ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2245/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправним рішення атестаційної комісії та зобов`язнання вчинити певні дії,
встановив:
02.07.2019 р. ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Херсонського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Департамент), в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення атестаційної комісії Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 28.12.2018 р. щодо зняття вищої та присвоєння ОСОБА_1 першої кваліфікаційної категорії за спеціальністю "офтальмологія", лікарю-офтальмологу КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних", яке затверджено наказом відповідача від 28.12.2018 р. № 598-к.
Ухвалою Херсонського окружного адміністративного суду (далі - ХОАС) від 07.08.2019 р. закрите провадження по справі № 540/1307/19 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправним рішення атестаційної комісії та зобов`язання вчинити певні дії.
Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 р. по справі № 540/1307/19, ухвала ХОАС від 07.08.2019 р. скасована, справа направлена для продовження розгляду до суду першої інстанції.
24.10.2019 р. дана справа надійшла до Херсонського окружного адміністративного суду та протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями головуючим визначено суддю Морську Г.М.
Ухвалою від 29.10.2019р. справа прийнята до провадження, судове засідання призначене на 29.11.2019р.
Представник позивача 29.11.2019р. надав суду заяву про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Відповідач, належним чином повідомлений до суду не прибув, причини неявки суду не повідомив, клопотань не заявляв.
Відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 205 КАС України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: 1) неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Виходячи з вищевикладеного, суд вважає можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що працює на посаді лікаря-офтальмолога в КНП "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних" Херсонської міської ради. Наказом Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 05.10.2018 р. № 791 призначене проведення експертизи якості надання медичної допомоги гр. Л. За результатами проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги складений висновок, в якому викладений перелік заходів дисциплінарного впливу до працівників КНП "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних", в тому числі рекомендація щодо направлення позивача на позачергову атестацію лікарів з метою встановлення відповідності кваліфікації наявній категорії. Головним лікарем КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних" виданий наказ від 29.10.2018 р. № 396-К "Про заходи з усунення недоліків, виявлених за результатами клініко-експертної оцінки", в п.3 якого вказано "направити лікаря-офтальмолога офтальмологічного відділення ОСОБА_1 на позачергову атестацію лікарів з метою встановлення відповідності кваліфікації наявній категорії". Наказом Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної адміністрації від 12.11.2018 р. № 534 призначене проведення дисциплінарної атестації 22.11.2018 р. на базі Департаменту охорони здоров`я. 22.11.2018 р. проведено засідання атестаційної комісії при Департаменті охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації, на якому вирішено повторно направити ОСОБА_1 на позачергову атестацію, яка запланована на 28.12.2018 р. 28.12.2018 р. Департаментом охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації видано наказ № 584-К про проведення дисциплінарної атестації ОСОБА_1 Наказом Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 28.12.2018 р. № 598-К затверджено рішення атестаційної комісії з позачергової атестації, яким знято вищу та присвоєно першу кваліфікаційну категорію за спеціальністю "офтальмологія". Вважає таке рішення протиправним, оскільки Положенням про порядок проведення атестації лікарів, яке затверджено наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.12.1997 р. № 359, не передбачає такого виду атестації лікарів як "дисциплінарна атестація" або "позачергова дисциплінарна атестація" або "позачергова атестація". Зі змісту п.10 Положення № 359 єдиною законною підставою для проведення позачергової атестації лікаря є його бажання, а підтвердження кваліфікаційної категорії проводиться не рідше одного разу на п`ять років. Позивач бажання на проходження позачергової атестації не виявляла, а 22.06.2016 р. проходила атестацію та їй підтверджено вищу кваліфікаційну категорію зі спеціальності "офтальмологія", про що видано відповідне посвідчення. Тобто, з моменту останнього підтвердження кваліфікаційної категорії позивача пройшло менше ніж 5 років. Відповідно до п.3 розд. ІV Положення № 359 перед атестацією на підтвердження кваліфікаційної категорії лікарі проходять курси підвищення кваліфікації або передатестаційний цикл в закладах післядипломної освіти або на факультетах післядипломної освіти лікарів. Натомість позивача не було направлено на курси підвищення кваліфікації або передатестаційний цикл в закладах післядипломної освіти або на факультетах післядипломної освіти лікарів. Крім того, у складі атестаційної комісії була присутня заінтересована особа - завідувач офтальмологічним відділенням КНП "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А і О. Тропіних" Херсонської міської ради Платонова О.І. В ході проведення засідання атестаційної комісії не було поставлено жодного питання щодо кваліфікації лікаря, а фактично відбувся повторний розгляд випадку надання медичної допомоги, незважаючи на те, що по даному випадку вже було прийнято рішення клініко-експертної комісії.
Із відзиву відповідача, наявного в матеріалах справи, слідує, що він просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що відповідно до наказу МОЗ України від 05.02.2016 р. № 69 Департаментом здійснюється клініко-експертна оцінка якості надання медичної допомоги, в тому числі за зверненням осіб. Згідно з наказом Департаменту від 05.10.2018 р. № 791 була проведена клініко-експертна оцінка якості надання медичної допомоги гр. Л., за результатами якої запропоновано позачергово атестувати ОСОБА_1 з метою встановлення відповідності кваліфікаційній категорії. Атестація позивача проведена у відповідності з вимогами Положення про порядок атестації лікарів, затвердженого наказом МОЗ України від 19.12.1997 р. № 359. Твердження позивача про відсутність згоди (бажання) лікаря на проходження позачергової атестації є безпідставними, оскільки лікар відвідав атестацію.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначає, що відповідач жодним чином не спростував доводи, викладені у позовній заяві, а факт відвідування позивачем незаконної атестації без проходження передатестаційних курсів не є висловленням бажання лікаря на проходження позачергової атестації.
Розглянувши надані сторонами документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду спору по суті, проаналізувавши норми законодавства які регулюють спірні відносини та їх застосування сторонами, суд встановив наступне.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 працює на посаді лікаря-офтальмолога в КНП "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради.
Наказом Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 05.10.2018 р. № 791 було призначено проведення експертизи якості надання медичної допомоги гр. ОСОБА_2 .
За результатами проведення клініко-експертної оцінки якості надання медичної допомоги складений висновок, в якому викладений перелік заходів дисциплінарного впливу до працівників КНП "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних", в тому числі рекомендація щодо направлення позивача на позачергову атестацію лікарів з метою встановлення відповідності кваліфікації наявній категорії.
Наказом в.о. головного лікаря КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А.і О. Тропіних" від 08.10.2018 р. № 365/1-К "Про застосування дисциплінарного стягнення" винесено догану лікарю офтальмологу офтальмологічного відділення ОСОБА_1 за невиконання функціональних обов`язків, а саме порушення вимог п.1.2 розд.1; п.5.1 розд.5 Посадової інструкції лікаря офтальмолога офтальмологічного відділення (п.1 наказу).
Головним лікарем КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних" виданий наказ від 29.10.2018 р. № 396-К "Про заходи з усунення недоліків, виявлених за результатами клініко-експертної оцінки", в п.3 якого вказано "направити лікаря-офтальмолога офтальмологічного відділення ОСОБА_1 на позачергову атестацію лікарів з метою встановлення відповідності кваліфікації наявній категорії".
Наказом Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної адміністрації від 12.11.2018 р. № 534 призначено проведення дисциплінарної атестації 22.11.2018 р. на базі Департаменту охорони здоров`я.
22.11.2018 р. проведене засідання атестаційної комісії при Департаменті охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації, на якому вирішено повторно направити ОСОБА_1 на позачергову атестацію, яка запланована на 28.12.2018 р.
28.12.2018 р. Департаментом охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації виданий наказ № 584-К про проведення дисциплінарної атестації ОСОБА_1
28.12.2018 р. проведене засідання атестаційної комісії при Департаменті охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації, на якому вирішено зняти кваліфікаційну категорію з лікаря офтальмолога ОСОБА_1 , присвоїти першу кваліфікаційну категорію зі спеціальності "офтальмологія".
Наказом Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 28.12.2018 р. № 598-К затверджено рішення атестаційної комісії з позачергової атестації, яким знято вищу та присвоєно першу кваліфікаційну категорію за спеціальністю "офтальмологія".
Не погодившись із рішенням атестаційної комісії, позивач звернулась до суду.
Спір стосується правомірності рішення атестаційної комісії при Департаменті охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації, яким позивачу знято вищу та присвоєно першу кваліфікаційну категорію за спеціальністю "офтальмологія".
Надаючи оцінку позиціям сторін у даній справі, суд застосовує наступні правові норми.
Загальне визначення поняття атестація працівників надане у Законі України Про професійний розвиток працівників від 12 січня 2012 року № 4312-VI (далі - Закон № 4312-VI).
Зокрема:
- атестація працівників - процедура оцінки професійного рівня працівників кваліфікаційним вимогам і посадовим обов`язкам, проведення оцінки їх професійного рівня
- підтвердження кваліфікації працівників - процедура визначення відповідності професійних знань, умінь і навичок працівників установленим законодавством вимогам і посадовим обов`язкам, проведення оцінки їх професійного рівня шляхом атестації;
- працівник - фізична особа, яка працює за трудовим договором (контрактом) на підприємстві, в установі та організації незалежно від форми власності та виду діяльності або у фізичної особи, яка відповідно до законодавства використовує найману працю;
- роботодавець - власник підприємства, установи, організації незалежно від форми власності та виду діяльності або уповноважений ним орган чи фізична особа, яка відповідно до законодавства використовує найману працю (ст. 1 Закону № 4312-VI).
Спеціальним законодавством, що регулювало проведення атестації лікарів на час виникнення спірних правовідносин - 28.12.2018 року був Наказ Міністерства охорони здоров`я України № 359 від 19.12.1997 р. Про подальше удосконалення атестації лікарів , зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 січня 1998 року за № 14/2454, яким затверджено Положення про порядок проведення атестації лікарів (далі - Положення), в редакції, чинній на дату прийняття оскаржуваного рішення.
Це Положення визначає механізм проведення атестації лікарів, яка проводиться з метою оцінки їх професійного рівня та складності виконуваних робіт, відповідності кваліфікаційним вимогам і посадовим обов`язкам (п. 1 Розділу І Положення).
Пункт 3 Розділу І Положення визначає види атестації лікарів, а саме: 1) атестація на визначення знань і практичних навиків з присвоєнням (підтвердженням) звання лікар- спеціаліст ; 2) атестація на присвоєння кваліфікаційної категорії; 3) атестація на підтвердження кваліфікаційної категорії.
Атестація на визначення знань та практичних навиків з присвоєнням (підтвердженням) звання "лікар-спеціаліст" проводиться в комісіях, що створюються при вищих медичних навчальних закладах та закладах післядипломної освіти (п. 4 Розділу І Положення).
Атестація на присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій проводиться комісіями, що створюються при Міністерстві охорони здоров`я України (Центральна атестаційна комісія), Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, структурних підрозділах з питань охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (далі - атестаційні комісії) (п. 5 Розділу І Положення).
Атестації на визначення знань та практичних навиків з присвоєнням звання "лікар-спеціаліст" з конкретної лікарської спеціальності підлягають особи, які закінчують навчання в інтернатурі, а також особи, які у порядку, передбаченому наказом Міністерства охорони здоров`я України від 25 грудня 1992 року N 195 "Про затвердження Переліку вищих і середніх спеціальних навчальних закладів, підготовка і отримання звання в яких дають право займатися медичною і фармацевтичною діяльністю", допущені до лікарської діяльності та пройшли курси спеціалізації або стажування. Атестація з присвоєнням (підтвердженням) звання "лікар-спеціаліст" певної лікарської спеціальності має передувати зайняттю особою лікарської посади в закладах охорони здоров`я, що відповідає певній спеціальності, або здійсненню медичної практики за певною спеціальністю (п. 1 Розділу ІІ Положення).
Оскільки позивач на час проведення атестації працювала на посаді лікаря-офтальмолога в КНП "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О. Тропіних" Херсонської міської ради, відтак щодо неї може бути проведена лише атестація на присвоєння кваліфікаційної категорії та атестація на підтвердження кваліфікаційної категорії.
Порядок проведення таких атестацій унормований відповідно Розділами ІІІ та VІ Положення.
Пунктом 3 наказу головного лікаря КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних"від 29.10.2018 р. № 396-К направлено лікаря-офтальмолога офтальмологічного відділення ОСОБА_1 на позачергову атестацію лікарів з метою встановлення відповідності кваліфікації наявній категорії.
22.11.2018 р. проведено засідання атестаційної комісії при Департаменті охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації, на якому вирішено повторно направити ОСОБА_1 на позачергову атестацію, яка запланована на 28.12.2018 р.
Отже відносно позивача проведена позачергова атестація з метою встановлення відповідності кваліфікації наявній категорії, відтак метою проведення атестації було встановлення відповідності кваліфікації позивача встановленій їй вищій кваліфікаційній категорії, тобто підтвердження позивачем своєї кваліфікаційної категорії.
Розділом VІ Положення унормоване проведення Атестації на підтвердження кваліфікаційної категорії.
Атестації на підтвердження кваліфікаційної категорії підлягають (за бажанням) особи, яким присвоєні кваліфікаційні категорії, у строк до п`яти років з дня попередньої атестації (п. 1 Розділу VІ Положення).
Перед атестацією на підтвердження кваліфікаційної категорії лікарі проходять курси підвищення кваліфікації або передатестаційний цикл в закладах післядипломної освіти або на факультетах післядипломної освіти лікарів. Атестація на підтвердження кваліфікаційної категорії проводиться без співбесіди з лікарем на основі поданих документів (п. 3 Розділу VІ Положення).
Із аналізу наведених правових норм слідує, що атестації на підтвердження кваліфікаційної категорії підлягають особи, яким присвоєні кваліфікаційні категорії, у строк до п`яти років з дня попередньої атестації за їх бажанням після проходження курсів підвищення кваліфікації або передатестаційного циклу.
Із матеріалів справи слідує, що позивачка була атестована у 2016 році, тобто наступна атестація чергова має відбутись через п`ять років або раніше за згодою атестованої особи.
Позивачка стверджує, що не надавала згоди на проведення її атестації у 2018 році та не проходила курсів підвищення кваліфікації або передатестаційного циклу.
Зазначені обставини не спростував відповідач ні у відзиві на позов, ні будь-якими письмовими доказами.
Також суд відмічає, що Положенням не передбачено такого виду атестації лікарів як позачергова або дисциплінарна .
На дану обставину як на підставу своїх вимог посилалась позивачка у позовній заяві, яка також залишена поза увагою відповідача та жодним чином ним не спростована.
Згідно з п.1 ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, та те, що відповідачем не підтверджено належними доказами дотримання процедури атестації позивачки, суд вважає, що спірне рішення атестаційної комісії Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 28.12.2018 р. щодо зняття вищої та присвоєння ОСОБА_1 першої кваліфікаційної категорії за спеціальністю "офтальмологія", лікарю-офтальмологу КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних", яке затверджено наказом відповідача від 28.12.2018 р. № 598-к є протиправним та підлягає скасуванню.
Частиною 1 статті 139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктами владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення атестаційної комісії Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації від 28.12.2018 р. щодо зняття вищої та присвоєння ОСОБА_1 першої кваліфікаційної категорії за спеціальністю "офтальмологія", лікарю-офтальмологу КЗ "Херсонська міська клінічна лікарня ім. А. і О.Тропіних", яке затверджене наказом відповідача від 28.12.2018 р. № 598-к.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ) судовий збір в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту охорони здоров`я Херсонської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02013202, 73000, м. Херсон, вул. 295 Стрілецької дивізії, 21).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Морська Г.М.
кат. 106020000
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2019 |
Оприлюднено | 03.12.2019 |
Номер документу | 86029664 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Морська Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні