Рішення
від 20.11.2019 по справі 280/4293/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 листопада 2019 року 11:24Справа № 280/4293/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., за участю секретаря судового засідання Гавриленко А.О., представників:

позивача Рогозіна О.В.

відповідача Галагуза М.О.

розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Селянського фермерського господарства КЛИНОВИЙ

до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області

про скасування наказу та визнання дій протиправними,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

03.09.2019 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Селянського фермерського господарства КЛИНОВИЙ (далі - позивач або СФГ КЛИНОВИЙ ) до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд скасувати наказ відповідача від 19.08.2019 №323 та визнати дії відповідача щодо проведення перевірки позивача стосовно дотримання вимог природоохоронного законодавства у період з 20.08.2019 по 27.08.2019 протиправними.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що дії щодо проведенння перевірки та наказ про її призначення є протиправними з огляду на те, що: повідомлення про проведення плвнової перевірки направлено позивачу із порушенням термінів; наказ про проведення перевірки передбачає її проведення протягом 8 днів, в той час як тривалість перевірки суб`єктів мікро- і малого підприємництва не може перевищувати 5 робочих днів; повідомлення про проведення планової перевріки не містить всіх необхідних реквізитів, зокрема, коду ЄДРПОУ підпприємства, що перевіряється. Крім того вважає, що Державна екологічна інпекція у Запорізькій області, яка є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, не має повноважень на проведення перевірки. За таких обставин, просить задовольнити позов.

Ухвалою суду від 09.09.2019 позовну заяву Селянського фермерського господарства КЛИНОВИЙ залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви строком 10 днів від дня одержання ухвали суду про залишення позовної заяви без руху. В межах встановленого строку позивачем недоліки усунуто.

У зв`язку із перебуванням судді Бойченко Ю.П. на лікарняному в період з 20.09.2019 по 30.09.2019 питання щодо відкриття провадження у справі вирішувалося першого робочого дня - 01.10.2019.

Ухвалою суду від 01.10.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 29.10.2019.

22.10.2019 від відповідача надійшов відзив на позов (вх. №43781), в якому він заперечив проти задоволення позовних вимог та зазначив, що Державна екологічна інспекція у Запорізькій області наділена повноваженнями на здійснення державного нагляду (контролю) відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Вказує, що повідомлення про проведення планової перевірки направлено позивачу своєчасно, а термін провдення перевірки не перевищував 5 робочих днів. У задоволенні позову просить відмовити.

29.10.2019 від представника відповідач клопотання про закриття провадження у справі (вх. №44743), у задоволенні якого відмовлено ухвалою суду від 29.10.2019.

В судовому засіданні оголошено перерву до 20.11.2019.

20.11.2019 позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог, в якій він зазначає про допущення технічної помилки в реквізитах оскаржуваного наказу та просить суд скасувати наказ відповідача від 19.08.2019 №410.

Протокольною ухвалою суду від 20.11.2019 прийнято уточнені позовні вимоги.

Розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу Акорд .

У судовому засіданні 20.11.2019 на підставі ст. 250 КАС України судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

У зв`язку із перебуванням судді Бойченко Ю.П. у відпустці з 22.11.2019 по 25.11.2019, повний текст судового рішення виготовлено першого робочого дня - 26.11.2019.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд,-

ВСТАНОВИВ:

Селянське фермерське господарство КЛИНОВИЙ (код ЄДРПОУ 22148772) зареєстровано в якості юридичної особи.

Пунктом 1 наказу Державної екологічної інспекції України від 30.11.2018 №262 затверджено План здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік, у відповідності до якого СФГ КЛИНОВИЙ підлягає плановій перевірці Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області з 20.08.2019, терміном 5 днів, у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони.

08.08.2019 відповідачем сфомовано повідомлення на ім`я СФГ КЛИНОВИЙ про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у термін з 20.08.2019 по 27.08.2019, яке 09.08.2019 засобами поштового зв`язку направлено на адресу позивача.

Як зазначає позивач, вказане повідомлення отримано ним 15.08.2019.

Наказом Державної екологічної інспекції у Запорізькій області від 19.08.2019 №410 Про проведення планової перевірки наказано організувати проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства суб`єктом господарювання СФГ КЛИНОВИЙ у період з 20.08.2019 по 27.08.2019.

Вважаючи вказаний наказ протиправним, СФГ КЛИНОВИЙ не допустило відповідача до проведення перевірки, що підтверджується відповідним актом від 27.08.2019, та звернулося до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із такого.

Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон №877-V) визначено правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до статті 1 Закону №877-V:

державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закон України Про охорону навколишнього природного середовища від 25.06.1991 № 1264-ХІІ (далі - Закон №1264-ХІІ).

Згідно зі статтею 34 цього Закону завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.

Відповідно до статті 35 Закону №1264-ХІІ державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Пунктом а частини першої статті 20-2 Закону №1264-ХІІ встановлено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України (далі - Положення №275), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Одними із основних завдань Держекоінспекції, визначених пунктом 3 Положення №275, є: реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів; здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо: стану навколишнього природного середовища.

За змістом підпункту 3 пункту 4 Положення №275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування).

Згідно з пунктом 7 Положення №275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до розділу І Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 11.08.2017 № 312, Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) та їй підпорядковується.

Повноваження Інспекції поширюються на територію Автономної Республіки Крим, відповідної області, міст Києва та Севастополя, за винятком території та об`єктів, віднесених до зони діяльності морських екологічних інспекцій (Державна Азово-Чорноморська екологічна інспекція, Державна Азовська морська екологічна інспекція та Державна екологічна інспекція Північно-Західного регіону Чорного моря).

Основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідної території.

Відтак, відповідач є уповноваженим органом щодо проведення планового заходу державного нагляду (контролю) стосовно додержання суб`єктами господарювання, які розташовані на території Запорізької області, вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища,

Отже, є необґрунтованими та не заслуговують на увагу суду твердження позивача про відсутність у відповідача повноважень щодо проведення перевірки СФГ КЛИНОВИЙ стосовно дотримання вимог природоохоронного законодавства у період з 20.08.2019 по 27.08.2019.

Що стосується дотримання відповідачем процедури проведення перевірки, суд зазначає наступне.

За змістом частини першої статті 5 Закону №877-V планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому. Внесення змін до річних планів здійснення заходів державного нагляду (контролю) не допускається, крім випадків зміни найменування суб`єкта господарювання та виправлення технічних помилок.

Плановим періодом вважається рік, який обчислюється з 1 січня по 31 грудня планового року.

Плани здійснення заходів державного нагляду (контролю) на наступний плановий період повинні містити дати початку кожного планового заходу державного нагляду (контролю) та строки їх здійснення.

Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону №877-V органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу.

Повідомлення повинно містити: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; найменування органу державного нагляду (контролю).

Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадову особу органу державного нагляду (контролю) до здійснення планового заходу в разі неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.

Частиною п`ятою статті 5 Закону визначено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів мікро-, малого підприємництва - п`яти робочих днів.

Продовження строку здійснення планового заходу не допускається.

Судом досліджено повідомлення на ім`я СФГ КЛИНОВИЙ про проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у термін з 20.08.2019 по 27.08.2019 та встановлено, що воно містить: дату початку та дату закінчення здійснення планового заходу (з 20.08.2019 по 27.08.2019); найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід (СФГ КЛИНОВИЙ ); найменування органу державного нагляду (контролю) - Державна екологічна інспекція у Запорізькій області.

Звідси, посилання позивача про не зазначення у повідомленні ідентифікаційного коду СФГ КЛИНОВИЙ в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України є необґрунтованими, оскільки Закон №877-V не містить таких вимог до повідомлення.

Також, позивачем визначється та обставина, що повідомлення про проведення перевірки отримано ним 15.08.2019, тобто до початку її проведення.

Направлення повідомлення про проведення планової перевірки рекомендованим листом не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу, а саме 09.08.2019, підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.

Також слід наголосити, що тривалість перевірки суб`єктів мікро- та малого підприємництва не може перевищувати п`яти робочих днів, а не календарних. Відтак, враховуючи, що 24.08.2019, 25.08.2019, 26.08.2019 є неробочими (святковими) днями, граничний термін проведення заходу відповідачем не перевищено.

Згідно з частиною першою статті 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Досліджений судом наказ відповідача від 19.08.2019 №410 міястить вказані реквізити.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За таких обставин, враховуючи наведені обставини у сукупності, суд вважає позовні вимоги СФГ КЛИНОВИЙ необґрунтованими та такими, що задоволенню не підлягають.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову, питання щодо розподілу витрат, у тому числі і на професійну правничу допомогу, судом не вирцшується.

Керуючись статтями 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Селянського фермерського господарства КЛИНОВИЙ до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області про скасування наказу та визнання дій протиправними відмовити.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення в повному обсязі виготовлено та підписано 26.11.2019.

Суддя Ю.П. Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2019
Оприлюднено02.12.2019
Номер документу85996390
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/4293/19

Рішення від 20.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Рішення від 20.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 29.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні