ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"03" грудня 2019 р. справа № 300/2365/19
18 год 40 хв
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Тимощука О.Л.,
за участю: секретаря судового засідання - Ткачук О.П.,
представника позивача - Гейтоти В.М.
представника відповідача - Савчука С.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу
за позовною заявою Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина ,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 ,
до Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області
про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ:
Коломийська районна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина (надалі, також - позивач), 02.12.2019 о 14 год 00 хв звернулася в суд із позовною заявою до Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області (надалі, також - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови, винесеної о 16 год 13 хв 28 листопада 2019 року за №54 про відмову в реєстрації кандидату в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області (надалі, також - Підгайчиківська сільська рада ОТГ) висунутого Коломийською районною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем 28.11.2019 прийнято постанову за №54, якою відмовлено ОСОБА_1 (надалі, також - ОСОБА_1 ) у реєстрації як кандидата в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, висунутої Коломийською районною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області. Представник позивача зазначив, що підставою для відмови у реєстрації кандидата слугували виявлені недоліки у поданій для реєстрації автобіографії. Так, обгрунтовуючи прийняття оскарженої постанови, відповідач вказав, що всупереч вимогам пункту 6 частини 1 статті 39 Закону України Про місцеві вибори у автобіографії ОСОБА_1 не вказано відомостей щодо її трудової діяльності, посади, місця роботи (заняття), громадської роботи, у тому числі, на виборних посадах, партійність, наявності чи відсутності представницького мандата, а відтак, з огляду на положення частини 1 статті 46 Закону України Про місцеві вибори , у реєстрації кандидата в депутати відмовлено.
На переконання представника позивача, таке рішення Підгайчиківської сільської виборчої комісії є протиправним та необґрунтованим, оскільки згідно із довідкою за №11 від 26.11.2019 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського голови на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 22 грудня 2019 року, ОСОБА_1 подано повний перелік документів, встановлений вимогами частини 1 статті 39 Закону України Про місцеві вибори , а тому, посилання відповідача на приписи частини 1 статті 46 Закону, як на підставу прийняття оскарженої постанови свідчить про обмеження гарантованого ОСОБА_1 права бути обраною, що призвело до позбавлення суті такого права та його ефективності взагалі.
Разом з цим, у позові представник звернув увагу і на те, що відповідачем не дотримано вимог пункту 3.4 постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228, якою затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, яким передбачено, що засідання виборчої комісії скликаються з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб.
Бездіяльність відповідача, що проявилась у не повідомленні позивача та третьої особи про проведення засідання, яке відбулось 28.11.2019, позбавила можливості надати пояснення щодо відсутності усіх необхідних даних в автобіографії ОСОБА_1 .
Враховуючи описані обставини, на переконання представника позивача, приймаючи оскаржену постанову, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та Законами України, без дотримання вимог статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а відтак, позовні вимоги просить задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду, постановленій 03.12.2019 о 08 год 59 хв, відкрито провадження у даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, з урахуванням особливостей положень статей 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, також - КАС України), та призначено підготовче судове засідання по справі на 03 грудня 2019 року о 15:00 год.
Відповідно до приписів частини 1 статті 268 та частини 2 статті 269 КАС України, про дату, час та місце проведення судового розгляду справи учасники справи повідомлені завчасно та належним чином, шляхом направлення на їх електронні адреси копій судових повідомлень про виклик до суду, копій ухвали про відкриття провадження та позовної заяви, разом з доданими до неї матеріалами, а також, за допомогою телефонограм, що підтверджується довідками секретаря судового засідання Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.12.2019.
Разом з цим, повідомлення про розгляд даної адміністративної справи оприлюднено судом о 10 год 00 хв на веб-порталі судової влади України.
Ухвалою суду, постановленою 03.12.2019 о 16 год 00 хв, закрито підготовче провадження в даній адміністративній справі №300/2365/19 та розпочато судовий розгляд справи по суті.
Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву не скористався.
З огляду на вказане, суд зазначає, що відповідно до частини 6 статті 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
У судовому засіданні 03.12.2019 представник позивача позовні вимоги підтримав повністю, повторно вказав про подання усіх документів, передбачених Законом України Про місцеві вибори наголосив на не забезпеченні відповідачем можливості виправити виявлені помилки та на протиправність оскарженої постанови. Просив позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача, своїм правом подання письмового відзиву проти позову не скористався, у свою чергу, проти задоволення вимог позивача заперечив. Додатково вказав, що постанова від 28.11.2019 №54 прийнята з урахування усіх обставин та відповідно до вимог чинного законодавства, просив у задоволенні позову відмовити. Додатково звернув увагу на те, що представники позивача були присутніми під час засідання виборчої комісії, а також, підтвердив не вжиття заходів щодо письмового повідомлення ОСОБА_1 про проведення засідання виборчої комісії 28.11.2019. Зазначив, що за його вказівкою останню повинні були повідомити засобами телефонного зв`язку, однак, будь-яких доказів, на підтвердження такого повідомлення суду не надав у зв`язку із їх відсутністю.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача у судове засідання не з`явилась, причини такої неявки суду не відомі, жодних заяв чи клопотань до суду не надходило. Про належне повідомлення третьої особи про дату, час та місце розгляду справи свідчить наявна у матеріалах справи телефонограма, складена секретарем судового засідання 03.12.2019.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши зібрані у справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд виходить з таких підстав та мотивів.
Пунктом 1 постанови Центральної виборчої комісії України від 11 жовтня 2019 року №1920 Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 22 грудня 2019 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 22 грудня 2019 року, в тому числі, і до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади.
Початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів, призначених пунктом 1 цієї постанови оголошено з 02 листопада 2019 року.
Відповідно до копії рішення Політичної ради партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина від 12.11.2019 постановлено місцевим організаціям політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина взяти участь у місцевих виборах, що відбудуться в Україні 22 грудня 2019 року.
Згідно із копією рішення конференції Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області про висування кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі №18 з виборів депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, відповідно до частин 2, 3 статті 35, статей 36, 37, частини 1 статті 39 Закону України Про місцеві вибори , вирішено висунути кандидатом в депутати в одномандатному виборчому окрузі №18 з виборів депутатів Підгайчиківської сільської ради ОТГ Коломийського району Івано-Франківської області, що відбудуться 22.12.2019 - ОСОБА_1 .
Як вбачається із копії довідки №11 від 26.11.2019 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського голови на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 22 грудня 2019 року, ОСОБА_1 подано такі документи: заяву від партії; заяву про відсутність заборгованості по аліментах; автобіографію; копію паспорта та ідентифікаційного коду, фотографію, декларацію про майно, заяву від кандидата; рішення політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .
Прийняття вказаних документів засвідчено підписом голови Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області - Савчуком С.І.
Розглянувши подані документи ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради ОТГ, відповідачем виявлено порушення пункту 6 частини 1 статті 39 Закону України Про місцеві вибори , та на засіданні комісії 28.11.2019, керуючись положеннями частини 1 статті 46 цього Закону постановлено відмовити в реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради ОТГ ОСОБА_1 .
Не погоджуючись із таким рішенням відповідача, вважаючи його протиправним та з метою визнання протиправною і скасування оскарженої постанови, представник позивача звернувся із даною позовною заявою до суду.
У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.
Оцінюючи наведені сторонами аргументи, суд керується положеннями Конституції України, Кодексу адміністративного судочинства України, а також враховує приписи Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 №595-VIII та постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228, якою затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено положеннями Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 №595-VIII (надалі, також - Закон №595-VIII).
Статтею 1 Закону №595-VIII визначено, що організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Частинами 1 та 2 статті 2 Закону №595-VIII встановлено, що місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об`єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об`єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Згідно із частиною 1 статті 9 Закону №595-VIII депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, якою передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років.
Право висування кандидатів, як встановлено частино 1 статті 10 цього ж Закону, належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій (далі - місцеві організації партій) або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.
Відповідно до приписів частини 3 статті 25 Закону №595-VIII, до повноважень сільської, селищної територіальної виборчої комісії належить, серед інших, реєстрація кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видання їм посвідчення.
Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі визначені статтею 39 Закону №595-VIII.
Так, частиною 1 зазначеної статті встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;
3) копії рішення вищого керівного або керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, передбаченого частиною першою статті 36 цього Закону, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;
4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня;
5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах;
6) автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону;
7 -1 ) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;
8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.
Як зазначено судом вище, підставою для відмови відповідачем у здійсненні реєстрації кандидатом в депутати Підгайчиківської сільської ради ОТГ Коломийського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 , слугували виявлені недоліки у автобіографії, а саме: зазначений документ не містить відомостей щодо трудової діяльності ОСОБА_1 , посади, місця роботи (заняття), громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, наявність чи відсутність представницького мандата, що не відповідає вимогам пункту 6 частини 1 статті 39 Закону №595-VIII.
Приймаючи оскаржене рішення у вигляді постанови від 28.11.2019 за №54, відповідач керувався пунктом 2 частини 1 статті 46 Закону №595-VIII, згідно із якою, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зокрема, в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.
Однак, позивач, оспорюючи правомірність рішення відповідача зазначив, що долученими до матеріалів позову документами підтверджується подання до територіальної виборчої комісії усіх необхідних документів, передбачених частиною 1 статті 36 Закону №595-VIII, а тому, посилання відповідача на таку підставу відмови як відсутність передбачених Законом документів є безпідставною .
Дослідивши матеріали даної справи, а також, проаналізувавши вищенаведені правові норми, суд вважає правомірними та обґрунтованими доводи представника Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина стосовно протиправності відмови у реєстрації кандидата у депутати, у зв`язку із виявленими недоліками документа, та зазначає з даного приводу таке.
Частиною 1 статті 46 Закону №595-VIII встановлено вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, до яких віднесено такі:
1) перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;
2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;
3) припинення громадянства України особи;
4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;
6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Водночас, статтею 42 цього Закону визначено порядок реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, частинами 1 та 6 статті передбачено, що кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону, а помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Враховуючи те, що єдиною підставою для відмови ОСОБА_1 у реєстрації її кандидатом в депутати слугували виявлені відповідачем помилки, неточності у автобіографії, отримання якої підтверджено підписом голови виборчої комісії, прийняття оскарженої постанови на підставі приписів пункту 2 частини 1 статті 46 Закону України Про місцеві вибори є безпідставним та не обґрунтованим. При цьому, суд наголошує, що законодавцем у частині 6 статті 42 вказаного Закону передбачено право особи, яка подає документи для реєстрації кандидатом в депутати виправити виявлені в таких документах помилки чи неточності, які самі по собі не можуть слугувати підставою для відмови у реєстрації кандидата та не дають підстав вважати автобіографію не поданою. Суд також звертає увагу відповідача на те, що такому праву особи на виправлення помилок чи неточностей у поданих документах кореспондує обов`язок територіальної виборчої комісії забезпечити можливість усунення таких невідповідностей заявником.
Крім зазначеного, на переконання суду, слід також зауважити, що до документів, поданих для реєстрації кандидата в депутати ОСОБА_1 , долучено рішення конференції Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області про висування кандидата в депутати від 22.11.2019, у якому зазначено відомості, які відсутні у автобіографії, а саме - дані про партійність, місце роботи (заняття) та посаду ОСОБА_1 .
Суд наголошує, що дотримання вимог Закону є беззаперечно важливим для принципу правової визначеності, проте таке дотримання повинно відповідати меті, установленій Законом, а перевірка дотримання цих норм не повинна зводитися до виключно формальних дій з боку органу, уповноваженого здійснювати контроль за дотриманням Закону, та позбавляти особу права бути обраним .
Така позиція суду відповідає висновкам Верховного Суду у рішенні по справі №855/212/19 від 02.07.2019.
Разом з цим, суд погоджується і з доводами представника позивача в частині порушення відповідачем вимог пункту 3.4 постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228, якою затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів (надалі, також - Постанова).
Так, з метою повного, всебічного та обґрунтованого дослідження усіх обставин справи, пунктом 6 резолютивної частини ухвали суду зобов`язано Підгайчиківську сільську виборчу комісію Коломийського району Івано-Франківської області у судовому засіданні надати суду належним чином засвідчені письмові докази, що підтверджують повідомлення кандидата в депутати ОСОБА_1 для забезпечення її безпосередньої участі при прийнятті оскаржуваного рішення та надання можливості для усунення виявлених недоліків у поданій нею автобіографії.
Витребуваних доказів представником відповідача суду не надано, однак, як уже зазначено вище судом, представник у судовому засіданні 03.12.2019 не зміг підтвердити повідомлення третьої особи про проведення засідання виборчої комісії, яке відбулось 28 листопада 2019 року.
Згідно із пунктами 2.1, 2.5, 3.1, 3.4 Постанови, основною формою роботи виборчої комісії є засідання; на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання; засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії; засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб.
Наведені положення Постанови узгоджуються і з приписами статті 27 Закону України Про місцеві вибори .
Не повідомлення відповідних осіб про встановлені недоліки у документах, а також про проведення засідання виборчої комісії, під час якого прийнято оскаржену постанову, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка фактично призвела до позбавлення особи, що подала документи для реєстрації у кандидати в депутати можливості виправити помилки чи надати пояснення, до усунення ОСОБА_1 від участі у виборах та, відповідно, до обмеження права останньої бути обраною до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
З урахуванням наведених обставин, суд дійшов до висновку про те, що визнання відповідачем неподаною автобіографію, яка не містить певних відомостей, заснована на довільному тлумаченні положень Закону України Про місцеві вибори . Натомість, підставою для відмови в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати, відповідно до змісту оскарженої постанови, міг бути саме факт неподання автобіографії, а не її оформлення з недоліками, неможливості усунення яких відповідачем не доведено.
Крім зазначеного, надаючи оцінку доводам представника відповідача стосовно відповідності оскарженої постанови висновкам Центральної виборчої комісії України, викладеним в постанові від 21.06.2019 №1133, якою відмовлено у реєстрації кандидата в народні депутати України з огляду на відсутність усіх необхідних відомостей у автобіографії, суд зазначає, що постановою Верховного Суду від 30.06.2019 по справі №855/162/19, визнано правомірним скасування рішення Центральної виборчої комісії України від 21 червня 2019 року №1133 Шостим апеляційним адміністративним судом. При цьому, Верховний Суд вказав, що недотримання певних вимог щодо оформлення документу є підставою для внесення до нього виправлень, а не підставою для прийняття рішення про відсутність такого документу взагалі. Така позиція узгоджується і з правовим висновком, викладеним в рішенні Верховного Суду від 18 червня 2019 року у справі №855/150/19.
За таких обставин, суд вважає доводи представника відповідача Савчука С.І. стосовно обґрунтованості оскарженої постанови, яка ґрунтується на висновках Центральної виборчої комісії України від 21.06.2019 №1133, помилковими та відхиляються судом.
Беручи до уваги те, що за наслідками розгляду документів ОСОБА_1 , поданих для реєстрації кандидатом у депутати не виявлено їх відсутності, а інших перешкод для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати відповідачем не встановлено, суд дійшов висновку про протиправність постанови Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 28.11.2019 №54, тому, така підлягає скасуванню, а позовні вимоги Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина задоволенню у повному обсязі.
Крім наведеного, суд зазначає, що згідно із частиною 2 статті 9 КАС України, суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи те, що визнання протиправною і скасування оскарженої постанови не призведе до повного захисту прав позивача, оскільки, як встановлено у судовому засіданні судом, етап реєстрації кандидатів у депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області закінчився 27.11.2019 о 24 год 00 хв, суд дійшов висновку про необхідність виходу за межі позовних вимог та зобов`язання Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №18 з перших виборів депутатів до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, що відбудуться 22 грудня 2019 року ОСОБА_1 , висунуту на конференції Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області, на підставі заяви від 22.11.2019 та поданих документів.
Таке рішення суду відповідає і правовій позиції викладеній у постанові Верховного Суду від 30.06.2019 №855/162/19, відповідно до якої правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає таке.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На стадії відкриття провадження у справі судом встановлено, що Коломийською районною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина за подання даної позовної заяви судовий збір не сплачено.
Згідно із частиною 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Пунктом 1 частини 1 статті 3 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI передбачено, що судовий збір справляється за подання до суду позовної заяви та іншої заяви, передбаченої процесуальним законодавством.
Згідно з частиною 1 статті 4 зазначеного Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до пункту 3 абзацу 1 статті 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2019 рік від 23.11.2018 №2629-VIII, встановлено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для працездатних осіб з 1 січня 2019 року у розмірі 1921 гривня.
Зі змісту позовних вимог судом встановлено, що позивачем заявлено одну вимогу немайнового характеру.
Законом України Про судовий збір встановлюються ставки судового збору, зокрема, відповідно до підпункту 1 пункту 3 частини 2 статті 4 зазначеного Закону, за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відтак, сума судового збору, яка підлягає сплаті за подання даної позовної заяви становить 1 921 грн.
Жодних доказів про понесення сторонами витрат, пов`язаних із розглядом справи суду не надано, а відтак, підлягає стягненню з відповідача до Державного бюджету України суму судового збору у розмір 1 921 гривня.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139 , 241-246, 250, 295, 271, 272, 273, 255, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 28 листопада №54 про відмову в реєстрації кандидата в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області - Венгриновської ОСОБА_2 Ярославівни, висунутої Коломийською районною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області.
Зобов`язати Підгайчиківську сільську виборчу комісію Коломийського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №18 з перших виборів депутатів до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, що відбудуться 22 грудня 2019 року ОСОБА_1 , висунуту на конференції Коломийської районної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Івано-Франківської області, на підставі заяви від 22.11.2019 та поданих документів.
Стягнути з Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ - 34097024) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 1 921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня.
Роз`яснити, що судовий збір підлягає зарахуванню на казначейський рахунок за такими реквізитами:
Отримувач коштів УК у м.Iв.-Франк./м.Iв.-Фран./22030101
Код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37952250
Банк отримувача Казначейство України (ЕАП)
Код банку отримувача (МФО) 899998
Рахунок отримувача UA058999980000034317206084002
Код класифікації доходів бюджету 22030101
Призначення платежу *;101;
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Учасники справи:
позивач - Коломийська районна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , адреса: вул. Відродження, буд. 5, с. Матеївці, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78267, код ЄДРПОУ - 33767735;
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 ;
відповідач - Підгайчиківська сільська виборча комісія Коломийського району Івано-Франківської області, адреса: вул. Соборна, буд. 12-А, с. Підгайчики, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78256, код ЄДРПОУ - 34097024.
Суддя /підпис/ Тимощук О.Л.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2019 |
Оприлюднено | 04.12.2019 |
Номер документу | 86060918 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Тимощук О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні