Рішення
від 26.11.2019 по справі 640/1261/19
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

26 листопада 2019 року № 640/1261/19

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Трейд доГоловного управління ДПС у м. Києві Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії В С Т А Н О В И В:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Транс , код ЄДРПОУ 42373967 (далі також - позивач, ТОВ Роял Альянс Транс ) з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві (далі також - відповідач 1, ГУ ДФС у м. Києві) та Державної фіскальної служби України (далі також - відповідач 2, ДФС України), в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати наступні рішення Головного управління ДФС у м. Києві (комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації): від 25.10.2018 №965899/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 27.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 25.10.2018 №965898/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 28.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 25.10.2018 №965897/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 29.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 25.10.2018 №965900/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 30.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних та від 08.11.2018 №982273/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 14.10.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, подані ТОВ Роял Альянс Транс податкові накладні №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018 та №2 від 14.10.2018.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що позивач після направлення засобами електронного зв`язку податкових накладних, виписаних на адресу контрагентів-покупців ТОВ Граніт-2000 і ТОВ Дріада Ріал Істейт в рамках договорів поставок, для реєстрації таких в Єдиному реєстрі податкових накладних отримав квитанції про зупинення реєстрації цих податкових накладних. Позивач стверджує, що ним у встановленому законом порядку були подані до контролюючого органу відповідні письмові пояснення щодо суті господарських операцій та копії підтверджуючих (первинних) документів. Проте такі пояснення та документи безпідставно не були враховані органом ДФС при прийнятті рішень з питання наявності підстав для реєстрації податкових накладних. Позивач вважає, що про протиправність та необґрунтованість оспорюваних рішень додатково свідчить наступне: підставою для зупинення реєстрації податкових накладних було віднесення ТОВ Роял Альянс Транс до певного Критерію ризиковості платника податків. Разом з тим такі Критерії визначені не нормативно-правовим актом, а лише наведені в інформаційному листі ДФС України, що не має сили нормативно-правового акта та не є обов`язковими до застосування. Також квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, що їх отримав позивач, не містили посилань на переліки документів, які платнику необхідно було подати до контролюючого органу, а рішення про відмову у реєстрації податкових накладних - на перелік конкретних документів, які платником не були подані виходячи зі змісту вже отриманого від нього пакету підтверджуючих документів.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.02.2019 відкрито провадження у справі №640/1261/19 за вказаним позовом ТОВ Роял Альянс Транс та дану справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

15.02.2019 від представника позивача через канцелярію суду надійшла документально обгрунтовна заява з інформацією про зміну найменування позивача з ТОВ Роял Альянс Транс на ТОВ Роял Альянс Трейд . Дана заява була прийнята судом та врахована під час розгляду даної справи.

10.04.2019 від представника позивача через канцелярію суду надійшла заява про зміну предмету позову з доказами направлення такої на адреси відповідачів поштою. В даній заяві від 08.04.2019 позивач просив суд зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, поданих ТОВ Роял Альянс Трейд податкових накладних №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018, №2 від 14.10.2018 датою їх первісного направлення на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Суд дійшов висновку про відсутність підстав для її прийняття з наступних мотивів. Згідно з ч. 1 ст. 47 Кодексу адміністративного судочинства України, крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження. Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України). Так, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 04.02.2019 у розглядуваній справі відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Отже, строк для подання позивачем у межах даної адміністративної справи заяви, зокрема, про зміну предмета позову завершився 04.03.2019 (включно).

15.04.2019 від представника відповідачів через канцелярію суду надійшли відзиви на позовну заяву, ідентичні за своїм змістом, з доказами направлення копій таких на поштову адресу позивача. Свої заперечення проти позову ГУ ДФС у м. Києві та ДФС України мотивували тим, що оспорювані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних ТОВ Роял Альянс Трейд були прийняті з дотриманням та у відповідності до норм чинного законодавства. Зокрема, представник відповідачів пояснив, що за наслідками зупинення реєстрації податкових накладних позивачем разом з повідомленнями про підтвердження реальності операцій за такими податковими накладними були надані копії документів. За результатами розгляду вказаних документів Комісією ГУ ДФС у м. Києві були прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

У свою чергу представник позивача подав до канцелярії суду відповідь на відзив ГУ ДФС у м. Києві, де наголосив на тому, що відповідачем не залучено до відзиву жодних доказів на підтвердження обґрунтованості та необхідності зупинення реєстрації податкових накладних за п.п. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому, відповідач 1 не спростовував та не довів те, що застосовані фіскальним органом Критерії для визначення ризиковості позивача були погоджені та затверджені у встановленій чинним законодавством процедурі. Відповідач 1 також не довів, що контролюючий орган пропонував платнику надати конкретний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію тієї чи іншої податкової накладної.

Крім того, ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.11.2019 суд відповідно до ст. 52 Кодексу адміністративного судочинства України здійснив заміну відповідачів у справі - Головного управління ДФС у м. Києві та Державної фіскальної служби України на їх правонаступників - Головне управління ДПС у м. Києві і Державну податкову службу України.

Розглянувши подані представниками сторін документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Упродовж вересня-жовтня 2018 року між ТОВ Роял Альянс Транс (як постачальником) і суб`єктами господарювання - ТОВ Граніт 2000 та ТОВ Дріада Ріал Істейт (як покупцями) були укладені схожі за змістом договори поставок. А саме договір поставки №01/10 від 01.10.2018 з ТОВ Граніт 2000 та договір поставки №0109 від 12.09.2018 - з ТОВ Дріада Ріал Істейт . За умовами цих договорів ТОВ Роял Альянс Транс зобов`язувався поставити, а покупці - названі товариства зобов`язувалися прийняти та оплатити товари, в порядку та на умовах передбачених даними договорами. Відповідно до специфікацій до цих договорів, предметом поставок були щебінь, щебенева суміш і відсів гранітний різних фракцій. Поставки товарів здійснювалися за письмовими заявками покупців залізничним транспортом, перевізником ПАТ Українська залізниця .

Як пояснив представник позивача у тексті позовної заяви, в рамках зазначених договорів, за результатами відвантаження партій товарів ТОВ Роял Альянс Транс склало на адреси покупців видаткові накладні, а саме:

- на адресу ТОВ Дріада Ріал Істейт - №РН-0000002 від 27.09.2018 на суму 590 790 грн., №РН-0000007 від 29.09.2018 на суму 235 752 грн., №РН-0000004 від 28.09.2019 на суму 197 118 грн., №РН-0000008 від 30.09.2018 на суму 194 580 грн.;

- на адресу ТОВ Граніт 2000 - №12 від 14.10.2018 на суму 571 516,32 грн., №13 від 14.10.2018 на суму 597 044,70 грн., №14 від 14.10.12018 на суму 293 526,30 грн. (всього загальний обсяг поставок склав 1 462 087,32 грн., в т. ч. ПДВ - 243 681,22 грн.).

Оплата вартості товарів від покупців надійшла після поставок товарів, що підтверджується наявними у матеріалах справи роздруківками банківських виписок з розрахункового рахунку ТОВ Роял Альянс Транс за відповідні періоди.

Безпосередньо постачальником товарів за ланцюгом постачання було ТОВ Кселенівський кар`єр нерудних копалин Технобуд , з яким ТОВ Роял Альянс Транс уклало попередньо договір поставки від 12.09.2018 №484К/18 та договір про надання послуг №941-У/18 від 14.09.2018. Поставка партій товарів, придбаних у ТОВ Кселенівський кар`єр нерудних копалин Технобуд , також здійснювалися залізничним транспортом

Керуючись приписами п. 187.1 ст. 187, п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України (щодо правила першої події ), ТОВ Роял Альянс Транс виписало за періоди вересень і жовтень 2018 року на адреси названих контрагентів-покупців наступні податкові накладні:

- від 27.09.2018 №2 від 14.10.2018 №2 на суму 590 790 грн. (в т.ч. ПДВ 98 465 грн.), покупець - ТОВ Дріада Ріал Істейт , номенклатура товару: щебінь гранітний фр. 10 - 20 мм , код згідно з УКТ ЗЕД - 2517;

- від 28.09.2018 №4 на суму 197 118 грн. (в т.ч. ПДВ 32 853 грн.), покупець - ТОВ Дріада Ріал Істейт , номенклатура товару: щебінь гранітний суміш фр 5 мм - 20 мм , код згідно з УКТ ЗЕД - 2517;

- від 29.09.2018 №7 на суму 235 752 грн. (в т.ч. ПДВ 39 292 грн.), покупець - ТОВ Дріада Ріал Істейт , номенклатура товару: щебінь гранітний фр. 10 - 20 мм , код згідно з УКТ ЗЕД - 2517;

- від 30.09.2018 №8 на суму 194 580 грн. (в т.ч. ПДВ 32 430 грн.), покупець - ТОВ Дріада Ріал Істейт , номенклатура товару: щебінь гранітний фр. 10 - 20 мм , код згідно з УКТ ЗЕД - 2517;

- від 14.10.2018 №2 на суму 1 462 087,32 грн. (в т.ч. ПДВ 243 681,22 грн.), покупець - ТОВ Граніт 2000 , номенклатура товарів: щебінь гранітний суміш фр від 5 мм до 20 мм , відсів гранітний фр. 0 - 5 мм , щебінь гранітний фр 2 - 5.6 мм , код згідно з ДКПП - 2517.

За наслідками надіслання податкових накладних №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018 і №2 від 14.10.2018 до ДФС України засобами електронного зв`язку з метою здійснення реєстрації таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі також - Реєстр), 11.10.2018 та 31.10.2018 ТОВ Роял Альянс Транс отримало електронні квитанції про те, що: документи прийнято, проте реєстрацію таких зупинено. В якості підстави для зупинення реєстрації даних податкових накладних ДФС України зазначено наступну: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку . Одночасно платнику було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.

У листопаді 2018 року ТОВ Роял Альянс Транс направило до ДФС України електронні повідомлення за №1 від 23.10.2018, №2 від 23.10.2018, №3 від 23.10.2018, №4 від 23.10.2018 та №3 від 06.11.2018 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК реєстрацію якої/го зупинено, разом з поясненнями та сканкопіями документів. Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивачем з метою підтвердження наявності правових підстав для виписки зупинених податкових накладних до органу ДФС були надіслані копії, зокрема, таких документів: по операціях із покупцями товарів: договору поставки №01/10 від 01.10.2018 зі специфікаціями; договору поставки №01069 від 12.09.2018 зі специфікаціями; заявок на відвантаження партій товарів; видаткових накладних; залізничних накладних; роздруківок банківських виписок з розрахункового рахунку ТОВ Роял Альянс Транс за відповідні періоди; договору №00716/ЦТЛ-2018 про надання послуг від 11.09.2018, укладеного між ПАТ Українська залізниця (як перевізником) та ТОВ Роял Альянс Транс (як замовником) щодо надання послуг з перевезення вантажів, надання вантажного вагону до перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях, в т.ч. у вагонах перевізника; по операціях із постачальником реалізованих товарів: договору поставки №484-К/18 від 12.09.2018 зі специфікаціями; договору про надання послуг №491-У/18 від 14.09.2018, укладеного між ТОВ Кселенівський кар`єр нерудних копалин Технобуд (як виконавцем) та ТОВ Роял Альянс Транс (як замовником) щодо надання послуг з організації перевезень вантажів замовника залізничним транспортом; заявок на відвантаження партій товарів; видаткових накладних; залізничних накладних; паспортів на щебінь та відсів гранітні; сертифікату відповідності виробника - ТОВ Кселенівський кар`єр нерудних копалин Технобуд ; роздруківок банківських виписок з розрахункового рахунку ТОВ Роял Альянс Транс за відповідні періоди.

За результатами розгляду отриманих документів комісія ГУ ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла наступні рішення:

- від 25.10.2018 за №965899/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 27.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних. В якості підстави для прийняття такого рішення зазначено наступне: ненадання платником податків копій документів - Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції

Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити)

Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків ;

- від 25.10.2018 за №965898/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 28.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних. В якості підстави для прийняття такого рішення зазначено наступне: ненадання платником податків копій документів - Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції

Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити)

Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків ;

- від 25.10.2018 за №965897/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №7 від 29.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних. В якості підстави для прийняття такого рішення зазначено наступне: ненадання платником податків копій документів - Договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції

Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити)

Розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків ;

- від 25.10.2018 за №965900/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №8 від 30.09.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних. В якості підстави для прийняття такого рішення зазначено наступне: ненадання платником податків копій документів - Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити)

Документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність , паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, як не надано підкреслити) ;

- від 08.11.2018 за №982273/42373967 про відмову у реєстрації податкової накладної №2 від 14.10.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних. В якості підстави для прийняття такого рішення зазначено наступне: ненадання платником податків копій документів - Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг), з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити)

Документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність , паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, як не надано підкреслити) .

Одне із перелічених вище рішень Комісії ГУ ДФС у м. Києві (а саме - рішення від 08.11.2018 №982273/42373967) платник (позивач) оскаржив у досудовому порядку, надіславши на адресу комісії ДФС України з питань розгляду скарг відповідну скаргу.

28.11.2018 Комісія ДФС України прийняла рішення за №46847/42373967/2, яким відмовила у задоволенні скарги позивача, та відповідно у реєстрації податкової накладної №2 від 14.10.2018. В якості підстави для прийняття такого рішення зазначена наступна: відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/ чи можливість надання послуг, виконання робіт .

Вважаючи такі дії та рішення відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році від 24.12.2015 № 909-VIII) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2018 №117 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117); Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації; Порядок розгляду скарг на рішення комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Згідно з п. 5, 6 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

За змістом п. 2 Порядку №117 критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а / б пункту 185.1 статті 185, підпункту а / б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Відповідно до п. 13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

З наявних у справі матеріалів суд встановив, що реєстрація описаних вище податкових накладних позивача зупинена з наступних підстав: Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару/послуги 2517 перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає вимогам пп. 2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку .

На виконання вимог контролюючого органу, ТОВ Роял Альянс Транс надало пояснення, в яких навело відомості про види здійснюваної Товариством господарської діяльності, описало зміст господарських операцій з придбання та реалізації товарів, а також супутньої операції. Також до вказаного пояснення було долучено ряд документів, що підтверджують вказані операції.

Згідно з п. 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Отже, з аналізу наведених норм слідує, що критерії ризиковості визначаються ДФС України та погоджуються Мінфіном.

Державна фіскальна служба України листом №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 визначила Критерії ризиковості платника податку та Критерії ризиковості здійснення операцій, листом №960/99-99-07-18 від 21.03.2018 - Перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку.

Пунктом 1 листа №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 визначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо, зокрема, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником (пп.1.6 п.1).

Водночас, Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

В ході розгляду справи, судом встановлено та не заперечувалося сторонами, що Критерії ризиковості платника податку, визначені у листі ДФС №959/99-99-07-18 від 21.03.2018, не погоджені і не затверджені Мінфіном.

Також суд звертає увагу на те, що пп.2.1 п. 2 Критеріїв ризиковості платника податку не визначають самостійні критерії ризиковості платника податків, а лише дають підстави комісіям головних управлінь ДФС обласного рівня винести відповідного платника податків на розгляд комісії, і лише за результатами проведення засідання Комісії - прийняти рішення про його віднесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Проте, представником відповідачів не надано суду належних і допустимих доказів того, що Комісією Головного управління ДФС у м. Києві взагалі приймалось рішення про віднесення ТОВ Роял Альянс Транс до переліку ризикових суб`єктів господарювання.

Крім того, у своїй постанові від 02.04.2019 у справі №822/1878/18 (К/9901/4668/19) Верховний Суд висловив позицію про те, що суди попередніх інстанцій обґрунтовано виходили з безпідставності зупинення податковим органом реєстрації податкової накладної як передумови прийняття відповідного рішення Комісії, адже у Квитанціях вказано критерій ризиковості, визначений виключно листом ДФС від 21.03.2018 року №959/99-99-07-18. При цьому листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України. .

Відповідно до п.12, 13 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (п.18 Порядку №117).

Суд звертає увагу на те, що у квитанціях про реєстрацію податкової накладної від 11.10.2018 та 31.10.2018 не було зазначено переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішень про реєстрацію податкових накладних.

Приписами п. 19, 20 Порядку №117 визначено, що Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п. 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Суд вважає, що у розглядуваних випадках позивачем надано контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів з поясненнями та копіями документів, яких було цілком достатньо для прийняття комісією рішень про реєстрацію податкових накладних №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018 та №2 від 14.10.2018.

Поряд з цим, суд зазначає, що в оскаржених позивачем рішеннях відсутні будь-які відомості щодо дослідження та оцінки поданих позивачем документів та/або обґрунтування щодо невідповідності цих документів вимогам законодавства чи їх недостатності для підтвердження господарських операцій.

Таким чином, зважаючи на наявність у позивача передбачених законодавством документів, які підтверджують реальність господарських операцій, а також враховуючи, що їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної не спростована відповідачами, суд дійшов висновку, що відповідач 2 не мав правових підстав для прийняття рішення від 25.10.2018 №965899/42373967, від 25.10.2018 №965898/42373967, від 25.10.2018 №965897/42373967, від 25.10.2018 №965900/42373967 та від 08.11.2018 №982273/42373967 про відмову у реєстрації податкових накладних.

Таким чином, рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, при Головному управлінні ДФС у м. Києві від 25.10.2018 №965899/42373967, від 25.10.2018 №965898/42373967, від 25.10.2018 №965897/42373967, від 25.10.2018 №965900/42373967 та від 08.11.2018 №982273/42373967 суд вважає такими, що прийняті необґрунтовано і непропорційно, а відтак, - такими, що підлягають скасуванню.

Щодо правомірності заявленої позивачем вимоги про зобов`язання ДФС України здійснити реєстрацію податкових накладних №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018 та №2 від 14.10.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних, то суд зазначає наступне.

За змістом ч. 3 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Оскільки в ході розгляду даної справи суд дійшов висновку про необхідність скасування рішень Комісії при ГУ ДФС у м. Києві про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, то останнє тягне за собою необхідність зобов`язання відповідача 2 (ДФС України) вчинити дії з метою відновлення порушених прав позивача.

Положеннями п. 28 Порядку №117 передбачено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Поряд з цим, п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: 1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; 2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому, датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (п. 20 Порядку №1246).

За таких обставин, суд вважає, що наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовної вимоги позивача, шляхом зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018 та №2 від 14.10.2018 датами їх отримання ДФС, що, водночас, з урахуванням наведеного, не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача 2, а є належним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих учасниками справи доказів, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне. Відповідно до ч. 1, 4 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи платіжних доручень від 23.01.2019 №116 і від 28.01.2019 №120, ТОВ Роял Альянс Трейд (попередня назва платника - ТОВ Роял Альянс Транс ) під час звернення до суду з цим адміністративним позовом сплатило судовий збір у розмірі 9 605 грн.

У зв`язку з цим суд вказує про присудження на користь позивача відповідно до норм Кодексу адміністративного судочинства України за рахунок бюджетних асигнувань кожного з відповідачів судових витрат по сплаті судового збору у розмірі 4 802,50 грн.

Керуючись статтями 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 134, 139, 241 - 246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Роял Альянс Трейд (код ЄДРПОУ 42373967, адреса: 01103, м. Київ, вул. Драгомирова, 10/10, оф. 61) до Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8 про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, при Головному управлінні ДФС у м. Києві від 25.10.2018 №965899/42373967, від 25.10.2018 №965898/42373967, від 25.10.2018 №965897/42373967, від 25.10.2018 №965900/42373967 та від 08.11.2018 №982273/42373967, якими було відмовлено в реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Трейд (код ЄДРПОУ 42373967, найменування платника у період виписки вказаних податкових накладних - Товариство з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Транс ) за №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018 та №2 від 14.10.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №2 від 27.09.2018, №4 від 28.09.2018, №7 від 29.09.2018, №8 від 30.09.2018, складені Товариством з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Трейд (код ЄДРПОУ 42373967, найменування платника у період виписки вказаних податкових накладних - Товариство з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Транс ), в Єдиному реєстрі податкових накладних датами їх отримання, а саме - 11.10.2018.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №2 від 14.10.2018, складену Товариством з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Трейд (код ЄДРПОУ 42373967, найменування платника у період виписки вказаних податкових накладних - Товариство з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Транс ), в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її отримання, а саме - 31.10.2018.

Присудити здійснені Товариством з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Трейд (код ЄДРПОУ 42373967, адреса: 01103, м. Київ, вул. Драгомирова, 10/10, оф. 61) документально підтверджені судові витрати у розмірі 4 802,50 грн. (чотири тисячі вісімсот дві гривні 50 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).

Присудити здійснені Товариством з обмеженою відповідальністю Роял Альянс Трейд (код ЄДРПОУ 42373967, адреса: 01103, м. Київ, вул. Драгомирова, 10/10, оф. 61) документально підтверджені судові витрати у розмірі 4 802,50 грн. (чотири тисячі вісімсот дві гривні 50 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8).

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.11.2019
Оприлюднено27.11.2019
Номер документу85899710
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/1261/19

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 09.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 08.04.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Володимир Володимирович

Ухвала від 31.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Рішення від 26.11.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні