Рішення
від 26.11.2019 по справі 400/2561/19
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 листопада 2019 р. № 400/2561/19 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу

за позовом:Управління Держпраці у Миколаївській області, вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв,54003 до відповідача:Комунального підприємства "Врадіївське житлово - комунальне господарство" Врадіївської районної ради, вул. Крупської, буд. 30, смт. Врадіївка, Врадіївський район, Миколаївська область, 56301 про:застосування заходу реагування у сфері державного нагляду,

Управління Держпраці у Миколаївській області (надалі - позивач або Управління) звернулось з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства Врадіївське житлово-комунальне господарство Врадіїської районної ради (надалі - відповідач або Підприємство), що знаходиться за адресою: вул. Крупської, 30, смт. Врадіївка, Врадіївський район, Миколаївська область, 56301, шляхом повної заборони виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: експлуатацію крана автомобільного СМК-12, вантажопідіймальністю 12,5 тон, заводський № 11, 1986 року випуску; роботи з ремонту та технічного обслуговування крана автомобільного СМК-12 заводський № 11; роботи, що виконуються на висоті 1,3 метри; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах та замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах).

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що позивач провів планову перевірку у сфері дотримання відповідачем вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки. За результатами перевірки було виявлено факти порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю працюючих, що і стало підставою для звернення до суду для вирішення питання про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду.

Ухвалою від 02.09.2019 суд відкрив провадження у справі та призначив її розгляд на 01.10.2019. Цією ж ухвалою суд встановив відповідачу п'ятнадцятиденний строк для подання відзиву. Відповідач відзив на позовну заяву не подав, копію ухвали отримав 07.09.2019 (ар. с. 30).

У судове 01.10.2019 засідання представник відповідача не прибув, про причини своєї неявки суд не повідомив.

01.10.2019 представник позивача подав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до частини дев'ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши письмові докази,суд

встановив:

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 7 вищезазначеного Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Частиною першою статті 39 Закону України від 20.01.2018 № 2249-VІІІ Про охорону праці (надалі - Закон № 2249) встановлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема, безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.

Як вбачається з матеріалів справи, посадовими особами позивача у період з 13.05.2019 по 21.05.2019 було проведено планову перевірку Підприємства за адресою вул. Лесі Українки, буд. 30, смт. Врадіївка, Врадіївський район, Миколаївська область, 56301 (місцезнаходження юридичної особи: вул. Крупської, 30, смт. Врадіївка, Миколаївська область, 56301) на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами перевірки позивачем складено акт від 21.05.2019 № 621 (надалі - Акт, ар. с. 12-16), яким встановлено ряд порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, зокрема й такі, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- відсутній дозвіл на експлуатацію вантажопідіймальних кранів і машин, а саме крана автомобільного СМК-12 заводський № 11, чим порушено пункт 11 додатку 3 та пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затвердженого постановою КМУ від 26 жовтня 2011 року № 1107 (надалі - Порядок);

- відсутній дозвіл на роботи з ремонту, технічного обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме крана автомобільного СМК-12 заводський № 11, що є порушенням пункту 2 додатку 2 та пункту 6 Порядку;

Крім того, суб'єктом господарювання не проведене експертне обстеження та позачерговий технічний огляд крану автомобільного СМК-12 заводський №11, що є порушенням підпунктів 1, 3 глави 4 розділу VI НПАОП 0.00-1.80-18 Правил охорони праці під час експлуатації вантажопідіймальних підіймальних кранів, підіймальних пристроїв і відповідного обладнання , затверджених наказом Міністерства соціальної політики України 19.01. 2018 № 62.

Також суб'єктом господарювання не подано декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці щодо видів робіт підвищеної небезпеки, а саме на:

- експлуатації і ремонту водозбірних споруд (башти Рожновсько), що є порушенням пункту 3 додатку 6 Порядку; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, що є порушенням пункту 6 додатку 6 Порядку; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах колекторах, замкнутому просторі (ємностях, бюксах, трубопроводах), що є порушенням пункту 8 додатку 6 Порядку.

У зв'язку з виявленими порушеннями відповідача попереджено про необхідність негайного зупинення відповідних робіт та внесено припис № 621 від 21.05.2019 про усунення виявлених порушень (надалі - Припис № 621, ар. с. 32-33), зокрема у спосіб отримання необхідних дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Статтею 4 Закону № 2249 передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Частиною третьою статті 21 Закону № 2249 встановлено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Відповідно до пункту 6 Порядку № 1107, дозвіл за формою згідно з Додатком 1 видається роботодавцеві на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у Додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у Додатку 3.

Згідно з абзацом другим статті 1 Закону України від 05.04.2007 № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (надалі - Закон № 877), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною першою статті 39 Закону № 2249 передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Згідно з частиною п'ятою статті 4 Закону № 877, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Системний аналіз наведених норм чинного законодавства вказує на те, що державний нагляд у сфері господарської діяльності має на меті виявити та запобігти порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання, що здійснюється як в інтересах суспільства, так і для забезпечення безпеки життя та здоров'я людини, а також належних, безпечних і здорових умов праці.

Підставою для звернення органу державного нагляду в суд з вимогою про зупинення суб'єктом господарювання виконання певних робіт є акт перевірки, в ході якої виявлено порушення вимог законодавства, що становлять загрозу життю та здоров'ю працюючих. Водночас застосування заходів реагування у сфері державного нагляду здійснюється судом до усунення суб'єктом господарювання тих порушень, що стали підставою для застосування заходів реагування.

Під загрозою життю та здоров'ю людей слід розуміти виникнення умов, за яких подальше продовження господарської діяльності, виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди громадянам, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Відтак, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров'ю людей. При цьому застосування таких заходів обумовлюється саме наявністю факту порушення вимог законодавства, що зафіксований в акті перевірки та залишається не усунутим на час розгляду судом відповідного позову органу державного нагляду (контролю).

Судом встановлено, що позивач як суб'єкт нагляду у сфері охорони праці та промислової безпеки в ході планової перевірки виявив факти істотних порушень Підприємством вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, що підтверджується Актом.

Відповідачем не надано суду допустимих та належних доказів виконання Припису № 621 або доказів того, що зазначений припис оскаржено ним у судовому порядку.

З огляду на викладене, враховуючи відсутність доказів усунення порушень, а також те, що відповідні порушення вимог законодавства з охорони праці створюють загрозу життю та здоров'ю людей, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак сплачений позивачем при зверненні до суду судовий збір з відповідача не стягується.

Керуючись статтями 9, 12, 19, 77, 205, 241-246, 250, 255, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Управління Держпраці у Миколаївській області (вул. Маршала Василевського, 40/1, м. Миколаїв, 54003, ідентифікаційний код 39787411) до Комунального підприємства "Врадіївське житлово - комунальне господарство" Врадіївської районної ради (вул. Крупської, буд. 30, смт. Врадіївка, Врадіївський район, Миколаївська область, 56301, ідентифікаційний код 36450404) задовольнити.

2. Застосувати до Комунального підприємства Врадіївське житлово-комунальне господарство Врадіїської районної ради (вул. Крупської, 30, смт. Врадіївка, Миколаївська область, 56301, ідентифікаційний код 36450404) заходи реагування у сфері державного нагляду, шляхом повної заборони виконання робіт та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: експлуатацію крана автомобільного СМК-12, вантажопідіймальністю 12,5 тон, заводський № 11, 1986 року випуску; роботи з ремонту та технічного обслуговування крана автомобільного СМК-12 заводський № 11; роботи, що виконуються на висоті 1,3 метри; роботи в колодязях, шурфах, траншеях, котлованах, бункерах, камерах, колекторах та замкнутому просторі (ємностях, боксах, топках, трубопроводах).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду , або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням пункту 15.5 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Птичкіна

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2019
Оприлюднено28.11.2019
Номер документу85922358
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/2561/19

Рішення від 26.11.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Птичкіна В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні