Рішення
від 26.11.2019 по справі 560/3066/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/3066/19

РІШЕННЯ

іменем України

26 листопада 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до приватного підприємства "Затишок" про застосування заходів реагування.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося з позовом до приватного підприємства "Затишок" про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель для тимчасового проживання людей ПП "Затишок", розташованих за адресою: Хмельницька область, Новоушицький район, с. Рудківці ( код ЄДРПОУ 32937111), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №140 від 11.09.2019.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що посадовою особою позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки було здійснено позапланову перевірку ПП "Затишок".

За результатами її проведення контролюючий орган виявив ряд порушень вимог галузевих нормативно-правових актів та склав Акт перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №140 від 11.09.2019. Зважаючи на те, що відповідач не усунув виявлені порушення, а подальша експлуатація будівель для тимчасового проживання людей ПП "Затишок" із виявленими порушеннями створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведенню робіт з евакуації людей і як наслідок створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідач правом на подання відзиву відповідно норм Кодексу адміністративного судочинства України не скористався та відзив на позов не подав.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 04.10.2019 відкрито провадження в даній справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Начальником Новоушицького районного сектору ГУ ДСНС України в Хмельницькій області на підставі наказу від 21.08.2019 №490, у період з 10 по 11 вересня 2019 року, було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо виконання суб`єктом господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки ПП "Затишок", розташованого за адресою: Хмельницька область, Новоушицький район, с. Рудківці ( код ЄДРПОУ 32937111)

Перевіркою встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012, "Системи протипожежного захисту", затверджених Наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 року № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року (зі змінами), зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ), Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 №444.

За наслідками проведеної позивачем перевірки складено Акт №140 щодо дотримання ПП "Затишок" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.09.2019 (далі - акт перевірки), яким встановлений ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, а саме :

п.1. В будівлях для тимчасового проживання людей, не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (Пункт 1.20 глави І розділу IV ППБУ);

п.2. В будівлях для тимчасового проживання людей, не влаштовано систему пожежної сигналізації, оповіщування людей про пожежу та управління евакуацією людей відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (Пункт 1.2 глави 1 розділу VППБУ);

п.3. Не виконано захист будівель для тимчасового проживання людей, установками від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5- 38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування будівель і споруд" (Пункт 1.21 глави 1 розділу IV ППБУ);

п.4. Посадова особа та, працівники не пройшли навчання та протипожежний інструктаж і перевірку знань з питань пожежної безпеки (Пункти 15; 16, 20 розділу II ППБУ);

п.5. Не встановлено вогнегасники, в легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків, пожежі в будівлях. При цьому їх захист від потрапляння прямих сонячних променів та дії опалювальних та нагрівальних приладі, (Пункт 3.15. глави 3 розділу V ППБУ);

п. 6. Не доукомплектовано пожежний щит згідно норм належності: вогнегасники - 3 шт:, ящик з піском 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу - 1 шт., гаки -3 шт.; лопати - 2шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт. (Пункт 3.11 Розділ V. ППБУ);

п. 7. Не викопано в будівлях для тимчасового проживання людей, з`єднання, відгалуження та окінцювання жил - проводів, і кабелів. за. допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (Пункт 1.6 глави 1 розділу IV Г1ПБУ);

п.8. В будівлях для. тимчасового проживання людей, електророзетки, вимикачі перемикач та інші подібні апарати - встановлено. на горючу основу (конструкції) без підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити не менше ніж на 0,01 метра (Пункт 1.17 глави 1 розділу IV ППБУ);

п.9. Не до забезпечено будівлі для тимчасового проживання людей, первинними засобами пожежогасіння: "вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку (Пункт 3.6глави 3 розділу V ППБУ);

п.10. Не здійснено технічне обслуговування наявних вогнегасників. (Пункт 3.17 глави № розділу V ППБУ);

п.11 Будівлі для тимчасового перебування людей, не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУДБО 6309:2007 Протипожежний захист; Знаки безпеки. Форма та колір (ІБО 6309:1987,- ЮТ) та ГОСТ-12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности (Пункт 8 розділ II ППБУ);

п.12. Не побудовано пірс розміром не менше 12 х 12 з майданчиком з під`їздом для встановлення пожежного автомобіля для забирання, води будь-якої пори року. ( Пункт 2.1 глави 2розділ V ППБУ);

п.13. Будівлі мобільні (інвентарні); які-використовуються для-проживання людей, не розміщенні окремо одна від одної або парами, в торець одна до одної. Порушенні протипожежні розриви між групами менше ніж 75 м, а до будівель, що використовуються для розміщення адміністративно-побутових служб та торгових точок, менше 18 м Пункт 5.4 розділ IV ППБУ);

п.14. Не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту (Пункт 2 частини першої статті 20 КЦЗУ).

Примірник зазначеного акту 11.09.2019 вручено директору ПП "Затишок".

Позивач, керуючись нормами Кодексу цивільного захисту України, звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації будівель для тимчасового проживання людей ПП "Затишок", розташованих за адресою: Хмельницька область, Новоушицький район, с. Рудківці ( код ЄДРПОУ 32937111), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в акті №140 від 11.09.2019.

ІV. ОЦІНКА СУДУ.

Пунктом 4 розділу 1 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417 визначено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі по тексту - КЦЗ України), небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Пунктом 33 цієї ж статті визначено, що пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Згідно з підпунктом 2 пункту 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно зі статтею 70 КЦЗ України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Як встановлено судом, під час проведення позапланової перевірки позивачем було зафіксовано ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей на території будівель для тимчасового проживання людей ПП "Затишок", розташованих за адресою: Хмельницька область, Новоушицький район, с. Рудківці ( код ЄДРПОУ 32937111).

Суд звертає увагу на те, що подальша експлуатація будівель для тимчасового проживання людей приватного підприємства "Затишок" із вищезазначеними порушеннями вимог пожежної безпеки створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини 2 статті 51 КЦЗ України забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника.

Згідно з частиною 3 статті 55 КЦЗ України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до частини 1 статті 68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з частиною 2 статті 68 КЦЗ України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V передбачено, що на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Таким чином, управління ДСНС України у Хмельницькій області має усі підстави на звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування на вказаному об`єкті.

Суд зазначає, що на момент прийняття даного рішення, відповідач не надав до суду жодних доказів на підтвердження усунення виявлених порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оскільки встановлені під час перевірки порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд вважає, що позовні вимоги ГУ ДСНС України в Хмельницькій області про застосування заходів реагування необхідно задовольнити.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки у позивача відсутні витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому немає підстав для стягнення судових витрат з відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель для тимчасового проживання людей ПП "Затишок", розташованих за адресою: Хмельницька область, Новоушицький район, с. Рудківці ( код ЄДРПОУ 32937111), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №140 від 11.09.2019.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 26 листопада 2019 року

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Приватне підприємство "Затишок" (вул. Молодіжна, 18, Рудківці, Новоушицький район, Хмельницька область, 32662 , код ЄДРПОУ - 32937111)

Головуючий суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2019
Оприлюднено28.11.2019
Номер документу85898699
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/3066/19

Рішення від 26.11.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Ухвала від 04.10.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні