ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" грудня 2019 р. справа № 300/2369/19
14:30 год.
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Григорук О.Б., розглянувши за правилами загального позовного провадження, без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку письмового провадження, адміністративну справу за позовом Коломийської районної організації Всеукраїнського об`єднання "Свобода" до Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_1 , про визнання протиправною та скасування постанови № 48 від 28.11.2019, зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
Коломийська районна організація Всеукраїнського об`єднання "Свобода" 02.12.2019 о 18:20 год. звернулася до суду з адміністративним позовом до Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області про визнання протиправною та скасування постанови №48 від 28.11.2019 про відмову у реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області Верстюка Миколи Володимировича, висунутого Коломийською районною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода" та зобов`язання зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади по одномандатному виборчому округу №13 на перших виборах депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади 22.12.2019.
Позовні вимоги мотивовано тим, що відповідачем протиправно, у зв`язку з відсутністю передбачених законом документів для реєстрації особи кандидатом, 28.11.2019 прийнято постанову за №48, якою відмовлено ОСОБА_1 у реєстрації його як кандидата в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, висунутого Коломийською районною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода". Вказано, що довідкою Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії від 26.11.2019 за №27 підтверджено факт прийняття Підгайчиківською сільською територіальною виборчою комісією, серед інших документів, 4 (чотири) фотографії розміром 4х6. При цьому, зазначено, що про наявність помилок чи неточностей в поданих на реєстрацію кандидата документах Підгайчиківська сільська територіальна виборча комісія не повідомляла.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 відкрито провадження в адміністративній справі. Ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_1 .
Учасники справи в судове засідання не з`явилися. Відповідно до приписів частини 1 статті 268 та частини 2 статті 269 Кодексу адміністративного судочинства України, про дату, час та місце проведення судового розгляду справи учасники справи повідомлені завчасно та належним чином, шляхом направлення на їх електронні адреси копій судових повідомлень про виклик до суду, копій ухвали про відкриття провадження та позовної заяви, разом з доданими до неї матеріалами, а також, за допомогою телефонограм, що підтверджується довідками секретаря судового засідання Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 (а.с.14-27).
04.12.2019 представники позивача та відповідача звернулися до суду з клопотаннями про розгляд справи за відсутності представників сторін (а.с.33, 34, 49).
Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву, третя особа - пояснень щодо позову не скористалися.
З огляду на вказане, суд зазначає, що відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно частини 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Відповідно до частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Розглянувши матеріали адміністративної справи за відсутності учасників справи без здійснення фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу в порядку письмового провадження, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши і оцінивши зібрані у справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступне.
Пунктом 1 постанови Центральної виборчої комісії України від 11 жовтня 2019 року №1920 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 22 грудня 2019 року" призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 22 грудня 2019 року, в тому числі, і до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади.
Початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів, призначених пунктом 1 цієї постанови оголошено з 02 листопада 2019 року.
Рішенням з`їзду Політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Свобода" від 12 листопада 2019 року постановлено місцевим організаціям політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Свобода" взяти участь у місцевих виборах, що відбудуться в Україні 22 грудня 2019 року (а.с.9).
Рішенням зборів Коломийської районної організації "Всеукраїнського об`єднання "Свобода" від 24 листопада 2019 року відповідно до частин другої, третьої статті 35, статей 36, 37 Закону України "Про місцеві вибори" висунуто кандидатом в депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з виборів депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади, що відбудуться 22 грудня 2019 року, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (а.с.10).
26 листопада 2019 року голова Коломийської районної організації "Всеукраїнського об`єднання "Свобода" подала до Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії заяву та документи передбачені частиною 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори" про реєстрацію кандидатом в депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з виборів депутатів Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області (а.с.11).
Відповідно до довідки Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 26.11.2019 за №27 про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського голови на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських голів 22 грудня 2019 року, представник Коломийської районної організації "Всеукраїнського об`єднання "Свобода" згідно довіреності Верстюк Микола Володимирович подав: 4 (чотири) фотографії розміром 4х6, рішення партії про реєстрацію кандидата, заяву партії про реєстрацію кандидата, заяву про відсутність заборгованості по аліментах, автобіографію, копію паспорта, рішення з`їзду партії, заяву про згоду балотуватись (а.с.12, 36-39, 44-47).
Розглянувши подані документи ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області в одномандатному виборчому окрузі №13, Підгайчиківська сільська територіальна виборча комісія Коломийського району Івано-Франківської області виявила, що фотографії, подані ОСОБА_1 всупереч вимог пункту 8 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори" не відповідають розміру 4х6 та на засіданні комісії 28.11.2019, керуючись положеннями частини 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори" постановила відмовити в реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області Верстюку Миколі Володимировичу, висунутому Коломийською районною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (а.с.13, 40).
Не погоджуючись із таким рішенням відповідача, вважаючи його протиправним та з метою визнання протиправною і скасування оскарженої постанови, представник позивача звернувся із даною позовною заявою до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено положеннями Закону України "Про місцеві вибори".
Статтею 1 Закону України "Про місцеві вибори" визначено, що організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Частинами 1 та 2 статті 2 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об`єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об`єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Згідно із частиною 1 статті 9 Закону України "Про місцеві вибори" депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, якою передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років.
Право висування кандидатів, як встановлено частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеві вибори", належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій (далі - місцеві організації партій) або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.
Відповідно до приписів частини 3 статті 25 Закону України "Про місцеві вибори", до повноважень сільської, селищної територіальної виборчої комісії належить, серед інших, реєстрація кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видання їм посвідчення.
Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі визначені статтею 39 Закону України "Про місцеві вибори". Так, частиною 1 зазначеної статті встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня; 3) копії рішення вищого керівного або керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, передбаченого частиною першою статті 36 цього Закону, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; 4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня; 5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах; 6) автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; 7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону; 7-1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання; 8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4x6 сантиметрів.
Як встановлено, підставою для відмови відповідачем у здійсненні реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області Верстюка Миколи Володимировича слугували виявлені недоліки, які полягали у невідповідності фотографій розміру 4х6 вимогам пункту 8 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори".
Приймаючи оскаржену постанову від 28.11.2019 за №48, відповідач керувався пунктом 2 частини 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори", відповідно до якого, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зокрема, в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.
Статтею 42 Закону України "Про місцеві вибори" визначено порядок реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, частинами 1 та 6 якої передбачено, що кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону, а помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
При цьому, законодавцем у частині 6 статті 42 вказаного Закону передбачено право особи, яка подає документи для реєстрації кандидатом в депутати виправити виявлені помилки чи неточності, які самі по собі не можуть слугувати підставою для відмови у реєстрації кандидата та не дають підстав вважати фотографії не поданими. Відтак, такому праву особи на виправлення помилок чи неточностей у поданих документах кореспондує обов`язок територіальної виборчої комісії забезпечити можливість усунення таких невідповідностей заявником.
Суд зазначає, що дотримання вимог Закону є беззаперечно важливим для принципу правової визначеності, проте таке дотримання повинно відповідати меті, установленій Законом, а перевірка дотримання цих норм не повинна зводитися до виключно формальних дій з боку органу, уповноваженого здійснювати контроль за дотриманням Закону, та позбавляти особу права бути обраним.
Така позиція суду відповідає висновкам Верховного Суду у рішенні по справі №855/212/19 від 02.07.2019.
Згідно із пунктами 2.1, 2.5, 3.1, 3.4 постанови Центральної виборчої комісії про Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів від 05.09.2015 №228, основною формою роботи виборчої комісії є засідання; на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання; засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії; засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб.
Наведені положення Постанови узгоджуються і з приписами статті 27 Закону України "Про місцеві вибори".
Однак, відповідачем не надано суду доказів повідомлення ОСОБА_1 про встановлені недоліки у документах.
Неповідомлення відповідних осіб про встановлені недоліки у документах, а також про проведення засідання виборчої комісії, під час якого прийнято оскаржувану постанову, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка фактично призвела до позбавлення особи, що подала документи для реєстрації у кандидати в депутати можливості виправити помилки чи надати пояснення, до усунення ОСОБА_1 від участі у виборах та, відповідно, до обмеження права останнього бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
Суд зазначає, що оскільки долученою до матеріалів позову копією довідки Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 26.11.2019 за №27 підтверджується подання до територіальної виборчої комісії зокрема 4-х фотографій розміром 4х6, відповідач за необґрунтованих підстав про невідповідність фотографій, поданих ОСОБА_1 вимогам пункту 8 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори" відмовив у реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області Верстюку Миколі Володимировичу, висунутого Коломийською районною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода".
Таким чином, слід визнати протиправною та скасувати постанову Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області №48 від 28.11.2019 про відмову у реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області Верстюка Миколи Володимировича, висунутого Коломийською районною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода" та зобов`язати Підгайчиківську сільську виборчу комісію Коломийського району Івано-Франківської області зареєструвати Верстюка Миколу Володимировича кандидатом у депутати Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади по одномандатному виборчому округу №13 на перших виборах депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади 22.12.2019.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Позивачем не сплачено судовий збір при поданні до суду позовної заяви, а також на момент вирішення справи.
Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Положенням пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з частиною 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Таким чином, при поданні даної позовної заяви, яка містить дві самостійні вимоги немайнового характеру позивач повинен сплати 3842 гривень судового збору.
Згідно з вимогами Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати (судовий збір) розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі.
За таких обставин, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, суд дійшов висновку про необхідність стягнення судового збору в розмірі 3824 грн., з відповідача до Державного бюджету України.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області №48 від 28.11.2019 про відмову у реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 (ідентифікаційний № НОМЕР_1 , вул. Франка, АДРЕСА_1 -н, Івано-Франківська обл . , АДРЕСА_3 ), висунутого Коломийською районною організацією Всеукраїнського об`єднання "Свобода" (код 33570194, вул. Лугова, 63, с. Воскресинці, Коломийський р-н, Івано-Франківська обл., 78213).
Зобов`язати Підгайчиківську сільську виборчу комісію Коломийського району Івано-Франківської області зареєструвати Верстюка Миколу Володимировича кандидатом у депутати Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади по одномандатному виборчому округу №13 на перших виборах депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади 22.12.2019.
Стягнути з Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області (код 34097024, вул. Соборна, 12А, с. Підгайчики, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78256) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) гривні.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статті 255, 278, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд у дводенний строк з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Григорук О.Б.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2019 |
Оприлюднено | 05.12.2019 |
Номер документу | 86097179 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Григорук О.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні