ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 год. 00 хв.
"04" грудня 2019 р. справа № 300/2368/19
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Матуляка Я.П.
при секретарі Мула Х.О.
за участю:
представника позивача - Гейтоти В.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Коломийської районної організації партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" до Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови від 28.11.2019 року за № 47, зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
02.12.2019 року о 16 год. 12 хв. Коломийська районна організація партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" звернулася до суду з позовом до Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області, згідно якого просила визнати протиправною та скасувати постанову від 28.11.2019 року за № 47 "Про відмову в реєстрації кандидату в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області висунутого Коломийською районною організацією політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" Івано-Франківської області" та зобов`язати зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області по одномандатному виборчому округу № 13 на перших виборах депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади 22 грудня 2019 року.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 року відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження з урахуванням правил для розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, в тому числі, без проведення підготовчого засідання, призначено судовий розгляд справи на 04.12.2019 року о 09:00 год. та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 .
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем протиправно, за відсутності законодавчо визначених підстав, відмовив в реєстрації кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі згідно оскаржуваного рішення, позаяк неподання чотирьох фотографій кандидата у депутати як передбаченої частиною 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори" умови реєстрації кандидатів у депутати являються неточностями, що підлягали виправленню та не створювали підстав для відмови у такій реєстрації.
Відповідач своїм правом подання відзиву на позов не скористався.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив позов задовольнити.
Представник відповідача та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача в судове засідання не з`явились, без поважних причин та без повідомлення про причини неприбуття хоча, про дату, час та місце судового розгляду справи належним чином повідомлені, з урахуванням особливостей встановлених статтею 268 КАС України.
Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами загального позовного провадження, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши письмові докази, суд встановив наступне.
Пунктом 1 постанови Центральної виборчої комісії України від 11 жовтня 2019 року №1920 "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міської рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міського голів 22 грудня 2019 року" призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 22 грудня 2019 року, в тому числі, і до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до копії рішення політичної ради партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" від 12.11.2019 постановлено місцевим організаціям політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" взяти участь у місцевих виборах, що відбудуться в Україні 22 грудня 2019 року (а.с.10).
Рішенням конференції Коломийської районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" Івано-Франківської області про висування кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з виборів депутатів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, відповідно до частин 2, 3 статті 35, статей 36, 37, частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори", вирішено висунути кандидатом в депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з виборів депутатів Підгайчиківської сільської ради ОТГ Коломийського району Івано-Франківської області, що відбудуться 22.12.2019 - ОСОБА_1 (а.с.11).
26.11.2019 головою Коломийської районної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" Івано-Франківської області подано до Підгайчиківської сільської виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області заяву про реєстрацію кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з перших виборів Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, ОСОБА_1 (а.с.12).
Постановою Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 28.11.2019 №47 відмовлено в реєстрації кандидатом в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 , у зв`язку з виявленням порушення пункту 8 частини 1 статті 39 Закону України "Про місцеві вибори" (а.с.13).
Не погоджуючись із таким рішенням відповідача, вважаючи його протиправним, представник позивача звернувся із даною позовною заявою до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено положеннями Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 №595-VIII (надалі, також - Закон №595-VIII).
Статтею 1 Закону №595-VIII визначено, що організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Частинами 1 та 2 статті 2 Закону №595-VIII встановлено, що місцеві вибори є вільними та відбуваються на основі гарантованого Конституцією України та цим Законом загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об`єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об`єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Згідно із частиною 1 статті 9 Закону №595-VIII депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, якою передбачено, що право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років.
Право висування кандидатів, як встановлено частиною 1 статті 10 цього ж Закону, належить громадянам України, які мають право голосу. Це право реалізується громадянами України відповідно через республіканські в Автономній Республіці Крим, обласні, районні, міські, районні у містах організації політичних партій (далі - місцеві організації партій) або шляхом самовисування відповідно до цього Закону.
Відповідно до приписів частини 3 статті 25 Закону №595-VIII, до повноважень сільської, селищної територіальної виборчої комісії належить, серед інших, реєстрація кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видання їм посвідчення.
Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі визначені статтею 39 Закону №595-VIII.
Так, частиною 1 зазначеної статті встановлено, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;
3) копії рішення вищого керівного або керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, передбаченого частиною першою статті 36 цього Закону, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;
4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня;
5) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії у відповідному одномандатному виборчому окрузі та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв`язку з участю у місцевих виборах;
6) автобіографії кандидата в депутати, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім`ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
7) декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону;
7-1) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання;
8) чотирьох фотографій кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів.
Як зазначено судом вище, підставою для відмови відповідачем у здійсненні реєстрації кандидатом в депутати Підгайчиківської сільської ради ОТГ Коломийського району Івано-Франківської області ОСОБА_1 , слугували виявлені недоліки, які полягали у поданні фотографій у кількості 2 (штуки), що не відповідає вимогам пункту 8 частини 1 статті 39 Закону №595-VIII.
Приймаючи оскаржене рішення у вигляді постанови від 28.11.2019 за №47, відповідач керувався пунктом 2 частини 1 статті 46 Закону №595-VIII, згідно із якою, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зокрема, в разі відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом.
Однак, позивач, оспорюючи правомірність рішення відповідача зазначив, що долученими до матеріалів позову документами підтверджується подання до територіальної виборчої комісії усіх необхідних документів, передбачених частиною 1 статті 36 Закону №595-VIII, а тому, посилання відповідача на таку підставу відмови як відсутність передбачених Законом документів є безпідставною.
Дослідивши матеріали даної справи, а також, проаналізувавши вищенаведені правові норми, суд вважає правомірними та обґрунтованими доводи представника Коломийської районної організації партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" стосовно протиправності відмови у реєстрації кандидата у депутати, у зв`язку із виявленими недоліками документа, та зазначає з даного приводу таке.
Частиною 1 статті 46 Закону №595-VIII встановлено вичерпний перелік підстав для відмови в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, до яких віднесено такі:
1) перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;
2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;
3) припинення громадянства України особи;
4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;
6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Водночас, статтею 42 цього Закону визначено порядок реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, частинами 1 та 6 якої передбачено, що кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону, а помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Враховуючи те, що єдиною підставою для відмови ОСОБА_1 у реєстрації її кандидатом в депутати слугувало подання останньою фотографій у кількості 2 (двох), а не 4 (чотирьох) штук, прийняття оскаржуваної постанови на підставі приписів пункту 2 частини 1 статті 46 Закону України "Про місцеві вибори" є безпідставним та не обґрунтованим. При цьому, суд наголошує, що законодавцем у частині 6 статті 42 вказаного Закону передбачено право особи, яка подає документи для реєстрації кандидатом в депутати виправити виявлені помилки чи неточності (в даному випадку шляхом долучення необхідної кількості фотографій), які самі по собі не можуть слугувати підставою для відмови у реєстрації кандидата та не дають підстав вважати фотографії не поданими. Відтак, такому праву особи на виправлення помилок чи неточностей у поданих документах кореспондує обов`язок територіальної виборчої комісії забезпечити можливість усунення таких невідповідностей заявником.
Суд наголошує, що дотримання вимог Закону є беззаперечно важливим для принципу правової визначеності, проте таке дотримання повинно відповідати меті, установленій Законом, а перевірка дотримання цих норм не повинна зводитися до виключно формальних дій з боку органу, уповноваженого здійснювати контроль за дотриманням Закону, та позбавляти особу права бути обраним.
Така позиція суду відповідає висновкам Верховного Суду у рішенні по справі №855/212/19 від 02.07.2019.
Також слід зазначити, що згідно із пунктами 2.1, 2.5, 3.1, 3.4 постанови Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 №228, якою затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, основною формою роботи виборчої комісії є засідання; на засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання; засідання виборчої комісії скликається головою комісії, а в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії; засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб.
Наведені положення Постанови узгоджуються і з приписами статті 27 Закону України "Про місцеві вибори".
Відповідачем не надано суду доказів повідомлення ОСОБА_1 про встановлені недоліки у документах, а також про проведення засідання виборчої комісії, під час якого прийнято оскаржену постанову.
Неповідомлення відповідних осіб про встановлені недоліки у документах, а також про проведення засідання виборчої комісії, під час якого прийнято оскаржувану постанову, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка фактично призвела до позбавлення особи, що подала документи для реєстрації у кандидати в депутати можливості виправити помилки чи надати пояснення, до усунення ОСОБА_1 від участі у виборах та, відповідно, до обмеження права останньої бути обраною до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України.
З урахуванням наведених обставин, суд дійшов до висновку про те, що визнання відповідачем неподаними фотографій, які були подані в меншій кількості, заснована на довільному тлумаченні положень Закону України "Про місцеві вибори".
Беручи до уваги те, що за наслідками розгляду документів ОСОБА_1 , поданих для реєстрації кандидатом у депутати не виявлено їх відсутності, а інших перешкод для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом у депутати відповідачем не встановлено, суд дійшов висновку про протиправність постанови Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 28.11.2019 №47, тому, така підлягає скасуванню, а позовні вимоги Коломийської районної організації партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" задоволенню шляхом визнання протиправною та скасування такої постанови та зобов`язання Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з перших виборів депутатів до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, що відбудуться 22 грудня 2019 року ОСОБА_1 , висунуту на конференції Коломийської районної організації партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", на підставі заяви від 26.11.2019 та поданих документів.
Таке рішення суду відповідає і правовій позиції викладеній у постанові Верховного Суду від 30.06.2019 №855/162/19, відповідно до якої правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Позивачем не сплачено судовий збір при поданні до суду позовної заяви, а також на момент вирішення справи.
Частиною 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 2 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Положенням пункту 2 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно з частиною 3 статті 6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Таким чином, при поданні даної позовної заяви, яка містить дві самостійні вимоги немайнового характеру позивач повинен сплати 3 842 гривень судового збору.
Згідно з вимогами Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати (судовий збір) розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі.
За таких обставин, враховуючи, що заявлені позовні вимоги підлягають до задоволення, суд дійшов висновку про необхідність стягнення судового збору в розмірі 3 824 грн., з відповідача до Державного бюджету України.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов Коломийської районної організації партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" (код ЄДРПОУ 33767735, вул. Відродження, 5, с. Матеївці, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78267) до Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 34097024, вул. Соборна, 12А, с. Підгайчики, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78256), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) про визнання протиправною та скасування постанови від 28.11.2019 року за № 47, зобов`язання до вчинення дій - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області від 28 листопада 2019 року №47 про відмову в реєстрації кандидата в депутати до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області - ОСОБА_1 , висунутої Коломийською районною організацією партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина".
Зобов`язати Підгайчиківську сільську територіальну виборчу комісію Коломийського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі №13 з перших виборів депутатів до Підгайчиківської сільської ради об`єднаної територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області, що відбудуться 22 грудня 2019 року ОСОБА_1 , висунуту на конференції Коломийської районної організації партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", на підставі заяви від 26.11.2019 та поданих документів.
Стягнути з Підгайчиківської сільської територіальної виборчої комісії Коломийського району Івано-Франківської області (код ЄДРПОУ 34097024, вул. Соборна, 12А, с. Підгайчики, Коломийський район, Івано-Франківська область, 78256) до Державного бюджету України судовий збір у розмірі 3 842 (три тисячі вісімсот сорок дві) гривні.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Суддя Матуляк Я.П.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2019 |
Оприлюднено | 05.12.2019 |
Номер документу | 86097188 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Матуляк Я.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні