
З огляду на викладене, суд погоджується з позицією заявника, що оскільки пункт 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ не містить вказівки, щодо можливого розрахунку об`єму необлікованого природного газу в залежності від опалювального (неопалювального) сезону, тому правомірним є зазначене нарахування в межах шести місяців, а саме з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (16.02.2018р.) до дня виявлення порушення - 29.05.2019р., оскільки саме з останньої дати відбулося припинення газопостачання відповідачу.
Не можуть слугувати підставою для відмови у задоволенні позовних вимог посилання відповідача на додаток № 1 до договору на постачання природного газу за регульованими тарифами, відповідно до якого номінальні витрати газу на один споживчий прилад становлять 2,64 м.куб/год., а не 2,87 м.куб./год., так як дані твердження спростовуються підписаним Додатком № 4 до Типового договору розподілу природного газу, де сторонами погоджено номінальні витрати газу на один споживчий прилад -2,87 м.куб./год.
Щодо доводів відповідача, що викладені у запереченнях на відповідь на відзив від 13.11.2019р., стосовно того, що, на думку представника відповідача, датою останнього контрольного зняття показників лічильника необхідно вважати дату складання акта про припинення газопостачання від 29.05.2018р., а не 16.02.2018р., а також те що акт від 10.09.2018р. не фіксує порушення у вигляді самовільного відновлення споживачем газопостачання суд зазначає, що на противагу вищевказаному позивачем надано акт від 16.02.2018р. (а.с. 99), який чітко вказує на проведення представником ПАТ "Хмельницькгаз" дотримання правил споживання природного газу та достовірності його обліку, тобто проведення контрольного огляду лічильника газу. За даним актом у присутності споживача проведено дотримання правил споживання природного газу та достовірності його обліку, а саме: наявність та цілісність на газовому лічильнику Самгаз, заводський номер 3068485, пломб Держстандарту України, пломб ПАТ "Хмельницькгаз", зафіксовано відсутність механічних пошкоджень лічильника. Також звертається увага, що у відповідності до п. 4 глави 1 розділу І Кодексу ГРМ акт на припинення газопостачання від 29.05.2019р. не є документом, що засвідчує факт контрольного зняття показань лічильника чи контрольний огляд вузла обліку, оскільки не містить особистого підпису споживача, не містить інформації щодо виконання комплексу робіт з метою візуального обстеження цілісності ЗВТ (корпусу, скла, кріплення, з`єднання тощо), цілісності встановлених згідно з актом про пломбування пломб та наявності відбитків їх тавр, зняття показань ЗВТ. За висновком суду позивачем правомірно здійснено початок нарахування об`єму необлікованого природного газу саме з 16.02.2019р., тобто з дати контрольного огляду вузла обліку або його перевірки, як того вимагають норми Кодексу газорозподільних систем (ч. 1 глави 4 розділу ХІ Кодексу). До того ж, зважаючи на те, що відповідач не допустив представників позивача до теплогенераторної котельні для встановлення факту порушення, про що складено відповідний акт від 29.05.2018р. позивач нарахував об`єм необлікованого природного газу до 29.05.2018р., тобто дати складання акта про припинення газопостачання.
Посилання відповідача на абз. 2 п. 8 глави 4 розділу ХІ Кодексу ГРМ судом також оцінюються критично, оскільки на об`єкті відповідача встановлено лише один лічильник газу та відсутні дублюючий вузол обліку, обчислювач чи коректор об`єму газу.
Судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права.
Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Відповідно до статті 73 Господарського процесуального кодексу України: доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимоги позивача про стягнення 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу, 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу є обґрунтованими, підтверджуються належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Розподіл судових витрат між сторонами.
Згідно ч. 1 ст. 130 ГПК України, у разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Аналогічна норма міститься в ч. 3 ст. 7 Закону України "Про судовий збір".
Таким чином, у зв`язку з визнанням позову відповідачем (до початку розгляду справи по суті), позивачу підлягає поверненню з Державного бюджету України 50% сплаченого ним судового збору, тобто 960,50 грн. При цьому, суд звертає увагу на те, що повернення судового збору здійснюється за клопотанням особи, яка його сплатила, за ухвалою суду. Решта сплаченого позивачем судового збору в сумі 960,50 грн. підлягає відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача.
Відповідно до ст.ст. 123, 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача у зв`язку із задоволенням позову.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
позов акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз", м. Хмельницький до Кам`янської сільської ради, с. Кам`янка Кам`янець-Подільського району Хмельницької області про стягнення 35088,77 грн. вартості не облікованого об`єму природного газу, 1009,34 грн. витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу задовольнити.
Стягнути з Кам`янської сільської ради (Хмельницька область, Кам`янець-Подільський район, с. Кам`янка, ідентифікаційний код 22986332) на користь акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Хмельницькгаз" (Хмельницька область, м. Хмельницький, проспект Миру, 41, ідентифікаційний код 05395598) 35088,77 грн. (тридцять п`ять тисяч вісімдесят вісім гривень 77 коп.) вартості не облікованого об`єму природного газу, 1009,34 грн. (одну тисячу дев`ять гривень 34 коп.) витрат, що пов`язані з експертизою лічильника газу, 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят гривень 50 коп.) судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 25.11.2019 р.
Суддя С.В. Заверуха
Віддрук. 3 прим. :
1 - до справи;
2 - позивачу (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41);
3- відповідачу (32307, Хмельницька обл., Кам`янець - Подільський р-н, с. Кам`янка).
Всім рекомендованим з повідомленням.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 25.11.2019 |
Оприлюднено | 26.11.2019 |
Номер документу | 85866764 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні