Справа № 242/4271/19
Провадження № 2/242/1232/19
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
Іменем України
21 листопада 2019 року Селидівський міський суд Донецької області у складі головуючого судді Владимирська І.М., при секретарі Сафроновій К.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Селидове в порядку заочного загального спрощеного провадження цивільну справу за позовом Селидівської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення збитків, завданих ним використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів, в обґрунтування якого зазначив, що згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 152826841 від 16.01.2019 року, відповідачем ОСОБА_1 оформлено договір купівлі-продажу нежитлового приміщення (будівля, магазин непродовольчих та супутних товарів, нежитлова будівля), серія та номер: 256, посвідчений 30.05.2017 р. приватним нотаріусом Селидівського міського нотаріального округу Петровим О.М., на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 35465333 від 31.05.2017 р., відповідно до якого ОСОБА_1 є приватним власником вищевказаного нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 . Крім того, згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 163511835 від 15.04.2019 р., ОСОБА_1 оформлено договір купівлі-продажу нежитлового приміщення (будівля КТП та мийки), серія та номер: 1444, посвідченого 19.10.2016 р. приватним нотаріусом Леоновою В.П., на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 32036003 від 25.10.2016 р., згідно якого ОСОБА_1 є власником нежитлового приміщення за адресою: АДРЕСА_1 . Відповідач до позивача з заявою щодо оренди земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , для обслуговування будівлі магазину, нежитлового приміщення будівлі КТП та мийки, автоколона № 1 готелю без зміни її цільового призначення не звертався. Право власності на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 належить позивачу. Рішенням виконавчого комітету Селидівської міської ради № 89/2 від 15.05.2019 затверджено акт комісії про визначення збитків заподіяних відповідачем Селидівській міській раді використанням земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , без укладання договору оренди землі за період з 01.07.2017 до 31.03.2019 в розмірі 87454 грн. 22 коп. Відповідача повідомлено про затвердження акту про визначення збитків власнику землі та направлено копію акту та рішення виконавчого комітету міської ради від 27.03.2019 р. № 63/1 з метою досудового врегулювання спору. Відповідач використовує вищевказану земельну ділянку без правовстановлюючих документів. У зв`язку з чим, просять стягнути з відповідача на користь Селидівської міської ради збитки, завдані використанням без правовстановлюючих документів земельної ділянки, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , у розмірі 87 454 грн. 22 коп., та судовий збір у розмірі 1921 грн.
Ухвалою Селидівського міського суду Донецької області від 05.08.2019 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, про день та час слухання справи повідомлений належним чином, надав до суду заяву, в якій просить справу розглядати без їх участі, позовні вимоги підтримують в повному обсязі, не заперечує проти винесення заочного рішення по справі.
Відповідача ОСОБА_1 в судове засідання не з`явився, будучи належним чином повідомленим про день слухання справи. Згідно ст. 280 ЦПК України суд вважає можливим розглянути справу у порядку заочного провадження у відсутність відповідача з дотриманням вимог, встановлених законом, за згодою позивача на розгляд справи в порядку заочного провадження.
Дослідивши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про те, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 152826841 від 16.01.2019 року, нерухоме майно (будівля, магазин продовольчих та супутних товарів, нежитлова будівля), загальною площею 49,57 кв.м., за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі договору купівлі-продажу, серія номер: 256, посвідченого 30.05.2017 р., Петровою О.М. приватним нотаріусом Селидівського міського нотаріального округу, зареєстровано на праві приватної власності № 20693952 від 30.05.2017 р. за ОСОБА_1 , розмір частки 1; земельна ділянка, кадастровий номер 1413800000:03:003:0229, за адресою: АДРЕСА_1 , на праві комунальної власності належить Селидівській міській раді.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта № 163511835 від 15.04.2019 р., нежитлове приміщення (будівля КТП та мийки, автоколона № 1), загальною площею 899,9 кв.м., матеріали стін: цегла, опис: нежитлове приміщення (будівля КТП та мийка, автоколона № 1), на земельній ділянці Селидівської міської ради за адресою: АДРЕСА_1 , на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 1444, посвідченого 19.10.2016 р. приватним нотаріусом Леоновою В.П., зареєстровано на праві приватної власності за № 17080674 від 19.10.2016 року за ОСОБА_1 , розмір частки 1.
Рішенням Селидівської міської ради № 89/2 від 15.05.2019 року, затверджено акт про визначення збитків власнику земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , за використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів.
Згідно Акту від 18.04.2019 року, комісія по розгляду питань земельного законодавства підрахувала збитки завдані фактичним використанням земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом ухилення власника будівлі від укладання договору оренди землі для обслуговування нежитлової будівлі (для комерційних цілей), збитки завдані фактичним використанням земельної ділянки шляхом ухилення власника будівлі від укладання договору оренди землі для обслуговування боксів, адміністративної будівлі та складських приміщень, на загальну суму 87454,22 грн.
Згідно повідомлення № 02-21 в/н-533 від 10.04.2019 р., виконком Селидівської міської ради повідомляв ОСОБА_1 про засідання комісії по розгляду питань земельного законодавства.
Згідно повідомлення № 02-21 я/5-696 від 17.05.2019 р., виконкомом Селидівської міської ради, ОСОБА_1 пропонувалось добровільно відшкодувати завдані збитки міській раді, завдані використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Суб`єктами права на землі комунальної власності згідно із статтею 80 ЗК України, є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою, чи ні.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно ч.ч.1,3 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч.ч.2,6 ст.123 ЗК України)
Статтею 125 ЗК України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
В даному випадку вказане зумовлює виникнення у відповідача зобов`язання по оформленню документів, які посвідчують його право на користування земельною ділянкою.
Виходячи зі змісту вищевказаних норм чинного законодавства, міська рада, як суб`єкт права на землі комунальної власності, використовує земельні ділянки шляхом передачі їх в оренду зацікавленим особам з метою отримання орендної плати.
Підставою для сплати орендарем орендної плати є договір оренди, який набирає чинності після досягнення домовленості з усіх істотних умов визначених ст. 15 Закону України "Про оренду землі", у тому числі щодо орендної плати із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно зі ст.ст.96, 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У відповідності до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі ПК України) плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно зі ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.
Згідно приписів ч.ч. 2,3 ст. 22 ЦК України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Відповідно до ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Згідно із частиною другою статті 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Відповідно до п. д ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Згідно ст. 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 1 та п. 2 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 року № 284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Відповідно до п. 3 вказаного Порядку відшкодуванню підлягають, зокрема, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. При цьому неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.
Згідно розрахунку втрат місцевого бюджету, площа земельної ділянки 3966 м2, ставка орендної плати 5, втрати складають: з 01.06.2017 р. - 25 771,22 грн.; 2018 р. - 44 179,25 грн.; 2019 р. станом на 01.04.2019 р. - 17503,75 грн.
Як роз`яснив Пленум Верховного Суду України у п. 16 постанови №7 від 16 квітня 2004 року Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , вирішуючи спори про відшкодування власникам землі й землекористувачам шкоди, заподіяної самовільним зайняттям або забрудненням земельних ділянок та іншими порушеннями земельного законодавства, суди мають виходити з того, що відповідно до статті 156 ЗК, статті 1166 ЦК така шкода відшкодовується у повному обсязі.
Статтею 287 ПК України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Враховуючи вищевикладене, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню та з відповідача на користь позивача необхідно стягнути суму збитків, завданих використанням без правовстановлюючих документів земельної ділянки у сумі 87 454 грн. 22 коп.
Оскільки суд дійшов висновку про задоволення позову, відповідно до ст. 141 ЦПК України судові витрати у вигляді витрат на сплату судового збору слід покласти на відповідача пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
На підставі вищезазначеного та керуючись ст.ст. 116, 124,125,152, 157, 206,211 ЗК України, 22, 1166 ЦК України, ст.ст. 12,81,263-268, 274, 280-289 ЦПК України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Селидівської міської ради (місце знаходження: 85400, Донецька область, м. Селидове, вул. К. Маркса, буд. 8) до ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 ) про стягнення збитків, завданих використанням земельної ділянки без правовстановлюючих документів, задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ), який мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , на користь Селидіської міської ради (р/р UA338999980000031414544005070, Селидівське УК/ м.Селідове/24060300, МФО 89998, код ЄРДПОУ 37791274, отримувач Казначейство України (ЕАП), код податку Інші надходження ) збитки, завдані використанням без правовстановлюючих документів земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , в сумі 87 454 (вісімдесят сім тисяч чотириста п`ятдесят чотири) грн. 22 коп.
Стягнути з ОСОБА_2 (зареєстроване місце проживання : АДРЕСА_4 ; РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Селидівської міської ради (р/р UA338999980000031414544005070, МФО 834016, код ЄРДПОУ 37791274, отримувач Управління Державної казначейської служби у м. Селидовому/24060300) судовий збір у розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене в загальному порядку, встановленому цим Кодексом. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга на рішення суду подається до Донецького апеляційного суду через Селидівський міський суд Донецької області протягом тридцяти днів з дня його проголошення, а після початку її функціонування, безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя І.М. Владимирська
Суд | Селидівський міський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2019 |
Оприлюднено | 01.12.2019 |
Номер документу | 85980342 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Селидівський міський суд Донецької області
Владимирська І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні