Рішення
від 29.11.2019 по справі 826/9815/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2019 року м. Київ №826/9815/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Костенка Д.А., розглянув-ши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС), третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Генічеська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - Генічеська ОДПІ), про стягнення заборгованості по заробітній платі,

в с т а н о в и в:

У червні 2018р. позивач звернувся до суду з позовом, в якому (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог №2) просить стягнути з ДФС заборгованість по заробітній платі під час роботи в ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим за період з 08.03.2014 по 27.04.2015 у розмірі 57028 грн. без урахування податків і зборів.

Підставою позову зазначено те, що відповідач є головним розпорядником бюджетних коштів, невиплачених позивачу в рахунок нарахованої за період з 08.03.2014 по 27.04.2015 заробітної плати на посаді начальника ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим.

Відповідач подав відзив на позов, у якому просить відмовити у його задоволенні з тих підстав, що ДФС не є роботодавцем позивача, заробітну плату йому не виплачувала, а позивач не є працівником апарату ДФС.

Разом з відзивом на позовну заяву представником відповідача на виконання ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 10.07.2018 про витребування доказів надано інформацію щодо заробітної плати позивача.

У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що оскільки передавальні акти щодо передачі від ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим до Генічеської ОДПІ зобов`язань, особових справ та інших первинних документів, які засвідчують факт виконання посадових обов`язків позивачем під час роботи в ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим, не склада-лись, то ДФС як головний розпорядник бюджетних коштів є належним відповідачем щодо стягнення заборгованості по заробітній платі на користь ОСОБА_1 .

Третьою особою подано письмові пояснення, в яких вона просить суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що позивач не перебував у трудових відносинах з третьою особою, заробітна плата йому як працівнику Генічеської ОДПІ не нараховувалась і не випла-чувалась, за інформацією централізованої бази даних обліку ДПІ у м. Ялта ГУ Міндоходів в АР Крим заробітна плата позивачу за період роботи з 18.06.2013 по 07.03.2014 виплачена в повному обсязі. При цьому представником зазначено, що будь-які документи від ДПІ у м. Ялта ГУ Міндоходів в АР Крим до Генічеської ОДПІ не надходили.

Дослідивши докази у справі, суд встановив такі обставини і відповідні їм правовід-носини.

Згідно з наказом Міністерства доходів і зборів України від 24.05.2013 позивача приз-начено на посаду начальника ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим.

У зв`язку з тимчасовою окупацією території АР Крим внаслідок збройної агресії Російської Федерації та захопленням адміністративних будівель самопроголошеною владою АР Крим, у т.ч. й будівлі ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим, яке знаходилось за адресою: АР Крим , м. Ялта, вул. Васильєва, 16, подальше виконання посадових обов`язків позивачем за займаною ним посадою стало неможливим.

З метою забезпечення належної координації роботи органів ГУ Міндоходів в АР Крим розпорядженням Міністерства доходів та зборів України від 24.03.2014 №55 "Про створення робочої групи" позивача було зараховано до робочої групи з координації роботи органів ГУ Міндоходів в АР Крим та м. Севастополі з фактичним розташуванням у м. Києві.

Наказом ГУ Міндоходів в АР Крим від 24.03.2014 №121-о "Про відрядження до робочої групи" позивача відряджено до Міністерства доходів і зборів України на період функціонування такої робочої групи.

Розпорядженням Міністерства доходів та зборів України від 17.04.2014 №76-р визнано таким, що втратило чинність розпорядження Міністерства доходів та зборів України від 24.03.2014 №55, у зв`язку із втратою актуальності.

Міністерство доходів і зборів України листом від 28.05.2014 №1081/5/99-99-04-01-01-16 повідомило Міністерство юстиції України про згоду працівників територіальних органів Міндоходів в АР Крим щодо участі підпорядкованих працівників, у т.ч. позивача, у роботі зазначеної Міжвідомчої робочої групи.

На підставі наказу ГУ Міндоходів в АР Крим від 28.05.2014 №126-о "Про відрядження до міжвідомчої робочої групи" позивача відряджено до Міністерства юстиції України на період функціонування такої міжвідомчої робочої групи.

За час роботи у складі робочих груп позивач продовжував обіймати посаду начальника ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим, адже не був звільнений із займаної посади.

Згідно з наказом Міністерства доходів і зборів України від 27.04.2015 №399-о пози-вача звільнено за власним бажанням з посади начальника ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим в порядку переведення для подальшого працевлаштування до ГУ ДФС у Київській області.

Начальник ГУ Міндоходів в АР Крим звертався до Голови ДФС - Голови комісії з реорганізації Міндоходів України Білоуса І.О. з листом від 02.09.2014 №23/01-01 щодо наяв-ності заборгованості по виплаті заробітної плати працівникам ГУ Міндоходів в АР Крим. При цьому зазначав, що у зв`язку з окупацією території АР Крим та захопленням адмініс-тративних будівель територіальних підрозділів в АР Крим, зокрема, їх управлінь фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку, захопленням печаток, закриттям казначей-ських рахунків та не відкриттям нових, а також відсутності осіб, що займали посади в управ-лінні, відсутня можливість виплачувати заробітну плату, та просив Міністерство доходів та зборів України створити умови та можливість отримувати заробітну плату в Міністерстві доходів і зборів України або будь-яким іншим чином вплинути на вирішення проблемної ситуації, надати відповідне доручення департаменту фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку (дана обставина неодноразово встановлена судами, зокрема, у справах: №810/7084/14 та №810/7085/14).

Жодних заходів зі сторони Міністерства доходів і зборів України (ДФС) не вжито, а заборгованість по заробітній платі перед позивачем залишилась непогашеною.

Спірні правовідносини виникли у сфері проходження публічної служби і стосуються стягнення невиплаченої заробітної плати.

Згідно із ст. 1 Закону України від 16.12.1993 №3723-XII "Про державну службу" (чин-ний у періоді, за який виникла заборгованість) державною службою в Україні є професійна діяльність осіб, які займають посади в державних органах та їх апараті щодо практичного виконання завдань і функцій держави та одержують заробітну плату за рахунок державних коштів. Ці особи є державними службовцями і мають відповідні службові повноваження.

Згідно із ст. 2 цього Закону під посадою слід розуміти визначену структурою і штат-ним розписом первинну структурну одиницю державного органу та його апарату, на яку покладено встановлене нормативними актами коло службових повноважень. Посадовими особами відповідно до цього Закону вважаються керівники та заступники керівників державних органів та їх апарату, інші державні службовці, на яких законами або іншими нормативними актами покладено здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій.

Указом Президента України від 24.12.2012 №726/2012 "Про деякі заходи з оптимізації системи центральних органів виконавчої влади" постановлено утворити Міністерство доходів і зборів України, реорганізувавши Державну митну службу України та Державну податкову службу України, а також поклавши на Міністерство, що утворюється, функцію з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Указом Президента України від 18.03.2013 №141/2013 "Про Міністерство доходів і зборів України" затверджено Положення про Міністерство доходів і зборів України, в п. 1 якого зазначено, що Міністерство доходів і зборів України (Міндоходів) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

Згідно з п. 7 цього Положення Міндоходів здійснює повноваження безпосередньо та через територіальні органи. До територіальних органів Міндоходів належать його терито-ріальні органи в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі, міжрегіональні терито-ріальні органи (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць), митниці, спеціалізовані департаменти та спеціалізовані органи Міндоходів, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах, об`єднані та спеціалізовані державні податкові інспекції.

Як визначено у ст. 1 Закону України від 24.03.1995 №108/95-ВР "Про оплату праці", заробітна плата - це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу. Розмір заробітної плати залежить від складності та умов виконуваної роботи, професійно-ділових якостей працівника, результатів його праці та господарської діяльності підприємства.

Згідно з ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оплату праці" для установ і організацій, що фінансуються з бюджету, джерелом коштів на оплату праці є кошти, які виділяються з відповідних бюджетів, а також частина доходу, одержаного внаслідок господарської діяльності та з інших джерел.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оплату праці" оплата праці працівників установ і організацій, що фінансуються з бюджету, здійснюється на підставі законодавчих та інших нормативних актів України, генеральної, галузевих, регіональних угод, колективних договорів в межах бюджетних асигнувань та інших позабюджетних доходів.

Згідно з ч.ч. 1-8 ст. 33 Закону України "Про державну службу" оплата праці державних службовців повинна забезпечувати достатні матеріальні умови для незалежного виконання службових обов`язків, сприяти укомплектуванню апарату державних органів компетентними і досвідченими кадрами, стимулювати їх сумлінну та ініціативну працю.

Заробітна плата державних службовців складається з посадових окладів, премій, доплати за ранги, надбавки за вислугу років на державній службі та інших надбавок.

Джерелом формування фонду оплати праці державних службовців є Державний бюджет України та інші джерела, визначені для цієї мети положеннями про органи державної виконавчої влади, затвердженими указами Президента України та постановами Кабінету Міністрів України.

Відповідно до пп.пп. 1, 3, 18, 19, 25 п. 5 Положення про Міністерство доходів і зборів України, затвердженого Указом Президента України від 18.03.2013 №141/2013, Міндоходів з метою організації своєї діяльності:

- організовує роботу Міністерства, його територіальних органів, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління;

- надає територіальним органам Міндоходів методичну і практичну допомогу в організації роботи, проводить перевірку стану такої роботи;

- здійснює прогнозування та планування видатків на матеріально-технічне забезпечення і розвиток діяльності Міндоходів;

- здійснює відомчий контроль та внутрішній аудит за додержанням вимог законодавс-тва і виконанням службових, посадових обов`язків у Міндоходів, його територіальних орга-нах, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери його управління;

- організовує планово-фінансову роботу в Міндоходів, його територіальних органах, на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери його управління, здійснює контроль за використанням фінансових і матеріальних ресурсів, забезпечує організацію та вдосконалення бухгалтерського обліку.

Згідно з пп. 33 п. 11 цього Положення Міністр як керівник Міністерства приймає рішення щодо розподілу бюджетних коштів, головним розпорядником яких є Міндоходів.

Згідно з ч. 1 ст. 22 БК України для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. За обсягом наданих прав розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.

Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 22 БК України головними розпорядниками бюджетних коштів можуть бути виключно: за бюджетними призначеннями, визначеними законом про Держав-ний бюджет України, - установи, уповноважені забезпечувати діяльність Верховної Ради України, Президента України, Кабінету Міністрів України в особі їх керівників; міністерст-ва, Національне антикорупційне бюро України, Конституційний Суд України, Верховний Суд України, вищі спеціалізовані суди та інші органи, безпосередньо визначені Конститу-цією України, в особі їх керівників, а також Національна академія наук України, Націо-нальна академія аграрних наук України, Національна академія медичних наук України, Національна академія педагогічних наук України, Національна академія правових наук України, Національна академія мистецтв України, інші установи, уповноважені законом або Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у відповідній сфері, в особі їх керівників.

Частиною 5 ст. 22 БК України визначені функції та повноваження головного розпоряд-ника бюджетних коштів, серед яких, зокрема, слід виділити: отримання бюджетних призна-чень шляхом їх затвердження у законі про Державний бюджет України (рішенні про місце-вий бюджет); прийняття рішення щодо делегування повноважень на виконання бюджетної програми розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та/або одержувачами бюджет-них коштів, розподіл та доведення до них у встановленому порядку обсяги бюджетних асигнувань; затвердження кошторисів розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня (плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів), якщо інше не передбачено законодавством тощо.

Отже, саме на Міндоходів, як на головного розпорядника бюджетних коштів, покла-дено обов`язки по забезпеченню організації діяльності та фінансування ГУ Міндоходів в АР Крим на належному рівні, у т.ч. щодо забезпечення фінансування видатків на оплату праці працівників цього територіального органу Міндоходів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2014 №160 "Про утворення Держав-ної фіскальної служби України" створена ДФС як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України, реорганізу-вавши Міндоходів шляхом перетворення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 №311 "Про утворення терито-ріальних органів Державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України" (далі - Постанова №311) утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи ДФС за переліком згідно з додатком 1 та реорганізовано територіальні органи Міндоходів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів ДФС за переліком згідно з додатком 2.

Відповідно до Додатку 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 №311 "Про утворення територіальних органів Державної фіскальної служби та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України" ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим реорганізовано шляхом приєднання до Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області.

Згідно з інформацією, що міститься у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, юридичну особу ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим (код ЄДРПОУ 38736937) - припинено (запис від 17.08.2016 №11461120003006830).

Згідно з листом Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 23.01.2018 №22/10/21-10-05-09 (а.с. 56-57) інвентаризація фінансових зобов`язань ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим, включаючи зобов`язання перед ОСОБА_1 по виплаті заробітної плати, не проводились, тому що неможливо забезпечити безпечний і безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим; передавальні акти про прийняття зобов`язань від ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим до Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області не складались; будь-яка інформація щодо особових справ (або їх копій), трудових книжок, первинних документів з нарахування, виплати заробітної плати, утримання та нарахування ЄСВ працівникам ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим відсутня.

За таких обставин суд погоджується із доводами представника позивача про те, що оскільки передавальні акти щодо передачі від ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим до Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області зобов`язань, особових справ та інших первинних документів, які засвідчують факт виконання посадових обов`язків позивачем під час роботи в ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим не складались, то ДФС як головний розпорядник бюджетних коштів є належним відповідачем по справі щодо стягнення заборгованості по заробітній платі ОСОБА_1 .

Згідно з ч. 4 ст. 43 Конституції України передбачено, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.

Статтею 115 КЗпП України встановлено, що заробітна плата виплачується працівни-кам регулярно в робочі дні у строки, встановлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з виборним органом первинної профспілкової організації чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом (а в разі відсутності таких органів - представниками, обраними і уповноваженими трудовим колективом), але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцять календарних днів, та не пізніше семи днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.

Відповідно до абз. 2 ст. 233 КЗпП України у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.

Відповідачем та третьою особою до суду надано копії листів Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області від 31.07.2018 №874/10/21-10-050 та ГУ ДФС у Херсонській області АР Крим від 31.07.2018 №3755/8/21-22-05-49, в яких проведено розрахунок заробіт-ної плати начальника ДПІ м. Ялта ГУ Міндоходів АР Крим ОСОБА_1 . (за аналогічною посадою) за період з 08.03.2014 по 27.04.2015, що становить 57588,18 грн. (а.с. 70-72, 84-86).

Як зазначено у цих листах, поданий розрахунок проведено за умови повністю відпра-цьованого часу за визначений період, виходячи і з посадового окладу начальника ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів АР Крим, доплати державного службовця 9 рангу, надбавки за вислугу державного службовця - 25% до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця (спеціальне звання), надбавки за високі досягнення - 50% до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг державного службовця (спеціальне звання) та надбавки (винагороди) за вислугу років. Відсоток премії розрахований, виходячи із середнього розміру премії по Генічеській ОДПІ ГУ Міндоходів у Херсонській області та по Генічеській ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області за березень 2014р.-квітень 2015р. Із сум нарахованої заробітної плати належить до вирахування податок на доходи фізичних осіб та військовий збір. Згідно з інформацією з центральної бази даних обліку ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим ОСОБА_1. у березні 2014р. перераховано зарплату за першу половину березня 2014р. (аванс) у сумі 560 грн.

Отже, як встановлено судом, розмір заборгованості по заробітній платі позивача за період роботи у ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим за період з 08.03.2014 по 27.04.2015 становить 57028,18 грн.

Зважаючи на те, що умов для діяльності ДПІ у м. Ялті ГУ Міндоходів в АР Крим не створено, не забезпечено функціонування діяльності як органу державної влади, не праце-влаштовано працівників, не проведено з ними належні розрахунки, що порушує законні права позивача на отримання заробітної плати, заборгованість із заробітної плати перед ОСОБА_1 в сумі 57028,18 грн. підлягає стягненню з ДФС як головного розпорядника бюджетних коштів, на якого покладено відповідні обов`язки з забезпечення організації діяльності та фінансування територіальних фіскальних органів.

Приходячи до висновків про задоволення позову, суд зважає згідно з ч. 5 ст. 242 КАС України на висновки Верховного Суду у постановах від 09.10.2019 та від 22.10.2019 у справах №810/5662/15 та №826/5477/18 у подібних правовідносинах.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позову і наявність підстав для його задоволення.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 90, 139, 241-246, 262 КАС України, суд

в и р і ш и в:

1. Задовольнити адміністративний позов ОСОБА_1 повністю.

2. Стягнути з Державної фіскальної служби України на користь ОСОБА_1 заборгованість по заробітній платі за час роботи на посаді начальника Державної податкової інспекції у м. Ялті Головного управління Міндоходів в Автономній Республіці Крим за період з 08.03.2014 по 27.04.2015 у розмірі 57028,18 грн. (п`ятдесят сім тисяч двадцять вісім гривень 18 копійок) без урахування податків та зборів.

Позивач: ОСОБА_1 ;

АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Державна фіскальна служба України;

04053, місто Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 39292197.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку, встановленому ст.ст. 293-297 КАС України. Апеляційна скарга подається протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Дата рішення є днем складення її у повному обсязі.

Суддя Д.А. Костенко

Дата ухвалення рішення29.11.2019
Оприлюднено03.12.2019
Номер документу86030251
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення заборгованості по заробітній платі

Судовий реєстр по справі —826/9815/18

Постанова від 11.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 10.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Постанова від 09.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бабенко Костянтин Анатолійович

Ухвала від 26.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 18.06.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Рішення від 29.11.2019

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні