ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
18 листопада 2019 р. Справа № 903/549/19
Господарський суд Волинської області у складі судді Слободян О.Г., за участю секретаря судового засідання Лівандовського Т.Г.,
представника позивача: Кондратюка В.В., Головкіна Ю.В.,
представника відповідача 1: Семенюти І.М.,
представника відповідача 3: Патійчука В.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Сільськогосподарського виробничого кооперативу Затурці"
до відповідачів:
1) Головного управління Держгеокадастру у Волинській області
2) Локачинської районної державної адміністрації
3) Затурцівської сільської ради Локачинського району
третя особа на стороні відповідачів: Державний реєстратор Адамчук Руслан Євгенійович
про визнання протиправним, скасування розпорядження, визнання незаконним, скасування рішення та скасування реєстраційних записів,
встановив: 25.07.2019р. СВК "Затурці" звернувся до господарського суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, Локачинської районної державної адміністрації, Затурцівської сільської ради Локачинського району, третя особа на стороні відповідачів: Державний реєстратор Адамчук Руслан Євгенійович, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати Розпорядження Локачинської районної державної адміністрації Волинської області №293 від 10 грудня 2013 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» в частині інвентаризації земельної ділянки площею 29,2098 га., розташованої за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159;
- скасувати реєстраційний запис в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку №17957630 здійснений Локачинською районною державною адміністрацією 08.12.2016 року про право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на земельну ділянку площею 29,2098 га., розташовану за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159;
- визнанати незаконним і скасувати рішення державного реєстратора Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області Адамчука Руслана Євгенійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 44441605 від 06.12.2018 року про реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 0722482400:07:000:1159 на праві власності за Затурцівською сільською радою Локачинського району, код ЄДРПОУ 04332087;
- скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності за номером: 29287306, про реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 0722482400:07:000:1159 на праві власності за Затурцівською сільською радою Локачинського району, код ЄДРПОУ 04332087, яким присвоєно цій земельній ділянці реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1113645107224.
Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що внаслідок неправомірних дій відповідачів, одна й та сама земельна ділянка площею 29,2098 га., з кадастровим номером 0722482400:07:000:0705, зареєстрована в Державному земельному кадастрі за іншим кадастровим номером 0722482400:07:000:1159, передана у власність Затуцівської сільської ради Локачинського району та зареєстрована на праві власності за цією сільською радою.
Проведена інвентаризація і складена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації та розпорядження в частині затвердження такої технічної документації і, відповідно, реєстрація земельної ділянки в Державному земельної кадастрі та державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, суперечать вимогам чинного законодавства та порушує права позивача як користувача земельної ділянки з кадастровим номером 0722482400:07:000:0705.
Ухвалою суду від 09.08.2019р. відкрито провадження у справі та постановлено справу розглядати за правилами загального позовного провадження.
23.08.2019р. відповідач 2 - Локачинська районна державна адміністрація надіслала на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №01-57/9161/19), в якому заперечила проти позову та просила суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. При цьому зазначила, що Розпорядження голови Локачинської районної державної адміністрації №293 від 10 грудня 2013 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності прийнято відповідно до норм чинного законодавства, оскільки на момент прийняття розпорядження (10 грудня 2013 року), Локачинська районна державна адміністрація здійснювала свої повноваження щодо вирішення земельних питань в межах чинного на той час законодавства. Локачинська райдержадміністрація видала розпорядження Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності від 10.12.2013 року №293 на підставі технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності.
Розпорядження голови райдержадміністрації №293 від 10.12.2013 року не підлягає скасуванню, оскільки дане розпорядження стосується не лише оскаржуваної в позовній заяві земельної ділянки в розмірі 29,2098 га, розташованою за адресою: Волинська обл. Локачинський р-н, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту (кадастровий номер: 0722482400:07:000:1159), а й інших земельних ділянок та інших сільських рад.
Також, відповідач 2 повідомляє, що неможливо виконати позовні вимоги в частині скасування реєстраційного запису в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку № 17957630, здійсненого Локачинською районною державною адміністрацією 08.12.2016 року про право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на земельну ділянку площею 29,2098 га, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159, що розташована за адресою Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, в зв`язку з тим, що дане право припинене при реєстрації переходу права власності на дану земельну ділянку за Затурцівською сільською радою. Запис про право власності в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно № 29287306 від 01.12.2018 року.
Зазначає, що скасувати оскаржуване розпорядження та реєстраційний запис неможливо, оскільки відповідно до актуальних змін у законодавстві, такими повноваженнями райдержадміністрації не наділені. Головне управління Держгеокадастру у Волинській області своїм наказом від 12.09.2018 року №3-1006/15-18-СГ передає із державної власності, а Затурцівська сільська рада приймає у комунальну власність Затурцівської сільської ради земельні ділянки загальною площею 822,9507 га. згідно з додатком. Відповідно до додатка до наказу, оскаржувана земельна ділянка в розмірі 29,2098 з кадастровим номером: 0722482400:07:000:1159 передається Затурцівській сільській раді з числа земель запасу.
29.08.2019р. відповідачем 1 - Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області також надіслано на адресу суду відзив на позовну заяву (вх. №01-57/9309/19), в якому управління не погоджується із позовними вимогами, вважає їх безпідставними та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Відповідач 1 вважає, що управління не є належним відповідачем у даній справі. На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року №60-р Про питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад та відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 12.09.2018 року №3-1006/15-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 12.09.2018 року №3-1006/15-18-СГ та додатку до вищевказаного акту, земельна ділянка з кадастровим номером 072248400:07:000:1159 передана у комунальну власність Затурцівської сільської ради. Останньою відповідно до Закону зареєстровано речове право на вказану земельну ділянку, а відповідно до пункту 1562 Порядку, виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 01.01.2013 року. Оскільки Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, як суб`єкт владних повноважень, не здійснює скасування реєстраційних записів про реєстрацію права власності та не є розпорядником спірної земельної ділянки, то підстави для залучення Головного управління Держгеокадастру у Волинській області, як відповідача у даній справі відсутні.
Від третьої особи - Державного реєстратора Адамчука Руслана Євгенійовича надійшли пояснення (вх. №01-57/9575/19 від 03.09.19), в яких зазначено, що реєстрація переходу права власності була вчинена відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та іх обтяжень» №1952-ІV від 01 липня 2004 року , «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» . затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 та на підставі поданих документів для реєстрації комунальної форми власності. Прийняте державним реєстратором рішення №44441605 від 06.12.2018 року відповідає чинному законодавству.
Ухвалою суду від 22.10.2019р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.10.2019 р.
Ухвалою суду від 25.10.2019р. відкладено розгляд справи по суті на 18.11.2019р.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали, просили задовольнити позов.
Представник відповідача 1 проти позову заперечив, з підстав, викладених ним у відзиві на позовну заяву.
Представник відповідача 3 в судовому засіданні та у відзиві на позовну заяву (вх.№01-57/13026/19 від 18.11.2019р.) зазначив, що сільській раді не було відомо про проведення інвентаризації земельної ділянки площею 29,2098 га та передачі її у комунальну власність, просив прийняти законне рішення.
В судове засідання представники відповідача 2 та третьої особи не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили.
Частинами 1 та 3 ст.202 ГПК України встановлено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, зокрема, повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки.
Крім цього, явка представників сторін в судове засідання обов`язковою не визнавалась.
З огляду на зазначене та з врахуванням обставин справи, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи по суті за відсутності представників відповідача 2 та третьої особи.
Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступне.
На підставі Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №034005 від 22.04.2010 року, зареєстрованого в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі Локачинської районної державної адміністрації за №03108600004 земельну ділянку площею 84,7564 га. на території Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області, кадастровий номер 0722482400:07:000:0705 передано в користування ДП Локачинському племпідприємству по племінній справі в свинарстві .
Після отримання ДП Локачинське племпідприємство по племінній справі в свинарстві права користування земельною ділянкою кадастровий номер 0722482400:07:000:0705, підприємство було реорганізоване в Колективне сільськогосподарське підприємство Затурці , що підтверджується наказом регіонального відділення ФДМ України по Волинській області від 21.06.2010р. №204.
Частина отриманої в користування земельної ділянки була розпайована між членами КСП, а тому в користуванні КСП Затурці залишилась земельна ділянка площею 29,2098 га.
Згодом правонаступником КСП Затурці став Сільськогосподарський виробничий кооператив Затурці , про що свідчать протокол загальних зборів пайовиків КСП Затурці від 06.11.2011р. та статут СВК Затурці . Отже, СВК Затурці належить право користування земельною ділянкою площею 29,2098 га. кадастровий номер 0722482400:07:000:0705
Розпорядженням Локачинської районної державної адміністрації Волинської області №293 від 10 грудня 2013 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності затверджено технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сількогосподарського призначення державної власності в межах Локачинського району згідно з додатком, в якому зазначено 11 земельних ділянок Затурцівської сільської ради загальною площею 245,2303 га., в тому числі і земельна ділянка площею 29,2098 га, яка перебуває в користуванні позивача.
Внаслідок затвердження такої технічної документації, 08.12.2016 року в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку Локачинського районною державною адміністрацією вчинено реєстраційний запис за №17957630, яким за державою в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області зареєстровано право власності на земельну ділянку площею 29,2098 га., розташовану за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159, що підтверджується Інформацією Державного земельного кадастру на право власності та речові права на земельну ділянку.
Як вбачається з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, сформованої 10.05.2019р., земельна ділянка кадастровий номер 0722482400:07:000:1159, площею 29,2098 га. на підставі акта приймання-передачі нерухомого від 12.09.2018 року Головним управління Держгеокадастру у Волинській області передана Затурцівській сільській раді, і на підставі рішення державного реєстратора Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області Адамчука Руслана Євгенійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 44441605 від 06.12.2018 року, на праві власності зареєстрована за Затурцівською сільською радою, про що вчинено запис про право власності номер: 29287306, земельній ділянці присвоєно реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1113645107224.
Позивач зазначає, що про повторну реєстрацію земельної ділянки площею 29,2098 га., розташовану за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, яка перебуває в користуванні позивача, під кадастровим номером 0722482400:07:000:1159, йому стало відомо лише в січні 2019 року, при звернення до відділу Держгеокадарсту для отримання витягу на земельну ділянку площею 29,2098 га з метою сплати земельного податку.
Позивач зазначає, що внаслідок неправомірних дій відповідачів, одна й та сама земельна ділянка площею 29,2098 га., кадастровий номер 0722482400:07:000:0705, розташована за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту,зареєстрована в Державному земельному кадастрі за іншим кадастровим номером - 0722482400:07:000:1159 та передана у власність Затуцівської сільської ради Локачинського району, зареєстрована на праві власності за цією сільською радою.
Вказує, що проведена інвентаризація і складена технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації та розпорядження в частині затвердження такої технічної документації і, відповідно, реєстрація земельної ділянки в Державному земельної кадастрі та державному реєстрі речових прав на нерухоме майно суперечать вимогам чинного законодавства та порушує права позивача як користувача земельної ділянки. Технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності в частині земельної ділянки 29,2098 га., розташованої за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту складена з порушенням вимог чинного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 року №1952-ІУ (далі Закон України №1952-ІУ), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Процедура державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень реєстрації оскаржуваної дії регулюється Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі Закон), а також Порядком державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (далі - Порядок).
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону державна реєстрація прав проводиться у такому порядку:
прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;
формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Відповідно до статті 29 Закону державна реєстрація похідного речового права на земельну ділянку, право власності на яку виникло та оформлено в установленому порядку до 1 січня 2013 року, здійснюється одночасно з державною реєстрацією права власності на таку земельну ділянку (крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав) на підставі заяви про державну реєстрацію прав. Державна реєстрація права власності на земельну ділянку у разі подання заяви про державну реєстрацію прав набувачем похідного речового права на таку земельну ділянку може здійснюватися без подання заявником документа, на підставі якого виникло право власності, за умови наявності інформації про зареєстровану земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та до моменту автоматизованого перенесення до Державного реєстру прав записів (відомостей) про речові права та обтяження на земельні ділянки з Державного реєстру земель.
Частиною третьою статті 10 Закону визначено, що державний реєстратор:
1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, та їх обтяженнями;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником.
4) під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень.
Згідно з пунктом 10-1 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, під час формування та реєстрації заяви щодо державної реєстрації прав на земельну ділянку автоматично за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав у режимі реального часу отримуються відомості Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку, у тому числі з метою перевірки її кадастрового номера щодо його наявності та автентичності, а також з метою встановлення наявності відомостей про власників, користувачів такої земельної ділянки, перенесених з державного реєстру земель, що містяться в Державному земельному кадастрі, та відповідності таким відомостям про власників, користувачів відомостей, зазначених заявником у заяві.
Відомості, обов`язково зберігаються в електронній формі в Державному реєстрі прав та додаються до відповідної заяви для подальшого використання державним реєстратором.
Згідно з пунктом 12 Порядку під час розгляду заяви та документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор обов`язково використовує відомості з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, а також відомості з інших інформаційних систем, доступ до яких передбачено законодавством, у тому числі відомості з Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів.
Доступ до відомостей Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру документів забезпечується за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав.
Відповідно до п. 81-1 Порядку державна реєстрація права власності на земельну ділянку, реєстрацію якого проведено до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його набуття, проводиться за умови наявності відповідних відомостей про зареєстровані права в Державному земельному кадастрі.
Згідно ч.4. ст 18 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до приписів ст.57 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає крім іншого: переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини.
Згідно Порядку проведення інвентаризації земель , затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України N 513 від 23.05.2012 року передбачено, що вихідними даними для проведення інвентаризації земель є, в тому числі, книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі; копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку або підтверджують сплату земельного податку (п.7), а також в ході інвентаризації земель окремо складаються переліки земельних ділянок (земель) наданих у власність (користування) з кадастровими номерами (п.23).
В порушення вимог законодавства, технічна документація, затверджена Розпорядженням Локачинської районної державної адміністрації Волинської області №293 від 10 грудня 2013 року Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності , не містить відомостей про дані із книг записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, копії документів, що посвідчують право на земельну ділянку або підтверджують сплату земельного податку, зокрема Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ №034005 від 22.04.2010 року, та не містить відомостей про земельну ділянку кадастровий номер 0722482400:07:000:0705, площею 29,2098 га, розташовану за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, яка перебуває в користуванні СВК Затурці .
В матеріалах технічної документації міститься довідка №847 від 05.12.2013 року, складена начальником відділу Держземагенства у Локачинському районі Туреликом С.О., в якій зазначено відомості про те, що земельна ділянка площею 29,2098 га не надана у власність та постійне користування, що не відповідає дійсності.
Крім того, факт того, що земельна ділянка кадастровий номер - 0722482400:07:000:1159 площею 29,2098 га сформована із земельної ділянки кадастровий номер - 0722482400:07:000:0705, підтверджується листом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 25.02.2019 року №ПІ-12/0-12/0/63-19.
З даного листа вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер 0722482400:07:000:1159 відноситься до земель сільськогосподарського призначення державної власності та сформована за матеріалами інвентаризації 2013 року за кошти Державного бюджету України. Відомості про зазначену земельну ділянку за матеріалами інвентаризації внесені до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка за кадастровим номером 0722482400:07:000:0705 відповідно до Проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) КСП Затурці , який затверджений розпорядженням Локачинської районної державної адміністрації від 13.03.2012 №121 поділена на земельні ділянки, які передані у приватну власність членам зазначеного підприємства за виключенням частини земельної ділянки яка сформована в окрему земельну ділянку (кадастровий номером 0722482400:07:000:1159) за матеріалами інвентаризації 2013 року.
Крім того, про правомірність використання позивачем вказаної земельної ділянки свідчить лист Управління з контролю за використанням та охороною земель від 05.07.2017р. №10-3-0.42-224/90-17, акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 04.07.2017р. №100/1-дк та постановою Локачинського відділення поліції ГУНП у Волинській області про закриття кримінального провадження від 20.12.2017р.
Згідно довідки Затурцівської сільської ради від 21.03.2019р. №340, СВК Затурці сплачує до місцевого бюджету фіксований податок за землю, заборгованості по сплаті податку не має.
Отже, СВК "Затурці" є законним постійним користувачем земельної ділянки 29,2098 га., розташованої за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту.
Згідно ст. 152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
За приписами ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов`язковий характер для суб`єктів цих відносин.
Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
А тому, Розпорядження Локачинської районної державної адміністрації Волинської області №293 від 10 грудня 2013 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» в частині інвентаризації земельної ділянки площею 29,2098 га., розташованої за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159 є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до приписів ч. 6 ст. 16 Закону України Про Державний земельний кадастр кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав.
У разі, якщо помилка в реєстрі впливає на права третіх осіб, зміни до Державного реєстру прав вносяться на підставі відповідного рішення суду.
У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Відтак, підлягає скасуванню і реєстраційний запис в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку №17957630, здійснений Локачинського районною державною адміністрацією 08.12.2016 року про право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на земельну ділянку площею 29,2098 га., розташовану за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159, а також, як наслідок, підлягає визнанню незаконним і скасуванню рішення державного реєстратора Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області Адамчука Р. Є. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 44441605 від 06.12.2018 року про реєстрацію цієї земельної ділянки на праві власності за Затурцівською сільською радою та запису про право власності за номером: 29287306, яким присвоєно цій земельній ділянці реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1113645107224.
Водночас, в частині позову до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області слід відмовити, в зв`язку з наступним.
Згідно зі ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. Державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Частиною 1 ст. 79-1 ЗК України визначено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі (ч.3 ст.79-1 ЗК України).
Відповідно до статті 35 Закону України Про Державний земельний кадастр поземельна книга є документом Державного земельного кадастру, який містить такі відомості про земельну ділянку: а) кадастровий номер; б) площа; в) місцезнаходження (адміністративно-територіальна одиниця); г) склад угідь; ґ) цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); д) нормативна грошова оцінка; е) відомості про обмеження у використанні земельної ділянки; є) відомості про межі частини земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; ж) кадастровий план земельної ділянки; з) дата державної реєстрації земельної ділянки; и) інформація про документацію Із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також внесені зміни до цих відомостей; і) інформація про власників (користувачів) земельної ділянки відповідно до даних про зареєстровані речові права у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; ї) дані про бонітування ґрунтів. Поземельна книга відкривається одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки. Поземельна книга закривається у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Згідно п. 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051 (далі - Порядок) державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: 1) поділу чи об`єднання земельних ділянок - на підставі заяви про державну реєстрацію земельних ділянок, які утворилися в результаті такого поділу чи об`єднання;2) коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника, - на підставі інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, отриманої шляхом безпосереднього доступу до зазначеного Реєстру.
Пункт 114 Порядку дублюється з ч. 10 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр .
Отже, чинним земельним законодавством передбачено вичерпний перелік випадків скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Згідно вимог ч. 2 ст. 4 та ч.І ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень`до речових прав, які підлягають державній реєстрації віднесено речові права, похідні від права власності на земельну ділянку.
За нормою ч.1 ст.6 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень`в організаційну систему державної реєстрації прав входять суб`єкти державної реєстрації прав (виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб`єкти), державні реєстратори прав на нерухоме майно.
Стаття 9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень наділяє суб`єктів державної реєстрації прав повноваженнями щодо забезпечення проведення державної реєстрації прав, ведення Державного реєстру прав.
Разом з тим, позивач просить скасувати реєстраційний запис про реєстрацію права власності на земельну ділянку 072248400:07:000:1159, яку здійснює Державний реєстратор речових прав.
Також, на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 року №60-р Про питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад та відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 12.09.2018 року №3-1006/15-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність , акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 12.09.2018 року №3-1006/15-18-СГ та додатку до вищевказаного акту, земельна ділянка з кадастровим номером 072248400:07:000:1159 передана у комунальну власність Затурцівської сільської ради. Останньою відповідно до Закону зареєстровано речове право на вказану земельну ділянку, а відповідно до пункту 1562 Порядку, виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові права, зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 01.01.2013 року.
Оскільки, Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, як суб`єкт владних повноважень, не здійснює скасування реєстраційних записів про реєстрацію права власності, не є розпорядником спірної земельної ділянки, вимоги в позовній заяві до відповідача 1 відсутні, в частині позову до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області необхідно відмовити.
Згідно із ч. 2-3 ст. 13 ГПК України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Дослідивши наявні у справі докази та оцінивши їх в сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.
Відповідно до ч.9 ст. 129 ГПК України, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Керуючись ст.ст. 129, 202, 233, 236-240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати Розпорядження Локачинської районної державної адміністрації Волинської області №293 від 10 грудня 2013 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» в частині інвентаризації земельної ділянки площею 29,2098 га., розташованої за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159.
3. Скасувати реєстраційний запис в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку №17957630, здійснений Локачинською районною державною адміністрацією 08.12.2016 року про право власності держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на земельну ділянку площею 29,2098 га., розташовану за адресою: Волинська область, Локачинський район, Затурцівська сільська рада, за межами населеного пункту, кадастровий номер 0722482400:07:000:1159;
4. Визнанати незаконним і скасувати рішення державного реєстратора Затурцівської сільської ради Локачинського району Волинської області Адамчука Руслана Євгенійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер: 44441605 від 06.12.2018 року про реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 0722482400:07:000:1159 на праві власності за Затурцівською сільською радою Локачинського району, код ЄДРПОУ 04332087.
5. Скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про право власності за номером: 29287306, про реєстрацію земельної ділянки кадастровий номер 0722482400:07:000:1159 на праві власності за Затурцівською сільською радою Локачинського району, код ЄДРПОУ 04332087, яким присвоєно цій земельній ділянці реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1113645107224.
6. В частині позову до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області відмовити.
7. Стягнути з Локачинської районної державної адміністрації (45500, Волинська обл., Локачинський район, смт.Локачі, вул.Миру, 37, код ЄДРПОУ 04051419) на користь Сільськогосподарського виробничого кооперативу Затурці" (45523, Волинська обл, Локачинський район, с.Затурці, вул.1-Травня, буд.70, код ЄДРПОУ 13360591) 3842грн. витрат по сплаті судового збору.
8. Стягнути з Затурцівської сільської ради Локачинського району (45523, Волинська обл., Локачинський район, с.Затурці, вул.В.Липинського, 66, код ЄДРПОУ 04332087) на користь Сільськогосподарського виробничого кооперативу Затурці" (45523, Волинська обл, Локачинський район, с.Затурці, вул.1-Травня, буд.70, код ЄДРПОУ 13360591) 1921грн. витрат по сплаті судового збору.
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повне рішення складено 28.11.2019р.
Суддя О. Г. Слободян
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2019 |
Оприлюднено | 02.12.2019 |
Номер документу | 85967158 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Господарське
Господарський суд Волинської області
Слободян Оксана Геннадіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні