Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 листопада 2019 р. № 520/9617/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області до Кочетоцької селищної рада Чугуївського району Харківської області, третя особа - Кочетоцький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Чугуївська місцева прокуратура Харківської області звернулась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області в частині невиконання вимог ст.ст. 122, 123, 125 ЗК України та розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, щодо винесення на сесію Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області вирішення питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку для обслуговування Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області та зобов`язати Кочетоцьку селищну раду Чугуївського району Харківської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку для обслуговування Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані дії відповідача є протиправними та такими, що суперечать нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду від 01.10.2019 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу 03.10.2019, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься в матеріалах справи.
Представник відповідача своїм правом на подачу відзиву не скористався. У встановлений строк відповідні матеріали до суду не надходили.
Відповідно ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Судом встановлено, що Чугуївською місцевою прокуратурою з метою встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави проводилось вивчення стану дотримання вимог земельного законодавства під час використання земельних ділянок закладами освіти. Вивченням, встановлено, що протягом тривалого часу залишається неоформленим право постійного користування земельною ділянкою, яку використовує Кочетоцький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області.
Чугуївською місцевою прокуратурою встановлено, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.
Відповідно до пункту 1.1 Статуту Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла- садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області, вказаний заклад створено відповідно до рішення ХІХ Сесії V скликання від 14.05.2008.
Згідно з п. 1.3. Статуту засновник дошкільного закладу - Кочєтоцька селищна рада. Кочетоцька селищна рада здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.
Відповідно до п. 8.1. Статуту, управління дошкільним закладом здійснює Кочетоцька селищна рада.
У п. 9.1. Статуту зазначено, що відповідно до рішення XIX сесії V скликання від 14.05.2008 дошкільному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні та ігрові майданчики 1,1 га.
Згідно з п. 10.1. Статуту джерелами фінансування дошкільного закладу є кошти: засновника; відповідних бюджетів у розмірі, передбаченому нормативами фінансування; батьків або осіб, які їх замінюють; добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб; від надання платних освітніх послуг.
Згідно ст. 17 Закону України Про місцеве самоврядування відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до ст.ст. 32, 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо управління закладами освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; створення необхідних умов для виховання дітей; сприяння діяльності закладів освіти. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади освіти.
Згідно ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема щодо надання у користування земельних ділянок та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, використанням і охороною земель.
У положеннях п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно ч.ч. 1, 4-5 ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих, бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Районні та обласні ради від імені територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об`єктами їхньої спільної власності, що задовольняють спільні потреби територіальних громад. Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
При цьому, у ч.ч. 1-2 ст. 80 Закону України Про освіту зазначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме ти рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Кочетоцький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області має перебувати у нього на праві постійного користування.
Згідно ст.ст. 124-126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Однак, в порушення вказаних вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує дошкільний навчальний заклад, не оформлено відповідно до вимог земельного законодавства, державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою не проведено.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області.
Відповідно змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Згідно ст. 12 Земельного кодексу України визначені повноваження місцевих рад у галузі земельний відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Відповідно до ч.ч. 1-2 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених Земельним кодексом України або за результатами аукціону.
Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України місцеві ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб. Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений у ст. 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка: перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.
Крім цього, обов`язок щодо вирішення питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування та надання її в постійне користування Кочетоцькому дошкільному навчальному закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області покладено законодавством і безпосередньо на Кочетоцьку селищну раду Чугуївського району Харківської області, як на єдиний орган, який здійснює контроль за використанням та охороною земель комунальної власності відповідної територіальної громади відповідно до ст. 123 Земельного кодексу України.
Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Положеннями ч.ч. 1, 3 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Проте, позивачем встановлено, що в порушення вказаних норм законодавства дотепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під зазначеним навчальним закладом не оформлено.
Згідно з інформацією Міськрайонного управління у Чугуївському районі та м. Чугуєві Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 30.05.2019 №510/127-19 земельна ділянка Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області не має правовстановлюючих документів.
Відповідно до інформації Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області від 04.06.2019 №02-25/210 Кочетоцький догкільний навчальний заклад (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області знаходиться на балансі Кочетоцької селищної ради, загальна площа сформованої земельної ділянки 1,0659 га., кадастровий номер 6325455600:00:001:0035.
Згідно з Інформаційною довідкою Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 12.06.2019 №170289820 відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 6325455600:00:001:0035 у реєстрах відсутні.
Отже право постійного користування на зазначену земельну ділянку не зареєстроване, що свідчить про бездіяльність Кочетоцької селищної ради.
Така бездіяльність Кочетоцької селищної ради у вигляді невиконання вимог Земельного кодексу України та вказаного розпорядження Кабінету Міністрів України при користуванні земельною ділянкою може призвести до нецільового використання земельної ділянки дошкільного навчального закладу, що порушує інтереси держави у сфері використання і охорони землі, як основного національного багатства.
Також, суд зазначає, що у 2012 році прийнято розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012 Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкування яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення відповідачами правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Кочетоцьким дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області прямо передбачалося у розпорядженні Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, але станом на час винесення рішення, земельна ділянка під дошкільним навчальним закладом залишається неоформленою всупереч вимогам законодавства.
Так, державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, інше) на підставі рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування. Таке рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування може бути подане правонабувачем (користувачем, орендарем), який, у такому випадку, є уповноваженою особою власника земельної ділянки, одночасно із заявою про державну реєстрацію речового права, що є похідним від права власності.
Відповідачем до суду докази реєстрації права постійного користування земельною ділянкою за Кочетоцьким дошкільним навчальним закладом (ясла-садок) Хочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області не надано.
Таким чином, відповідач, Кочетоцька селищна рада Чугуївського району Харківської області, як орган місцевого самоврядування не виконав покладені на нього повноваження та не вжив необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад, чим допустив протиправну бездіяльність.
Питання надання дошкільному навчальному закладу земельної ділянки на праві постійного користування на розгляд сесії вказаного органу місцевого самоврядування ради не виносилися, відповідні рішення не приймалися, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлювались.
Таким чином, вказане питання використання дошкільним навчальним закладом земельної ділянки підлягає приведенню у відповідність до вимог земельного законодавства.
Суд зазначає, що внаслідок того, що тривалий час відбувається зволікання в оформленні документів на право користування земельною ділянкою, на якій розташовано майно зазначеного дошкільного навчального закладу, це призводить до порушення встановленого чинним законодавством порядку утримання та використання земельної ділянки.
Так, суд зазначає, що неправомірною бездіяльністю відповідача порушено інтереси держави, шляхом невиконання встановленого законом порядку щодо використання земельної ділянки, що суперечить принципам регулювання земельних відносин в Україні, які закріплені в ст. 14 Конституції України, ст. 5 Земельного кодексу України, що очевидно становить інтереси держави.
Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.
Таким чином, у даному випадку порушення інтересів держави полягає у порушенні вимог чинного законодавства, яким врегульовано порядок використання земель закладів освіти, що становить загрозу для охорони земель як національного багатства, а також реалізації державної політики у сфері забезпечення діяльності закладів освіти.
Бездіяльність відповідача носить характер триваючого правопорушення, оскільки ним не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Чугуївської місцевої прокуратури Харківської області (вул. Харківська, буд. 98, м. Чугуїв, Харківська область, 63503, ЄДРПОУ 02910108) до Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області (вул. Осіння, буд. 17, смт. Кочеток, Чугуївський район, Харківська область, 63513, ЄДРПОУ 04397632), третя особа - Кочетоцький дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області (вул. Літвінова, буд. 47-Б, смт. Кочеток, Чугуївський район, Харківська область, 63513, ЄДРПОУ 37525391) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області в частині невиконання вимог ст.ст. 122, 123, 125 Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України №802-р від 17.10.2012, щодо винесення на сесію Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області вирішення питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку для обслуговування Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області.
Зобов`язати Кочетоцьку селищну раду Чугуївського району Харківської області розглянути питання щодо оформлення права постійного користування на земельну ділянку для обслуговування Кочетоцького дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Кочетоцької селищної ради Чугуївського району Харківської області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.11.2019 |
Оприлюднено | 28.11.2019 |
Номер документу | 85898000 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні