Рішення
від 04.12.2019 по справі 260/1361/19
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

04 грудня 2019 року м. Ужгород№ 260/1361/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Ващиліна Р.О., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Ужгородської місцевої прокуратури Закарпатської області до Загорбської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Ужгородської місцевої прокуратури Закарпатської області звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Загорбської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області, в якому просить: 1) визнати бездіяльність Загорбської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,2871 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області, протиправною; 2) зобов`язати Загорбську сільську раду Великоберезнянського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області, який розташований в с. Жорнава, буд. 146, Великоберезнянського району Закарпатської області, шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку площею 0,2871 га. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства при використанні земель навчальними закладами встановлено відсутність у Дошкільного навчального закладу в с. Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області (засновником якого є Загорбська сільська рада) правовстановлюючих документів на право користування земельною ділянкою, на якій розташований навчальний заклад, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу та може призвести до негативних наслідків, а також порушень прав дітей.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2019 року відкрито спрощене позовне провадження в даній адміністративній справі.

21 жовтня 2019 року до Закарпатського окружного адміністративного суду від Загорбської сільської ради надійшов лист від 11.10.2019 р. №345/02-07, в якому відповідач щодо вжиття заходів по оформленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку повідомив, що 22 вересня 2019 року сесією Загорбської сільської ради прийнято рішення №222, яким замовлено виготовлення технічної документації.

Окрім того, ухвалою про відкриття провадження у адміністративній справі, отриманою представником 3-ї особи 08 жовтня 2019 року, Дошкільному навчальному закладу загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області запропоновано надати свої пояснення щодо позову протягом 15 днів з дня отримання даної ухвали. Проте жодних пояснень у встановлений судом строк 3-я особа не подала.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що під час вивчення стану дотримання органами місцевого самоврядування вимог земельного законодавства, зокрема, щодо наявності належним чином оформлених земельних ділянок під дошкільними навчальними закладами на території Великоберезнянського району Закарпатської області Ужгородська місцева прокуратура 31 липня 2019 року звернулася до Загорбського сільського голови з вимогою про надання інформації №01-99/6186вих.19 (арк. спр. 16).

Інформацією на надіслану вимогу №186/02-07 від 12.08.2019 р. Загорбська сільська рада Великоберезнянського району Закарпатської області (далі - Загорбська сільська рада) повідомила керівника Ужгородської місцевої прокуратури про те, що на території Загорбської сільської ради, зокрема в с. Жорнава №146, знаходиться Дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області (далі - ДНЗ с. Жорнава) та надано витребувані документи (арк. спр. 17 - 18).

Під час вивчення Ужгородською місцевою прокуратурою наданих Загорбською сільською радою відомостей встановлено, що 15 грудня 2015 року проведено державну реєстрацію юридичної особи ДНЗ с. Жорнава, що знаходиться за адресою: с. Жорнава №146, Великоберезнянський район, Закарпатська область, засновником якого являється Загорбська сільська рада (арк. спр. 32 - 34).

Рішенням ІІ сесії VII скликання Загорбської сільської ради №19 від 13.12.2015 р. затверджено статут ДНЗ с. Жорнава (арк. спр. 19 - 27).

Окрім того, Загорбська сільська рада на вимогу органу прокуратури надала свідоцтво про право власності на нерухоме майно - нежитлову будівлю, розміщену за адресою: с. Жорнава №146, Великоберезнянський район, Закарпатська область, та витяг з реєстру права власності на нерухоме майно щодо зазначеної нежитлової будівлі (арк. спр. 28 - 29).

Разом з тим, правовстановлюючі документи на земельну ділянку за адресою: с. Жорнава №146, Великоберезнянський район, Закарпатська область, надано не було.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, відомості щодо оформлення права власності на земельну ділянку за адресою: с. Жорнава №146, Великоберезнянський район, Закарпатська область відсутні (арк. спр. 35 - 36).

Вважаючи бездіяльність Загорбської сільської ради, яка полягає у не вчиненні дій, спрямованих на оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, протиправною та такою, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу та може призвести до негативних наслідків, а також порушень прав дітей, прокурор звернувся з даним адміністративним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ст. 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Повноваження органу місцевого самоврядування щодо розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інших передбачені нормами ст. 12 ЗК України та ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Ч. 1 ст. 122 ЗК України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Згідно п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

Відповідно до норм ст. 126 ЗК України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Нормами Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень №1952-IV від 01.07.2004 р. передбачено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Згідно ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації прав підлягає право власності та похідні речові права.

З наведеного випливає, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону. При цьому відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель, а також призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Відповідно до п. 1.5 статуту ДНЗ с. Жорнава, затвердженого рішенням ІІ сесії VII скликання Загорбської сільської ради №19 від 13.12.2015 р., дошкільний навчальний заклад є юридичною особою комунальної власності, має печатку і штамп встановленого зразка.

Згідно п. 1.4 Статуту засновником дошкільного навчального закладу є Загорбська сільська рада. Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Ч. 3 ст. 22 Закону України "Про освіту" передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

Нормами ст. 80 Закону України Про освіту №2145-VIII від 05.09.2017 р. передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать, в тому числі, земельні ділянки. Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту" №2628-III від 11.07.2001 р., матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

П. 9.1 Статуту також встановлено, що дошкільному навчальному закладу передано в оперативне управління земельну ділянку, будівлю, ігровий майданчик, інвентар, обладання.

За приписами ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу. Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, речове право щодо земельної ділянки, якою користується ДНЗ с. Жорнава, повинне бути оформлене в порядку, встановленому законом з обов`язковою державною реєстрацією такого.

Незважаючи на законодавчо встановлений обов`язок органу місцевого самоврядування з оформлення права користування земельною ділянкою, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, якою користується ДНЗ с. Жорнава, виготовлено не було.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

З огляду на наведене, суд вважає, що Загорбська сільська рада, являючись засновником ДНЗ с. Жорнава, відповідаючи за його матеріально-технічне забезпечення, до повноважень якої віднесено надання земельних ділянок у користування та здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, з часу державної реєстрації юридичної особи - ДНЗ с. Жорнава (2015 рік) покладені на неї обов`язки не виконала, право користування земельною ділянкою, на якій розташований зазначений дошкільний навчальний заклад, не оформила, а тому допустила протиправну бездіяльність.

Станом на день розгляд даної адміністративної справи відповідачем правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не виготовлено.

Надіслане до суду рішення ХХV сесії VII скликання Загорбської сільської ради №222 від 22 вересня 2019 року, яким виконавчому комітету Загорбської сільської ради надано дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (ДНЗ с. Жорнава, 146), орієнтовною площею 0,2871 га, що розташована в межах населеного пункту с. Жорнава, 146 Великоберезнянський район, Закарпатська область, не спростовує факт тривалого нехтування органом місцевого самоврядування виконанням свого обов`язку.

Жодних аргументів щодо причин не оформлення права користування зазначеною земельною ділянкою протягом більш як 3-х років відповідачем під час розгляду даної адміністративної справи суду надано не було.

Окрім того, суд вважає, що надання дозволу виконавчому комітету Загорбської сільської ради на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки є тільки початком процедури виготовлення правовстановлюючих документів, яка передбачає вжиття цілого ряду заходів, а тому не може бути достатнім доказом на підтвердження факту усунення виявленого порушення.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Дослідивши вищенаведені обставини справи крізь призму законодавчих актів, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно ч. 2 ст. 139 КАС України та в зв`язку з відсутністю витрат позивача, пов`язаних із залученням свідків чи проведенням експертиз, судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. 241, 243, 255, 257, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов Заступника керівника Ужгородської місцевої прокуратури Закарпатської області (місцезнаходження: вул. Небесної Сотні, буд. 6, м. Ужгород, Закарпатська область, 88000, код ЄДРПОУ - 02909967) до Загорбської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області (місцезнаходження: с. Загорб, буд. 100, Великоберезнянський район, Закарпатська область, 89011, код ЄДРПОУ - 04349136), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, Дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області (місцезнаходження: с. Жорнава, буд. 146, Великоберезнянський район, Закарпатська область, 89012, код ЄДРПОУ - 40176627) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю .

2. Визнати протиправною бездіяльність Загорбської сільської ради Великоберезнянського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,2871 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області.

3. Зобов`язати Загорбську сільську раду Великоберезнянського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад загального розвитку села Жорнава Великоберезнянського району Закарпатської області, який розташований в с. Жорнава, буд. 146, Великоберезнянського району Закарпатської області, шляхом виготовлення технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку площею 0,2871 га.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені Розділом VII КАС України).

СуддяР.О. Ващилін

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2019
Оприлюднено06.12.2019
Номер документу86097150
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1361/19

Рішення від 04.12.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні