Рішення
від 06.12.2019 по справі 340/1548/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2019 року м. Кропивницький Справа №340/1548/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного позовного провадження (письмове провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом : Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури

до відповідача : Перчунівської сільської ради,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Перчунівський дошкільний навчальний заклад Берізка

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури звернувся з позовом до Перчунівської сільської ради про:

- визнання протиправною бездіяльності Перчунівської сільської ради Кіровоградської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Перчунівський дошкільний навчальний заклад Берізка ;

- зобов`язання Перчунівської сільської ради Кіровоградської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, орієнтовною площею 0,5 га, на якій знаходиться Перчунівський дошкільний навчальний заклад Берізка .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що звернувся з позовом з метою захисту інтересів держави в сфері охорони дитинства щодо забезпечення прав дітей на безпечні умови здобуття освіти та відновлення законності під час здійснення навчального процесу в навчальних закладах, оскільки Перчунівська сільська рада не вживає достатніх заходів для усунення порушень законодавства під час здійснення освітньої діяльності. Позивач вказує, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку закладу створює передумови для зловживань щодо розпорядження нею, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків і порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства. Обґрунтовуючи право звернення до суду прокурор зазначає про відсутність органу, уповноваженого здійснювати представництво інтересів держави у спірних правовідносинах, крім повноважного органу, який є відповідачем у справі. Позивач зауважує, що Перчунівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Берізка Перчунівської сільської ради користується земельною ділянкою, площею 0,5 га, на якій розташована сама будівля та двір ДНЗ, які знаходяться у комунальній власності Перчунівської сільської ради, при цьому така земельна ділянка має перебувати на праві постійного користування. Позивач наголошує на тому, що Перчунівська сільська рада як власник будівлі та засновник Перчунівського ДНЗ Берізка , відповідає за матеріально-технічне забезпечення, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, однак не вжила необхідних дій для оформлення права власності на земельну ділянку, чим допустила протиправну бездіяльність.

Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 01.07.2019 р. позовну заяву Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури до Перчунівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху (а.с.38).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.07.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення сторін (а.с.1-2).

Представником позивача подано клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження (а.с.55).

Представники відповідача та третьої особи в судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень (а.с.53, 54).

З огляду на неявку в судове засідання всіх учасників справи, відповідно до ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося, а розгляд справи згідно з ч.9 ст.205 КАС України проведено в порядку письмового провадження.

Дослідивши подані позивачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

Новоукраїнська місцева прокуратура звернулася до Перчунівської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області із запитом №5622вих-19 від 03.06.2019 р., у відповідь на який Перчунівська сільська рада листом №01-23-41 від 24.06.2019 р. повідомила, що ДНЗ Берізка , який знаходиться у комунальній власності Перчунівської сільської ради, використовує земельну ділянку без правовстановлюючих документів, право постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, не оформлялося через відсутність коштів у бюджеті (а.с.15).

Перчунівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Берізка зареєстрований як юридична особа 06.03.2013 р. (а.с.24, 26-30), перебуває у комунальній власності Перчунівської сільської ради (а.с.25) та діє на підставі Статуту, затвердженого рішенням Перчунівської сільської ради (а.с.16-23).

Пунктами 1.3, 1.4 Статуту визначено, що засновником дошкільного закладу є Перчунівська сільська рада.

Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Пунктом 8.1 Статуту передбачено, що управління дошкільним закладом здійснюється його засновником, районним відділом освіти.

Відповідно до п.п.9.1 - 9.3 Статуту матеріально-технічна база дошкільного закладу включає: будівлі, споруди, комунікації, інвентар, обладнання, спортивні а ігрові майданчики, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено в балансі дошкільного закладу.

Майно дошкільного закладу належить йому на правах оперативного управління відповідно до чинного законодавства.

Дошкільний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм з їх охорони.

Згідно з ч.1 ст.38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 р. №2628-ІІІ матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

З огляду на ч.ч.1. 2 ст.80 Закону України Про освіту від 05.09.2017 р. №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Частиною 1 статті 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

З огляду на п. а ч.2 ст.92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до абз.1, 7 ч.1 ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

З огляду на ч.ч.2, 3, 6 ст.123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до п.2 ч.1 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 р. №1952-VII загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Отже, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів, оформлених відповідно до чинного законодавства.

Частиною 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. №280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, Перчунівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Берізка користується земельною ділянкою на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, однак в порушення вимог земельного законодавства. Правовстановлюючі документи на таку земельну ділянку не оформлені, державна реєстрація права постійного користування не здійснена.

Таким чином, Перчунівською сільською радою допущено бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Перчунівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Берізка , а тому позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. №1697-VII та ч.3 ст.53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.

Окрім того, беручи до уваги, що відповідачем не повідомлено суд про визнання позову, то відсутні підстави для повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору відповідно до ч.1 ст.142 КАС України.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури (м. Новоукраїнка, Кіровоградська область, вул. Гагаріна,7) до Перчунівської сільської ради (с. Перчунове, Добровеличківський район, Кіровоградська область, вул. Миру, 42, код ЄДРПОУ 04365804) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправною бездіяльність Перчунівської сільської ради Добровеличківського району Кіровоградської області (с. Перчунове, Добровеличківський район, Кіровоградська область, вул. Миру, 42, код ЄДРПОУ 04365804) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Перчунівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Берізка .

3. Зобов`язати Перчунівську сільську раду Добровеличківського району Кіровоградської області (с. Перчунове, Добровеличківський район, Кіровоградська область, вул. Миру, 42, код ЄДРПОУ 04365804) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, орієнтовною площею 0,5 га, на якій знаходиться Перчунівський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) Берізка .

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду - 06 грудня 2019 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2019
Оприлюднено10.12.2019
Номер документу86172264
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1548/19

Рішення від 06.12.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 22.07.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні