ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 листопада 2019 року м. Житомир справа № 240/8083/19
категорія 113040000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Шуляк Л.А.,
секретар судового засідання Скорик С.В.,
за участю: представника позивача - Горбовського О.В.,
представника відповідача - Александрової В.С.,
представника третьої особи - Кучерук М.Г.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Житомирській області до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7", третя особа: Акціонерне товариство "Оператор газорозподільних систем "Житомиргвз" про застосування заходів реагування,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулось Управління Держпраці у Житомирській області із позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7" , а саме: зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: експлуатацію газового обладнання будинку за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги 7 , до усунення порушень зазначених в акті перевірки від 08.05.2019 №776/09-0064.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Управлінням Держпраці у Житомирській області проведено перевірку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов`язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою матеріальної сировини, за результатами проведення якої та виявлено порушення ст.13 ЗУ "Про охорону праці" №2694, а саме: не проводиться технічне обслуговування внутрішніх газопроводів будинку №7 за адресою: м. Житомир, вул. Майдан Перемоги, 7, що є порушенням п.5.4. глави 5 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 "Правил безпеки систем газопостачання". А тому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду.
Ухвалою суду від 29 травня 2019 року відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого засідання та викликом (повідомленням) учасників справи.
26 липня 2019 року через відділ документального забезпечення суду надійшов відзив на адміністративний позов. В обґрунтування якого зазначив, що ОСББ не є власником будь якого майна багатоквартирного будинку в розумінні Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", а тому відсутні підстави для укладання типового договору на газопостачання між ним та Акціонерним товариством "Оператор газорозподільних систем "Житомиргаз".
В підготовчому засіданні, призначеному на 04 вересня 2019 року о 12:00, судом в порядку статті 243 КАС України без виходу до нарадчої кімнати було постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті на 23 вересня 2019 року об 11:30, що занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання від 04 вересня 2019 року.
07 жовтня 2019 року до відділу документального забезпечення суду надійшло клопотання про залучення Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Житомиргаз" до розгляду справи в якості третьої особи (а.с.63-64).
В судовому засіданні, призначеному на 25 жовтня 2019 року о 12:00, залучено до розгляду Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Житомиргаз" в якості третьої особи.
Через відділ документального забезпечення суду 15 листопада 2019 року від представника третьої особи надійшли пояснення по справі. В обґрунтування яких зазначено, що забезпечення укладення типового договору між відповідачем та третьою особою є необхідною умовою для забезпечення умов з дотримання не тільки норм діючого законодавства України, але й має на меті забезпечити безпечні умови експлуатації газопроводів, через які забезпечується розподіл природного газу до об`єктів побутових споживачів.
В судове засідання, призначене на 29 листопада 2019 року о 12:30 прибули представники позивача, відповідача та третьої особи.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача в судовому засіданні щодо задоволення позовних вимог заперечувала у повному обсязі з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Представник третьої особи в судовому засіданні вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що згідно направлення на проведення перевірки від 23 квітня 2019 року №776/10 та наказу від 23 квітня 2019 року №898 посадовими особами управління Держпраці у Житомирській області проведено планову перевірку Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7" на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки (виробничі, офісні, складські приміщення).
На підставі виявлених порушень позивачем складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 08 травня 2019 року №776/09-0064, який було підписано головою правління ОСББ (а.с. 6-9).
Згідно із розділом V цього акту, під час перевірки було виявлено ряд порушень, які створюють загрозу життю власників квартир. Зокрема, перевіркою суб`єкта господарювання зафіксовані наступні порушення, які створюють загрозу життю працівників:
- статті 13 Закону України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ, а саме: не проводиться технічне обслуговування внутрішніх газопроводів будинку №7 за адресою м. Житомир, вул. Майдан Перемоги, 7, що є порушенням п.5.4 глави 5 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 "Правил безпеки систем газопостачання".
Враховуючи встановлені контролюючим органом факти порушення суб`єктом господарювання Закону України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ та необхідність застосування до суб`єкта господарювання заходів реагування у сфері державного нагляду, позивач звернувся із вказаним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною четвертою статті 43 Конституції України проголошено, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.
Основні положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров`я у процесі трудової діяльності, на належні, безпечні і здорові умови праці, регулювання за участю відповідних органів державної влади відносин між роботодавцем і працівником з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища і встановлення єдиного порядку організації охорони праці в Україні визначено Законом України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №2694-XII)
Частиною першою статті 4 Закону №2694-ХІІ встановлено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
Положеннями статті 13 Закону №2694-ХІІ закріплено, що роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, серед іншого, забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Відповідно до частини першої статті 38 Закону №2694-ХІІ, державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері ядерної та радіаційної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Частиною першою статті 39 Закону №2694-XII встановлено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №877-V).
За приписами частини п`ятої статті 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V закріплено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Положення про Державну службу України з питань праці" від 11 лютого 2015 року №96 затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Положення №96)
Пунктом 1 Положення №96 передбачено, що Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
У відповідності до підпункту 1 пункту 3 Положення №96, основними завданнями Держпраці, зокрема, є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Приписами пункту 4 Положення №96 закріплено, що Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Пунктом 7 Положення №96 визначено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Відповідно до Положення про Головне управління (Управління) Державної служби з питань праці в області, затвердженого наказом Мінсоцполітики №340 від 27 березня 2015 року та Положення про Управління Держпраці у Житомирській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 04 лютого 2016 року №8, Управління Держпраці у Житомирській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.
В свою чергу, Правилами безпеки систем газопостачання передбачено, що правила, які затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285 (далі - Правил безпеки систем газопостачання) поширюються на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційно-правової форми, діяльність яких пов`язана з будівництвом, ремонтом, розширенням, реконструкцією, технічним переоснащенням (далі - будівництво), експлуатацією систем газопостачання (далі - експлуатація), а також роздрібною торгівлею зрідженим вуглеводним газом у балонах. Ці Правила встановлюють вимоги безпеки до систем газопостачання для забезпечення споживачів природним газом з надлишковим тиском не більше 1,2 МПа, а також зрідженим вуглеводневим газом з надлишковим тиском не більше 1,6 МПа.
Пунктом 5.1 розділу V вказаних вище Правил закріплено, що технічне обслуговування внутрішніх газопроводів і газового обладнання житлових і громадських будівель, комунально-побутових об`єктів невиробничого характеру здійснюється відповідно до вимог документації з експлуатації заводів-виробників газового обладнання на договірних засадах.
Умови для технічного обслуговування забезпечуються власником (балансоутримувачем та/або орендарем (наймачем)) відповідно до вимог чинного законодавства України.
Як встановлено зі змісту п. 2.1 розділу II Правил безпеки систем газопостачання, балансоутримувач - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно із чинним законодавством України.
Відповідно до п. 3.2 та п. 3.3 розділу III Правил безпеки систем газопостачання, власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен забезпечити утримання систем газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства України.
Власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) відповідає за технічний стан і безпечне користування газопроводами, газовими приладами, димовими та вентиляційними каналами.
Згідно з п.1.14 розділу V Правил безпеки систем газопостачання, надійність ущільнення вводів і випусків інженерних підземних комунікацій повинен перевіряти власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) щороку в осінній період і оформляти актом, в якому необхідно зазначати їх технічний стан.
Власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен стежити за станом будинкового ввідного газопроводу та його кріпленням, фарбувати зазначений газопровід не рідше ніж один раз на 5 років.
Відповідно до ст.1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Крім того, ст. 18 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", об`єднання відповідно до цього Закону та статуту зобов`язане: забезпечувати належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна, що належить співвласникам.
Згідно з п. 1 розділу II Статуту об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7", який затверджений установчими зборами співвласників будинку в„–7 по вулиці майдан Перемоги, м. Житомир (далі - Статут ОСББ) передбачено, що метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом (а.с.102-107).
Як вбачається зі змісту п. 3 розділу II Статуту ОСББ, завданням та предметом діяльності об`єднання є, зокрема, забезпечення належного утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території.
З огляду на викладене, оскільки багатоквартирний будинок 7 на майдані Перемоги у м.Житомирі перебуває на балансі ОСББ "Майдан Перемоги 7", а об`єднання співвласників багатоквартирного будинку створено для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна, то саме на відповідача покладено обов`язок для укладання договору стосовно обслуговування внутрішньобудинкових мереж газопостачання, а тому заперечення відповідача в цій частині не приймаються судом.
Як зазначалось, згідно зі змістом акту перевірки суб`єкта господарювання від 08 травня 2019 року №776/09-0064 встановлено порушення статті 13 Закону України "Про охорону праці" від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ, а саме: не проводиться технічне обслуговування внутрішніх газопроводів будинку №7 за адресою м. Житомир, вул. Майдан Перемоги, 7, що є порушенням п.5.4 глави 5 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 "Правил безпеки систем газопостачання".
Відповідачем не було надано жодних доказів на спростування виявлених контролюючим органом порушень.
Крім того, третьою особою з метою уникнення припинення розподілу природного газу направлено Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7" договір технічного обслуговування системи газопостачання та газового обладнання з додатками (а.с. 88-94), який отримано відповідачем 28.11.2019 (а.с.130).
Однак, під час розгляду справи Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7" не надано жодних доказів підписання такого договору.
Відповідно до ст.3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється, серед інших, за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Згідно із ст.1 Закону №877-V ризик - ймовірність виникнення негативних наслідків від провадження господарської діяльності та можливий розмір втрат від них, що вимірюється у кількісних та якісних показниках.
Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.
Оцінюючи допущене позивачем порушення статті 13 Закону №2694-ХІІ та п.5.4 глави 5 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 "Правил безпеки систем газопостачання", суд вважає, що дані порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: експлуатації газового обладнання будинку за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги 7, до усунення порушень зазначених в акті перевірки від 08.05.2019 №776/09-0064.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Позивачем доведено факт порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки та наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Управління Держпраці у Житомирській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Суд також звертає увагу відповідача, що відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до положень частини другої статті 139 КАС України понесені позивачем - суб`єктом владних повноважень судові витрати по сплаті судового збору присудженню або стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України
вирішив:
Позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Майдан Перемоги 7", а саме: зупинити виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки: експлуатацію газового обладнання будинку за адресою: м. Житомир, майдан Перемоги 7, до усунення порушень зазначених в акті перевірки від 08.05.2019 №776/09-0064.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Л.А.Шуляк
Повне судове рішення складене 09 грудня 2019 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.11.2019 |
Оприлюднено | 10.12.2019 |
Номер документу | 86194172 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шуляк Любов Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні