Справа № 560/2951/19
РІШЕННЯ
іменем України
02 грудня 2019 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кам`янець-Подільського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області про визнання висновку протиправним та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Кам`янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області, в якому просить:
- визнати протиправним висновок №200/15.9.5.6-83 про внесення змін до актового запису цивільного стану;
- зобов`язати Кам`янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни до актового запису про народження №16 від 19.04.1994 ОСОБА_1 , складеного виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, виправивши в графі дитина дату народження з " ІНФОРМАЦІЯ_1 " на " ІНФОРМАЦІЯ_2 ".
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в первинному свідоцтві про народження, була вказана дата народження 14 квітня. У зв`язку з його втратою, 24.01.2017 Кам`янець-Подільським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області позивачу видано "повторне" свідоцтво про народження серії НОМЕР_1 із зазначенням в ньому дати народження ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Як наслідок, позивач звернувся до Кам`янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області щодо внесення змін до його актового запису про народження. Проте, відповідно до висновку №200/15.9.5.6-83 від 20.09.2019 йому відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження у зв`язку з відсутністю підстав та відповідних документів.
Вважаючи висновок протиправним внаслідок підтвердження дати народження відомостями, зазначеними в паспорті громадянина України, посвідченні водія, погосподарській книзі по домоволодінню, звернувся за захистом своїх прав.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.10.2019 відкрито провадження в цій справі та вирішено її розглянути за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 11.10.2019 повернуто клопотання про розгляд справи з повідомленням сторін заявнику без розгляду.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.10.2019 задоволено заяву представника позивача про виклик свідків. Призначено судове засідання на 05.11.2019. Викликано у судове засідання в якості свідків: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 .
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 05.11.2019 замінено відповідача у справі №560/2951/19 - Кам`янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області на його правонаступника - Кам`янець-Подільський міськрайонний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області. У зв`язку з заміною сторони у справі, відкладено розгляд справи та призначено судове засідання на 19.11.2019.
До суду 19.11.2019 надійшли заперечення відповідача, в яких просить відмовити в задоволені позовних вимог. Зазначено, що позивачу відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження №16 від 19.04.1994 шляхом виправлення в графі дитина дати народження з " ІНФОРМАЦІЯ_1 " на " ІНФОРМАЦІЯ_2 ", у зв`язку з відсутністю підстав та відповідних документів. Підставою для внесення змін до зазначеного актового запису є свідоцтво про народження, в якому вказано дату народження дитини " ІНФОРМАЦІЯ_2" та медичне свідоцтво про народження дитини видане відповідним медичним закладом.
Суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 269 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, визначених статтями 273 - 277, 280 - 283, 285 - 289 цього Кодексу, заявами по суті справи є позовна заява та відзив на позовну заяву (відзив).
При цьому, у відзиві відповідач викладає заперечення проти позову (частина 1 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України).
Враховуючи наведене, заперечення відповідача є відзивом на позовну заяву.
Судове засідання 19.11.2019 відкладено на 02.12.2019.
Позивач у судове засідання не з`явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.
До суду 29.11.2019 надійшла заява представника позивача про розгляд справи за його відсутності. Також зазначив, що позов підтримує та просить його задовольнити.
Відповідач у судове засідання не з`явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду.
Разом з цим, у відзиві відповідач заявив клопотання про розгляд справи без участі його представника.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
У такому випадку фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу за правилами частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України не здійснюється.
Враховуючи наведені положення, суд вважає за можливе розглянути справу без участі сторін за наявними матеріалами справи у письмовому проваджені.
Розглянувши подані матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті суд встановив наступне.
Відповідно до актового запису про народження ОСОБА_1 №16 від 19.04.1994, складеного виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, у відомостях про дитину в графі 5 зазначена дата народження " ІНФОРМАЦІЯ_1 ".
Разом з тим, у паспорті громадянина України серії НОМЕР_2 , картці платника податків, свідоцтві про шлюб серії НОМЕР_3 , посвідчені водія зазначена дата народження позивача - ІНФОРМАЦІЯ_2 .
У свідоцтві про народження серії НОМЕР_1 , виданому 24.01.2017 повторно, дата народження ОСОБА_1 - ІНФОРМАЦІЯ_1 .
Відповідно до виписки з погосподарської книги №4 Орининської сільської ради дата народження позивача ІНФОРМАЦІЯ_2.
Позивач звернувся до Кам`янець-Подільського районного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області з заявою від 03.08.2019 щодо внесення змін до актового запису про народження ОСОБА_1 №16, складеного 19.04.1994 виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, виправивши дату народження дитини з "ІНФОРМАЦІЯ_1" на " ІНФОРМАЦІЯ_2 ".
За результатами розгляду заяви, Кам`янець-Подільським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області складено висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану №200/15.9.5.6-83 від 20.09.2019, відповідно до якого відмовлено у внесенні змін до актового запису про народження №16, складеного 19.04.1994 виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_1 , щодо виправлення дати народження дитини з "ІНФОРМАЦІЯ_1" на " ІНФОРМАЦІЯ_2" у зв`язку з відсутністю підстав та відповідних документів. При цьому, за змістом зазначеного висновку, надано аналіз копіям таких документів, як паспорт заявника НОМЕР_2 , виданого 12.07.2012 Кам`янець-Подільським РВ УМВС України в Хмельницькій області, актовий запис про народження №16, складеного 19.04.1994 виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області на ОСОБА_1 , свідоцтво про шлюб заявника НОМЕР_3 .
Вважаючи цю відмову протиправною, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.
Порядок внесення змін до актових записів регулюється Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" та Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 №96/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 14.01.2011 за №55/18793 (далі - Правила №96/5).
Частиною 1 статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" визначено, що відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.
Приписами частин 1, 2, 3 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" встановлено, що державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті. Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану - це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану.
Відповідно до частини 1 статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.
Положеннями частин 3 та 4 статті 22 Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" визначено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису цивільного стану. Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису. У разі зберігання актового запису цивільного стану у державній архівній установі внесення змін безпосередньо до актового запису проводиться зазначеною установою за повідомленням відділу державної реєстрації актів цивільного стану.
Відповідно до пункту 1.1 Правил №96/5 внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться районними, районними у містах, міськими (міст обласного значення), міськрайонними, міжрайонними відділами державної реєстрації актів цивільного стану головних територіальних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством.
У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.
Згідно з пунктом 1.5 Правил №96/5 заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян, на яких заявники за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у них, проставляють власні підписи.
Працівник відділу державної реєстрації актів цивільного стану, який прийняв заяву, звіряє відомості, зазначені заявником у заяві, з паспортом або паспортним документом. Суперечливі дані в документах письмово пояснюються заявником. Документи, які мають необумовлені виправлення, підчистки або викликають сумніви щодо їх достовірності, перевіряються особливо ретельно та у разі потреби направляються для проведення їх експертизи до судово-експертної установи Міністерства юстиції України (за рахунок заявника). Відомості про акти цивільного стану, зазначені заявником у заяві, перевіряються в Державному реєстрі актів цивільного стану громадян.
Пунктом 1.7 Правил №96/5 визначено, що зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.
Відповідно до пункту 2.6 Правил №96/5 разом із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану заявником подаються: свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, у яких зазначені неправильні, неповні відомості або відомості, які підлягають зміні; інші документи, необхідні для розгляду заяви та вирішення питання по суті.
Зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації за місцем зберігання відповідного актового запису цивільного стану, крім випадків, встановлених у пункті 2.28 цього розділу (пункт 2.18 Правил №96/5).
Згідно з пунктом 2.12 Правил №96/5 на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому.
Враховуючи наведене, відсутні підстави для задоволення позовних щодо визнання протиправним висновку №200/15.9.5.6-83 від 20.09.2019, оскільки складаючи зазначений висновок Кам`янець-Подільський районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області діяв у межах норм Закону України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" та Правил №96/5 та у спосіб визначений законодавством України.
Водночас, зважаючи на встановлені судом обставини справи, суд зазначає наступне.
Положеннями статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Згідно з статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) визначено, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
У рішенні від 31.07.2003 у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 17.07.2008 у справі "Каіч та інші проти Хорватії" було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Держава несе обов`язок перед зацікавленими особами забезпечити ефективний засіб захисту порушених прав, зокрема, через належний спосіб захисту та відновлення порушеного права. Причому обраний судом спосіб захисту порушеного права має бути ефективним та забезпечити реальне відновлення порушеного права.
Згідно з частинами 1, 4 статті 269 Цивільного кодексу України особисті немайнові права належать кожній фізичній особі від народження або за законом. Особистими немайновими правами фізична особа володіє довічно.
Отже, зміна персональних даних є суб`єктивним особистим немайновим правом громадянина, яке за своєю природою реалізується за власним волевиявленням особи.
Згідно з підпунктом 2.13.2 пункту 2.13 Правил №96/5 підставою для внесення змін в актові записи цивільного стану є постанова адміністративного суду.
Суд враховує, що у судовому засіданні 19.11.2019 показаннями свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 підтверджено святкування позивачем його дня народження ІНФОРМАЦІЯ_2 з моменту народження та зазначено, що існування іншої дати народження не відповідає дійсним обставинам справи.
Враховуючи наведене, з метою недопущення порушення прав позивача та вірного викладення його дати народження, суд вважає, що належним способом захисту є зобов`язання Кам`янець-Подільського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_1 №16 від 19.04.1994, складеного виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, виправивши в графі дитина дату народження з " ІНФОРМАЦІЯ_1 " на " ІНФОРМАЦІЯ_2 ".
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, згідно з частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Наведене свідчить про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Зобов`язати Кам`янець-Подільський міськрайонний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області внести зміни до актового запису про народження ОСОБА_1 №16 від 19.04.1994, складеного виконавчим комітетом Орининської сільської ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, виправивши в графі дитина дату народження з " ІНФОРМАЦІЯ_1 " на " ІНФОРМАЦІЯ_2 ".
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 384 (триста вісімдесят чотири) грн 20 коп. судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Кам`янець-Подільського міськрайонного відділу державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 02 грудня 2019 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_5 ) Відповідач:Кам`янець-Подільський міськрайонний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Хмельницькій області (вул. Гунська 10, м. Кам`янець-Подільський, Хмельницька область, 32302 , код ЄДРПОУ - 43186161) Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2019 |
Оприлюднено | 03.12.2019 |
Номер документу | 86029755 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні