Постанова
від 28.11.2019 по справі 908/1831/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.11.2019 року м.Дніпро Справа № 908/1831/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Чус О.В. (доповідач)

судді: Вечірко І.О., Кузнецов В.О.

Секретар судового засідання Ковзиков В.Ю.

Представники сторін:

від боржника: Нікітенко М.О., голова ліквідаційної комісії;

арбітражний керуючий: Верещагін М.В., посвідчення №1932 від 20.12.2018 р., особисто;

інші учасники процесу у судове засідання не з`явились, про час та місце повідомлені судом належним чином.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали апеляційної скарги Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову Господарського суду Запорізької області від 06.08.2019р. , повний текст постанови складено 06.08.2019, суддя Сушко Л.М., у справі №908/1831/19

Боржник - Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал", 69001, м.Запоріжжя, вул. Незалежної України, 39-В, код ЄДРПОУ 38150829

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст постанови суду першої інстанції.

Постановою Господарського суду Запорізької області від 06.08.19 у справі визнано Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал", 69001, м. Запоріжжя, вул.Незалежної України, 39-В, код ЄДРПОУ 38150829 - банкрутом.

Відкрито ліквідаційну процедуру.

Ліквідатором призначено арбітражного керуючого Верещагіна Максима Вікторовича (свідоцтво № 1876 від 18.12.2018 року, поштова адреса: вул. Незалежної України, б. 48, прим. 27, м. Запоріжжя, Україна, 69001, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).

Оприлюднити в мережі інтернет повідомлення про визнання боржника - Товариство з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал", код ЄДРПОУ 38150829 банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури.

Зобов`язано ліквідатора в межах строку, передбаченого ст. 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", завершити процедуру ліквідації і надати суду звіт та ліквідаційний баланс.

Підстави, з яких порушено питання про перегляд судового рішення та узагальнені доводи учасників справи.

Не погодившись з зазначеною постановою, Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві звернулося до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та припинити провадження по справі.

Зокрема, скаржником зазначено наступне.

ГУ ДФС у м. Києві не погоджується з винесеною постановою Господарського суду та вважає, що вона прийнята з порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме ст. 74 ГПК України та ст.ст. 1, 38, 95 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом (далі-Закон), без з`ясування всіх обставин справи та підлягає скасуванню, а провадження припиненню.

Скаржником зауважено, що підставою для звернення до суду, боржником зазначено неможливість сплатити суму боргу у розмірі 5 793,8 тис.грн. Разом з тим відповідно до фінансового звіту ТОВ Експрес Капітал станом на 31.12.2018 року, вартість активів боржника складає 4 052.4тис. грн. Окрім того, з Фінансового звіту ТОВ Експрес Капітал вбачається, що за 2018 рік підприємство отримувало дохід, а отже стверджувати про стійку Фінансову неплатоспроможність ТОВ Експрес Капітал передчасно.

Таким чином, за твердженням скаржника, судом першої інстанції належним чином не було проведено аналізу активів та пасивів боржника та належним чином не з`ясовано питання про недостатність вартості майна боржника для задоволення вимог кредиторів, оскільки, визнаючи боржника банкрутом, суд у будь-якому випадку мас встановити його неоплатність, тобто недостатність майна для задоволення вимог кредиторів.

Таким чином, суд першої інстанції безпідставно порушив провадження у даній справі про банкрутство, в порядку норм ст. 95 Закону, а в подальшому - виніс оскаржувану постанову про визнання боржника банкрутом не звернувши уваги на визначені вище обставини та недотримання боржником норм ст.ст. 105, 110, 111 ЦК України та ст. 11, 95 Закону.

У відзиві на апеляційну скаргу ліквідатор просить суд залишити останню без задоволення, оскаржувану постанову - без змін. Зокрема ліквідатором зазначено, що проміжний ліквідаційний баланс Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕкспресКапітал" складений станом на 20.08.2018 свідчить про перевищення пасиву над активом (актив - 4070,9, пасив - 5793,3). Таким чином, судом першої інстанції було досліджено та проаналізовано актив і пасив балансу боржника, з`ясовано питання про недостатність вартості майна боржника для задоволення вимог кредиторів та встановлено неплатоспроможність ТОВ Експрес Капітал .

На переконання ліквідатора, перевищення розміру боргів підприємства над розміром вартості його активів на 1 722 284,08 грн. є об`єктивним свідченням неспроможності боржника виконати свої зобов`язання.

Таким чином, навпроти вагу позиції скаржника, наявність у боржника активів не є вирішальним фактором при встановлені його неплатоспроможності, в даному випадку куди - більше важливим є встановлення можливості задовольнити зобов`язання боржника за рахунок вартості таких активів.

Згідно до наданої скаржником фінансової звітності ТОВ Експрес Капітал мало збиток за 2018 рік - 50765,8 тис. грн., що разом з вищевикладеним свідчить про понадкритичну неплатоспроможність боржника.

Таким чином, як зазначено ліквідатором, висновки скаржника про передчасність тверджень про стійку фінансову неплатоспроможність ТОВ Експрес Капітал породжені його хибним розумінням самої природи неплатоспроможності та підміною понять дохід і прибуток .

Отже, на думку ліквідатора, скаржником в апеляційній скарзі не доведено допущення судом першої інстанції порушень норм матеріального чи процесуального права, а тому апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Крім того, 08.11.19 ліквідатором подано до апеляційного суду клопотання про долучення до справи доказів наявності у боржника кредиторської та дебіторської заборгованості, з зазначенням причин неподання останніх до суду першої інстанції.

Апеляційне провадження.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 10.09.19 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на постанову Господарського суду Запорізької області від 06.08.2019р у справі №908/1831/19. Розгляд справи призначено у судовому засіданні на 21.10.2019 на 11:00 годин.

21.10.2019 у судовому засіданні оголошено перерву до 11.11.2019 на 11:00 годин.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 21.10.19 повідомлено учасників справи про судове засідання у справі, яке відбудеться 11.11.2019 на 11:00 годин.

11.11.2019 у судовому засіданні оголошено перерву до 25.11.19р. на 10:40 годин.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 11.11.19 повідомлено учасників справи про судове засідання у справі, яке відбудеться 25.11.19р. на 10:40 годин.

25.11.19 у судовому засіданні оголошено перерву до 28.11.19 р. на 17:00 годин.

28.11.19 у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини постанови по справі.

Фактичні обставини справи, встановлені судом першої інстанції.

Юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал", код ЄДРПОУ 38150829, зареєстровано за адресою: вул. Незалежної України, 39-В, м. Запоріжжя, 69001, згідно інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до протоколу загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал" від 27.04.2018., у зв`язку з відсутністю стабільної господарської діяльності та відсутністю у товариства грошових коштів та майна достатнього для погашення всіх кредиторських вимог, зборами вирішено припинити діяльність Товариства шляхом його ліквідації, призначено голову ліквідаційної комісії - Нікітенко Микиту Олександровича та затверджено порядок проведення ліквідаційної процедури, яким зокрема встановлений строк для пред`явлення вимог кредиторів у два місяці з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

27.04.2018. на офіційному сайті Міністерства юстиції України оприлюднено повідомлення щодо припинення юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал".

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, боржник з 27.04.2018. перебуває в стані припинення підприємницької діяльності за рішенням засновників, про що внесено до реєстру відповідний запис. Строк для заявлення кредиторами своїх вимог встановлений до 28.06.2018.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал" перебуває на обліку, як платник податків та єдиного внеску у ДПІ у Печерському районі ГУ ДФС у м. Києві.

Про свою ліквідацію боржник повідомив податкову службу, органи Пенсійного фонду, Фонди соціального страхування тощо.

З 23.05.2019. по 12.06.2019 року Головним управлінням ДФС у м. Києві Державної фіскальної служби України було проведено документальну позапланову виїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал" з питань дотримання вимог податкового, валютного законодавства та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. За результатами проведеної перевірки складений акт №243/1/26-15-15-03-02/38150829 від 20.06.2019.

Згідно довідки ГУ ДФС у м. Києві боржник має один відкритий р/рахунок в АКБ "Індустріалбанк".

Як свідчать документи бухгалтерської звітності, а також згідно заявленим кредиторами претензій загальна сума кредиторської заборгованості, що не оспорюється боржником складає 5 793 337,00 грн.

Заборгованість по сплаті податків і зборів відсутня. Заборгованість по заробітній платі перед працівниками підприємства відсутня.

В ході ліквідаційної процедури була проведена інвентаризація та оцінка виявлених активів боржника, за наслідками якої встановлено, що станом на 17.08.2018. основні засоби, товарно-матеріальні цінності, готова продукція, оборотні активи та дебіторська заборгованість за рахунок яких можливо провести розрахунки з кредиторами складає 4 018 283,00 грн. Залишок грошових коштів на р/рахунках боржника становить 52 769,92 грн.

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна №135185320 від 22.08.2018 року та Витягу з Державного реєстру обтяжень рухомого майна №56403248 від 24.07.2018 року ТОВ "Експрес Капітал" не має обтяженого майна.

Проміжний ліквідаційний баланс Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал", складений станом на 20.08.2018., свідчить про перевищення пасиву над активом (актив - 4070,9, пасив - 5793,3).

Згідно протоколу від 22.08.2018. загальними зборами учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал" прийнято рішення затверджений проміжний ліквідаційний баланс боржника та зобов`язано голову ліквідаційної комісії звернутися до господарського суду Запорізької області із заявою про порушення справи про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал" банкрутом в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

За висновками господарського суду, матеріалами справи підтверджено, що боржником дотримано встановлених законом вимог щодо ліквідації юридичної особи за рішенням власника, зокрема, положень статей 104, 105, 110 та 111 Цивільного кодексу України.

Встановлені обставини свідчать про неспроможність Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал", щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, виконати грошові зобов`язання, внаслідок чого є підстави для застосування до боржника процедури ліквідації у справі про банкрутство, а тому боржника необхідно визнати банкрутом, відкрити ліквідаційну процедуру.

Так, автоматизованою системою з відбору кандидатів на призначення арбітражного керуючого у справі №908/1831/19 про банкрутство ТОВ "Експрес Капітал" визначено кандидатуру арбітражного керуючого Ткаченко Д.В. Проте, 31.07.2019 на електронну адресу Господарського суду Запорізької області надійшло клопотання Ткаченка Д.В., що скріплено ЕЦП особи, відповідно до якого останній повідомив, що у зв`язку із великою завантаженістю він не зможе виконувати обов`язки ліквідатора по справі № 908/1831/19, своєї згоди на призначення у справі №908/1831/19 не надав, просив суд не розглядати його кандидатуру на посаду ліквідатора.

31.07.2019. до господарського суду Запорізької області від арбітражного керуючого Верещагіна Максима Вікторовича надійшла заява про згоду на участь у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал". У поданій заяві зазначається, має останній свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) № 1876 від 18.12.2018. Не є завантаженим, на даний має у провадженні 1 справу. На випадок нанесення шкоди кредиторам чи боржнику, його професійна діяльність арбітражного керуючого застрахована, про що укладено договір страхування відповідальності арбітражного керуючого № 3451381 від 18.12.2018. Судимостей за вчинення корисливих злочинів та заборони суду займатися діяльністю арбітражного керуючого не має та не є заінтересованою особою стосовно боржника, кредиторів, управління боржником раніше не здійснював.

Розглянувши дану кандидатуру, місцевий суд визнав за можливе призначити арбітражного керуючого Верещагіна Максима Вікторовича (свідоцтво № 1876 від 18.12.2018 року, поштова адреса: вул. Незалежної України, б. 48, прим. 27, м.Запоріжжя, Україна, 69001, ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) ліквідатором Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал".

Проте, колегія суддів вважає такі висновки суду першої інстанції передчасними, з огляду на викладене нижче.

Оцінка апеляційним господарським судом доводів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Згідно частини 1 статті 3 Господарського процесуального кодексу України судочинство в господарських судах здійснюється відповідно до Конституції України, цього Кодексу, Закону України "Про міжнародне приватне право", Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

За приписами частини 1 статті 2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Частиною 6 статті 12 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку, передбаченому цим Кодексом для позовного провадження, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Згідно ч.1 ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов`язаний звернутися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.

Спрощена процедура банкрутства, яка передбачена ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (банкрутство боржника, що ліквідується власником), випливає з процедури добровільної ліквідації юридичної особи, тобто ліквідації юридичної особи за рішенням її учасників (власників) або органу, уповноваженого на це установчими документами.

Частинами 1,3 статті 105 ЦК України встановлено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію. Учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється.

Згідно п.1 ч.1 та ч.3 ст.110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами. Якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частинами 1-11 статті 111 ЦК України передбачено, що з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов`язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов`язана повідомити учасників юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, про її участь в інших юридичних особах та/або надати відомості про створені нею господарські товариства, дочірні підприємства.

Під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред`явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо закриття відокремлених підрозділів юридичної особи (філій, представництв) та відповідно до законодавства про працю здійснює звільнення працівників юридичної особи, що припиняється.

Ліцензії, документи дозвільного характеру та інші документи, а також печатки та штампи, які підлягають поверненню органам державної влади, органам місцевого самоврядування, повертаються їм ліквідаційною комісією (ліквідатором).

Для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

До моменту затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

У разі недостатності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію майна юридичної особи.

До затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання органам доходів і зборів.

Отже, необхідними передумовами для звернення зі заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку статті 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" є: прийняття рішення власником майна (або органом, уповноваженим управляти майном) боржника про звернення боржника до господарського суду зі заявою; проведення аналізу активів боржника шляхом здійснення інвентаризації та оцінки його майна, в тому числі грошових коштів на рахунках боржника, аналізу пасиву боржника шляхом повідомлення кредиторів про ліквідацію юридичної особи-боржника з метою виявлення кредиторів та встановлення повного обсягу кредиторської заборгованості.

За результатами аналізу активу та пасиву боржника ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає проміжний ліквідаційний баланс, який додається до заяви боржника відповідно до ч.3 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", звернення з якою до господарського суду є можливим по закінченню строку, передбаченого ст.105 ЦК України.

Дотримання визначених вимог та сукупність вказаних дій ліквідаційної комісії (ліквідатора) під час досудової ліквідації боржника є підставою для звернення ліквідаційної комісії (ліквідатора) із заявою про порушення справи про банкрутство боржника в порядку ст. 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" із наданням господарському суду доказів існування всіх необхідних передумов для порушення провадження у справі про банкрутство боржника, що ліквідується власником, саме на момент звернення боржника з відповідною заявою.

Постанова господарського суду про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури є, за своєю правовою природою, судовим рішенням, яке повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затверджене Наказом Міністерства фінансів України 02.09.2014 р. № 879, визначає порядок проведення інвентаризації активів і зобов`язань та оформлення її результатів.

У розділі ІІ зазначеного Положення зазначено, що для проведення інвентаризації на підприємстві розпорядчим документом керівника підприємства створюється інвентаризаційна комісія з представників апарату управління підприємства, бухгалтерської служби (представників аудиторської фірми, централізованої бухгалтерії, суб`єкта підприємницької діяльності - фізичної особи, яка здійснює ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на договірних засадах) та досвідчених працівників підприємства, які знають об`єкт інвентаризації, ціни та первинний облік (інженери, технологи, механіки, виконавці робіт, товарознавці, економісти, бухгалтери). Інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства (його заступник) або керівник структурного підрозділу підприємства, уповноважений керівником підприємства. У тих випадках, коли бухгалтерський облік ведеться безпосередньо керівником підприємства, інвентаризаційну комісію очолює керівник підприємства самостійно. Інвентаризація проводиться повним складом інвентаризаційної комісії (робочої інвентаризаційної комісії) та у присутності матеріально відповідальної особи.

Відповідно до пункту 5 Положення інвентаризація проводиться з метою забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства. Під час інвентаризації активів і зобов`язань перевіряються і документально підтверджуються їх наявність, стан, відповідність критеріям визнання і оцінка.

Всупереч наведеному, інвентаризація майна боржника була проведена ліквідатором одноособово, без створення інвентаризаційної комісії та за відсутністю матеріально відповідальної особи.

Колегія суддів вважає, що лише після проведення інвентаризації всього майна підприємства, його належної оцінки та оцінки грошових коштів на рахунках боржника, а також вжиття всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості підприємства-боржника, можливо встановити, що активів підприємства недостатньо для задоволення вимог кредиторів та наявність підстав для звернення до господарського суду з заявою про порушення справи про банкрутство боржника.

Приймаючи до уваги наведене, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про те, що проміжний ліквідаційний баланс Товариства, складений станом на 20.08.2018 (а.с.168, т.1) не можна вважати таким, що відображає повну інформацію щодо активів боржника.

Також, у проміжному ліквідаційному балансі зазначено про наявність у боржника дебіторської заборгованості у розмірі 1 368, 2 тис.грн.

В той же час, в ході інвентаризації станом на 17.08.2018. виявлена дебіторська заборгованість, яка складає 27 365 000, 00 грн.(а.с.123, т.1), згідно довідки ліквідатора від 17.07.19 їх переоцінена вартість складає - 1 368 250, 00 грн. (а.с.176, т.1).

Отже, місцевим господарським судом не перевірено та не встановлено, чи вживалися головою ліквідаційної комісії (ліквідатором) заходи щодо стягнення дебіторської заборгованості боржника та якими належними та допустимими доказами це підтверджується.

Також, як вбачається з фінансового звіту боржника станом на 31.03.2018р (а.с.37,38, т.2) на початок звітного періоду дебіторська заборгованість складає 47538,2 тис.грн, на кінець - 27445,5 тис.грн.

Згідно фінансового звіту боржника станом на 31.12.2018 р (а.с.39,40, т.2) на початок звітного періоду дебіторська заборгованість складає 47538,2 тис.грн, на кінець - 1368 тис.грн.

Згідно з заявленими кредиторами претензій загальна сума кредиторської заборгованості, що не оспорюється боржником складає 5 793 337,00 грн. (а.с.74, т.1).

Проте, будь-яких інших доказів існування кредиторської заборгованості (зокрема, первинної документації) до матеріалів справи не надано. Отже, відсутність належних доказів - первинних бухгалтерських документів, що підтверджують здійснення господарської операції, свідчать про недоведеність існування кредиторської та дебіторської заборгованості.

Оскільки кредитори наділені саме правом, а не обов`язком звернення до боржника з кредиторськими вимогами та відповідний порядок звернення кредитора у порядку добровільної ліквідації за нормами Цивільного законодавства та під час провадження у справі про банкрутство передбачає таке звернення, отже, встановлені обставини дають підстави дійти висновку про небажання кредитора отримати повернення своїх коштів, відтак ставлять під сумнів підставність звернення до суду в порядку спрощеного провадження у справі про банкрутство через відсутність волевиявлення кредитора та недостовірності встановлення пасиву у проміжному ліквідаційному балансі боржника.

Таким чином, судом першої інстанції не було проведено аналізу активів та пасивів боржника та належним чином не з`ясовано питання про недостатність майна боржника для задоволення вимог кредиторів.

Враховуючи встановлені у справі обставини та норми чинного законодавства, які підлягають застосуванню, апеляційний господарський суд вважає, що судом першої інстанції неповно з`ясовано обставини обґрунтованості звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство боржника.

Висновки апеляційного господарського суду за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до діючого законодавства обґрунтованим визнається рішення, в якому повно відображені обставини, які мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються достовірними доказами, дослідженими у судовому засіданні.

Оскаржувана постанова суду першої інстанції таким вимогам закону не відповідає.

Рішення суду має прийматися і цілковитій відповідності з нормами матеріального та процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими судом, тобто з`ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних та допустимих доказів у конкретній справі.

Вказані вимоги судом першої інстанції при винесенні оскаржуваної ухвали не були дотримані.

З урахуванням наведеного, встановивши факт безпідставного порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Експрес Капітал" та необґрунтованого винесення постанови господарського суду, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для скасування оскаржуваної постанови.

Відповідно до ч.1 ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права (ч.4 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України).

Таким чином, апеляційний господарський суд вбачає підстави, передбачені ст. 277 Господарського процесуального кодексу України, для скасування постанови місцевого господарського суду у справі.

Керуючись статтями 269, 275, 277, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м.Києві - задовольнити частково.

Постанову Господарського суду Запорізької області від 06.08.2019р. у справі №908/1831/19 - скасувати.

Справу №908/1831/19 направити для розгляду до Господарського суду Запорізької області

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст складений 09.12.2019 року .

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.О. Вечірко

Суддя В.О. Кузнецов

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.11.2019
Оприлюднено09.12.2019
Номер документу86174262
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1831/19

Ухвала від 09.01.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кричмаржевський В.А.

Ухвала від 21.12.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кричмаржевський В.А.

Ухвала від 20.12.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Кричмаржевський В.А.

Судовий наказ від 17.12.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Постанова від 28.11.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 21.11.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 11.11.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 11.11.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 04.11.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 21.10.2019

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні