Рішення
від 12.11.2019 по справі 698/689/19
КАТЕРИНОПІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 698/689/19

Провадження № 2/698/261/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2019 р. смт. Катеринопіль

Катеринопільський районний суд Черкаської області в складі: головуючого судді Баранова О.І.,

секретаря Триліс Я.О.,

прокурора Кузнєцова Г.А.,

розглянувши цивільну справу за правилами спрощеного позовного провадження за позовом заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації Черкаської області до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів у вигляді соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом, в обґрунтування позовних вимог зазначив, що Смілянською місцевою прокуратурою вивчено стан виконання територіальними органами соціального захисту населення повноважень щодо повернення до бюджету надмірно виплачених коштів та встановлено наступне.

19 грудня 2018 року до управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації звернулася ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за призначенням державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї відповідно до Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям від 01.06.2000 № 1768 - 111 (далі по тексту - Закон).

Заявниця разом із заявою та декларацією про доходи надала довідку Виконавчого комітету Дирдинської сільської ради Городищенського району Черкаської області про склад сім`ї від 14.12.2018 №1136, довідку Виконавчого комітету Дирдинської сільської ради Городищенського району Черкаської області про розмір земельної ділянки від 14.12.2018 року №1137 та довідку управління соціального захисту населення Катеринопільської районної державної адміністрації від 12.12.2018 року №3192 про те, що вона не перебуває на обліку в Катеринопільському управлінні соціального захисту населення, як отримувач різних видів державних соціальних допомог станом на 12.12.2018 року.

Відповідно до поданої заяви та декларації про доходи, заявниці рішенням управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації від 20.12.2018 року призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї на період із 01.12.2018 року по 31.05.2019 року в розмірі 3030,88 грн. щомісячно. Відповідно до розрахунку розміру державної соціальної допомоги враховано: склад сім`ї заявниці, рівень забезпечення прожиткового мінімуму на кожного члена сім`ї та середньомісячний сукупний дохід сім`ї.

Під час оформлення документів щодо надання державної соціальної допомоги ОСОБА_1 у заяві та декларації від 19.12.2018 року попереджена про відмову в призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги (повернення надміру перерахованих коштів) у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї.

26 квітня 2019 року управлінням соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації за результатами проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги встановлено, що відповідно до наданих відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків ДФС України про суми виплачених доходів, заявниця у другому кварталі 2018 року отримала дохід від продажу нерухомого майна в сумі 111783 грн., який свідомо не вказала при заповненні декларації про доходи та який не було враховано при розрахунку розміру державної соціальної допомоги. Це призвело до надмірної виплати коштів з державного бюджету в сумі 15154,40 грн., про що складено відповідний акт.

Рішенням від 13.05.2019 року управлінням соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації відмовлено ОСОБА_1 в наданні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї.

Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації листами від 20.05.2019 року № 1058-01/10 та від 10.06.2019 року №1142-01/10 повідомляло ОСОБА_1 про необхідність з`явитися до управління для повернення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї в сумі 15154 грн. 40 коп. та надати квитанцію про оплату. Проте вказані листи залишені ОСОБА_1 без задоволення, станом на 04.07.2019 року заборгованість в сумі 15154 грн. 40 коп. не сплачена.

У зв`язку з цим, звертаючись до суду із вказаною позовною заявою про стягнення суми виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, Смілянська місцева прокуратура, реалізуючи свої представницькі повноваження у сфері охорони інтересів держави у бюджетній сфері просить стягнути з ОСОБА_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації сплачену тимчасову допомогу у сумі 15154,40 грн. та судові витрати за розгляд справи судом.

Відповідно до ст. 274 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) в порядку спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи, справи, що виникають з трудових відносин, а також може бути розглянута будь-яка інша справа, віднесена до юрисдикції суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 19 ЦПК України, малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Оскільки предмет позовних вимог не підпадає під обмеження, які визначені ч. 4 ст. 274 ЦПК України, справа підлягає розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.

Ухвалою суду від 09.10.2019 року відкрито провадження в даній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі, пославшись на обставини, які викладені в позовній заяві, проти заочного розгляду справи не заперечував.

Представник управління соціального захисту населення Городищенської РДА в судове засідання не з`явився.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилася, хоча про час та місце судового засідання повідомлялася належним чином, про що свідчать поштові повідомлення №2050100723330 та №1950900038064, причин неявки суду не повідомила, заяв про розгляд справи в судовому засіданні у її відсутності не подавала, відзив на позов до суду не направляла.

Зі згоди позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст.ст. 280-287 ЦПК України.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши та давши належну оцінку зібраним по справі доказам, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначений законом.

Судом встановлено, що 19 грудня 2018 року до управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації звернулася ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 за призначенням державної соціальної допомоги як малозабезпеченій сім`ї (а.с. 15).

Згідно з Положенням про управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням Городищенської районної державної адміністрації від 06.07.2018 року № 153 управління є самостійною юридичною особою, основними завданнями якого є забезпечення реалізації державної політики у сфері соціального захисту населення в районі, зокрема, призначення та виплата соціальної допомоги, адресної грошової допомоги, компенсацій та інших соціальних виплат, установлених законодавством України (а.с. 26-31).

Рішенням управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації від 20.12.2018 року ОСОБА_1 призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї на період із 01.12.2018 року по 31.05.2019 року в розмірі 3030,88 грн. щомісячно (а.с. 20).

26 квітня 2019 року управлінням соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації за результатами проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги встановлено, що відповідно до наданих відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків ДФС України про суми виплачених доходів, заявниця ОСОБА_1 у другому кварталі 2018 року отримала дохід від продажу нерухомого майна в сумі 111783 грн., який свідомо не вказала при заповненні декларації про доходи та який не було враховано при розрахунку розміру державної соціальної допомоги. Це призвело до надмірної виплати коштів з державного бюджету в сумі 15154,40 грн., про що складено відповідний акт (а.с. 21).

Згідно Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям від 01.06.2000 року порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України та врегульовано Порядком призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженим Постановою КМУ №250 від 24 лютого 2003 року.

Згідно п.6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №250 від 24.02.2003 року, для призначення соціальної допомоги, як малозабезпеченій сім`ї, уповноважений представник сім`ї подає органу праці та соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; довідку про склад сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).

Із змісту статті 22 Закону України Про державну допомогу сім`ям з дітьми вбачається, що одержувачі державної допомоги зобов`язані повідомляти органи, що призначають і здійснюють виплату державної допомоги, про зміну всіх обставин, що впливають на виплату допомоги. Суми державної допомоги, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку громадян (у результаті подання документів із свідомо неправдивими відомостями, неподання відомостей про зміни у складі сім`ї, приховування обставин, що впливають на виплату державної допомоги, тощо), стягуються згідно із законом.

Відповідно до п.28 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи та у відповідності до вказаних законодавчих вимог ОСОБА_1 , у період з 01.12.2018 року по 31.05.2019 року не мала права на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 3030,88 грн. у зв`язку з чим виникла надмірна її виплата, яка складає 15154,40 грн. бюджетних коштів, яка залишається не відшкодованою, що спричинює порушення державних інтересів.

Також слід зазначити, що частиною 3 статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Судом встановлено, що Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації не зверталося до суду з приводу стягнення з відповідача сум виплаченої соціальної допомоги в зв`язку з відсутністю коштів на сплату судового збору, а тому прокурор правомірно звернувся до суду з позовом в інтересах держави оскільки покриття витрат, пов`язаних з виплатою соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету, наданих як субвенція місцевому бюджету, в результаті неповернення ОСОБА_1 суми сплаченої допомоги, спричиняється шкода економічним інтересам держави, підриваються основні принципи існуючого економічного ладу та створюються перешкоди для призначення та виплати соціальної допомоги іншим малозабезпеченим сім`ям.

На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення в повному обсязі та ухвалює про стягнення з ОСОБА_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації сплачену соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї у сумі 15154,40 грн.

На підставі ст. 141 ЦПК України, суд вважає за необхідне покласти на відповідача обов`язок сплати судового збору.

Керуючись ст.ст. 3, 13, 56, 76, 81, 141, 263-265, 268, 280 ЦПК України, ст. 23 Закону України Про прокуратуру , -

УХВАЛИВ:

Позов заступника керівника Смілянської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації Черкаської області до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів у вигляді соціальної допомоги малозабезпеченій сім'ї - задовольнити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 на користь держави в особі Управління соціального захисту населення Городищенської районної державної адміністрації (вул. Миру, 118, м. Городище, Черкаська область, код ЄДРПОУ 03195866, р/р 35214082006065 УДКСУ в Городищенському районі, КПКВ 7931010, МФО 820172) надмірно виплачені кошти у вигляді державної допомоги малозабезпеченій сім`ї у сумі 15154 грн. 40 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП - НОМЕР_1 , витрати, що пов`язанні із сплатою судового збору за подання позовної заяви, на користь прокуратури Черкаської області: 18000, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 286, код за ЄДРПОУ 02911119, р/р НОМЕР_2 в Державній казначейській службі України в м. Київ, МФО 820172 в розмірі 1921 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Позивач має право оскаржити заочне рішення в загальному порядку, встановленому цим Кодексом.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Рішення може бути оскаржене у судову палату у цивільних справах Черкаського апеляційного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

У відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу ХІІІ Перехідних положень ЦПК України, в редакції від 3 жовтня 2017 року, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди (Катеринопільський районний суд Черкаської області).

Головуючий Баранов О.І.

СудКатеринопільський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення12.11.2019
Оприлюднено05.12.2019
Номер документу86093192
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —698/689/19

Рішення від 12.11.2019

Цивільне

Катеринопільський районний суд Черкаської області

Баранов О. І.

Ухвала від 09.10.2019

Цивільне

Катеринопільський районний суд Черкаської області

Баранов О. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні