ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 листопада 2019 року м. Ужгород № 260/976/19 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Луцович М.М.
при секретарі судових засідань - Симканич Ю.В.
та осіб, що беруть участь у справі:
представника позивача - не з`явився;
представника відповідача - Дідо А.М.;
розглянувши у судовому засіданні справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційного підприємства у формі ТОВ "Полімер" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
В С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-комерційного підприємства у формі ТОВ "Полімер" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5654 від 11.10.2012 року.
Позовні вимоги мотивовані тим, що у травні 2018 року позивачем було проведено планову перевірку відповідача щодо дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування, результати якої відображені в Акті № 02-04/08/2018-9/п-49 від 18.05.2018. У зв`язку із виявленими в ході проведення перевірки порушеннями було складено припис № 209-18/02 від 18.05.2018 р., згідно якого зобов`язано відповідача в термін до 17.09.2018 р. усунути порушення законодавства у сфері надрокористування, викладені у Акті перевірки 04/08/2018-9/п-49 від 18.05.2018 та надати матеріали, що підтверджують усунення виявлених порушень. Позивач згідно позовної заяви наголошував, що відповідач, як надрокористувач наділений не правом, а обов`язком вчасно усувати виявлені позивачем порушення. Однак, у встановлений строк відповідач не усунув усі порушення, зазначені у приписі № 209-18/02 від 18.05.2018 р., у зв`язку з чим позивач просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, а саме: припинити право відповідача на користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5654 від 11.10.2012 року.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, разом з тим 06.08.2019 року та 15.10.2019 року до суду надійшли клопотання позивача про розгляд даної справи в порядку письмового провадження на підставі наявних матеріалів (а.с. 66, 146).
Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти задоволення позову в повному обсязі з мотивів викладених у відзиві на позовну заяву вказавши на те, що всі виявленні порушення, які були викладені в приписі № 209-18/02 від 18.05.2018 р. та усунення, яких залежало від відповідача, були негайно ним усунуті. Відповідачем не було виконано п.2 припису, в якому зазначено, що кількість балансових запасів андезито-базальтів Кривського родовища затверджених діючим Протоколом ДКЗ України від 27.01.2016 р. № 3516 (521 тис.м 3 за категорією А) не відповідають кількості балансових запасів зазначених у спеціальному дозволі на користування надрами №5654 від 11.10.2012 року (558 тис.м 3 за категорією С 1 ), що порушує п.п.4 п.17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (далі - Порядок №615). Однак, представник відповідача наголошував, що вказане порушення не було усунуто через протиправну бездіяльність позивача, а тому просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Розглянувши подані сторонами документи та матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що відповідача було зареєстровано, як юридичну особу Хустською районною держадміністрацією Закарпатської області та взято на облік Головним управлінням регіональної статистики 25.05.1995 р. з основним видом діяльності - добування декоративного та будівельного каменю, вапняку, крейди та глинистого сланцю.
11.10.2012 року Державною службою геології та надр України було видано відповідачеві спеціальний дозвіл на користування надрами: видобування андезито-базальтів, придатних для виробництва щебеню будівельного і каменю брусчатого, з терміном дії дозволу 20 років та об`єктом надрокористування 1.5 км. на схід від с. Крива, Закарпатської області, Виноградівський район, вид корисних копалин андезито-базальти, загальний обсяг запасів по категорії С1 (як попередньо розвідані поклади запасів) 558,0 тис.м3.(а.с. 11).
У травні 2018 року Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України відповідно до норм Порядку здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року №1294 та на підставі наказів № 523 від 28 листопада 2017 Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік , №121 від 10.05.2018 року Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, відповідно до направлення на проведення перевірки № 166-18/02 від 27.04.2018 року було проведено перевірку відповідача щодо дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с. 21).
За результатами вказаної перевірки було складено Акт №02-04/08/2018-9/п-49 від 18.05.2018 року щодо дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) (а.с. 22-40).
Згідно Акту перевірки №02-04/08/2018-9/п-49 від 18.05.2018 року позивачем встановлено, що відповідачем було допущено порушення, у сфері видобування корисних копалин, у зв`язку з чим винесено припис № 209-18/02 від 18.05.2018 р., згідно якого зобов`язано відповідача у термін до 17.09.2018 р. усунути порушення, викладені у Акті перевірки та надати Західному міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України матеріали, що підтверджують усунення виявлених порушень (а.с. 41-44).
27.06.2018 року Західним міжрегіональним відділенням Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було направлено директору департаменту державного геологічного контролю Гончаренку В.В. подання №353-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 року (а.с. 45-46).
Так, підставою для зупинення дії спеціального дозволу, згідно вказаного подання від 27.06.2018 року №353-18/02 слугувало те, що відповідач не усунув у повному обсязі порушення, зазначені в Акті перевірки № 02-04/08/2018-9/п-49 від 18.05.2018 року та приписі № 209-18/02 від 18.05.2018 року.
В подальшому, наказом Державної служби геології та надр України № 266 від 02 серпня 2018 р. було зупинено дію дії спеціального дозволу, виданого відповідачеві на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 року та надано додатковий термін 30 календарних днів для усунення порушення (а.с. 47-48, про що повідомлено відповідача листом №16000/03/14-18 від 14.08.2018 року (а.с.49).
14.12.2018 року Західним міжрегіональним відділенням Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було надіслано директору департаменту державного геологічного контролю Гончаренку В.В. подання № 936-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 року (а.с. 50-53).
Так, згідно подання № 936-18/02 від 14.12.2018 року Західний міжрегіональний відділ просить анулювати спеціальний дозвіл на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 року, у зв`язку з тим, що станом на 14.12.2018 р. позивачем, як надрокористувачем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення в повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: по п. 1 та п. 6 подання - проект розробки та рекультивації Кривського родовища андезито-базальтів не погоджений в Держгеонадра; по п.2 - кількість балансових запасів андезито-базальтів Кривського родовища затверджених діючим протоколом ДКЗ України від 27.01.2016 року не відповідають кількості балансових запасів зазначених у спеціальному дозволі на коритування надрами; по п.7 - не виконується Програма робіт яка є додатком до угоди про умови користування надрами, а саме початок видобування 5 тис. тон на 1-й квартал 2018 року - на момент перевірки надрокористувач не приступав до видобувних робіт; по п.8 - не містить ознак окремого порушення вимог законодавства а є підсумовуючим фактом того, що виявлені порушення зазначені в пунктах 1-7 Припису порушують умови про користування надрами.
В ході розгляду справи по суті, відповідач не заперечував, що на момент звернення позивача до суду з даним позовом, ним не в повному обсязі було усунуто порушення зазначені у Акті перевірки 04/08/2018-9/п-49 від 18.05.2018 р. та приписі № 209-18/02 від 18.05.2018 р, а саме: не внесено зміни у Спеціальний дозвіл щодо визначення оцінки запасів корисних копалин затверджених протоколом ДКЗ України № 3516 від 27.01.2016 р., разом з тим, відповідач наголошував, що ним вживались заходи щодо усунення порушень в повному обсязі, однак такі, на думку відповідача, не були усунутими по причині бездіяльності Державної служби з геології та надр України. Проте, відповідач наголошував, що на час розгляду справи по суті ним було виконано усі пункти припису в повному обсязі.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.8 ст.16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Статтею 25 Кодексу України про надра встановлено, що права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України. Збитки, завдані порушенням прав користувачів надр, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до законодавчих актів України.
Відповідно до ст.26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до п.1, пп.13 п.4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України №391/2011 від 06.04.2011 року, Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.
У відповідності до п.22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615 (далі - Порядок №615) дія дозволу може бути зупинена Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; 2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; 3) проведення гірничих робіт без геологічного та маркшейдерського обслуговування; 4) наявності заборгованості з плати за користування надрами; 5) порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; 6) проведення на наданій у користування ділянці надр робіт, не передбачених дозволом; 7) відсутності у надрокористувача під час проведення робіт ліцензії на провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону; 8) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування;
9) непереоформлення дозволу у випадках, передбачених пунктом 16 цього Порядку.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється Держгеонадрами після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії, і сплати сум фінансових санкцій, застосованих у зв`язку із зупиненням дії дозволу.
Відповідно до п.23 Порядку №615 право користування надрами припиняється Держгеонадрами безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: 1) відсутності потреби у подальшому користуванні надрами;2) відмови надрокористувача від права користування надрами; 3) ліквідації юридичної особи або смерті фізичної особи - підприємця, фізичної особи, що є власниками дозволу; 4) встановлення рішенням суду факту подання надрокористувачем свідомо неправдивих відомостей, підробних документів; 5) використання надр не за призначенням; 6) визнання дозволу недійсним у судовому порядку; 7) визнання недійсним у судовому порядку аукціону, за результатами якого надано дозвіл; 8) вилучення в установленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр; 9) невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк; 10) припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів; 11) коли суб`єкт господарської діяльності протягом двох років, а щодо нафтогазоперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних днів та газу (метану) вугільних родовищ - одного року з початку дії дозволу без поважної причини не розпочав користування надрами; 12) припинення дії договору оренди (концесії) цілісного майнового комплексу, укладеного надрокористувачем, якому надано дозвіл відповідно до підпункту 8 пункту 8 цього Порядку, крім випадку набуття у власність об`єкта оренди (концесії).
Припинення права користування надрами здійснюється шляхом прийняття Держгеонадрами наказу про анулювання дозволу.
Аналіз вказаних вище норм свідчить про те, що позивач наділений повноваженнями щодо переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення, проте у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра, у разі незгоди користувачів право користування надрами припиняється у судовому порядку.
Як вбачається з матеріалів справи, 19.03.2019 року позивач звертався до відповідача з листом за № 5149/03/14-19 про надання згоди /незгоди на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 (а.с. 55).
04.04.2019 року відповідач повідомив позивача (вх.08/4 від 04.04.2019) щодо незгоди на припинення права користування надрами, а також зазначив, що порушення вимог законодавства виявлені під час державного геологічного контролю виконані, про що надана письмова інформація Західному міжрегіонального відділу ДЦГК, і з врахуванням отриманого листа відповідач повторно направив на адресу Держгеонадра України заяву з пакетом документів щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 р. № 5654 (а.с. 106)
Як встановлено в ході розгляду справи по суті та підтверджується наявними матеріалами справи, підставою для звернення до суду з даним позовом позивачем зазначено наступні порушення відповідача: 1) відсутній належно затверджений проект розробки та рекультивації Кривського родовища андезито-базальтів; 2) не внесено зміни у Спеціальний дозвіл щодо визначення оцінки запасів корисних копалин затверджених протоколом ДКЗ України; 3) не виконується Програма робіт яка є додатком до угоди про умови користування надрами, а саме початок видобування 5 тис. тон на 1-й квартал 2018 року.
Відповідач стверджує, що на час пред`явлення позову більшість порушень ним були усунуті про, що належним чином був повідомлений позивач, інші порушення не усунуті по незалежним від нього причинам, проте наголошує, що на час розгляду справи, всі порушення ним усунуті.
Надаючи правову оцінку діям сторін, щодо усунення вказаних порушень, судом встановлено наступне.
Так, у поданні № 936-18/02 від 14.12.2018 р. зазначено, що підставою його винесення слугувало те, що станом на 14.12.2018 р. відповідачем, як надрокористувачем не надано матеріалів, які підтверджують факт усунення в повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, зокрема, проект розробки та рекультивації Кривського родовища андезито-базальтів не погоджений в Держгеонадра, чим не в повній мірі виконані вимоги п.1 та п.6 припису № 209-18/02 від 18.05.2018 р.
Західний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України у Акті перевірки та в приписі, зокрема в п.1 зазначає, що розробка Кривського родовища андезито-базалтів у 2017 році проводилась без проекту розробки родовищ корисних копалин, затвердженого та погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; а в п.6 Припису зазначено, що - Геологічна документація, в тому числі первинна, у повному обсязі не наявна - на момент перевірки відсутній проект розробки Кривського родовища андезито-базальтів.
Як підтверджується наявними матеріалами справи, на час внесення вказаного подання, а саме: 14.12.2018 р. проект розробки та рекультивації Кривського родовища андезито-базальтів у Виноградівському районі вже був у передбаченому законом порядку затверджений та погоджений з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр - Держгеонадра України (лист повідомлення Держгеонарда № 24386/03/10-18 від 04.12.20018 року направлений на адресу ТОВ "Полімер" (а.с. 86)), та погодженого центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці Управління Держпраці у Закарпатській області (лист-погодження № 07-03/3903 від 08.10.2018 року (а.с. 85)). В свою чергу ТОВ Полімер листом від 10.12.2018 повідомило заступника начальника Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадра про погодження вказаного Проекту центральним органом Держгеонадра (а.с. 87).
Вище зазначене свідчить, що відповідачем в повній мірі виконано п.1 та п.6 припису №209-18/02 від 18.05.2018р.
Також, Західний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України у акті перевірки та приписі (п.2) зазначає, що на момент здійснення перевірки кількість балансових запасів андезито-базальтів Кривського родовища затверджених діючим Протоколом ДКЗ України від 27.01.2016 р. № 3516 (521 тис.м3 за категорією А) не відповідають кількості балансових запасів зазначених у спеціальному дозволі на користування надрами №5654 від 11.10.2012 року (558 тис.м3 за категорією С1), у зв`язку з чим відповідачем порушено вимоги пп.4 п.17 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року №615, а саме: не внесено зміни про перезатвердження запасів до спеціального дозволу № 5654.
Порядок внесення змін до спеціальних дозволів здійснюється відповідно до передбаченого пунктом 17 Порядку №615, зокрема на підставі відповідної заяви надрокористувача.
Відповідно до пункту 18 Порядку №615 Держгеонадра надає протягом 30 календарних днів з дати надходження заяви про переоформлення дозволу (внесення змін до нього) та документів, що додаються до неї, заявникові дозвіл на новому бланку з урахуванням відповідних змін або вмотивовану відмову.
Переоформлення дозволу або внесення змін до нього здійснюється без зміни номера, дати реєстрації, строку його дії та умов користування надрами і є обов`язковою підставою для внесення змін до угоди про умови користування надрами.
У разі зміни особливих умов, визначених у дозволі, до нього вносяться зміни з урахуванням змін умов користування надрами.
Під час отримання переоформленого дозволу або дозволу із внесеними до нього змінами надрокористувач повертає Держгеонадрам оригінал виданого раніше дозволу.
Відповідно до пункту 21 Порядку №615 у разі відмови в наданні, продовженні строку дії, переоформленні, видачі дубліката дозволу або внесенні змін до нього документи повертаються в повному обсязі заявникові.
Судом встановлено, що розробка Кривського родовища андезито-базальтів в Виноградівському районі Закарпатської області першочергово здійснювалася на підставі оцінених (затверджених) запасів андезито-базальтів, затверджених протоколом ДКЗ України від 13.10.2011 року № 2415.
Зокрема, на зворотній стороні бланку спеціального дозволу міститься перелік Особливих умов спеціального дозволу, в пункті 2 яких зазначено умови Виконання рекомендацій ДКЗ України (протокол від 13.10.2011 № 2415) та в п. 3 передбачено, що протягом трьох років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами опрацювати та подати на державну експертизу до ДКЗ матеріали детальної геолого-економічної оцінки Кривського родовища андезито-базальтів (а.с. 11, зворотній бік).
У 2014-2015 роках на даній ділянці надр на замовлення ТОВ Полімер була проведена детальна геолого-економічна оцінка запасів андезито-базальтів Кривського родовища з наступним їх затвердженням в ДКЗ України протоколом від 27.01.2016 р. за № 3516 (а.с. 88-97).
У зв`язку з затвердженням нової оцінки запасів андезито-базальтів, виникла необхідність внести зміни до Спеціального дозволу.
Як зазначено п.3.9 Протоколу ДКЗ № 3516 від 27.01.2016 р. цей протокол підлягає розгляду і введенню в дію Державною службою геології та надр України відповідно до вимог ст. 45 Кодексу України про надра.
Відповідно до пп. 21 п.4 Положення про Державну службу геології та надр України затвердженого ПКМУ від 30.12.2015 р. № 1174, Держгеонадра організовує проведення державної експертизи та оцінки запасів і ресурсів корисних копалин, а також інших геологічних матеріалів.
Згідно з п.4 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженою ПКМУ від 22 грудня 1994 р. № 865 в діючій редакції державна експертиза та оцінка запасів корисних копалин проводиться Державною комісією України по запасах корисних копалин (надалі ДКЗ).
Наказом Держгеонадра України № 302 від 29.09.2015 р. створено Робочу групу Державної служби геології та надр України з розгляду протоколів ДКЗ .
Протоколи ДКЗ України надсилаються із супровідним листом до Державної служби геології та надр України.
Матеріали щодо державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин розглядаються фахівцями Держгеонадр та виносяться на розгляд Робочої групи Державної служби геології та надр України з розглядів протоколів ДКЗ, і під час розгляду Робочою групою вирішується питання щодо схвалення протоколів ДКЗ або відправлення їх до ДКЗ на доопрацювання.
Внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами щодо перезатвердження запасів родовища, без затвердження протоколу ДКЗ з боку Держгеонадрами є неможливим, з огляду на встановлену процедуру отримання дозволу на видобування надр діючими нормативними документами України.
ТОВ Полімер зверталося із відповідними заявами до Держгеонадра України як до початку проведення перевірки, так і після її завершення, з проханням надати інформацію чи введений в дію Державною службою геології та надр України протокол Держаної комісії по запасах корисних копалин № 3516 від 27 січня 2016 р. По розгляду матеріалів геолого-економічної оцінки запасів андезито-базальтів Кривського родовища у Виноградівському районі Закарпатської області. І тільки листом за № 17113/01/10-19 від 19.08.2019 року Державна служба геології та надр України повідомила ТОВ Полімер , що протоколом засідання з розгляду протоколів Державної комісії України по запасах корисних копалин від 22.11.2016 р. № 50 схвалено протокол ДКЗ від 27.01.2016 р. №3516 із затвердженнями запасами андезито-базальтів Кривського родовища станом на 01.01.2016 р., і вищезгаданий протокол було повернуто до ДКЗ для подальшої його передачі до ДНВП Геоінформ України .
02.11.2018 року ТОВ Полімер на виконання п.2 припису звернувся до Державної служби геології та надр України із відповідною заявою про внесення змін до спеціального дозволу у зв`язку із повторною геолого-економічною переоцінкою запасів згідно Протоколу ДКЗ №3516 від 27.01.2016 р. (а.с. 99-101).
Натомість Державна служба геології та надр України листом від 19.03.2019 року повідомила ТОВ Полімер , що у зв`язку з не усуненням причин зупинки дії спеціального дозволу на користування надрами було розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу та запропоновано ТОВ Полімер у 15 денний строк надати власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами. (а.с. 103).
28.03.2019 року Державна служба геології та надр України листом №6090/03/12-19 повідомила ТОВ Полімер про відмову щодо внесення змін у спеціальний дозвіл на користування надрами і повернула заяву із доданими документами щодо внесення змін до спеціального дозволу, посилаючись на те, що за інформацією державного геологічного контролю дія спеціального дозволу на користування надрами від 11.10.2012 р. № 5654 зупинена наказом Держгеонадра від 02.08.2018 р № 266, і в силу приписів п.15 Порядку, надрокористувачеві відмовляється у внесені змін до дозволу, серед іншого, у разі невиконання ним умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною умовою (а.с. 104-105).
04.04.2019 р. відповідач надав відповідь позивачеві на лист від 28.03.2019 року та повідомив, що порушення вимог законодавства виявлені під час державного геологічного контролю відповідачем були усунуті, а вимоги припису виконані, про що відповідно до вимог припису надана інформація Західному міжрегіональному відділу Департаменту Держгеонадр України, та повторно направив заяву з пакетом документів щодо внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами від 11.10.2012 р. № 5654 (а.с. 106).
Згідно інформації щодо стану розгляду заяв на офіційному сайті Державної служби геології та надр України під порядковим № 406 зазначено, що заява ТОВ Полімер станом на 08.08.2019 р. знаходиться на розгляді (а.с. 109).
З огляду на викладене, суд приходить висновку, що відповідачем вживалися дії щодо внесення змін у Спеціальний дозвіл щодо визначення оцінки запасів корисних копалин, затверджених протоколом ДКЗ України, як до проведення перевірки, так і після проведення такої.
Натомість ТОВ Полімер було позбавлено можливості усунути вказані порушення та внести зміни у Спеціальний дозвіл щодо визначення оцінки запасів корисних копалин.
Щодо порушення зазначеного у п. 7 припису, зокрема невиконання Програми робіт, яка є додатком до угоди про умови користування надрами від 28.10.2016 р. № 5654, а саме: п.4 Початку видобування (5 тис.тон на рік) (І квартал 2018 року) - на момент перевірки в 2018 році надрокористувач не приступив до видобувних робіт, чим порушив вимоги ст.24 КУ Про надра та п.10 ПКМУ № 615, то суд зазначає наступне.
ТОВ Полімер здійснює свою господарську діяльність з видобування корисних копалин андезито-базальтів Кривського родовища у Закарпатській області відповідно до Спеціального дозволу (а.с. 11) та Угоди про умови використання надрами від 28.10.2016 р. №5654 укладеної між позивачем та відповідачем (а.с. 12).
Відповідно до пп. 3.2. - 3.4. Угоди, будь-яка із сторін може ініціювати внесення змін чи уточнень до Програми робіт, і сторона, що одержала від і іншої сторони письмові обґрунтування та пропозиції щодо внесення змін чи уточнень до Програми робіт зобов`язана в місячний термін надати іншій стороні письмову відповідь.
З часу прийняття ДКЗ протоколу № 3516 від 27.01.2016 р. про перезатвердження запасів андезито-базальтів Кривського родовища, що потребувало внесення змін до Спеціального дозволу на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 року - ТОВ Полімер вчиняло дії спрямовані на перезатвердження запасів корисних копалин та внесення відповідних змін у Спеціальний дозвіл, відтак відповідач перебував у правовій невизначеності (Рішення №3-рп 2016 Конституційного Суду України), та у такого були наявні правомірні очікування, що позивачем буде вирішено питання щодо внесення змін у Спеціальний дозвіл, що в свою чергу дасть змогу ТОВ Полімер без порушення законодавства про надрокористування приступити до промислової розробки кар`єру та звернутися з письмовим обґрунтуванням та пропозиціями щодо внесення змін чи уточнень до Програми робіт як це передбачено угодою №5654.
Окрім того, судом встановлено, що на час розгляду даної справи по суті Держгеонадра України відповідно до наказу № 275 від 15.08.2019 року прийняло рішення про внесення змін ТОВ Полімер до Спеціального дозволу на користування надрами від 11.10.2012 року № 5654 з метою видобування андезито-базальтів Кривського родовища у Закарпатській області згідно п.17 Порядку №615, про що було повідомлено ТОВ Полімер листом за №17332/01/12-19 від 21.08.2019 р. та запропоновано для оформлення Спеціального дозволу підготувати належним чином нову Угоду про умови користування надрами (2 примірники) та подати із супровідним листом до Державної служби геології та надр України для подальшого опрацювання. Для отримання спеціального дозволу на користування надрами подати 1) довіреність; 2) паспорт; 3) оригінал спеціального дозволу на користування надрами, що в свою чергу підтверджує факт повного усунення відповідачем порушень вказаних у приписі.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Частина 1 статті 77 КАС України встановлює, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З огляду на вище викладене, позовні вимоги про припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5654 від 11.10.2012 року, виданого ТОВ Полімер є такими, що не підлягають задоволенню, відтак в задоволенні позову слід відмовити.
Керуючись ст. 241, ч. 3 ст. 243, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. У задоволенні позову Державної служби геології та надр України (м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженої відповідальності виробничо-комерційного підприємства у формі ТОВ "Полімер" (м. Хуст, вул. А. Коцки, 14, код ЄДРПОУ 20468415) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами - відмовити.
2. Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду в строки визначені ст. 295 КАС України.ьРішення суду набирає законної сили в порядку визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається у відповідності до вимог п. 15.5 ч. 1 Розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України.
СуддяМ.М. Луцович
Відповідно до ч. 3 ст. 243 КАС України рішення суду у повному обсязі підписано 07.12.2019 року, у зв`язку з перебуванням судді у відпустці.
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2019 |
Оприлюднено | 11.12.2019 |
Номер документу | 86194543 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Луцович М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні