Рішення
від 27.11.2019 по справі 540/2250/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2250/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області про визнання протиправним рішення від 12.08.2019 р. № 10/03-10 та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України у Херсонській області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення від 12.08.2019 р. № 10/03-10 про відмову в призначенні пенсії за віком; зобов`язати відповідача зарахувати до страхового стажу періоди роботи (служби): з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р., з 25.04.1978 р. по 13.01.1986 р. та призначити пенсію за віком з 24.02.2019 р.

Свої вимоги мотивує тим, що 13.05.2019 р. звернувся до відповідача із заявою щодо призначення пенсії за віком, до якої додано наступні документи: паспорт, довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру, трудову книжку, військовий квиток, наказ від 01.01.1986 р. № 7, диплом, довідку про заробітну плату, довідку про прийняття на роботу, заяву про спосіб виплати пенсії через Приватбанк. Проте 10.10.2019 р. отримав рішення ГУ ПФУ в Херсонській області від 12.08.2019 р. № 10/03-10, яким відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", оскільки відсутній необхідний страховий стаж (26 років). При підрахунку страхового стажу відповідачем не зараховувались період роботи з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. в ТОВ "Трансавто", так як заробітна плата не виплачувалась, внески за найманих працівників не нараховані та не сплачено, згідно інформації архівного відділу Херсонської міської ради та комунальної установи "Трудовий архів м.Херсона" невідомо місцезнаходження документів по ТОВ "Трансавто" за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. Зазначає, що стаж роботи в ТОВ "Трансавто" підтверджено записами в трудовій книжці, які не оскаржено та в судовому порядку не визнано недійсними, у зв`язку з чим у відповідача не було законних підстав не враховувати період роботи до 01.01.2004 р. у загальний страховий стаж. Крім того, служба в Збройних Силах СРСР (з 25.04.1978 р. по 13.01.1986 р.) зарахована в календарному обчисленні без врахування пільгового обчислення часу проходження військової служби у віддаленій місцевості півострова Камчатка із розрахунку один рік за два за період з 25.06.1980 р. по 13.01.1986 р. Вважає, що рішення від 12.08.2019 р. № 10/03-10 протиправним, необґрунтованим та таким, що порушує норми чинного законодавства, права та інтереси позивача.

Ухвалою від 30.10.2019 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подання відзиву на позовну заяву, звільнено ОСОБА_1 від сплати судового збору.

18.11.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтовано тим, що згідно відомостей, наданих архівним відділом Херсонської міської ради від 28.02.2019 р., комунальної установи "Трудовий архів м.Херсона" від 20.05.2019 р., Білозерським відділом обслуговування громадян ГУ ПФУ в Херсонській області від 20.09.2019 р., документи ТОВ "Трансавто" на державне зберігання не надходили і їх місцезнаходження не відомо, підприємство зареєстровано в УПФ Білозерського району Херсонської області з 30.11.1998 р., заробітна плата за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. не виплачена, внески за найманих працівників не нараховані та не сплачені. Наголошує, що ОСОБА_1 вказаний керівником підприємства. Вважає, що відповідно до постанови Ради Міністрів СРСР від 25.03.1968 р. № 181 особливою умовою для зарахування періоду проходження дійсної строкової служби в районах Крайньої Півночі і в місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі, до стажу роботи, який дає право на отримання пільг встановлених за роботу у цих місцевостях, в тому числі обчислення такого періоду у двократному розмірі, є працевлаштування, звільненого у запас військовослужбовця протягом трьох місяців після звільнення, на роботу в районах Крайньої Півночі і в місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі. В трудовій книжці ОСОБА_1 після припинення військової служби з 02.04.1986 р. міститься запис про зарахування на роботу до Херсонського заводу скловиробів. З урахуванням вказаного страховий стаж позивача складає 24 роки 1 місяць 17 днів, що є меншим, ніж 26 років, необхідних для призначення пенсії за віком відповідно до ст.26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування". Вважає оскаржуване рішення таким, що прийнято у відповідності до законодавства, а тому скасуванню не підлягає.

22.11.2019 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій вказує на те, що викладені у відзиві твердження відповідача не відповідають обставинам справи та суперечать нормам чинного законодавства.

З урахуванням п.2 ч.1 ст.263 КАС України суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України та 23.02.2019 р. досяг шістдесятирічного віку.

13.05.2019 р. позивач звернувся до ГУ ПФУ в Херсонській області із заявою щодо призначення пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", до якої долучено наступні документи: копію паспорта, копію ідентифікаційного номера, копію трудової книжки, копію диплома, копію військового квитка, архівну довідку наказу від 01.01.1986 р. № 7, довідку від 08.01.2019 р. № 03-2/1 про період роботи з 24.04.1989 р. по 01.11.1992 р. в Херсонській обласній універсальній науковій бібліотеці ім.М.Горького, довідку про заробітну плату від 14.01.2019 р., довідку про заробітну плату від 15.01.2019 р.

Згідно довідки від 20.02.2019 р. № 686/05-04 ТОВ "Трансавто" (код ЄДРПОУ 30039943) перебуває на обліку в УПФУ Білозерського району Херсонської області з 30.11.1998 р. за № 2101040557, за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. заробітна плата не виплачена, внески за найманих працівників не нараховані і не сплачені.

Листом від 28.02.2019 р. № 09-04-05/171 архівний відділ Херсонської міської ради повідомив ГУ ПФУ в Херсонській області про неможливість надання архівної довідки щодо підтвердження трудового стажу ОСОБА_1 за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р., оскільки документи з особового складу ТОВ "Трансавто" на зберігання не надходили та їх місце знаходження не відоме.

На лист ГУ ПФУ в Херсонській області від 13.02.2019 р. вих.№ 3633/02-11 комунальна установа "Трудовий архів м.Херсона" повідомила, що документи ТОВ "Трансавто" на зберігання не надходили, а тому немає змоги видати довідку щодо підтвердження стажу роботи ОСОБА_1 за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р.

28.02.2019 р. та 27.05.2019 р. Головне управління статистики у Херсонській області надало відповіді на запити, згідно з якими ТОВ "Трансавто" (код ЄДРПОУ 30039943) зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження: 75024, Херсонська область, Білозерський район, с.Чорнобаївка, вул.Чорнобаївська, буд.6.

Рішенням від 12.08.2019 р. № 10/03-10 відмовлено в призначенні пенсії за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", так як відсутній необхідний страховий стаж роботи (26 років).

При цьому, під час розгляду заяви ОСОБА_1 та доданих до неї документів, відповідачем не враховано до загального стажу період роботи позивача в ТОВ "Трансавто" у період з 28.04.1999 р. по 16.10.2009 р., а строк служби у Збройних Силах СРСР з 25.07.1980 р. по 13.01.1986 р. зараховано в календарному обчисленні.

Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Статтею 49 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх в разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та інших випадках передбачених законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел встановлені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV (далі - Закон № 1058).

Стаття 1 Закону № 1058 містить наступні визначення:

застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;

страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески;

страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування;

страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно ч.ч.1, 2 ст.24 Закону № 1058 страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до ч.1 ст.26 Закону № 1058 починаючи з 1 січня 2019 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2010 року не менше 26 років.

У межах спірних правовідносин та з огляду на вік позивача на дату звернення з заявою про призначення пенсії за віком (60 років 02 місяці 20 днів) для встановлення позивачу права на пенсію за віком необхідно дотримання таких обов`язкових вимог: наявність страхового стажу не менше 26 років.

Згідно ч.1 ст.44 Закону № 1058 заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Пунктом 1 частини 1 статті 45 Закону № 1058 визначено, що пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку: пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. Пенсія призначається довічно або на період, протягом якого пенсіонер має право на виплату пенсії відповідно до цього Закону (ч.ч.2, 5 ст.45 Закону № 1058).

Постановою Пенсійного фонду України від 25.11.2005 р. № 22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі - Порядок № 22-1).

Згідно з абз.1 п.1.1 розділу I "Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії" Порядку № 22-1 заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).

Підпунктом 2 пункту 2.1 розділу II "Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший" Порядку № 22-1 визначено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

Відповідно до ст.62 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 р. № 1788-XII (далі - Закон № 1788) основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з абз.1 п.2.14 Розділу 2 "Заповнення трудових книжок" Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Міністерства праці України, Міністерством юстиції України, Міністерства соціального захисту населення України від 29.07.1993 р. № 58 (далі - Інструкція № 58), у графі 3 розділу "Відомості про роботу" як заголовок пишеться повне найменування підприємства.

Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 р. № 637 (далі - Порядок № 637), передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи (абз.1 п.3 Порядку № 637).

Як вбачається з відповідей на запити ГУ ПФУ в Херсонській області ТОВ "Трансавто" зареєстроване в УПФУ Білозерського району Херсонської області з 30.11.1998 р. Підприємством за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. заробітна плата не виплачена, внески за найманих працівників не нараховані і не сплачені.

Архівний відділ Херсонської міської ради та комунальна установа "Трудовий архів м.Хесона" повідомили про відсутність можливості надати довідки щодо підтвердження стажу ОСОБА_1 за період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р., оскільки документи з особового складу ТОВ "Трансавто" на зберігання до установ не надходили.

Відповідно до інформації, яку надало Головне управління статистики у Херсонській області, ТОВ "Трансавто" перебуває на обліку в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, місцезнаходження: 75024, Херсонська область, Білозерський район, с.Чорнобаївка, буд.6.

Порядок обчислення та сплати страхових внесків визначено у ст.20 Закону № 1058, відповідно до якої страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі. Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески. Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Отже, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

Позивач не може нести відповідальність у вигляді позбавлення права на включення періодів роботи з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. до страхового стажу за порушення, вчинені ТОВ "Трансавто", оскільки згідно з Законом № 1058 відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник.

Таким чином, внаслідок невиконання ТОВ "Трансавто" обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р., що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

Аналогічний висновок висловлено Верховним Судом у постанові від 24.05.2018 р. у справі № 490/12392/16-а та від 01.11.2018 р. справі № 199/1852/15-а.

Також суд зазначає, що відповідно до ч.3 ст.44 Закону № 1058 органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Проте, матеріали справи не містять жодного запиту або листа на адресу ТОВ "Трансавто" щодо підтвердження стажу роботи ОСОБА_1 на даному підприємстві у період з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р., нарахування та виплати заробітної плати, враховуючи те, що ТОВ "Трансавто" згідно відповіді Головного управління статистики у Херсонській області значиться в Єдиному державного реєстрі підприємств та організацій України.

З огляду на викладене, суд вважає передчасними висновки відповідача про не зарахування періоду роботи в ТОВ "Трансавто" з 28.04.1999 р. по 31.12.2003 р. до страхового стажу позивача.

Щодо пільгового обрахування періоду військової служби з 25.06.1980 р. по 13.01.1986 р. суд зазначає наступне.

Як вбачається із записі № 5 та № 6, які містяться в трудовій книжці ОСОБА_1 , у період з 25.04.1978 р. по 13.05.1986 р. позивач служив в рядах Радянської Армії.

Згідно з наказом командира військової частини № 95462 від 07.01.1986 р. № 47 мічмана ОСОБА_1 звільнено з дійсної військової служби в запас за вислугою встановленого строку служби. Станом на 13.01.1986 р. вислуга років становила: в календарному обчисленні 7 років 8 місяців 7 днів, в пільговому - 5 років 5 місяців 19 днів, разом - 13 років 1 місяць 26 днів.

При цьому в розрахунку ГУ ПФУ в Херсонській області вказано військову службу в календарному обчислені 7 років 8 місяців 19 днів, тобто на 5 років 5 місяці та 7 днів менше.

Статтею 4 Закону № 1788 передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членів їх сімей встановлюються Законом України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ", їм надається також право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом, незалежно від місця проходження військової служби. При цьому всі види грошового забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ враховуються нарівні із заробітною платою робітників і службовців.

За змістом п."в" ч.3 ст.56 Закону № 1788 до стажу роботи зараховується, зокрема, військова служба, незалежно від місця проходження служби.

Частиною 4 статті 24 Закону № 1058 передбачено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пунктом 5 Прикінцевих положень Закону № 1058 визначено, що період роботи до 1 січня 1991 року в районах Крайньої Півночі та місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі колишнього СРСР, а також на острові Шпіцберген зараховується до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло до 1 січня 1991 року.

Згідно з ч.1 ст.52 Закону СРСР "Про державні пенсії" від 14.07.1956 р. пенсійне забезпечення генералів, адміралів офіцерів, військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу надстрокової служби і прирівняних до них осіб, а також пенсійне забезпечення їх сімей здійснюється в порядку і розмірах, встановлених Радою Міністрів СРСР.

Питання обчислення стажу роботи в районах Крайньої Півночі та місцевостях, прирівняних до цих районів, було врегульовано Положенням про порядок призначення і виплати державних пенсій, затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 03.08.1972 р. № 590, указами Президії Верховної Ради СРСР від 01.08.1945 року "Про пільги для осіб, які працюють в районах Крайньої Півночі", від 10.02.1960 р. "Про впорядкування пільг для осіб, які працювали в районах Крайньої Півночі та місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі" від 26.09.1967 р. "Про розширення пільг для осіб, які працювали в районах Крайньої Півночі і місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі" та Інструкцією про порядок надання пільг, затвердженою постановою Держкомпраці і Президії ВЦРПС від 16.12.1967 р. № 530/П-28.

Положеннями п.6 постанови № 590 передбачалось, що пенсійне забезпечення генералів, адміралів, офіцерів прапорщиків, мічманів, військовослужбовців надстрокової служби, осіб рядового і начальницького складу органів Міністерства внутрішніх справ СРСР, а також пенсійне забезпечення сімей цих осіб здійснюється в порядку і розмірах, що встановлюються Радою Міністрів СРСР.

Рада Міністрів СРСР від 10.11.1982 р. № 986 з метою усунення множинності нормативних актів про пенсійне забезпечення осіб офіцерського складу, прапорщиків мічманів, військовослужбовців надстрокової служби і їх сімей, спрощення порядку обчислення їм пенсій і відповідно до статті 52 Закону СРСР "Про державні пенсії" затвердила Положення, відповідно до якого особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам і військовослужбовцям надстрокової служби, звільненим з діючої військової служби можуть призначатися пенсії за вислугу років чи по інвалідності, а в разі одночасного виникнення права на декілька видів пенсій, пенсія по старості призначається відповідно до вимог Закону СРСР "Про державні пенсії".

Пунктом 55 цього ж Положення встановлено, що окремі періоди служби при обчисленні вислуги років для призначення пенсій зараховуються на пільгових умовах.

При цьому, згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 р. № 2232-ХІІ військовою службою є державна служба особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із захистом Вітчизни.

У зв`язку з особливим характером військової служби військовослужбовцям надаються передбачені законом пільги, гарантії та компенсації.

Однією з соціальних пільг, визначених державою такій категорії громадян України, є обчислення вислуги років (часу проходження військової служби) на пільгових умовах для призначення пенсій.

Період проходження військової служби, що зараховується до вислуги років, зокрема, на пільгових умовах, визначається постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 р. № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей" (далі - Порядок № 393).

За змістом абз.9 п.1 Порядку № 393 для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом до вислуги років зараховуються: дійсна військова служба у Радянській Армії та Військово-Морському Флоті, прикордонних, внутрішніх, залізничних військах, в органах державної безпеки та інших військових формуваннях колишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ колишнього СРСР та інші види служби і періоди роботи, які відповідно до законодавства колишнього СРСР зараховувалися до вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям, а також особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ. Вислуга років (у тому числі на пільгових умовах) у цьому випадку обчислюється у порядку, встановленому законодавством колишнього СРСР, якщо цією постановою не передбачено більш пільгових умов зарахування до вислуги років часу служби для призначення пенсій військовослужбовцям та особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ.

Відповідно до п.4 додатку 2 наказу Міністерства оборони України "Про затвердження Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей" від 14.08.2014 р. № 530 наведено перелік віддалених місцевостей СРСР, у яких служба осіб офіцерського складу, прапорщиків, мічманів і військовослужбовців надстрокової та строкової служби зараховується до вислуги років для призначення пенсії на пільгових умовах. Так, служба у Камчатській області - з 14 вересня 1945 року зараховується до вислуги років на пільгових умовах, - один місяць служби за два місяці.

Таким чином, як законодавство колишнього СРСР до 01.01.1991 р., так і законодавство України, чинне на час виникнення спірних правовідносин, передбачали і передбачають пільгове (кратне) обчислення періоду проходження особами військової служби в районах Крайньої Півночі колишнього СРСР.

Вислуга років, яка була обчислена для призначення пенсій військовослужбовцям та особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, до введення в дію Закону № 2262, перегляду не підлягає (п.5 Порядку № 393).

Як вбачається з послужного списку ОСОБА_1 , у період з 25.06.1980 р. по 13.01.1086 р. проходив службу у віддалених місцевостях п/о Камчатка.

Таким чином, відповідачем неправомірно відмовлено позивачу у зарахуванні до стажу періоду проходження військової служби з 25.06.1980 р. по 13.01.1986 р. в пільговому обчисленні (один місяць за два).

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Частиною 2 статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на обставини справи, враховуючи, що настання для позивача негативних наслідків пов`язано із прийняттям ГУ ПФУ в Херсонській області рішення від 12.08.2019 р. № 10/03-10, суд вважає за необхідне визнати таке рішення протиправним та скасувати його.

Що стосується вимог ОСОБА_1 щодо зобов`язання відповідача зарахувати до страхового стажу певні періоди роботи (служби) позивача, а також зобов`язання відповідача призначити пенсію, суд зазначає наступне.

З практики Європейського суду вбачається наступне: в національному праві має бути передбачено засіб правового захисту від довільних втручань органів державної влади в права, гарантовані Конвенцією. Будь-яка законна підстава для здійснення дискреційних повноважень може створити юридичну невизначеність, що є несумісною з принципом верховенства права без чіткого визначення обставин, за яких компетентні органи здійснюють такі повноваження, або, навіть, спотворити саму суть права. Отже, законом повинно з достатньою чіткістю бути визначено межі дискреції та порядок її здійснення, з урахуванням легітимної мети певного заходу, аби убезпечити особі адекватний захист від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Конкретна норма закону повинна містити досить чіткі положення про рамки і характер здійснення відповідних дискреційних повноважень, наданих органам державної влади. У разі, якщо ж закон не має достатньої чіткості, повинен спрацьовувати принцип верховенства права.

Статтею 58 № 1058 визначено, що Пенсійний фонд є органом, який призначає пенсії та підготовляє документи для її виплати. Тобто, Пенсійний фонд має виключну компетенцію в питаннях призначення пенсії.

З урахуванням дискреційних повноважень пенсійного органу на прийняття рішення про призначення пенсії та визначення підстав, за яких призначається пенсія або приймається рішення про відмову в її призначенні, суд дійшов до висновку про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про призначення пенсії за віком згідно Закону № 1058, з урахуванням висновків, викладених в судовому рішенні.

Аналогічна правова позиція про те, що вирішення питання призначення пенсії є виключною компетенцією Пенсійного фонду, у зв`язку з чим належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії, а не зобов`язання відповідача призначити таку пенсію позивачу, висловлено Верховним Судом у постанові від 07.03.2018 р. у справі № 233/2084/17.

Згідно ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При зверненні до суду з позовом ОСОБА_1 подано клопотання про звільнення від сплати судового збору, яке задоволено ухвалою від 30.10.2019 р.

Оскільки позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково лише у зв`язку з неправильним визначенням позивачем способу захисту порушених прав, тому відповідно до приписів ч.1 ст.139 КАС України судовий збір в сумі 768,40 грн. підлягає стягненню до Державного бюджету України з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 263 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (73005, м.Херсон, вул.28 Армії, 6, ЄДРПОУ 21295057) про визнання протиправним рішення від 12.08.2019 р. № 10/03-10 та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (73005, м.Херсон, вул.28 Армії, 6, ЄДРПОУ 21295057) від 12.08.2019 р. № 10/03-10 про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ).

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (73005, м.Херсон, вул.28 Армії, 6, ЄДРПОУ 21295057) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) від 13.05.2019 р. № 7636 про призначення пенсії за віком, з урахуванням висновків, викладених судом у рішенні.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Херсонській області (73005, м.Херсон, вул.28 Армії, 6, ЄДРПОУ 21295057) за рахунок його бюджетних асигнувань до спеціального фонду Державного бюджету України (стягувач - Державна судова адміністрація України) за наступними реквізитами: Отримувач коштів: ГУК у м.Києві/м.Київ/22030106; Код отримувача (код за ЄДРПОУ): 37993783; Банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); Код банку отримувача (МФО): 899998; рахунок отримувача: UA798999980000031211256026001; код класифікації доходів бюджету: 22030106, судовий збір у розмірі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Бездрабко О.І.

кат. 112010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.11.2019
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу85960097
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них

Судовий реєстр по справі —540/2250/19

Постанова від 03.04.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 17.02.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Ухвала від 26.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравець О.О.

Рішення від 27.11.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні