ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/2991/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, - Дніпровська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської місцевої прокуратури в інтересах держави 07.10.2019 (відповідно до дати поштового відправлення, вказаної на конверті) звернувся до суду з адміністративним позовом до Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації (далі - Відділ), у якому просить:
- визнати бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Дніпровської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради протиправною;
- зобов`язати відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Дніпровською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради, площею 1,84 га, що розташована в межах населеного пункту с. Дніпровське Чернігівського району Чернігівської області.
Свої вимоги мотивує тим, що вивченням Чернігівською місцевою прокуратурою стану додержання вимог законодавства Відділом, установлено порушення вимог законодавства щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні Дніпровської ЗОШ І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради, що може негативно вплинути на організацію належного утримання, раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд, здійснення освітнього процесу. Крім того, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього навчального закладу та виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей на освіту.
Ухвалою судді від 15.10.2019 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Також судом запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення йому даної ухвали надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.
Відповідач правом надати відзив на позов, у встановлений судом строк, не скористався.
Від третьої особи, пояснення по суті спору не надходили.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов має бути задоволений у повному обсязі, враховуючи таке.
Судом встановлено, що відповідно до пункту 1 Розділу І Положення про відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрацїї, затвердженого розпорядженням голови Чернігівської райдержадміністрації 26.11.2018 №1809 (далі - Положення), відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації є структурним підрозділом Чернігівської райдержадміністрації, який утворюється головою і підпорядковується голові райдержадміністрації та/або заступнику голови райдержадміністрації згідно розподілу обов`язків (а.с. 15-21).
Відповідно до пункту 1.1. Розділу II Положення основним завданням відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту є реалізація державної політики в галузі освіти, сім`ї, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності дітей, молоді, фізичної культури та спорту з урахуванням особливостей соціально-культурного середовища району.
Рішенням сесії Чернігівської районної ради від 26.03.2002 Про прийняття-передачу об`єктів комунальної власності Дніпровська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради (далі - Дніпровська ЗОШ) прийнята до районної комунальної власності та передана в управління Чернігівській РДА.
На виконання вказаного рішення, розпорядженням голови Чернігівської РДА від 30.04.2002 №235 Про прийняття-передачу об`єктів комунальної власності Дніпровська ЗОШ прийнята до районної комунальної власності та передана в управління відділу освіти Чернігівської РДА (а.с. 22-25).
Будівлі вказаного навчального закладу на даний час перебувають на балансі та в оперативному управлінні Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації.
Відповідно до пунктів 1.1-1.4 Статуту Дніпровської ЗОШ, затвердженого наказом відділу освіти Чернігівської РДА від 24.11.2006 №226 (далі - Статут), Дніпровська ЗОШ створена відділом освіти Чернігівської райдержадміністрації і знаходиться у комунальній власності згідно рішення 19 сесії 23 скликання Чернігівської районної ради від 23.03.2002. Засновником навчального закладу є Чернігівська районна рада Чернігівської області (а.с. 28-37).
Головною метою навчального закладу є забезпечення реалізації прав громадян на здобуття повної загальної середньої освіти (пункт 1.5 Статуту).
Відповідно до пунктів 5.1-5.6 Статуту, матеріально-технічна база навчального закладу включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі навчального закладу. Майно навчального закладу належить йому на правах власності, повного господарського відання або оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту навчального закладу та укладених ним угод. Навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм їх охорони.
Відповідно до інформації Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації №01-15/879 від 18.09.2019 правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташована Дніпровська ЗОШ, не виготовлялися (а.с. 27).
Згідно довідки Міжрайонного управління у Ріпкинському та Чернігівського районах управління Держгеокадастру у Чернігівській області №10-25-0.212-1323/118-19 від 13.09.2019 земельна ділянка, яка знаходиться за адресою: вул. Шевченка, буд . 1-а, с. Дніпровське, Чернігівського району, Чернігівської області, не сформована та не зареєстрована в державному земельному кадастрі. Орієнтовний розмір вказаної земельної ділянки становить 1,84 га, вартістю 853,2 тис. грн. (47,14 грн. за 1 кв. м.) (а.с. 26).
Згідно листа в.о. старости сіл Дніпровського Старостинського округу від 13.09.2019 №03-33/185 відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації не звертався до сільської ради щодо отримання дозволу на виготовлення технічної документації на земельну ділянку Дніпровської ЗОШ .
Таким чином, з наведеного вбачається, що Відділом не вжито заходів, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Дніпровською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради, що стало підставою для звернення заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури в інтересах держави до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
У даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає у необхідності відновлення та захисту порушених інтересів держави щодо неухильного дотримання вимого земельного законодавства та положень Закону України Про освіту .
При цьому, суд зазначає, що згідно із статтею 5 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель здійснення державного контролю за використанням та охороною земель усіх категорій та форми власності покладено на центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України повноваження щодо державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Відповідно до пп. 25.1 п. 4 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за дотриманням органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства з питань передачі земель у власність та надання у користування.
Таким чином, орган уповноважений державою у сфері земельних відносин - Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру. Однак, у нього відсутні повноваження щодо захисту порушених інтересів держави у даних правовідносинах у судовому порядку, а саме звернення до адміністративного суду з позовом.
Згідно із статтею 4 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, яка ратифікована Україною 27.02.1991, держави-учасниці Конвенції вживають всіх необхідних законодавчих, адміністративних та інших заходів для здійснення прав, визнаних у цій Конвенції. Щодо економічних, соціальних і культурних прав Держави-учасниці вживають таких заходів у максимальних рамках наявних у них ресурсів і при необхідності в рамках міжнародного співробітництва.
Статтею 28 Конвенції про права дитини визначено, що держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, поміж іншим вводять безоплатну й обов`язкову початкову освіту; сприяють розвиткові різних форм освіти,, забезпечують її доступність для всіх дітей.
У свою чергу, статтею 53 Конституції України гарантовані доступність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання.
Статтею 80 Закону України Про освіту передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, зокрема, земельні ділянки. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
У відповідності до приписів частин 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України, юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.
Відповідно до статті 35 Закону України Про загальну середню освіту (в редакції від 28.09.2017), управління системою загальної середньої освіти здійснюється, зокрема, районними державними адміністраціями.
Відповідно до статей 1, 13, 18, 39, 47 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. До її повноважень належить вирішення питань забезпечення законності, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян; соціально-економічного розвитку відповідних територій; бюджету, фінансів та обліку; науки, освіти, тощо. Місцеві державні адміністрації виступають розпорядниками коштів відповідних державних адміністрацій в межах затверджених бюджетів. Фінансове забезпечення місцевих державних адміністрацій здійснюється за рахунок Державного бюджету України.
Згідно із статтею 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Згідно зі статтями 125, 126 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Так, відповідно до статей 3 та 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень право постійного користування земельною ділянкою підлягає обов`язковій державній реєстрації.
17.10.2012 Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади , яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади.
Отже, обов`язок оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельні ділянки під навчальними закладами прямо передбачений розпорядженням Уряду від 17.0.2012 №802-р.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Дніпровська ЗОШ, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.
Відповідно до пункту 1.3 Розділу II Положення про відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації, основними завданнями Відділу є здійснення управління навчальними закладами, що знаходяться в межах Чернігівського району, та координація діяльності цих навчальних закладів.
Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою.
Приписами пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Статтею 12 Земельного кодексу України передбачені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.
Згідно із статтею 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.
Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України №63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.
Так, відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо.
Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням статті 80 Закону України Про освіту .
Враховуючи наведене, суд погоджується із позицією позивача, що діяльність навчальних закладів має бути приведена у відповідність до законодавства. Крім того, наявність акта на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу навчального закладу, привести її до вимог діючого законодавства.
Згідно інформації Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації №01-15/879 від 18.09.2019 відповідні кошти на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Дніпровською ЗОШ упродовж 2017-2019 років відділом освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської райдержадміністрації не виділялися.
Таким чином, Відділ, який здійснює управління Дніпровською ЗОШ та відповідає за її матеріально-технічне забезпечення, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив жодних заходів, спрямованих на належне оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться вказаний навчальний заклад. Наведене свідчить про бездіяльність відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Дніпровською ЗОШ .
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позов заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури, належить задовольнити у повному обсязі.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, - Дніпровська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати бездіяльність Відділу освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Дніпровської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради - протиправною.
Зобов`язати Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Дніпровською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради, площею 1,84 га, що розташована в межах населеного пункту с. Дніпровське Чернігівського району Чернігівської області.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII ''Перехідні положення'' Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 03 грудня 2019 року.
Позивач: Заступник керівника Чернігівської місцевої прокуратури (код ЄДРПОУ 02910114, вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, 14000).
Відповідач: Відділ освіти, сім`ї, молоді та спорту Чернігівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02147569, вул. Шевченка, буд. 48, м. Чернігів, 14027).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Дніпровська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чернігівської районної ради (код ЄДРПОУ 33335774, вул. Шевченка, 1а, с. Дніпровське, Чернігівський район, Чернігівська область, 15545).
Суддя С.В. Бородавкіна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2019 |
Оприлюднено | 04.12.2019 |
Номер документу | 86064681 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Бородавкіна С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні