Рішення
від 25.11.2019 по справі 540/2165/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2165/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонської області про визнання протиправним та скасування рішення Антонівської сільської ради від 11.09.2019 р. № 237 "Про згоду на об`єднання територіальних громад",

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із адміністративним позовом до Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонської області (далі - відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 11.09.2019 р. № 237 "Про згоду на об`єднання територіальних громад".

Ухвалою від 21.10.2019 р. відкрите спрощене позовне провадження в справі та призначено судове засідання на 13.11.2019 р.

Будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце розгляду справи, сторони в судове засідання 13.11.2019 р. не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи, зокрема, у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України).

Виходячи з вищевикладеного, суд здійснює розгляд адміністративної справи в письмовому провадженні за наявними у справі матеріалами.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонської області відповідача від 11.09.2019 р. № 237 "Про згоду на об`єднання територіальних громад" прийняте всупереч вимогам ЗУ "Про місцеве самоврядування" та ЗУ "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Позивач посилається на порушення процедури при прийняті вказаного рішення, у зв`язку з тим, що не було проведено громадських слухань. Окрім того, зазначає, що в оскаржуваному рішенні не зазначено які саме територіальні громади Скадовського району дали згоду на об`єднання. Вважає рішення сільської ради протиправним та прийнятим з порушенням принципу народовладдя та законності, тому звернувся до суду з даним позовом.

08.11.2019 р. до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, мотивуючи тим, що, приймаючи рішення 50 сесії сьомого скликання сільської ради № 273 від 11.09.2019 року "Про згоду на об`єднання територіальних громад", депутати сільської ради як представники органу місцевого самоврядування не мали на меті розпочати процес об`єднання. З огляду на це не дотримувались порядку, визначеному Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад". Тому, прийнятим рішенням не передбачається ініціювати, або ж підтримати пропозицію про добровільне об`єднання територіальних громад, проведення громадського обговорення і делегування представника до спільної робочої групи. Вказує, що мета даного рішення - окреслити позицію уповноважених законом представників громади стосовно об`єднання населених пунктів Скадовського району в одну об`єднану територіальну громаду та довести дану позицію до відома Херсонської обласної державної адміністрації та Херсонської обласної ради для подальшого врахування при підготовці питання стосовно внесення змін до перспективного плану формування територій громад Херсонської області, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 року № 832-р.

Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства, які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 11.09.2019 р. на 50 сесії сьомого скликання Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонської області було прийняте рішення №273 "Про згоду на об`єднання територіальних громад", яким сесія вирішила:

1. Надати згоду на об`єднання територіальних громад селища Антонівка та селища Озерне Антонівської сільської ради з громадами Скадовського району в одну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в місті Скадовськ.

2. Направити дане рішення до відома Херсонської обласної ради .

Позивач вважає вказане рішення незаконним та таким, що прийняте з порушенням вимог законодавства та порушує його права і права та інтереси членів територіальної громади с.Антонівка Скадовського району.

Суд погоджується із позивачем щодо його права на оскарження даного рішення, оскільки він є членом територіальної громади с. Антонівка Скадовського району та дане рішення впливатиме на його права та обов`язки як жителя територіальної громади.

Надаючи оцінку позиціям сторін у даній справі, суд відмічає наступне.

За приписами частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст регулюються Законом України від 05.02.2015 №157-VIII "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (далі - Закон України №157-VIII) з урахуванням Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон України №280/97-ВР).

Згідно з ст.1 Закону України №280/97-ВР територіальна громада - жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, що мають єдиний адміністративний центр.

Частинами 1-3 ст.6 Закону України №280/97-ВР визначено, що первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ст.2 Закону України №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Як визначено частиною першою статті 3 Закону України №157-VIII суб`єктами добровільного об`єднання територіальних громад є суміжні територіальні громади сіл, селищ, міст.

Згідно із ст.5 Закону України №157-VIII Ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: 1) сільський, селищний, міський голова; 2) не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; 3) члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; 4) органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади). Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування.

Частинами третьою, четвертою статті 5 вказаного Закону передбачено, що сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи. Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.

Статтею 6 Закону України №157-VIII визначено, що сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди.

У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Рада Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.

Згідно з частинами першою-четвертою статті 7 Закону України №157-VIII проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад. Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення. Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

Відповідно до частини п`ятої вказаної статті у разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та Законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

Наведеними нормами Закону України №157-VIII визначено умови та порядок добровільного об`єднання громадян, а також чітка послідовність дій, які тісно взаємопов`язані між собою. Так, кожен наступний етап добровільного об`єднання громадян може бути розпочато виключно після закінчення попереднього.

Слід зазначити, що саме дотримання послідовності всіх етапів є обов`язковою передумовою для добровільного об`єднання громадян на підставі чинного законодавства України з дотриманням Конституції України.

Відтак, аналізуючи зміст оскаржуваного рішення та порядок його прийняття, судом встановлено, що рішення "Про згоду на об`єднання територіальних громад" від 11.09.2019 р. прийняте відповідачем без дотриманням послідовності всіх етапів, які є обов`язковою передумовою для добровільного об`єднання громадян на підставі чинного законодавства України.

Відповідач у відзиві визнав, що спірне рішення прийняте Антонівською сільською радою без проведення громадського обговорення, що є порушенням ч. 3 ст. 5 Закону України №157-VIII.

Суд не приймає до уваги твердження відповідача про те, що приймаючи дане рішення, депутати не мали на меті розпочати процес об`єднання, відтак не дотримувались порядку, встановленого ЗУ "Про добровільне об`єднання територіальних громад", оскільки частина перша спірного рішення 50 сесії сьомого скликання Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонській області від 11.09.2019 р. №273 "Про згоду на об`єднання територіальних громад" містить чітко висловлену позицію : Надати згоду на об`єднання територіальних громад селища Антонівка та селища Озерне Антонівської сільської ради з громадами Скадовського району в одну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в місті Скадовськ. .

Разом із тим, відповідно до ч. 3 ст. 5 Закону України №157-VIII рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад може бути прийняте виключно після завершення громадського обговорення.

Згідно з п.1 ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що оскаржуване рішення від 11.09.2019 р. №273 "Про згоду на об`єднання територіальних громад" прийняте із порушенням процедури без проведення громадських обговорень, тому позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Частиною 1 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктами владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 8, 9, 12, 19, 161-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення 50 сесії сьомого скликання Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонській області від 11.09.2019 р. № 273 Про згоду на об`єднання територіальних громад .

Стягнути на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Антонівської сільської ради Скадовського району Херсонської області (код ЄДРПОУ 26347095; вул. Перемоги, 28-Б, с. Антонівка, Скадовський район, Херсонська область,75705)..

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Морська Г.М.

кат. 102010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2019
Оприлюднено27.11.2019
Номер документу85898313
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2165/19

Рішення від 25.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні