Постанова
від 20.11.2019 по справі 1340/5664/18
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 листопада 2019 рокуЛьвів№ 857/7667/19

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коваля Р.Й.,

суддів Гуляка В.В.,

Ільчишин Н.В.,

з участю секретаря судового засідання Максим Х.Б.,

позивача ОСОБА_1 ,

представників відповідачів Гринихи Х.А., Лильо І.З.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Львові апеляційні скарги ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 та Львівської міської ради на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 травня 2019 року (прийняте у м. Львові суддею Карп`як О.О.; складене у повному обсязі 10 червня 2019 року) в адміністративній справі № 1340/5664/18 за позовом ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 до Львівської міської ради, Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 Львівської міської ради за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Відділу освіти Галицького та Франківського районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради, Відділ освіти Сихівського та Личаківського районів управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради про визнання протиправними і скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

У листопаді 2018 року ОСОБА_3 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 звернулася до Львівського окружного адміністративного суду із вказаним позовом та просила:

- визнати протиправною і скасувати ухвалу 13-тої сесії 7-го скликання Львівської міської ради (далі також - ЛМР) від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова ;

- визнати протиправним і скасувати наказ Управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 за № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова ;

- визнати протиправним і скасувати наказ Відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 03.08.2018 за № 356 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти районів ;

- визнати протиправним і скасувати наказ Львівського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 160 ЛМР Львівської області (Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 Львівської міської ради) № 73-0/д від 28.09.2018 Про перевід дітей з вадами мовлення у групу загального типу ;

- визнати протиправними дії ЛМР та управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР по перепрофілюванню у закладах дошкільної освіти м. Львова груп для дітей з вадами мовлення у групи загального типу, вчинені на виконання Ухвали 13-тої сесії 7-го скликання Львівської міської ради від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова та наказу управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 за № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова ;

- визнати протиправними дії відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР по перепрофілюванню у закладах дошкільної освіти Шевченківського та Залізничного районів м. Львова груп для дітей з вадами мовлення у групи загального типу, вчинені на виконання Ухвали 13-тої сесії 7-го скликання ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , наказу Управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 за № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова та наказу відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 03.08.2018 № 356 Про зміну мереж груп у закладах дошкільної освіти районів ;

- визнати протиправними дії Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР по перепрофілюванню в Закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР групи для дітей з вадами мовлення у групу загального типу, вчинені на виконання Ухвали 13-тої сесії 7-го скликання ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , наказу управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 за № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , наказу відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 03.08.2018 за № 356 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти районів та наказу Львівського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 160 ЛМР Львівської області (Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР) № 73-о/д від 28.09.2018 Про перевід дітей з вадами мовлення у групу загального типу ;

- визнати протиправними дії Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР по переведенню малолітнього ОСОБА_2 , в інтересах якого подано позов, з логопедичної групи в групу загального розвитку Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР, вчинені на виконання Ухвали 13-тої сесії 7-го скликання ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , наказу управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , наказу відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 03.08.2018 № 356 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти районів та наказу Львівського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 160 ЛМР Львівської області (Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР) № 73-о/д від 28.09.2018 Про перевід дітей з вадами мовлення у групу загального типу;

- зобов`язати ЛМР, управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР, відділ освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР та Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР вчинити усі необхідні дії, передбачені приписами чинного законодавства, з метою відновлення прав малолітньої особи в інтересах якої подано позов;

- зобов`язати ЛМР вирішити на сесії питання відновлення функціонування у комунальних закладах дошкільної освіти м. Львова груп для дітей з вадами мовлення, перепрофільованих у групи загального типу, на підставі Ухвали 13-тої сесії 7-го скликання ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова та наказу управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , з урахуванням його правової оцінки, наданої судом.

Позовні вимоги обґрунтовувала загалом тим, що вказаними рішеннями та діями відповідачі порушують права її малолітньої дитини; перешкоджають у використанні її дитиною можливостей, наданих їй державою для одержання освіти; перешкоджають її малолітньому синові в отриманні освіти, гарантованої державою; переступили через її волевиявлення про вибір виду та форми навчання її дитини в дошкільному навчальному закладі. Вказала, що жоден з відповідачів перед прийняттям оскаржуваних нею рішень не з`ясовував у неї, чи не заперечує вона проти зміни чи припинення суспільних відносин, які склалися у зв`язку з відвідуванням її малолітньою дитиною групи спеціального типу (логопедичної) в дошкільному навчальному закладі № 160 м. Львова, при тому, що їм було достеменно відомо про її заперечення стосовно цього.

З покликанням на висновки, викладені у рішенні Конституційного Суду України від 04.03.2004 у справі за № 1-4/2004 (справа про доступність і безоплатність освіти) вказала, що прийом дітей у дошкільні навчальні заклади проводиться виключно за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють (частина друга статті 34 Закону України Про освіту ), тобто за вибором ними типу дошкільного навчального закладу чи форми навчання для їх дітей; на державу покладено обов`язок збереження існуючої мережі дошкільних навчальних закладів, з метою забезпечення доступності та безоплатності дошкільної освіти щодо навчальних закладів державної і комунальної форм власності.

Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 30 травня 2019 року позов задоволено частково.

Визнано протиправною та нечинною ухвалу 13-тої сесії 7-го скликання ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова .

Визнано протиправним і скасовано наказ Управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 27.07.2018 за № 306р Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова .

Визнано протиправним і скасовано наказ Відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР № 356 від 03.08.2018 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти районів .

Визнано протиправним і скасовано наказ Львівського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 160 ЛМР Львівської області (Закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР) № 73-0/д від 28.09.2018 Про перевід дітей з вадами мовлення у групу загального типу в частині переведення ОСОБА_4 (11 група) з логопедичної групи в групу загального розвитку.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Зобов`язано ЛМР невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання протиправною та нечинною ухвалу 13-тої сесії 7-го скликання ЛМР від 13 липня 2018 року № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова у виданні, в якому її було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Частково не погодившись із зазначеним рішенням, його оскаржила позивач ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 , яка вважає, що суд неправильно встановлено, що порушення прав позивача допущено тільки шляхом прийняття відповідачами оскаржених рішень у письмовій формі та безпідставно відмовив їй у задоволенні вимог про визнання протиправними дій відповідачів; хоча в мотивувальній частині рішення суд встановив вчинення протиправних дій відповідачами, однак не надав їм належної правової оцінки. Вважає також неправильними відмову суду в задоволенні її позовної вимоги про зобов`язання відповідачів вчинити дії з метою відновлення прав малолітнього; а також відмову суду в задоволенні її вимоги про зобов`язання ЛМР вирішити на сесії питання відновлення функціонування у комунальних закладах дошкільної освіти м. Львова груп для дітей з вадами мовлення, з урахуванням правової оцінки наданої судом, з огляду на те, що суд визнав протиправною і нечинною ухвалу ЛМР. Тому, в частині відмови в задоволенні цих позовних вимог (про визнання дій відповідачів протиправними та зобов`язання вчинити певні дії) просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення в цій частині позовних вимог, яким задовольнити їх у повному обсязі.

В частині відмови в задоволенні вимоги про визнання протиправною і скасування частини наказу Львівського дошкільного навчального закладу ясла-садок № 160 ЛМР Львівської області (закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР) № 73-0/д від 28.09.2018 Про перевід дітей з вадами мовлення у групу загального типу просить рішення суду першої інстанції скасувати і в цій частині позов задовольнити повністю. Покликається на те, що суд першої інстанції визнав протиправним і скасував цей наказ лише в частині переведення її малолітнього сина ОСОБА_5 ОСОБА_6 (11 група) з логопедичної групи в групу загального розвитку і помилково відмовив в іншій частині цього наказу.

Також просить доповнити мотивувальну частину рішення суду першої інстанції твердженням про порушення відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, при прийнятті оскаржуваних рішень та вчиненні дій по їх виконанню приписів статті 3 Конвенції про права дитини та статті 2 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав і основних свобод людини.

Вимоги апеляційної скарги обгрунтовує загалом тими ж доводами, що й вимоги позовної заяви. Покликається на те, що при прийнятті оскаржуваної ухвали ЛМР вийшла за межі своїх повноважень та взяла на себе повноваження не тільки Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров`я України, а й Кабінету Міністрів України.

Рішення в частині задоволених позовних вимог оскаржила ЛМР, яка вважає, що рішення суду першої інстанції винесене з неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи та порушенням норм матеріального і процесуального права. Тому просила рішення суду першої інстанції в оскарженій частині скасувати та в цій частині прийняте нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог; в іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що чинне законодавство не передбачає обов?язку органів місцевого самоврядування створювати у дошкільних навчальних закладах групи компенсуючого типу та не зобов`язує їх до цього за наявності медичного висновку. Жодних обмежень прав дітей дошкільного віку, у яких є порушення мовлення, оскаржуваною ухвалою ЛМР не передбачено, в т.ч. і для безоплатного здобуття дошкільної освіти у м. Львові, в т.ч. і малолітнім ОСОБА_2 , а обгрунтування порушення такого права матеріальною складовою вважає недоцільним, при тому, що наявність плати за харчування дитини у державному та комунальному закладі дошкільної освіти не ліквідовує право на безоплатне здобуття дошкільної освіти. Приймаючи в межах своїх повноважень ухвалу від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , ЛМР виходила із можливості забезпечення права на здобуття інклюзивного навчання у дошкільних закладах міста Львова; вона не вносила змін до жодних попередніх актів ЛМР, а відтак посилання позивача на те, що спірною ухвалою було змінено суспільні відносини, які склались у зв`язку з відвідуванням малолітньою дитиною позивача дошкільного навчального закладу, не відповідають дійсним обставинам справи. Також цією ухвалою не передбачено переведення дітей з однієї вікової групи в іншу чи формування новостворених груп, в т.ч. не закріплено часових рамок, які б суперечили Положенню про дошкільний навчальний заклад.

Судом не взято до уваги й те, що малолітній ОСОБА_2 з жовтня 2018 року не відвідував заклад дошкільної освіти № 160, відтак не можна стверджувати про порушення права на здобуття дошкільної освіти особою, яка не виявила бажання скористатися своїм правом на здобуття цього виду освіти.

Позивач ОСОБА_1 , законний представник малолітнього ОСОБА_2 , подала відзив на апеляційну скаргу ЛМР, у якому вказала, що у ЛМР відсутні повноваження на прийняття спірної ухвали, а фактичні обставини справи вказують на те, що відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, приймаючи оскаржувані рішення та вчиняючи відповідні дії, спрямовані на їх виконання, переступили допустимі рамки своєї свободи розсуду в регулюванні права, доступного індивіду та перешкоджаючи його реалізації. Безпідставними є й твердження ЛМР про те, що чинне законодавство не передбачає обов`язку органів місцевого самоврядування створювати у дошкільних навчальних закладах груп компенсуючого типу, а також те, що наявність медичного висновку не зобов`язує ЛМР, або будь-які інші виконавчі органи чи структурні підрозділи створювати логопедичну груду для навчання у ній ОСОБА_2 ; вказане спростовує покликаннями на приписи частини третьої статті 12 Закону України Про дошкільну освіту , частини першої статті 20 Закону України Про освіту , Положення про дошкільний навчальний заклад та роз`яснення Конституційного Суду з цього питання, викладені в рішенні від 04.03.2004 у справі № 1-4/2004 (про доступність і безоплатність освіти). З приводу покликання ЛМР на те, що її син не відвідував заклад дошкільної освіти № 160 зазначає про відмінності навчання в групах загального типу і спеціального типу; що оскаржуваними рішеннями порушено права її дитини на дошкільну освіту в логопедичній групі спеціального (компенсуючого) типу для дітей з вадами мовлення, права на належний виховний та навчальний процес, безоплатне харчування у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) і відповідачі зобов`язані були забезпечити її дитині ці права.

У судовому засіданні апелянт-позивача підтримала вимоги своєї апеляційної скарги з аналогічних підстав; просила її апеляційну скаргу задовольнити, рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог скасувати і прийняти в цій частині рішення про задоволення позовних вимог; також просила апеляційну скаргу ЛМР відхилити, а рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог залишити без змін.

Представник ЛМР, вважаючи рішення суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог законним та обгрунтованим, просила апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції в цій частині - без змін. Також, із підстав, викладених у своїй апеляційній скарзі, просила рішення суду в частині задоволених позовних вимог скасувати і прийняти в цій частині рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.

Представник відповідача - Управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради підтримала вимоги апеляційної скарги ЛМР, вважає, що така підлягає задоволенню; також просила відмовити в задоволенні апеляційної скарги позивача, як такої, що є безпідставною.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників судового розгляду, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судом, ОСОБА_1 є законним представником малолітнього ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Згідно витягу з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації від 09.10.2017 № 73-В ОСОБА_2 рекомендовано навчання за програмою розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення до початку шкільного навчання, психологічний супровід, сприяння гармонійному розвитку дитини та подолання труднощів у мовленнєвій сфері. На підставі цієї рекомендації, заяви позивача та скерування відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів ОСОБА_2 було зараховано до групи спеціального типу (логопедичної) в дошкільному навчальному закладі ясла-садок № 160 м. Львова (т. 1 а.с. 55 - 57).

Відповідно до пункту 30 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Згідно зі статтею статті 24 цього Закону правовий статус місцевого самоврядування в Україні визначається Конституцією України, цим та іншими законами, які не повинні суперечити положенням цього Закону. Органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Відповідно до вказаних повноважень 13 липня 2018 року ЛМР на 13-й сесії 7-го скликання прийняла ухвалу № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , відповідно до якої, зокрема:

1. Дозволити управлінню освіти департаменту гуманітарної політики перепрофілювати з 01.10.2018 групи для дітей з вадами мовлення у групи загального типу.

2. Управлінню освіти департаменту гуманітарної політики внести зміни з 01.10.2018 до штатних розписів закладів дошкільної освіти м. Львова, а саме: вивести штатні одиниці вчителів-логопедів з одночасним введенням посад відповідних фахівців для надання спеціалізованої допомоги дітям дошкільного віку з вадами мовлення з розрахунку одна штатна одиниця на 25 - 30 дітей з порушеннями мовлення або 15 - 20 дітей з тяжкими порушеннями мовлення або 15 дітей дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення або 12 дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення.

3. Відділам освіти Галицького та Франківського, Сихівського та Личаківського, Залізничного та Шевченківського районів управління освіти департаменту гуманітарної політики забезпечити затвердження штатних розписів закладів дошкільної освіти з відповідними змінами згідно із законодавством України (т. 1 а.с. 20).

На виконання цієї ухвали Управління освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР прийняло наказ № 306 від 27.07.2018 Про зміну мереж груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , пунктом яким наказом начальникам відділів освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР Л. Васюті, З. ОСОБА_7 , Г ОСОБА_8 Синицькій:

1) перепрофілювати у закладах дошкільної освіти м. Львова з 01.10.2018 групи для дітей з вадами мовлення у групи загального типу;

2) внести зміни з 01.10.2018 до штатних розписів закладів дошкільної освіти м. Львова, а саме: вивести штатні одиниці вчителів-логопедів з одночасним введенням посад відповідних фахівців для надання спеціалізованої допомоги дітям дошкільного віку з вадами мовлення з розрахунку одна штатна одиниця на 25 - 30 дітей з порушеннями мовлення або 15 - 20 дітей з тяжкими порушеннями мовлення або 15 дітей дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення або 12 дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення;

3) забезпечити затвердження штатних розписів закладів дошкільної освіти з відповідними змінами згідно із законодавством України; 4) організувати та забезпечити попередження працівників закладів дошкільної освіти про зміну істотних умов праці (т. 1 а.с. 21).

Управління освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР є виконавчим органом ЛМР відповідно до ухвал ЛМР від 26.05.2016 № 505 Про затвердження структури виконавчих органів ЛМР, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів та від 15.09.2016 № 927 Про внесення змін і доповнень до ухвал ЛМР від 26.05.2016 № 505 та від 14.07.2016 № 777 , має статус юридичної особи, є підзвітним і підконтрольним ЛМР.

До повноважень цього Управління, як виконавчого органу ЛМР, що реалізує політику у сфері освіти м. Львова, згідно із Положенням про управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради та його структури, затверджене рішенням виконавчого комітету від 18.11.2016 №1057 із змінами від 23.03.2018 № 324, належать, зокрема:

реалізація державної політики у сфері освіти (п.4.1.14);

забезпечення права на освіту, в тому числі якості дошкільної освіти у комунальних закладах освіти (п. 4.1.15);

створення умов для здобуття дошкільної освіти шляхом формування і розвитку мережі закладів; замовлення підготовки педагогічних працівників; реалізації освітніх програм неформальної освіти для батьків; проведення інших заходів (4.1.34);

створення, реорганізація чи перепрофілювання (зміна типу) закладів освіти, визначення статусу, організаційно-правової форми і типу закладів освіти (4.1.42);

затвердження установчих документів закладів освіти, їх нової редакції та зміни до них (п.4.1.43),

управління закладами освіти у межах повноважень, визначених законом (п.4.1.44).

Також, на виконання вищевказаних ухвали ЛМР та наказу управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР № 306 від 27.07.2018 Про зміну мереж груп у закладах дошкільної освіти м. Львова Відділ освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР 03.08.2018 прийняв наказ за № 356 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти районів , яким зобов`язано зокрема, головного бухгалтера Відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР:

перепрофілювати з 01.10.2018 групи для дітей з вадами мовлення у групи загального типу;

внести зміни з 01.10.2018 до штатних розписів закладів дошкільної освіти районів, а саме: вивести штатні одиниці вчителів-логопедів з одночасним введенням посад відповідних фахівців для надання спеціалізованої допомоги дітям дошкільного віку з вадами мовлення з розрахунку одна штатна одиниця на 25-30 дітей з порушенням мовлення або 15-20 дітей з тяжкими порушеннями мовлення або 15 дітей дошкільного віку з фонетико-фонетичним недорозвиненням мовлення або 12 дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення; забезпечити затвердження штатних розписів закладів дошкільної освіти відповідними змінами, згідно з вимогами чинного законодавства.

Завідувачів закладів дошкільної освіти районів зобов`язано:

забезпечити попередження працівників підпорядкованих закладів дошкільної освіти про зміну істотних умов праці з дотриманням вимог чинного законодавства;

інформувати батьків-вихованців, які згідно з витягами з протоколів ПМПК були зараховані у логопедичні групи дошкільних навчальних закладів про те, що з 01.10.2018 діти відвідуватимуть дошкільні установи на платній основі, а саме: батьки сплачуватимуть за харчування дітей на загальних підставах (т. 1 а.с. 22).

Відділ освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР є виконавчим органом ЛМР, утвореним на виконання рішення виконкому від 18.11.2016 № 1057 Про затвердження Положення про управління освіти департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради та його структури , має статус юридичної особи, є підзвітним і підконтрольним ЛМР та підпорядковується Управлінню освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР.

На виконання наказу № 306 р від 27.07.2018 управління освіти з метою надання якісної допомоги з вадами мовлення та конструктивного вирішення організації збільшення охоплення колекційною освітою вихованців, які навчаються у закладах дошкільної освіти м. Львова, відповідно до статті 32 Закону України Про місцеве самоврядування , статей 12, 15, 16 Закону України Про дошкільну освіту та на виконання ухвали сесії ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , Положення про управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 160 28.09.2018 прийняв наказ № 73-о/д Про перевід дітей з вадами мовлення у групу загального розвитку , яким, зокрема, з 01.10.2018 було перепрофільовано 10 групу для дітей з вадами мовлення у групу загального розвитку з режимом роботи 10,5 годин; переведено дітей з логопедичної групи в групу загального розвитку по списку, в т.ч. 11 група: ОСОБА_4 . (т. 1 а.с. 25).

Дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 160, у якому виховується малолітній ОСОБА_2 , створено на підставі ухвали ЛМР від 15.02.1995 № 78 та підпорядковується йому, а також Управлінню освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР, Відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР.

Статутом комунальної установи закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 160 ЛМР змінено тип закладу дошкільної освіти на заклад дошкільної освіти (ясла-садок).

Відповідно до пункту 1.6 статуту засновником цього закладу є ЛМР, виконавчим органом ЛМР, що реалізує державну політику у галузі освіти та виховання є управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР, яке є уповноваженим органом управління закладу дошкільної освіти, який делегує повноваження відділу освіти Шевченківського та Залізничного районів управління освіти департаменту гуманітарної політики, який здійснює безпосереднє управління закладом дошкільної освіти.

Пунктом 1.7 статуту визначено, що фінансування закладу дошкільної освіти здійснює ЛМР.

Комплектування дошкільного закладу (в редакції статуту до внесення змін) передбачалося функціонування груп загального розпитку та логопедична група. Наповненість груп дітьми становила: молодшої - 15 дітей; старшої - 20 дітей; логопедичної - 13 дітей. Відповідно до пункту 2.6 статуту для прийому дітей у групу компенсуючого типу додатково додаються висновок психолого-медико-педагогічної консультації та скерування відділу освіти районної адміністрації.

Пунктом 2.2 статуту передбачено, що групи у Закладі дошкільної освіти комплектуються за віковими (одновіковими, різновіковими) ознаками. Групи комплектуються відповідно до нормативів наповнюваності, санітарно-гігієнічних норм і правил утримання дітей у дошкільних навчальних закладах з урахуванням побажань батьків або осіб, які їх замінюють.

Пунктом 2.3 статуту передбачено функціонування 11 груп загального розвитку: дві раннього віку, три молодші, три середнього віку та дві старшого (різновікова) і одну групу з особливими освітніми потребами. Відповідно до пункту 2.4. статуту заклад дошкільної освіти має групи з денним режимом перебування дітей, а саме групу раннього віку, молодшу групу, середню групу, старшу (різновікову) групу, спеціальні групи для дітей з особливими освітніми потребами.

А відповідно до пункту 2.7 статуту прийом дітей здійснюється його керівником (директором) відповідно до Порядку зарахування дітей пільгових категорій, затвердженого рішенням виконавчого комітету і Положення та правил про порядок набору, обліку та забезпечення прозорості у зарахуванні дітей до закладів дошкільної освіти м. Львова, затверджене рішенням виконавчого комітету від 29.12.2017 №1190.

Управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР скерувало начальникам відділів освіти управління освіти Департаменту гуманітарної політики ЛМР та директорам закладів дошкільної освіти м. Львова, в якому на виконання ухвали сесії ЛМР від 13.07.2018 № 3740 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , відповідно до Положення про управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР просить інформувати батьків вихованців, які згідно витягів із протоколів ПМПК були зараховані в логопедичні групи дошкільних закладів освіти про те, що з 01.10.2018 діти відвідуватимуть ЗДО на платній основі, а саме: батьки сплачуватимуть за харчування дітей на загальних підставах.

ОСОБА_2 був зарахований до функціонуючої групи спеціального типу (логопедичної), з правом перебування до початку шкільного навчання.

Водночас, оскаржуваною ухвалою ЛМР логопедичні групи у дошкільних закладах міста Львова були ліквідовані шляхом перепрофілювання в групи загального типу. А відтак, спірними рішеннями ОСОБА_2 було переведено у групу загального типу.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями та діями відповідачів, позивач звернулася до суду із цим позовом.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позову, суд першої інстанції обгрунтовував його тим, що повноваження власника щодо утворення, реорганізації, ліквідації та перепрофілювання закладу дошкільної освіти визначає статті 16 Закону України Про дошкільну освіту . Однак, цією нормою не врегульовано повноважень власника щодо втручання в організацію навчально-виховного процесу шляхом перепрофілювання груп - з логопедичної - в загального типу, тобто ліквідацію логопедичних груп взагалі.

Відтак, вказані повноваженні не віднесені до повноважень власника/засновника, а представником ЛМР не обґрунтовано наявності таких повноважень власника/ засновника на прийняття спірної ухвали.

Вказав, що в обґрунтування правомірності прийнятого рішення, представник ЛМР обмежився твердженням про те, що чинним законодавством не передбачено обов`язку органів місцевого самоврядування створювати у дошкільних навчальних закладах групи компенсуючого типу; що жодних обмежень прав дітей не відбулось, оскільки передбачено введення штатних одиниць відповідних фахівців для надання спеціалізованої допомоги дітям дошкільного віку з вадами мовлення; що вказані рішення прийняті в межах повноважень та належать до його дискреційних повноважень.

Проте, можливість створення таких груп передбачена як Законом України Про дошкільну освіту , так і Положенням про дошкільний навчальний заклад, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305. При цьому, частина третя статті 12 цього Закону не лише передбачає таку можливість, але й прямо зобов`язує створювати такі групи у разі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами.

Отже, аргумент відповідачів про необов`язковість створення таких груп не базується на законодавстві, оскільки пов`язує їх створення лише з волевиявленням органу місцевого самоврядування ігноруючи (або підмінюючи ним) визначене в Законі обов`язкове для органу місцевого самоврядування волевиявлення батьків чи законних представників.

А введення штатних одиниць відповідних фахівців для надання спеціалізованої допомоги дітям дошкільного віку з вадами мовлення не може свідчити про відсутність обмеження прав позивача на дошкільну освіту в умовах ліквідації групи компенсуючого типу, обов`язкове створення якої передбачено чинним законодавством.

Як зазначено в ухвалі ЛМР № 3740 від 13.07.2018 Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти м. Львова , вона прийнята з метою надання якісної спеціалізованої допомоги дітям з вадами мовлення та конструктивного вирішення організації збільшення охоплення корекційною освітою вихованців, які навчаються у закладах дошкільної освіти м. Львова.

Прийняттю рішення ЛМР про перепрофілювання закладу передувало обговорення на нараді з питань зміни мережі груп в ДНЗ м. Львова, що відбулась в управлінні освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР.

Відповідно до витягу з протоколу наради з питань зміни мережі груп в ДНЗ м. Львова управління освіти департаменту гуманітарної політики ЛМР від 02.02.2018 ОСОБА_9 , звернула увагу, що у логопедичних групах відвідуваність дітей становить 8-10 дітей із 15-20 зарахованих відповідно до витягів з протоколів ОСОБА_10 . ОСОБА_11 , додала, що за останні два роки зростає кількість дітей, яким необхідна допомога спеціалістів із корекції мовлення (90% мають вади мовлення різних нозологій). І це не лише діти 4-6 річного віку, а й малюки від 2 до 3,5 років. Проте, кількість штатних одиниць та кількість дітей, які повинні бути зараховані у логопедичні групи (12-15) не дозволяє забезпечити відповідною послугою усіх потребуючих дітей. Відповідно батьки повинні звертатися до приватних спеціалістів, витрачаючи немалі кошти та час.

В результаті наради вирішили одноголосно:

Розробити план дій щодо зміни мережі груп шляхом перепрофілювання логопедичних груп в групи загального розвитку.

Напрацювати проект Положення про роботу вчителів-логопедів за умови скасування логопедичних груп.

Як видно з інформаційної довідки до проекту ухвали Про зміну мережі груп у закладах дошкільної освіти метою прийняття ухвали є надання якісної спеціалізованої допомоги дітям з вадами мовлення та конструктивного вирішення організації збільшення охоплення корекційною освітою вихованців, які навчаються у закладах дошкільної освіти м. Львова.

В дошкільних закладах міста Львова створювалися логопедичні групи на підставі п.15 наказу Міністерства освіти СРСР від 31.12.1971 р. № 103 Про затвердження типових штатів дошкільних установ , зокрема, в яслах-садках для дітей з порушеннями мови та в яслах садках загального типу. У вказаних ДНЗ створено спеціальні групи для таких дітей та додатково введено по одній посаді логопеда на кожну зазначену дошкільну групу.

На цей час логопедичні групи функціонують на підставі Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом МОН України від 04.11.2010 № 1055 із змінами від 29.04.2016.

Враховуючи велику кількість дітей, які потребують корекції вад мовлення, на підставі змін типів закладів дошкільної освіти, наказу МОН України від 27.03.2006 № 240/165 Про затвердження Порядку комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу , наказу від 13.05.1993 р. №135 Про затвердження Положення про логопедичні пункти системи освіти , ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Управління освіти просило:

1. Дозволити перепрофілювати з 01.10.2018 групи для дітей з вадами мовлення у групи загального типу.

2. Внести зміни з 01.10.2018 до штатних розписів закладів дошкільної освіти м. Львова, а саме: вивести штатні одиниці вчителів-логопедів з одночасним введенням посад відповідних фахівців для надання спеціалізованої допомоги дітям дошкільного віку з вадами мовлення з розрахунку одна штатна одиниця на 25-30 дітей з порушеннями мовлення або 15-20 дітей з тяжкими порушеннями мовлення або 15 дітей дошкільного віку з фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення або 12 дітей дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення.

З аналізу вказаних матеріалів видно, що дійсною підставою прийняття спірної ухвали ЛМР було збільшення кількість дітей, які потребують корекції вад мовлення. Разом з цим перепрофілювання груп дітей з вадами мовлення у групи загального типу іде в розріз з вимогами чинного законодавства. Зокрема, пунктом 17 Положення Про дошкільний навчальний заклад унормовано, що у разі якщо для створення дошкільного навчального закладу компенсуючого типу немає достатньої кількості дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, відкриваються спеціальні та (або) інклюзивні групи у дошкільних навчальних закладах інших типів.

Також не було дотримано строку оприлюднення проекту оскаржуваної ухвали ЛМР.

Суд також врахував, що згідно із п. 2.6 Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.11.2002 № 667, плата з батьків не справляється за харчування дітей у спеціальних дошкільних навчальних закладах (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, що відповідає змісту абз .1 п. 2 постанови КМ України № 1243 від 26.08.2002 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів .

Згідно наявних у справі копій наказів Управління освіти ДГП ЛМР № 673р від 26.12.2017 Про встановлення плати для батьків за перебування дітей у дошкільних навчальних закладах м. Львова у 2018 році та наказу № 194р від 10.05.2018, теж не передбачено справляння плати за харчування дітей у спеціальних ДНЗ (групах) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку. Однак, вказаними наказами передбачено плату за харчування дітей у дошкільних навчальних закладах м. Львова в розмірі 60 % від вартості харчування на день в групах загального типу та спеціалізованих.

Відтак, спірною ухвалою, перепрофілювавши групи дітей з вадами мовлення у групи загального типу у ДНЗ, ЛМЛ ввела плату за харчування дітей з вадами мовлення, в тому числі і для позивача.

Крім того, суд погодився з аргументами сторін, що чинним законодавством України та актами ЛМР не передбачено обов`язкової реєстрації актів індивідуальної дії та нормативно-правових актів ЛМР в органах юстиції.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з того, що відповідно до пункту 58 Європейського Суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" (Заява № 4909/04) ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті.

Такі висновки суду першої інстанції, на переконання колегії суддів апеляційного суду, відповідають нормам матеріального права, фактичним обставинам справи і є правильними з огляду на таке.

За приписами частини третьої статті 53 Конституції України держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи дошкільної освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини, грунтується на поєднанні сімейного та суспільного виховання, досягненнях вітчизняної науки, надбаннях світового педагогічного досвіду, сприяє формуванню цінностей демократичного правового суспільства в Україні визначає Закон України Про дошкільну освіту .

За приписами статті 2 Закону України Про дошкільну освіту основними завданнями законодавства України про дошкільну освіту є:

забезпечення права дитини, у тому числі дитини з особливими освітніми потребами, на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти;

забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку системи дошкільної освіти;

визначення змісту дошкільної освіти;

визначення органів управління дошкільною освітою та їх повноважень;

визначення прав та обов`язків учасників освітнього процесу, встановлення відповідальності за порушення законодавства про дошкільну освіту;

створення умов для благодійної діяльності у сфері дошкільної освіти.

Статтею 3 цього Закону визначено державну політика у сфері дошкільної освіти, відповідно до чого держава визнає пріоритетну роль дошкільної освіти та створює належні умови для її здобуття.

Державна політика у сфері дошкільної освіти визначається Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами і втілюється центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування.

Держава:

надає всебічну допомогу сім`ї у розвитку, вихованні та навчанні дитини;

забезпечує доступність і безоплатність дошкільної освіти в державних і комунальних закладах дошкільної освіти у межах державних вимог до змісту, рівня й обсягу дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) та обов`язкову дошкільну освіту дітей старшого дошкільного віку;

забезпечує доступну і безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти дітям з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей їх інтелектуального, соціального і фізичного розвитку у тій формі, яка для них є найбільш зручною та ефективною;

піклується про збереження та зміцнення здоров`я, психологічний і фізичний розвиток дітей;

сприяє розвиткові та збереженню мережі закладів дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності.

А відповідно до частин першої та другої статті 28 Закону України Про дошкільну освіту права дитини у сфері дошкільної освіти визначені Конституцією України, Законом України Про освіту , цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Дитина має гарантоване державою право, зокрема на безоплатну дошкільну освіту в державних і комунальних закладах дошкільної освіти.

За приписами статей 15, 16 Закону України Про дошкільну освіту дошкільні навчальні заклади можуть бути державної, комунальної та приватної форм власності.

Рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу дошкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Заклади дошкільної освіти утворюються з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх, духовних і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з дотриманням вимог санітарного законодавства.

Повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти визначені ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту , а саме

органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції:

- забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів дошкільної освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів дошкільної освіти;

- виконують функції засновника закладів дошкільної освіти на відповідній території;

- беруть участь у розробленні та реалізації змісту дошкільної освіти;

- створюють умови для одержання дітьми, у тому числі з особливими освітніми потребами, дошкільної освіти;

- організовують наукове, програмно-методичне, кадрове, матеріальне забезпечення діяльності педагогічних працівників у сфері дошкільної освіти, їх підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації та атестацію;

- здійснюють добір, призначення на посади та звільнення з посад керівних кадрів у комунальних закладах дошкільної освіти;

- створюють умови для розвитку закладів дошкільної освіти усіх форм власності;

- організовують підготовку, проведення експериментальної та інноваційної діяльності у закладах дошкільної освіти та контролюють хід їх здійснення;

- забезпечують організоване оздоровлення дітей дошкільного віку;

- забезпечують соціальний захист, охорону життя, здоров`я та захист прав учасників освітнього процесу та обслуговуючого персоналу в закладі дошкільної освіти;

- здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , цього Закону та положень про них.

Постановою Кабінету Міністрів України № 305 від 12.03.2003 затверджене Положення про дошкільний навчальний заклад, відповідно до якого це Положення поширюється на всі дошкільні навчальні заклади, крім будинків дитини, дитячих будинків сімейного типу, дитячих будинків інтернатного типу, центрів розвитку дитини, діяльність яких регулюється відповідними положеннями про ці заклади.

Відповідно до абзацу другого пункту 17 Положення порядок комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу та інклюзивних груп, організація корекційно відновлювальної роботи, специфіка діяльності визначається МОН за погодженням з МОЗ.

Згідно із пунктом 23 цього Положення навчально-виховний процес у спеціальних та інклюзивних групах (для дітей з порушеннями слуху, зору, мови, опорно-рухового апарату, інтелекту, затримкою психічного розвитку) у дошкільних навчальних закладах здійснюється за спеціальними програмами розвитку дітей та навчально-методичними посібниками, затвердженими в установленому порядку МОН. У таких групах проводиться корекційно-відновлювальна робота з предметно-практичного навчання, лікувальної фізкультури, соціально-побутової та комунікативної діяльності, просторової орієнтації, розвитку слухового, зорового, дотикового сприймання, формування мовлення.

Пунктом 3 цього Положення визначено, що для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової роботи у складі дошкільних навчальних закладів можуть створюватися спеціальні та інклюзивні групи для розвитку дітей з порушеннями слуху, зору, мови, опорно-рухового апарату, інтелекту, затримкою психічного розвитку.

Пунктом 17 цього Положення визначено, що у разі якщо для створення дошкільного навчального закладу компенсуючого типу немає достатньої кількості дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, відкриваються спеціальні та (або) інклюзивні групи у дошкільних навчальних закладах інших типів.

Також частинами першою, третьою статті 12 Закону України Про дошкільну освіту визначено, що створюється з-поміж інших такі заклад освіти як: заклад дошкільної освіти (ясла-садок) для дітей віком від одного до шести (семи) років, де забезпечуються догляд за ними, розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

заклад дошкільної освіти (дитячий садок) для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти;

заклад дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу для дітей з особливими освітніми потребами віком від двох до семи (восьми) років. Заклади дошкільної освіти (ясла-садок) компенсуючого типу поділяються на спеціальні та санаторні;

заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу для дітей віком від одного до шести (семи, восьми) років, у складі якого можуть бути групи загального розвитку, компенсуючого типу, інклюзивні, сімейні, прогулянкові, в яких забезпечується дошкільна освіта з урахуванням стану здоров`я дітей, їх розумового, психологічного, фізичного розвитку та інші.

Для задоволення освітніх, соціальних потреб, організації корекційно-розвиткової роботи у складі закладів дошкільної освіти на підставі письмового звернення батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами в обов`язковому порядку утворюються інклюзивні та/або спеціальні групи для виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами.

Діти з особливими освітніми потребами можуть перебувати до семи (восьми) років у спеціальних закладах дошкільної освіти (групах) та інклюзивних групах закладів дошкільної освіти.

У всіх типах закладів дошкільної освіти при реалізації права дітей на дошкільну освіту враховуються особливі освітні потреби у навчанні і вихованні кожної дитини, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами відповідно до принципів інклюзивної освіти.

Особливості комплектування груп закладу дошкільної освіти визначено ст. 14 вказаного Закону, яка передбачає комплектування групи у закладі дошкільної освіти за віковими ознаками і встановлює наповнюваність групи:

для дітей віком до одного року - до 10 осіб;

для дітей віком від одного до трьох років - до 15 осіб;

для дітей віком від трьох до шести (семи) років - до 20 осіб;

різновікові - до 15 осіб;

з короткотривалим і цілодобовим перебуванням дітей - до 10 осіб;

в оздоровчий період - до 15 осіб;

в інклюзивних групах - не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами.

Крім цього, вказаною нормою передбачено право Засновника (засновників) лише щодо встановлення меншої наповнюваності груп у закладі дошкільної освіти.

У закладах дошкільної освіти, розташованих у селах, селищах, кількість дітей у групах визначається засновником (засновниками) залежно від демографічної ситуації.

Згідно частини другої статті 19 Закону України Про охорону дитинства держава гарантує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; надання державних стипендій та пільг учням і студентам цих закладів у порядку, встановленому законодавством України. Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

За змістом вказаних норм створення в дошкільних закладах інклюзивних та/або спеціальних групи для виховання і навчання дітей з особливими освітніми потребами, у разі письмових звернень про це батьків або законних представників особи з особливими освітніми потребами є обов`язковим.

Водночас, рішення про ліквідацію чи перепрофілювання закладу дошкільної освіти, що стосується і вказаних груп, повинні прийматися з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх, духовних і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів.

За приписами частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Частиною третьою статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що таких критеріям оскаржувані рішення не відповідають, а відповідачами, які є суб`єктами владних повноважень, всупереч приписами частини другої статті 77 КАС України, не доведено правомірність прийнятих ними рішень.

Крім висновків суду першої інстанції, з якими погодилася колегія суддів, варто зауважити, що всупереч приписам частини третьої статті 2 та статті 77 КАС України позивачем не надано до суду належних доказів на підтвердження належного фактичного та нормативного обгрунтування прийнятих рішень, урахування відповідних потреб дітей; того, що проводився аналіз позитивного впливу прийнятих рішень; що у повній мірі враховано інтереси дітей, які навчалися, зокрема, у логопедичних групах, з урахуванням пояснень допитаного в судовому засіданні представника дошкільного дитячого закладу (логопеда).

Як видно із поданих матеріалів, кількість дітей зі спеціальними потребами збільшилася, проте, не обгрунтована жодними аргументами і доказами, як варіант, неможливість створення додаткових логопедичних груп, або ж введення додаткових посад спеціалістів (в т.ч. логопедів) до груп загального типу тощо, без ліквідації логопедичних груп.

Також жодних чином не була врахована думка батьків (законних представників) дітей, які навчалися у спеціальних групах, незважаючи на подані ними заяви про бажання, щоб їхні діти навчалися у цих групах за наявності відповідних медичних показань.

Крім того, як правильно вказав суд першої інстанції, було порушено порядок оприлюднення проекту оскаржуваної ухвали ЛМР, зокрема, всупереч приписам статей Закону України Про місцеве самоврядування , Закону України Про доступ до публічної інформації , Регламенту Львівської міської ради 7-го скликання, затвердженого ухвалою Львівської міської ради від 17.03.2016 № 260, Статуту територіальної громади м. Львова, затвердженого ухвалою Львівської міської ради № 2667 від 07.12.2017, проект оскаржуваної ухвали не був своєчасно (за 20 днів до прийняття) опублікований на електронній сторінці (сайті) ЛМР.

З урахуванням того, що на підставі оскаржуваної ухвали ЛМР, яка за висновком суду прийнята неправомірно, неправомірними є й інші прийняті на її підставі рішення.

Щодо зобов`язань відповідачів до вчинення певних дій, то як правильно вказав суд першої інстанції, такі повноваження відносяться до дискреційних повноважень відповідачів і втручання суду в такі повноваження можливе лише, якщо суб`єкт владних повноважень не вчинив належних дій, або не ухвалив відповідне рішення згідно із цими повноваженнями; відтак такі позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Що стосується решти доводів апеляційних скарг та заперечень, то вони в межах розгляду цієї справи обгрунтовані загалом тими ж обставинами, що й вимоги позовної заяви, заперечень тощо і аналіз яких було надано у цьому рішенні.

Решта зазначених сторонами аргументів правового значення у спірних правовідносинах не мають.

У рішенні у справі Серявін та інші проти України (набуло статусу остаточного 10.15.2011) Європейський Суд з прав людини зазначив: … що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (…).

Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (…).

Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (…) .

Відповідно до приписів частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

За таких обставин колегія суддів приходить до переконання, що місцевий суд повно і всебічно дослідив і оцінив обставини по справі, надані сторонами докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює, та погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність часткового задоволення позовних вимог.

Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням викладеного, рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційних скарг зроблених судом першої інстанції висновків не спростовують, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційні скарги ОСОБА_1 в інтересах малолітнього ОСОБА_2 та Львівської міської ради залишити без задоволення, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 30 травня 2019 року в адміністративній справі № 1340/5664/18 - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Р. Й. Коваль судді В. В. Гуляк Н. В. Ільчишин Постанова складена у повному обсязі 29 листопада 2019 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.11.2019
Оприлюднено01.12.2019
Номер документу85999754
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1340/5664/18

Постанова від 30.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 30.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 23.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Ухвала від 13.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Губська О.А.

Постанова від 20.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні