Рішення
від 02.12.2019 по справі 360/3963/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

02 грудня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/3963/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Ірметова О.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці у Луганській області до Публічного акціонерного товариства «Лисичанськвугілля» в особі Відокремленого підрозділу Шахта Привільнянська про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

ВСТАНОВИВ:

09 вересня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Держпраці у Луганській області до Публічного акціонерного товариства «Лисичанськвугілля» в особі Відокремленого підрозділу Шахта Привільнянська про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, у якій позивач просив суд:

- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Відокремленого підрозділу Шахта Привільнянська Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля , а саме: зобов`язати відповідача зупинити виконання наступних робіт підвищеної небезпеки: проведення вентиляційного хідника пл.l1 та вентиляційного просіку пл.l1 (виймання вугілля камерним способом) у зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей до усунення встановлених порушень.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що на підставі заяви ПАТ Лисичанськвугілля від 04 грудня 2018 року №01/12-1281 щодо направлення представників інспекторського складу Управління гірничого нагляду Головного управління Держпраці у Луганській для проведення позапланових перевірок, згідно із ст.ст. 4, 6 і 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V, і у відповідності з наказом Головного управління від 29 липня 2019 року № 737 та направленням на перевірку від 01.08.2019 № 01-17/929, 07 серпня 2019 року посадовою особою Головного управління проведено позапланову перевірку суб`єкта господарювання: Відокремленого підрозділу Шахта Привільнянська , Публічного акціонерного товариства Лисичанськвугілля , код ЄДРПОУ 26349191, розташованого за адресою: 93191, Луганська область, м. Привілля, на предмет дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами перевірки складений акт перевірки від 07.08.2019 № 12/04.2/136-31 та припис від 07.08.2019 № 12/04.2/136-31, у яких зафіксовано 12 порушень Правил безпеки у вугільних шахтах, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 22.03.2010 р. № 62.

Зазначені вище факти порушення вимог чинних нормативно-правових актів України з охорони праці у ВП Шахта Привільнянська ПАТ Лисичанськвугілля створюють загрозу здоров`ю і життю працівників суб`єкта господарювання.

Ухвалою суду від 12 вересня 2019 року відкрито провадження у справі, ухвалено справу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 03 жовтня 2019 року (а.с. 1-2).

03 жовтня 2019 року судове засідання перенесено на 04 листопада 2019 року (а.с. 36).

04 листопада 2019 року судове засідання перенесено на 12 листопада 2019 року (а.с. 44).

Ухвалою суду від 12 листопада 2019 року зупинено провадження у справі до 02 грудня 2019 року (а.с. 52).

Ухвалою суду від 02 грудня 2019 року поновлено провадження у справі.

Представник позивача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, розгляд справи просив проводити без його участі (а.с. 58).

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, розгляд справи просив проводити без його участі, у якій зазначив, що проти задоволення позовних вимог не заперечує (а.с. 57).

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи положення статті 205 КАС України, суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-79, 90 КАС України, суд дійшов такого.

Головне управління Держпраці у Луганській області зареєстровано як орган державної влади 26.05.2015, № запису 13811340000001902 на підставі розпорядчого акта постанови Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 100, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань від 12.09.2018 № 23889067 (а.с. 22-23).

04 грудня 2018 року Публічним акціонерним товариством «Лисичанськвугілля» за вих. № 01/12-1281 направлено лист до ГУ Держпраці у Луганській області щодо направлення представників інспекторського складу Управління гірничого нагляду для проведення перевірок стану охорони праці та промислової безпеки на об`єктах підприємств ПАТ «Лисичанськвугілля» у відповідності графіку спільних перевірок (а.с. 14).

Наказом ГУ Держпраці у Луганській області від 29 липня 2019 року №737 направлено представників інспекторського складу Управління гірничого нагляду ГУ Держпраці у Луганській області для проведення позапланової перевірки додержання вимог законодавчих та інших нормативних актів з промислової безпеки та охорони праці на об`єктах шахт у відповідності до графіку перевірок на серпень 2019 року, наданого ПАТ Лисичанськвугілля (а.с. 15).

На підставі вищевказаного наказу та направлення на проведення перевірки від 01.08.2019 №01-17/929 (а.с. 16) головним державним інспектором відділу державного нагляду у вугільній галузі Управління гірничого нагляду ГУ Держпраці у Луганській області Ревун А.М., 07.08.2019 проведено позапланову перевірку відокремленого підрозділу «Шахта Привільнянська» Публічного акціонерного товариства «Лисичанськвугілля» , розташованого за адресою: Луганська область, місто Лисичанськ, вул. Маліновського, 1а на предмет дотримання вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 07.08.2019 №12/04.2/136-31 (а.с. 17-20), яким встановлено, наявність десяти порушень Правил безпеки у вугільних шахтах, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 22.03.2010 № 62, а саме:

- не погоджено у встановленому законом порядку план розвитку гірничих робіт по пл.l11 на 2019 рік, що є порушенням п.12 гл.1 р.IV НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах ;

- не розроблений проект 1 південної лави пл.l11, відсутній експертний висновок щодо дотримання його нормативним актам з охорони праці, що є порушенням п.11 гл.1 р.IV НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах ;

- відсутній протокол та рекомендації спеціалізованої комісії з управління гірничим тиском при ведені гірничих робіт виїмковій дільниці п.1 гл.4 V НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах ;

- не узгоджені з 2 ВГРЗ позиції плану ліквідації аварії, що відповідають виробкам 1 південної лави пл. l11, що є порушенням п.6 гл.3 р.IV НПАОП 10.0-1.01-10 Правил безпеки у вугільних шахтах ;

- у паспорті проведення кріплення та ремонту розрізної печі 1 південної лави відсутні заходи з охорони праці та безпеки робіт, що є порушенням п.19 гл.1 р. ІV НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах ;

- на сполучені похилого конвеєрного стволу ПК-26+1м. з вентиляційним хідником не встановлені дерев`яні стійки посилення кріплення, що є порушенням п.1 гл.6 р. V НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах ;

- на протязі 23 метрів, від сполучення з похилим конвеєрним стволом, переріз вентиляційного хідника складає 2.4м2 замість не менше 6м2, що є порушенням п.9 гл.3 р.V НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах ;

- розрізна піч 1 південної лави пл. l11: вибій не забезпечений розрахунковою кількістю повітря, розрахунок 51 м3/хв., факт 21м3/хв, що є порушенням п.1 гл.1 р.VІ НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах ; на вихідному струмені повітря не встановлено датчик контролю вмісту метану, що є порушенням п.4 гл.8 р.VІ НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах ; на ПК-4 протягом 9 метрів мається 12 поломів стійок кріплення, що є порушенням п.1 гл.6 р.V НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах ;

- З ПК-0 протягом 7 метрів висота південного розвідувального вентиляційного штреку ші.і/ складає до 1.5м замість не менше 1.8м, що є порушенням п.1 гл.б р.У НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах .

Акт перевірки від 07.08.2019 № 12/04.2/136-31 вручено відповідачу (а.с. 20).

Підставою для звернення позивача до суду з даним позовом стали виявленні у вищезазначеному акті перевірки порушення, які несуть загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Спірні правовідносини врегульовані Законом України від 05.04.2007 № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон № 877), Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженим наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 № 826, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.12.2011 № 1531/20269 (далі Положення № 826), Законом України Про охорону праці від 14.10.1992 № 2694-ХІІ (далі Закон № 2694), Правилами безпеки у вугільних шахтах, затверджених наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 22.03.2010 № 62 (далі НПАОП 10.0-1.01-10 Правила безпеки у вугільних шахтах).

Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (частина перша статті 4 Закону № 877).

Відповідно до частини четвертої статті 4 Закону № 877 виключно законами встановлюються:

органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності;

види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю);

повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг;

вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності;

спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю);

санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до частини першої статті 38 Закону № 2694 державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють:

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці;

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки;

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки;

центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держпраці у Луганській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 №84, Головне управління Держпраці у Луганській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується (а.с. 7-11).

Згідно з пунктом 4 Положення про Головне управління Держпраці у Луганській області відповідно до покладених на нього завдань Головне управління, зокрема:

- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

- монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

- виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

- організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань;

- здійснює державний нагляд (контроль) у сфері гірничих відносин на підприємствах вугільної, гірничорудної та нерудної промисловості, під час проведення гірничих робіт, будівництва та експлуатації, ліквідації або консервації гірничих підприємств (підпункт 18 пункту 4).

Згідно з абзацом 2 частини першої статті 6 Закону № 877 подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням є однією з підстав для здійснення позапланових заходів.

Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки (частина перша статті 7 Закону № 877).

Згідно з положеннями статті 13 Закону № 2694 роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме:

створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання;

розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;

забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються;

впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо;

забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом;

забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин;

організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів;

розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці;

здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці;

організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці;

вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.

Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 4 Закону № 2694 визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з абзацом п`ятим пункту 1.4 розділу І Положення № 826 загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Відповідачем не усунуто зазначені в акті перевірки від 07.08.2019 № 12/04.2/136-31 порушення.

Оскільки станом на день розгляду справи порушення, зазначені в акті перевірки від 07.08.2019 № 12/04.2/136-31 не усунуті, вказані порушення несуть загрозу життю та здоров`ю людей, враховуючи заяву відповідача про визнання позову в повному обсязі, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати, понесені позивачем у вигляді сплати судового збору, не відшкодовуються, оскільки згідно частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Держпраці у Луганській області до Публічного акціонерного товариства «Лисичанськвугілля» в особі Відокремленого підрозділу Шахта Привільнянська про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Відокремленого підрозділу «Шахта Привільнянська» Публічного акціонерного товариства «Лисичанськвугілля» та зобов`язати Публічне акціонерне товариство «Лисичанськвугілля» (код ЄДРПОУ: 32359108, місцезнаходження: 93100, Луганська обл., місто Лисичанськ, вулиця Малиновського, будинок 1) зупинити виконання наступних робіт підвищеної небезпеки: проведення вентиляційного хідника пл.111 (виймання вугілля камерним способом), у зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.В. Ірметова

Дата ухвалення рішення02.12.2019
Оприлюднено05.12.2019
Номер документу86061504
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду

Судовий реєстр по справі —360/3963/19

Рішення від 02.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 12.11.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

Ухвала від 12.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні