Рішення
від 29.11.2019 по справі 460/3027/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

29 листопада 2019 року м. Рівне №460/3027/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В., розглянувши у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доНивецької сільської ради Дубровицького району Рівненської області визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій., -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Нивецької сільської ради про визнання протиправною бездіяльності щодо неналежного розгляду запиту №1 "Про надання публічної інформації, що знаходиться у розпорядженні розпорядника інформації (в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації") від 30.09.2019"; зобов`язання розглянути запит №1 "Про надання публічної інформації, що знаходиться у розпорядженні розпорядника інформації (в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації") від 30.09.2019" та надати відповідь із належним чином завіреними копіями запитуваних документів, в порядку визначеному Законом України "Про публічну інформацію", із урахуванням висновків суду.

Ухвалою від 30.10.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

19.11.2019 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву Нивецької сільської ради.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в жовтні 2019 року позивач звернулася до сільської ради із запитом про надання їй публічної інформації. Стверджує, що відповідач не надала відповіді на жодне питання її запиту, як і не надала жодних, належним чином завірених копій підтверджуючих документів. Зазначено, що норми закону, яка би надавала суб`єкту владних повноважень (зокрема і Нивецькій сільській раді Дубровицького району Рівненської області) обмежувати доступ до погосподарських книг по особових рахунках Нивецької сільської ради, не існує. Відтак, вважає, що копії погосподарських книг по особових рахунках Нивецької сільської рали Дубровицького району Рівненської області мають бути надані на запит в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації". З огляду на це, сторона вважає, що бездіяльність сільської ради є протиправною та просила в судовому порядку зобов`язати відповідача розглянути її запит та надати відповідь.

Відповідач у відзиві на позовну заяву позов не визнав та на обґрунтування своїх заперечень зазначив, що повної відповіді на запит позивача не було надано оскільки позивач офіційно не підтвердила свою причетність до осіб, які були в свій час зареєстровані у житловому будинку АДРЕСА_1 . Щодо пункту 3 запиту, то вказано, що інформація не була надана, оскільки згідно з погосподарського обліку особовий рахунок №127 погосподарських книг за 1978-2019 роки знаходився за різними адресами та рахувався за іншими головами домогосподарств. За таких обставин, сторона відповідача просила в задоволенні позову відмовити.

Розглянувши позовну заяву та відзив на неї, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.

30.09.2019 ОСОБА_1 звернулася до Нивецької сільської ради з запитом №1-с/р про доступ до публічної інформації, що знаходиться у розпорядженні розпорядника інформації, в якому просила:

1.повідомити хто, коли та на підставі чого зареєстрований у житловому будинку АДРЕСА_1 ;

2.надати належним чином завірені копії підтверджуючих документів;

3.надати належним чином завірену копію погосподарських книг 1978-2019 роки по особовому рахунку №02-0127-5;

4.надати належним чином завірені копії погосподарської книги №2 за 2016-2020 роки по особовому рахунку №02-0127-5 (а.с.9).

17.10.2019 №446/2-19 Нивецька сільська рада Дубровицького району Рівненської області надала відповідь на запит позивача, згідно з якою повідомлено, що на даний час у житловому будинку АДРЕСА_1 ніхто не зареєстрований (а.с.12-13).

Не погодившись з правомірністю розгляду Нивецькою сільською радою запиту на публічну інформацію, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Відносини щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації врегульовані Законом України "Про інформацію".

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначено Законом України "Про доступ до публічної інформації".

У відповідності до ст.34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір. Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Статтею 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, визначено, що кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати i передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади i незалежно від кордонів. Здійснення цих свобод, оскільки воно пов`язане з обов`язками і відповідальністю, може підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом в інтересах національної безпеки, територіальної цiлiсностi або громадської безпеки, для охорони порядку або запобігання злочинам, для охорони здоров`я або моралі, для захисту репутації або прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету i безсторонності суду i є необхідними в демократичному суспiльствi.

Спеціальним законом, який визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес є Закон України "Про доступ до публічної інформації" №2939-VI від 13.01.2011.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Відповідно до п.2 ст.5 Закону України "Про доступ до публічної інформації" право на доступ до публічної інформації забезпечується шляхом надання відповіді на інформаційний запит. Право на доступ до публічної інформації гарантується обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених Законом (п.1 ч.1 ст.3 цього Закону).

Згідно з нормами статті 19 Закону України "Про доступ до публічної інформації", -запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача. Письмовий запит подається в довільній формі.

Запит на інформацію має містити: 1) ім`я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв`язку, якщо такий є; 2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо; 3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі.

З метою спрощення процедури оформлення письмових запитів на інформацію особа може подавати запит шляхом заповнення відповідних форм запитів на інформацію, які можна отримати в розпорядника інформації та на офіційному веб-сайті відповідного розпорядника. Зазначені форми мають містити стислу інструкцію щодо процедури подання запиту на інформацію, її отримання тощо.

Згідно з ч.1 ст.13 Закону України "Про доступ до публічної інформації , розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються: 1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання; 2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів; 3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків; 4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них.

Відповідно до п.6 ч.1 ст.14 Закону України "Про доступ до публічної інформації", розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію.

Із системного аналізу зазначених правових норм слідує, що на розпорядників публічної інформації покладено обов`язок надавати на запити зацікавлених осіб вже реально існуючу на момент отримання запиту (тобто раніше створену і в силу цього вже наявну в розпорядженні) інформацію.

Вказана норма не містить вичерпного переліку суб`єктів владних повноважень, як розпорядників публічної інформації, оскільки містить вказівку на те, що такими є і інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства.

В силу вимог ч.1 ст.20 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Таким чином, Нивецька сільська рада є суб`єктом владних повноважень, а відповідно, розпорядником інформації, що знаходиться в її розпорядженні.

Водночас, статтею 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації" встановлено, що розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до ч.2 ст.6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені ст.21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених ч.5 ст.19 цього Закону.

Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.

Розпорядник інформації, який не володіє запитуваною інформацією, але якому за статусом або характером діяльності відомо або має бути відомо, хто нею володіє, зобов`язаний направити цей запит належному розпоряднику з одночасним повідомленням про це запитувача. У такому разі відлік строку розгляду запиту на інформацію починається з дня отримання запиту належним розпорядником.

У відмові в задоволенні запиту на інформацію має бути зазначено: 1) прізвище, ім`я, по батькові та посаду особи, відповідальної за розгляд запиту розпорядником інформації; 2) дату відмови; 3) мотивовану підставу відмови; 4) порядок оскарження відмови; 5) підпис.

Відмова в задоволенні запиту на інформацію надається в письмовій формі.

Тобто у відмові розпорядник інформації зобов`язаний обґрунтувати наявність підстав обмеження у доступі, які становлять зміст трискладового тесту , а саме: з відмови у доступі до публічної інформації повинно вбачатися: 1) якому з перелічених у п. 1 ч.2 ст.6 Закону України "Про доступ до публічної інформації" інтересів відповідає обмеження, а також чому обмеження доступу відповідає зазначеному інтересу (інтересам); 2) у чому конкретно полягає шкода правомірному інтересу (інтересам); яким є причинно-наслідковий зв`язок між наданням доступу та можливим настанням шкоди; чому ця шкода є істотною; яка ймовірність настання шкоди внаслідок надання доступу до інформації (пункт 2 ч.2 ст.6 Закону України "Про доступ до публічної інформації"); 3) чому шкода від надання інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні (п.3 ч.2 ст. 6 Закону України "Про доступ до публічної інформації").

Як свідчить зміст листа від 17.10.2019 Нивецька сільська рада як розпорядник інформації не надала відповідь на всі пункти запиту ОСОБА_1 , що визнається і самим відповідачем у відзиві на позовну заяву. У своїй відповіді сільська рада лише посилається на норми Конституції України, Закону України "Про інформацію", Закону України "Про захист персональних даних" та рішення Конституційного Суду України, зокрема, щодо інформації з обмеженим доступом, інформації про персональні дані та неможливість розголошення такої, окрім як у виключних випадках, та наприкінці повідомлено про те, що на даний час у житловому будинку АДРЕСА_1 ніхто не зареєстрований.

Зважаючи на встановлене, суд вважає, що Нивецька сільська рада, не дослідивши змісту запитуваної позивачем інформації, розглянула запит ОСОБА_2 Т.А. неповно та поверхнево, тобто діяла не в межах, не на підставі та не у спосіб, визначені чинним законодавством.

Окремо суд зауважує, що якби відповідач виявив, що інформація, затребувана позивачем, не відповідає вимогам Закону України "Про доступ до публічної інформації" та не може бути надана заявнику (вся або частково), то у такому випадку він повинен був у відповіді на такий запит чітко вказати причини відмови у доступі до публічної інформації, зауваживши при цьому, у чому полягає таке обмеження доступу та шкода від надання такої інформації.

Також слід відзначити, що сам по собі той факт, що якийсь документ містить інформацію з обмеженим доступом, не надає розпоряднику інформації необмежене право відмовляти у наданні копії такого документу, позаяк в обов`язковому порядку підлягає оцінці, зокрема, і ймовірність настання будь-якої шкоди внаслідок надання доступу до такої інформації.

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що Нивецька сільська рада неналежним чином розглянула запит ОСОБА_1 від 30.09.2019, чим порушила її права та законні інтереси, які підлягають до судового захисту шляхом зобов`язання Нивецької сільської ради розглянути запит у відповідності до вимог чинного законодавства. .

За наведеного, позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають до задоволення.

За правилами частини першої статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України рішення у справах щодо оскарження бездіяльності суб`єкта владних повноважень або розпорядника інформації щодо розгляду звернення або запиту на інформацію,- виконуються негайно.

Слід зауважити, що в прохальній частині позовної заяви ОСОБА_1 просила також винести окрему ухвалу щодо неналежного виконання сільським головою Нивецької сільської ради своїх посадових обов`язків та притягнення його до адміністративної відповідальності.

Разом з тим, в силу вимог статті 249 Кодексу адміністративного судочинства України, постановлення окремих ухвал є правом суду, яке жодним чином не пов`язується з клопотанням будь-якого учасника процесу, а реалізовується лише для вжиття заходів щодо усунення причин та умов, що сприяли порушенню закону, виявленому судом.

Судові витрати присуджуються позивачу відповідно до вимог частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Нивецької сільської ради Дубровицького району Рівненської області (код ЄДРПОУ 05391075, вул.Шкільна, 15, с.Нивецьк, Дубровицький район, Рівненська область, 34152),- задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Нивецької сільської ради Дубровицького району Рівненської області щодо неналежного розгляду запиту ОСОБА_1 № 1 Про надання публічної інформації, що знаходиться у розпорядженні розпорядника інформації (в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації") від 30 вересня 2019 року.

Зобов`язати Нивецьку сільську раду Дубровицького району Рівненської області розглянути запит ОСОБА_1 №1 Про надання публічної інформації, що знаходиться у розпорядженні розпорядника інформації (в порядку Закону України "Про доступ до публічної інформації") від 30 вересня 2019 року та надати їй відповідь з належним чином завіреними копіями запитуваних документів, в порядку визначеному Законом України "Про публічну інформацію", із урахуванням висновків суду.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок Нивецької сільської ради Дубровицького району Рівненської області судовий збір у розмірі 1537,00 грн.

Рішення суду в зобов`язальній частині виконується негайно.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 29 листопада 2019 року.

Суддя Друзенко Н.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2019
Оприлюднено01.12.2019
Номер документу85996726
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/3027/19

Рішення від 29.11.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Постанова від 09.07.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Постанова від 09.07.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Постанова від 01.07.2019

Адмінправопорушення

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні