Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 листопада 2019 р. № 520/9699/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ-УА" до Головного управління ДФС у Харківській області, Державної фіскальної служби України про скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ-УА" звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 09.07.2019 №1217050/33142196, від 14.06.2019 №1195434/33142196, від 09.07.2019 №1217049/33142196, від 25.07.2019 №1235692/33142196, від 25.07.2019 №1235694/33142196, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 17.05.2019 на суму 260000,00 (Двісті шістдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 43333,33 грн. , №2 від 24.05.2019, на суму 150000,00 (Сто п`ятдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 25000,00 грн., №3 від 31.05.2019, на суму 100000,00 (Сто тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн., №1 від 30.06.2019, на суму наданих послуг оренди 510000 (П`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч 20% ПДВ - 85000,00 грн., №2 від 30.06.2019, на суму наданих послуг оренди 506000 (П`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 84333,33 грн. складених та поданих на реєстрацію ТОВ "Креатив-УА" в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 17.05.2019 на суму 260000,00 (Двісті шістдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 43333,33 грн., №2 від 24.05.2019, на суму 150000,00 (Сто п`ятдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 25000,00 грн., №3 від 31.05.2019, на суму 100000,00 (Сто тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн., №1 від 30.06.2019, на суму 510000 (П`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч 20% ПДВ - 85000,00 грн., №2 від 30.06.2019, на суму 506000 (П`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 84333,33 грн. складених та поданих на реєстрацію ТОВ "Креатив-УА", датою їх фактичного подання на реєстрацію.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення відповідача є протиправними та такими, що суперечать нормам законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Ухвалою суду від 02.10.2019 відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачам , що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, які містяться в матеріалах справи.
Представником Головного управління ДФС у Харківській області 28.10.2019 до суду надано відзив на позов, в якому зазначено, що оскаржувані рішення є правомірними, та відповідають вимогам чинного законодавства. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.
Від відповідача, Державної фіскальної служби України, у встановлений судом строк відповідні документи не надходили.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що ТОВ КРЕАТИВ-УА є юридичною особою, зареєстрованою у встановленому законом порядку, що підтверджується наявними в ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом в ЄДРПОУ 33142196 відомостями, змінило свою назву з ТОВ КРЕАТИВ-ХАРКІВ (ЄДРПОУ 33142196), перебуває на обліку у Центральному управлінні ГУ ДФС у Харківській області (Шевченківський район) з 12.11.2004 №1411.
ТОВ КРЕАТИВ-УА у період спірних правовідносин здійснювало свою господарську діяльність в офісному приміщенні за адресою: м. Харків, вул. 23-го Серпня, 20-А відповідно до укладеного з ТОВ Студія Ділові новини договору оренди №04/12 від 01.12.2016.
Крім того, позивач використовує у своїй діяльності складські приміщення площею 50 м. за адресою: м. Харків, вул. Біологічна, 19 відповідно до укладеного з ТДВ Інхімфармтех договору суборенди №3/19 від 01.02.2019 та площею 85 м. за адресою: м. Харків, вул. Велика Панасівська, 185 відповідно до укладеного з ТОВ Санглас договору суборенди №010618/1 від 01.062018.
За результатом проведеного тендеру №UA-2019-03-21-001715-С на електронному майданчику e-tender.biz. позивач уклав з Комунальним підприємством по утриманню зелених насаджень Святошинського району договір №431 від 26.04.2019 про надання в оренду вантажних самоскидів без водія (Код: ДК 021:2015 - (60184000-1) Прокат вантажних та промислових транспортних засобів без водія для перевезення товарів. Згідно акту приймання-передачі від 26.04.2019 ТОВ Креатив-Харків було передано КП УЗН Святошинського району наступні об`єкти оренди: ТЗ КАМА35511 - 2 одиниці. КРАЗ 6510- 2 одиниці. Вищезазначені транспортні засоби належать Товариству з обмеженою відповідальністю Креатив-Харків на правах довгострокової оренди у фізичних осіб, згідно нотаріально завірених Договорів оренди від 10.05.2018.
Також позивач уклав з КП УЗН Святошинського району договір №432 від 26.04.2019 про надання в оренду вантажних самоскидів без водія (Код: ДК 021:2015 - (60184000-1) Прокат вантажних та промислових транспортних засобів без водія для перевезення товарів. Згідно акту приймання-передачі від 26.04.2019 ТОВ Креатив-Харків було передано КП УЗН Святошинського району наступні об`єкти оренди: ТЗ Екскаватор Гусеничний ЕО-3211 Е-1: ТЗ екскаватор ЕО 4111; ТЗ Екскаватор Гусеничний ЕО-304 Г; ТЗ Екскаватор Гусеничний ATLAS 1604LG. Вищезазначені транспортні засоби належать Товариству з обмеженою відповідальністю Креатив-Харків на правах довгострокової оренди з Товариством з обмеженою відповідальністю ОВН згідно Договору оренди №2/2018 від 08.05.2018 та нотаріально завіреного Договору оренди від 10.05.2018.
На виконання Договору №431 від 26.04.2019 КП УЗН Святошинського району та відповідно до протоколу узгодження договірної ціни, 17.05.2019 була здійснена передоплата за оренду екскаваторів без водія сумі 260000 (двісті шістдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 43333,33 грн. згідно платіжного доручення №1195 від 17.05.2019.
За результатами фінансово-господарської діяльності на суму передплати позивачем було виписано на КП УЗН Святошинського району податкову накладну №1 від 17.05.2019 на суму 260000 (двісті шістдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 43333,33 грн. реєстрацію якої було заблоковано.
На виконання Договору №432 від 26.04.2019 КП УЗН Святошинського району та відповідно до протоколу узгодження договірної ціни, 24.05.2019 була здійснена оплата за оренду екскаваторів без водія у сумі 150000 (сто п`ятдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 25000,00 грн. згідно платіжного доручення №1208 від 24.05.2019.
Згідно чинного законодавства ТОВ Креатив-Харків склало на суму передплати податкову накладну №2 від 24.05.2019, на суму 150000 (сто п`ятдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 25000 грн. реєстрацію якої було заблоковано.
На виконання Договору №432 від 26.04.2019 КП УЗН Святошинського району та відповідно до протоколу узгодження договірної ціни, 31.05.2019 була здійснена оплата за оренду екскаваторів без водія у сумі 100000 (сто тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн. згідно платіжного доручення №1220 від 31.05.2019.
Згідно чинного законодавства ТОВ Креатив-Харків склало на суму передплати податкову накладну №3 від 31.05.2019, на суму 100000 (сто тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн. реєстрацію якої було заблоковано.
30 червня 2019 року на виконання умов договору №431 ТОВ Креатив-Харків було складено акт здачі-приймання послуг оренди за червень 2019 №300601 від 30.06.2019 на суму 510000 (п`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ІІДВ - 85000,00грн. на суму якого згідно чинного законодавства ТОВ Креатив-Харків було складено податкову накладну №1 від 30.06.2019, на суму наданих послуг оренди 510000 (п`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 85000,00 грн. реєстрацію якої було заблоковано.
Оплата по наданим послугам оренди на дату складання пояснення не надходило.
Заборгованість КП Святошинського району перед ТОВ Креатив-Харків по договору №431 від 26.04.2019 складає 510000 (п`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 85000,00 грн.
30 червня 2019 року на виконання умов договору №432 ТОВ Креатив-Харків було складено акт здачі-приймання послуг оренди за червень 2019 №300602 від 30.06.2019 на суму 506000 (п`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 84333,33 грн. на суму якого згідно чинного законодавства ТОВ Креатив-Харків було складено податкову накладну №2 від 30.06.2019, на суму наданих послуг оренди 506000 (п`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 84333,33грн. реєстрацію якої було заблоковано.
Оплата по наданим послугам оренди на дату складання пояснення не надходило.
Заборгованість КП Святошинського району перед ТОВ Креатив-Харків по договору №432 від 26.04.2019 складає 506000 (п`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч 20% ПДВ - 84333,33 грн.
Позивачем отримано квитанції по зупиненим податковим накладним №1 від 17.05.2019 на суму 260000 (двісті шістдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 43333,33 грн., №2 від 24.05.2019 на суму 150000 (сто п`ятдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 25000,00 грн., №3 від 31.05.2019 на суму 100000 (сто тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн., №1 від 30.06.2019, на суму наданих послуг оренди 510000 (п`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч 20% ПДВ - 85000,00 грн., №2 від 30.06.2019, на суму наданих послуг оренди 506000 (п`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч 20% ПДВ - 84333,33 грн. відповідно до яких податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено у зв`язку з відповідністю податкових накладних підпункту 1.6. пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
У цих же квитанціях позивачеві було запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
На підтвердження здійснення вказаних господарських операцій, позивачем направлено до ДФС повідомлення з поясненнями та копіями відповідних документів щодо господарський операцій, за результатами яких була складені відповідні податкові накладні.
Розглянувши вказані документи і пояснення, Комісія ГУ ДФС у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у такій реєстрації, прийняла оспорювані рішення від 09.07.2019 №1217050/33142196, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 17.05.2019 (вказане рішення було оскаржене позивачем в адміністративному порядку, однак за наслідками адміністративного оскарження вказане рішення рішенням від 26.07.2019 №34056/331421/2 скарга позивача залишена без задоволення, а оспорюване рішення без змін), від 14.06.2019 №1195434/33142196, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 24.05.2019, від 09.07.2019 №1217049/33142196, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №3 від 31.05.2019 (зазначене рішення оскаржено в адміністративному порядку однак за наслідками адміністративного оскарження вказане рішення рішенням від 26.07.2019 №34092/33142196/2 скарга позивача залишена без задоволення, а оспорюване рішення без змін), від 25.07.2019 №1235692/33142196, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 30.06.2019, від 25.07.2019 №1235694/33142196, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 30.06.2019.
Причиною вказано ненадання платником податку копій документів, а саме: розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків, Первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).
Суд зазначає, що відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (тут і далі - у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України змінена на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 7 грудня 2017 року №2245-VІІІ.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році Кабінетом Міністрів України, прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117), пунктом 10 якого зобов`язано ДФС визначити критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та погодити їх з Міністерством фінансів України.
Відповідно до пунктів 6. 7 Порядку №117 у разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з пунктами 12, 13 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку: 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
На час виникнення та розвитку спірних у цій справі правовідносин критерії ризиковості здійснення операцій були визначені та затверджені листом В.о. Голови Державної фіскальної служби України від 05.11.2018.
Пунктом 1.6 вказаних критеріїв надано вичерпний перелік критеріїв, що дає підстави для визначення ризиковості платника податків.
Так, комісії головних управлінь ДФЄ в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях і тимчасово окупованій території, в розумінні Закону України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України"; платник податку зареєстрований платником ГІДІЗ менше трьох місяців: платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 етапі 46 Податкового кодексу України; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Відповідність платника податку Критеріям ризиковості платників податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Позивачем зазначено, що він через сервіс Електронного кабінету дізнався про наявність відносно нього рішення про відповідність позивача п. 1.6 Критеріїв ризиковості платника податків дата рішення 24.04.2019.
Фіскальним органом у квитанціях зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критерію ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 Критеріїв.
Натомість, як принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, так і пункт 13 Порядку №117 вимагає від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.
Суд зазначає, що підпункт 1.6 пункту 1 Критерію №959 містить в собі 12 абзаців та 7 додаткових ступенів ризику, що в свою чергу позбавило позивача встановити конкретні підстави для встановлення ризиковості платника податку та, як наслідок, для зупинення реєстрації такої накладної.
Так, зокрема, підпункт 1.6. пункту 1 Критеріїв №959 визначає, що комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: 1) платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); 2) дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; 3) платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); 4) платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; 5) платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; 6) платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України; 7) наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Таким чином, відповідач був зобов`язаний у квитанціях чітко вказати не лише конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв №959, а і відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.
Згідно п. 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено: ненадання. платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку: надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку № 117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу вищевказаних положень законодавства вбачається, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність: 1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції. Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинена, як зазначено в Квитанції, через те, що ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .
Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до податкової накладної, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкової накладної зупинено з підстав, які не передбачені законодавством, а саме Порядком № 117.
З вказаного вище випливає, що в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної критерії ризиковості визначені виключно на підставі листа ДФС від 05.11.2018.
З наведених приписів законодавства слідує, що зупинення реєстрації податкової накладної розрахунку коригування, за своїм змістом є передумовою для прийняття рішення про відмову у її реєстрації.
Щодо підстав зупинення реєстрації податкової накладної, поданої позивачем, потрібно врахувати, що акт, що затверджує критерії ризиковості здійснення операцій має на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.
Листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України.
Дійсно, відповідно до чинного законодавства у податкового органу наявні повноваження на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Водночас, наявність повноважень - це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень - це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення.
Документ ДФС, яким затверджено критерії, не має визначення виду документу, призначеного для документування управлінської інформації ДФС відповідно до Інструкції з діловодства у Державній фіскальній службі України. Проекти актів, які затверджують критерії ризиковості платника податків, ризиковості здійснення операцій: переліку показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податків, мають на меті встановити норми права, які здійснюють безпосередній вплив на господарську діяльність суб`єктів господарювання, а відтак є такими, що мають ознаки регуляторного характеру, підпадають під сферу дії Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності в цілому, та потребують обов`язкової установленої цим законом процедури погодження.
При цьому, наведені критерії ризиковості є основою для роботи системи зупинення реєстрації податкових накладних, оскільки саме вони і є підставами, з яких реєстрацію податкової накладної може бути зупинено.
Відповідно до підпункту 3 пункту 13 Порядку №117, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Згідно п. 7 Порядку №117, за відсутності належним чином встановлених критеріїв ризиковості, процедура зупинення реєстрації податкових накладних не може бути реалізована, адже підставами для такого зупинення є відповідність податкової накладної критеріям ризиковості здійснення операції.
Критерії ризиковості платника податку та/або критерії ризиковості господарської операції є важливим елементом порядку визначення об`єкту оподаткування ПДВ, оскільки безпосередньо впливають на суму податкових зобов`язань платника податків-покупця. Відповідно, такі критерії повинні затверджуватися у порядку, визначеному чинним законодавством.
Державна фіскальна служба України - це центральний орган виконавчої влади України, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України.
Водночас, відповідно до частини 3 статті 117 Конституції України, нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, встановленому законом.
Пунктом 1 Указу Президента України від 03.10.1992 №493/92 Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади встановлено, що нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації.
На реалізацію норми Конституції України та положень зазначеного Указу Президента України, постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.1992 №731 затверджено Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади.
Згідно з пунктом 2 цього Положення, державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер. При цьому, як встановлено пунктом 3 цього ж нормативного правового акту, на державну реєстрацію подаються нормативно-правові акти, прийняті уповноваженими на це суб`єктами нормо творення в електронній (через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади) або паперовій формі в порядку, визначеному Мін`юстом, що містять норми права, мають не персоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами Для службового користування , Особливої важливості , Цілком таємно , Таємно та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
Отже, якщо певний документ, виданий центральним органом виконавчої влади, містить норми права, він підлягає обов`язковій державній реєстрації в Міністерстві юстиції України.
Критерії ризиковості, які використовуються як підстави для зупинення реєстрації податкових накладних, розраховані на неодноразове використання, визначають зміст прав та обов`язків суб`єктів господарювання. Отже, документ, який визначає подібні критерії, містить норми права, а тому підлягає реєстрації в Міністерстві юстиції України.
Відповідно до пункту 15 зазначеного Положення, Міністерства, центральні органи виконавчої влади направляють для виконання нормативно-правові акти лише після їх державної реєстрації та офіційного опублікування. У разі порушення зазначених вимог, нормативно-правові акти вважаються такими, що не набрали чинності, і не можуть бути застосовані.
Так, згідно з пунктом 3 Указу Президента України від 03.10.1992 №493/92 Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади , нормативно-правові акти, що підлягають державній реєстрації, набувають чинності через 10 днів після їх реєстрації, якщо в них не встановлено пізнішого строку надання їм чинності.
За відсутності належним чином затвердженого компетентним органом і зареєстрованого в Мін`юсті нормативно-правового акту, жодні приписи щодо критеріїв зупинення реєстрації податкових накладних не можуть бути визнані обов`язковими для виконання будь-яким із платників податку, оскільки відповідні норми не можуть вважатися такими, що набрали чинності.
Отже, зупинення реєстрації податкової накладної на підставі критеріїв ризиковості, встановлених листом ДФС, порушує принцип правової визначеності та передбачуваності, а, відтак, є неправомірним.
Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом, зокрема, у постанові від 2 квітня 2019 року у справі №822/1878/18 (№К/9901/4668/19), постанові від 21 травня 2019 року у справі №815/2791/18, постанові від 9 липня 2019 року у справі №140/2093/18, постанові від 30 липня 2019 року у справі №200/14026/18-а, від 30.07.2019 у справі №320/6312/18 (№К/9901/14664/19.
Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Жодного іншого нормативно-правового акту, який би визначав критерії ризиковості як підстави для зупинення реєстрації податкових накладних, законотворцем не прийнято. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, критеріїв ризиковості також не встановлені.
Так, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Позивачем після зупинення реєстрації податкової накладної були подані документи, передбачені пунктом 14 Порядку №117, для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Такими документами, в силу п. 14 Порядку №117 є договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Проте, у спірному рішенні комісії Головного управління ДФС у Харківській області про відмову у реєстрації вищевказаної податкової накладеної фактично було лише процитоване положення пункту 14 Порядку №117, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку контролюючого органу, не вистачає для здійснення реєстрації ПН, а також без повідомлення причин та мотивів, за яких надані позивачем пояснення та документи не були враховані.
Також, подані позивачем для реєстрації податкові накладні не мають дефекту форми, змісту або походження, які в силу частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність", пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, та підтверджують факт здійснення господарських операцій.
Разом з тим, Комісія Головного управління ДФС у Харківській області, не зважаючи на надіслане позивачем повідомлення та додані до нього документи, прийняла спірне рішення про відмову в реєстрації ПН, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо. При цьому суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Так, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.
В той же час, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.
Така позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 30.07.2019 у справі №320/6312/18 (№К/9901/14664/19).
Відповідно ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Підсумовуючи викладене вище, суд зазначає, що рішення Комісії ДФС від 09.07.2019 №1217050/33142196, від 14.06.2019 №1195434/33142196, від 09.07.2019 №1217049/33142196, від 25.07.2019 №1235692/33142196, №1235694/33142196, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 17.05.2019 на суму 260000,00 грн., в т.ч. ІІДВ 20% - 43333,33 грн., №2 від 24.05.2019 на суму 150000,00 грн., в т.ч. ПДВ 20% - 25000,00 грн., №3 від 31.05.2019 на суму 100000,00 грн., в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн., №1 від 30.06.2019 на суму наданих послуг оренди 510000,00 грн., у т.ч. 20% ПДВ - 85000,00 грн., №2 від 30.06.2019 на суму наданих послуг оренди 506000,00 грн., у т.ч. 20% ПДВ - 84333,33 грн. прийняті необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мали значення для його прийняття, непропорційно, тобто без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване рішення (дія), а відтак с протиправними та підлягають скасуванню.
Отже, враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ-УА" підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 263, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ-УА" (а/с 10510, м. Харків, 61046, ЄДРПОУ 33142196) до Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків, 61057, ЄДРПОУ 39599198), Державної фіскальної служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ЄДРПОУ 39292197) про скасування рішення - задовольнити.
Скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Харківській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 09.07.2019 №1217050/33142196, №1217049/33142196, від 14.06.2019 №1195434/33142196, від 25.07.2019 №1235692/33142196, №1235694/33142196, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних №1 від 17.05.2019, №2 від 24.05.2019, №3 від 31.05.2019, №1 від 30.06.2019, №2 від 30.06.2019, складених та поданих на реєстрацію ТОВ "Креатив-УА" в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №1 від 17.05.2019 на суму 260000,00 (Двісті шістдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 43333,33 грн., №2 від 24.05.2019, на суму 150000,00 (Сто п`ятдесят тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 25000,00 грн., №3 від 31.05.2019, на суму 100000,00 (Сто тисяч) гривень 00 копійок, в тому числі ПДВ 20% - 16666,67 грн., №1 від 30.06.2019, на суму 510000 (П`ятсот десять тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч 20% ПДВ - 85000,00 грн., №2 від 30.06.2019, на суму 506000 (П`ятсот шість тисяч) гривень 00 копійок, у т.ч. 20% ПДВ - 84333,33 грн. складених та поданих на реєстрацію ТОВ "Креатив-УА", датою їх фактичного подання на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ-УА" (ЄДРПОУ 33142196) сплачену суму судового збору в розмірі 4802,50 (чотири тисячі вісімсот дві) грн. 50 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Харківській області (ЄДРПОУ 39599198).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КРЕАТИВ-УА" (ЄДРПОУ 33142196) сплачену суму судового збору в розмірі 4802,50 (чотири тисячі вісімсот дві) грн. 50 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (ЄДРПОУ 39292197).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М.Панов
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2019 |
Оприлюднено | 29.11.2019 |
Номер документу | 85927281 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Панов М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні