ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/2099/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Морської Г.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області(далі - відповідач), у якому просить:
Мовою оригіналу "- визнати дії посадових осіб Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області щодо прийняття рішення № 1077 LVІІІ сесії VII скликання від 12.06.2019 р. Стрілківською сільською радою Генічеського району Херсонської області про відмову в наданні безоплатно у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, неправомірними;
- рішення № 1077 LVІІІ сесії VII скликання, видане 12.06.2019 р. Стрілківською сільською радою Генічеського району Херсонської області скасувати;
- витребувати відповідні докази (рішення сесій тощо) у посадових осіб Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області, які підтверджують або спростовують, вказану у Рішенні № 1077 LVІІІ сесії VII скликання, що видане 12.06.2019 р. Стрілківською сільською радою Генічеського району Херсонської області, інформацію, що абсолютно всі земельні ділянки з перелічених та зазначених мною в графічних матеріалах додаток 1-4 заяви від 01.06.2019 р. станом на 12.06.2019 р. вже передані у власність іншим громадянам України;
- зобов`язати посадових осіб Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області повторно розглянути заяву від 01.06.2019 р. про надання безоплатно у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1925 га для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) за місцем розташування: АДРЕСА_1 , у порядку і в строки, передбачені статтею 118 Земельного кодексу України, з наданням мотивованого рішення за результатами розгляду вказаної заяви із одночасним зобов`язанням посадових осіб Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області утриматися від прийняття рішень щодо надання безоплатно у власність цієї земельної ділянки іншим громадянам, з метою забезпечення позовних вимог позивача, строком на один рік, для отримання необхідного часу щодо подальшого безперешкодного оформлення позивачем відповідної технічної документації (виготовлення проекту землеустрою тощо) задля подальшої приватизації цієї земельної ділянки;
- зобов`язати посадових осіб Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області, в разі встановлення судом факту про те, що земельна ділянка, за місцем розташування: АДРЕСА_1 , вже оформлена відповідно чинного законодавства та перебуває у власності іншого громадянина, розглянути повторно мою заяву від 01.06.2019 р та надати іншу вільну земельну ділянку, зазначену мною на графічних матеріалах, згідно додатків 1-4, що були надані до заяви із наданням мотивованого рішення за результатами її розгляду та утриматися від прийняття рішень щодо надання безоплатно у власність цієї земельної ділянки іншим громадянам, з метою забезпечення позовних вимог позивача, строком на один рік, для отримання необхідного часу щодо подальшого безперешкодного оформлення позивачем відповідної технічної документації наданої земельної ділянки;
- зобов`язати посадових осіб Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області принести мені публічне вибачення в засобах СМІ та в мережі Інтернет, на офіційному сайті Стрілківської сільської ради як моральну компенсацію".
Ухвалою від 11.10.2019 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та визначено розгляд справи проводити в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності. За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує: 1) значення справи для сторін; 2) обраний позивачем спосіб захисту; 3) категорію та складність справи; 4) обсяг та характер доказів у справі, в тому числі чи потрібно у справі призначати експертизу, викликати свідків тощо; 5) кількість сторін та інших учасників справи; 6) чи становить розгляд справи значний суспільний інтерес; 7) думку сторін щодо необхідності розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву (ч.7 ст.262 КАС України).
Згідно з ч.2 ст.262 КАС України, якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.
Статтею 258 КАС України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає, що справа підлягає розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачка 01.06.2019 р. звернулася до відповідача із заявою щодо надання безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо земельної ділянки. На графічних матеріалах, які додані до заяви позивачка зазначила усі вільні земельні ділянки, їх кадастрові номери, в разі їх відсутності - місцезнаходження земельних ділянок, а також вказувала на пріоритет їх вибору. Проте, 09.09.2019 р. позивачка отримала рішення Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області LVIII сесії VII скликання від 12.06.2019 р. № 1077, яким їй відмовлено у задоволенні заяви, у зв`язку з тим, що земельні ділянки вже передано у власність іншим громадянам України, які за власні кошти розробили проекти із землеустрою. Вказує, що місцева рада не має права визначати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою на одну і ту ж саму ділянку. Також, вважає відмову у наданні безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд протиправною та просить її скасувати. Позивачка стверджує, що неправомірність зазначеної відмови спричинила їй моральну шкоду у вигляді сильних душевних хвилювань, безсоння та відчуття неспроможності самостійного вирішення вказаного питання, внаслідок чого постраждала її ділова репутація, честь та гідність.
08.11.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позову. Вважає, що згідно ч.6 ст.118 Земельного кодексу України заява та графічні матеріали мають бути щодо однієї земельної ділянки, а не більше десяти, як додала позивачка. Вказує на те, що на всі запитувані позивачкою земельні ділянки, зазначені в графічних матеріалах вже надані дозволи громадянам на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд. Оскільки всі землі комунальної власності, що розташовані в межах с.Стрілкове, є спільною власністю територіальної громади с.Стрілкове, тому питання щодо розпорядження земельними ділянками відноситься до відання сесії Стрілківської сільської ради.
11.11.2019 р. від позивачки надійшла відповідь на відзив, в якій вказує, що відповідач у відзиві на позовну заяву не спростовує твердження та аргументи стосовно суті позовних вимог, не надав всі рішення сесії щодо надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо 60 земельних ділянок та рішення про затвердження проекту із землеустрою та передачу цих ділянок у власність.
Розглянувши подані сторонами документи, з`ясувавши зміст спірних правовідносин з урахуванням наданих доказів, судом встановлені наступні обставини.
03.06.2019 р. ОСОБА_1 звернулася до голови Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області із заявою про надання безоплатно у власність земельної ділянки на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області в межах населеного пункту орієнтовною площею 0,1-0,25 га з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки. Земельну ділянку просить надати з переліку, вказаному у графічних матеріалах (додаток № 1), а в разі відсутності вільних ділянок - зазначених у графічних матеріалах (додаток № 2). У разі відсутності вільних земельних ділянок, вказаних у додатку № 2 - земельну ділянку згідно з додатком № 3, а в разі відсутності вільних земельних ділянок вказаних у додатку № 3 - земельну ділянку згідно графічного матеріалу (додаток № 4).
Рішенням LVIII сесії VII скликання Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 "Про розгляд заяви громадянки ОСОБА_1 щодо надання безоплатно у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд" відмовлено громадянці ОСОБА_1 в наданні безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, відповідно до наданих графічних матеріалів, у зв`язку з тим, що на зазначені земельні ділянки було надано рішеннями сесії дозвіл іншим громадянам України, які розробили проекти землеустрою за власні кошти та їм було передано безоплатно у власність зазначені земельні ділянки.
Не погоджуючись з таким рішенням, позивачка звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства та встановлених в судовому засіданні фактичних обставин справи.
Згідно ст.14 Конституції України кожному громадянину України гарантується праве на землю.
Статтею 40 Земельного кодексу України визначено, що громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.
Відповідно до п."б" ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Статтею 116 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Статтею 121 ЗК України передбачено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Зокрема, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара.
Отже, громадянин України вправі на підставі закону отримати безоплатно земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку у селищі площею не більше 0,15 га із земель комунальної власності.
Згідно ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).
Частиною 7 статті 118 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, виключний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність визначений ч.7 ст.118 ЗК України. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень ст.118 ЗК України.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27.02.2018 у справі № 545/808/17.
Із рішення Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 слідує, що в обґрунтування відмови ОСОБА_1 в наданні безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, відповідно до наданих графічних матеріалів, у зв`язку з тим, що на зазначені земельні ділянки було надано рішеннями сесії дозвіл іншим громадянам України, які розробили проекти землеустрою за власні кошти та відповідно яким передано безоплатно у власність зазначені земельні ділянки.
На виконання вимог ухвали суду від 11.10.2019 р. відповідачем разом з відзивом на позовну заяву надано копії рішень, а саме:
- рішення LІV сесії VІІ скликання від 04.02.2019 р. № 909, яким надано дозвіл громадянці ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,0834 га за адресою: АДРЕСА_2 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення LVIII сесії VII скликання від 12.06.2019 р. № 1065, яким затверджено громадянці ОСОБА_2 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,0834 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0678;
- рішення LІV сесії VІІ скликання від 04.02.2019 р. № 909, яким надано дозвіл громадянину ОСОБА_3 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,0937 га за адресою: АДРЕСА_2 6 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення LVIII сесії VII скликання від 12.06.2019 р. № 1065, яким затверджено громадянину ОСОБА_3 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,0937 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0674;
- рішення LІV сесії VІІ скликання від 04.02.2019 р. № 909, яким надано дозвіл громадянину ОСОБА_4 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,0833 га за адресою: АДРЕСА_4 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення LІV сесії VІІ скликання від 04.02.2019 р. № 909, яким надано дозвіл громадянці ОСОБА_5 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,1000 га за адресою: АДРЕСА_2 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення LVIII сесії VII скликання від 12.06.2019 р. № 1065, яким затверджено громадянці ОСОБА_5 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1000 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0684;
- рішення LІV сесії VІІ скликання від 04.02.2019 р. № 909, яким надано дозвіл громадянці ОСОБА_6 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,0833 га за адресою: АДРЕСА_2 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення LIХ сесії VII скликання від 24.07.2019 р. № 1118, яким затверджено громадянці ОСОБА_6 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,0833 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0731;
- рішення LІ сесії VІІ скликання від 21.11.2018 р. № 839, яким надано дозвіл громадянину ОСОБА_7 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,1926 га за адресою: АДРЕСА_1 ,2 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення LVІІ сесії VІІ скликання від 23.04.2019 р. № 1044, яким надано дозвіл громадянці ОСОБА_8 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,1213 га за адресою: АДРЕСА_2 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення ХХХVІ сесії VII скликання від 04.05.2018 р. № 637, яким затверджено громадянці ОСОБА_9 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1925 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_5 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0316;
- рішення LVIII сесії VII скликання від 12.06.2019 р. № 1065, яким затверджено громадянці ОСОБА_10 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1219 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0698;
- рішення LVIII сесії VII скликання від 12.06.2019 р. № 1065, яким затверджено громадянину ОСОБА_11 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1202 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0710;
- рішення LХ сесії VII скликання від 04.09.2019 р. № 1164, яким затверджено громадянці ОСОБА_12 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1207 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0757;
- рішення ХХХХVІІ сесії VII скликання від 06.09.2018 р. № 783, яким затверджено громадянину ОСОБА_13 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,1204 га, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 із земель житлової та громадської забудови с.Стрілкове на території Стрілківської сільської ради з кадастровим номером 6522185200:02:001:0493;
- рішення LV сесії VІІ скликання від 22.03.2019 р. № 982, яким надано дозвіл громадянці ОСОБА_14 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,1327 га за адресою: АДРЕСА_2 із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради;
- рішення ХХІІ сесії VІІ скликання від 19.05.2017 р. № 287, яким надано дозвіл громадянам (згідно додатку) на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (безоплатно у власність) для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд за адресою: с.Стрілкове із земель житлової і громадської забудови на території Стрілківської сільської ради ( ОСОБА_15 адреса: АДРЕСА_6 , орієнтовна площа 0,1368 га; ОСОБА_16 адреса: АДРЕСА_7 , орієнтовна площа 0,1368 га; ОСОБА_17 адреса: АДРЕСА_8 , орієнтовна площа 0,1443 га; ОСОБА_18 адреса: АДРЕСА_9 , орієнтовна площа 0,1925 га; ОСОБА_19 адреса: АДРЕСА_10 , орієнтовна площа 0,1925 га; ОСОБА_20 адреса: АДРЕСА_11 , орієнтовна площа 0,1350 га; ОСОБА_21 адреса: АДРЕСА_12 , орієнтовна площа 0,1443 га; ОСОБА_22 адреса: АДРЕСА_3 , орієнтовна площа 0,1351 га; ОСОБА_23 адреса: АДРЕСА_13 , орієнтована площа 0,1440 га).
Таким чином, станом на 12.06.2019 р. рішеннями відповідача затверджено проекти землеустрою та передано безоплатно у власність п`ять земельних ділянок із зазначених ОСОБА_1 у графічних матеріалах.
Як вбачається з додатків до заяви від 03.06.2019 р., ОСОБА_1 просила розглянути питання стосовно шістдесяти земельних ділянок, однак до суду відповідачем надано рішення лише щодо 22 земельних ділянок, тобто питання щодо решти 38 земельних ділянок взагалі не розглядалось.
Суд зазначає, що ч.7 ст.118 ЗК України не містить вказаної в оскаржуваному рішенні підстави для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність, а саме надання такого дозволу іншій особі.
Отже, суд вважає, що рішення Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 прийняте з порушенням норм Земельного кодексу України, та не може вважатися обґрунтованим, добросовісним і законним, оскільки належних мотивів та причин такої відмови у вказаному рішенні органу місцевого самоврядування не наведено.
Аналогічна правова позиція з цього питання викладена у постанові Верховного Суду від 17.12.2018 р. у справі № 509/4156/15-а (К/9901/7504/18).
Окрім того, Земельний кодекс України визначає вичерпний перелік підстав відмови у наданні особі дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки і такої підстави як надання іншій особі дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не містить.
Згідно приписів ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього кодексу, проте згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на зазначені обставини, суд дійшов висновку, що відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість свого рішення з урахуванням вимог, встановлених ч.2 ст.19 Конституції України та ч.2 ст.2 КАС України, а тому рішення Стрілківської сільської ради Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 в частині відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є протиправним та підлягає скасуванню.
Відтак позовні вимоги ОСОБА_1 в частині скасування рішення Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 підлягають задоволенню.
Слід зазначити, що позовні вимоги про визнання протиправними дій посадових осіб щодо відмови у наданні дозволу позивачу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність задоволенню не підлягають, так як є складовими рішення, яке є предметом позовних вимог у даній справі та оцінка яким надається при перевірці правомірності та обґрунтованості його прийняття, а не окремо.
Оскільки під час розгляду справи судом встановлено протиправність рішення Стрілківської сільської ради Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 щодо відмови ОСОБА_1 у наданні безоплатно у власність земельної ділянки, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав та інтересів позивачки є зобов`язання Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Щодо вимоги позивачки про зобов`язання посадових осіб відповідача утриматися від прийняття рішень щодо надання безоплатно у власність земельної ділянки іншим громадянам, з метою забезпечення позовних вимог позивача, строком на 1 рік, для отримання необхідного часу щодо подальшого безперешкодного оформлення відповідної технічної документації (виготовлення проекту землеустрою тощо) задля подальшої приватизації цієї земельної ділянки, суд зазначає наступне.
До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно п.1 ч.1 ст.4 КАС України адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - спір, у якому, зокрема, хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій (п.2 ч.1 ст.4 КАС України).
Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду (п.8 ч.1 ст.4 КАС України).
Згідно п.1 ч.1 ст.19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження
Кодексом адміністративного судочинства визначено, що захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб`єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, судовий захист права може бути здійснений лише за умови наявності порушення для фізичної чи юридичної особи прав (чи інтересів).
З огляду на зазначене, суд дійшов висновку, що вимога позивачки про зобов`язання відповідача утриматися від вчинення певних дій щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою іншим особам строком на 1 рік не є захистом порушеного права, а суд не може захистити права та обов`язки позивача на майбутнє. Тому, у задоволенні позову і цій частині слід відмовити.
Стосовно позовної вимоги ОСОБА_1 щодо відшкодування моральної шкоди шляхом зобов`язання посадових осіб Стрілківської сільської ради принести публічне вибачення в засобах ЗМІ та мережі Інтернет, на офіційному сайті Стрілківської сільської ради, суд зазначає наступне.
За приписами ч. 2 ст. 21 КАС України вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб`єктів публічно-правових відносин, розглядаються адміністративним судом, якщо вони заявлені в одному провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір.
Зі змісту цієї норми випливає, що в такому порядку розглядаються адміністративним судом вимоги про відшкодування як матеріальної, так і моральної шкоди. Основною умовою такого розгляду є те, щоб така вимога була заподіяна (похідною) протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень або іншим порушенням прав, свобод та інтересів суб`єктів публічно-правових відносин, і якщо вони заявлені в одному провадженні з вимогою вирішити публічно-правовий спір.
З матеріалів справи вбачається, що предметом позову є оскарження Д`яченко Н.О. рішення суб`єкта владних повноважень, а тому вказану вимогу слід розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Аналогічна правова позиція з вказаного питання викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.04.2019 р. у справі №807/559/18 (К/9901/62247/18).
Дослідивш матеріали адміністративної справи, суд зазначає, що позивачка не навела, які саме обставини принесли їй душевні хвилювання, не надала жодних доказів принесення їй моральної шкоди (публікації в засобах масової інформаці, викопіювання з друкованих публікацій, з мережі Інтернет) та за яких обставин постраждала її ділова репутація. Тому, суд дійшов до висновку, що позовна вимога позивачки щодо відшкодування моральної шкоди шляхом принесення публічного вибачення в засобах ЗМІ та мережі інтернет, не підлягає задоволенню.
За таких обставин позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.
Щодо вимоги позивачки зазначеної в клопотанні від 11.11.2019 р. про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення суд зазначає наступне.
Частиною 1 статті 382 КАС України передбачено, що суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Зі змісту наведеної правової норми слідує, що зобов`язання суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення є правом суду, яке має застосовуватися у виключних випадках.
Поряд з цим суд враховує, що позивачем не наведено причин та не надано доказів, які б свідчили про те, що відповідач може ухилятися від виконання рішення суду.
Приймаючи до уваги обставини даної справи, суд не вважає за необхідне зобов`язувати суб`єкта владних повноважень подавати звіт про виконання даного судового рішення, а тому відмовляє у встановленні судового контролю за виконанням постанови в даній справі.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (ч.3 ст.139 КАС України).
Позивачем заявлено одну позовну вимогу немайнового характеру за які сплачено судовий збір у сумі 768,40 грн.
За результатами розгляду справи суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог, а тому сума судового збору, яка підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 становить 384,20 грн.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_14 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області (75583, Херсонська область, Генічеський район, с.Стрілкове, вул.Центральна, 105-Є, код ЄДРПОУ 26283863) про визнання дій протиправними; визнання протиправним та скасування рішення; зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Скасувати рішення Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області від 12.06.2019 р. № 1077 "Про розгляд заяви громадянки ОСОБА_1 щодо надання безоплатно у власність земельних ділянок для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд".
Зобов`язати Стрілківську сільську раду Генічеського району Херсонської області (75583, Херсонська область, Генічеський район, с.Стрілкове, вул.Центральна, 105-Є, код ЄДРПОУ 26283863) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_14 , рнокпп НОМЕР_1 ) від 01.06.2019 р. про надання безоплатно у власність земельної ділянки на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області в межах населеного пункту орієнтовною площею 0,1925 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути з Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області (75583, Херсонська область, Генічеський район, с.Стрілкове, вул.Центральна, 105-Є, код ЄДРПОУ 26283863) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_14 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 384,20 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Суддя Морська Г.М.
кат. 109020100
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2019 |
Оприлюднено | 05.12.2019 |
Номер документу | 86099648 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Морська Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні