РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2019 року справа № 693/1091/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд одноособово у складі головуючого судді Бабич А.М., розглянувши за правилами спрощеного провадження у письмовому провадженні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Павогодж" до Жашківської міської ради Черкаської області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
УСТАНОВИВ:
15.10.2019 з Жашківського районного суду Черкаської області у Черкаський окружний адміністративний суд за підсудністю надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Павогодж" (19250, Черкаська обл., Жашківський р-н, с.Острожани; код ЄДРПОУ 25585415) (далі - позивач) до Жашківської міської Черкаської області (19200, Черкаська обл., м. Жашків, вул. Захисників Украни, буд.17; код ЄДРПОУ 36000377) (далі - відповідач) про:
визнання протиправним і скасування рішення відповідача від 29.08.2019 №16-49/VIII;
зобов`язання відповідача прийняти рішення, яким надати позивачу у постійне користування земельну ділянку, площею 0,4000 га, комунальної власності Жашківської міської ради в адмінмежах Литвинівського старостинського округу.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачу відмовлено у наданні земельної ділянки у постійне користування за відсутності правових підстав. Також вказує, що відповідач безпідставно посилається на врахування державних та громадських інтересів при планування та забудові територій. Тому просив задовольнити позов.
Ухвалою суду від 18.10.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.12 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) за правилами спрощеного позовного провадження, встановлено відповідачу строк тривалістю п`ятнадцять днів з дня отримання копії ухвали про відкриття провадження у справі для надання відзиву на позовну заяву та доказів. Згідно з даними рекомендованих повідомлень вказану ухвалу відповідач отримав 23.10.2019, а позивач - 02.11.2019.
30.10.2019 відповідач подав суду відзив на позов, в якому просив відмовити його задоволенні. Вказував, що земельна ділянка, яку бажає отримати позивач у користування, є вільною земельною ділянкою і право оренди на неї підлягає продажу на конкурентних засадах. Також ця земельна ділянка не сформована, як об`єкт цивільних прав, що виключає можливість передачі її позивачу у користування.
Оскільки обґрунтованих клопотань про розгляд справи в судових засіданнях з повідомленням і викликом сторін сторони суду не надавали, зважаючи на відсутність необхідності для вирішення спору призначення експертизи та виклику для допиту свідків, суд дійшов висновку розглянути справу без виклику сторін у спрощеному (письмовому) провадженні.
Ухвалою від 09.12.2019 суд повернув клопотання позивача від 04.11.2019 про зміну підстав позову.
Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Суд встановив, що 12.06.2019 позивач звернувся до відповідача клопотанням, в якому просив надати у постійне користування земельну ділянку комунальної власності Жашківської міської ради, площею 0,4000 га, в адмінмежах Литвинівського старостинського округу (територія складу отрутохімікатів бувшого КСП "Литвинівка") для виробничих потреб: встановлення устаткування для виробництва пелетів для опалення та органічних добрив з курячого посліду. До нього додав документи, що обґрунтовують розмір земельної ділянки, місце її розташування та свідоцтво про державну реєстрацію позивача.
Рішенням від 29.08.2019 №16-49/VIІI відповідач відмовив позивачу у виділенні земельної ділянки комунальної власності Жашківської міської ради, площею 0,4000 га, в адмінмежах Литвинівського старостинського округу для вказаної мети у зв`язку з відсутністю у позивача права на постійне користування цією земельною ділянкою та з огляду на врахування державних і громадських інтересів при плануванні та забудові Жашківської міської об`єднаної територіальної громади.
Надаючи правову оцінку спірному рішенню суд врахував таке.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Суд врахував, що земельне законодавство передбачає основні види цивільних прав на земельні ділянки: власність, оренда (тимчасове строкове користування), постійне користування.
Відповідно до частин 1, 2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень , визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
На підставі ч.1 ст.122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування відповідно до ч.1 ст.123 ЗК України здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Оскільки відповідач є органом місцевого самоврядування, суд врахував пункт 34 ч.1 ст.26 Закону України від 21.05.1997 №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування" (далі - Закон №280/97-ВР), згідно з яким вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.
На підставі ч.ч.1, 5 ст.46 цього Закону сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць .
Згідно з ч.ч.1, 2 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Отже, надання у користування земельної ділянки або відмова у такому наданні оформляється розпорядчим індивідуальним правовим актом - рішенням органу місцевого самоврядування, прийнятим на відповідній сесії.
Дослідивши зміст спірного рішення суд встановив, що заява позивача про надання йому вказаної земельної ділянки у постійне користування розглянута відповідачем у порядку, визначеному наведеними нормами, і в межах наданих відповідачу нормами Закону №280/97-ВР та ЗК України повноважень. Тому суд дійшов висновку, що воно є правомірним.
Щодо наявності у позивача права на отримання земельної ділянки у постійне користування суд врахував ч.1 ст.92 ЗК України, яка передбачає, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Частина 2 цієї статті визначає виключний перелік осіб, які можуть набувати право постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності:
підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;
громадські організації осіб з інвалідністю України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації;
релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;
публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування";
заклади освіти незалежно від форми власності;
співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку;
оператор газотранспортної системи та оператор системи передачі.
Позивач є юридичною особою з організаційно-правовою формою - товариство з обмеженою відповідальністю. Згідно з даними ЄДРПОУ його видами діяльності є: КВЕД 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів (основний); КВЕД 10.61 Виробництво продуктів борошномельно-круп`яної промисловості; КВЕД 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; КВЕД 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; КВЕД 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах. Засновниками є три фізичні особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 .
Отже, позивач не відноситься до переліку осіб, які відповідно до ч.1 ст.92 ЗК України мають право на отримання земельної ділянки комунальної власності у постійне користування і зазначена у спірному рішенні підстава для відмови у наданні позивачу у постійне користування вищевказаної земельної ділянки відповідає закону та є обґрунтованою.
Суд врахував, що порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування для осіб приватного права визначений ст.123 ЗК України.
Відповідно до ч.1 цієї статті надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки (ч.2 ст.123 ЗК України). У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
На підставі ч.3 ст.123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. У разі встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або формування земельної ділянки, необхідної для здійснення державно-приватного партнерства (реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії), замовником документації із землеустрою є державний партнер (концесієдавець), а також за його дорученням державне або комунальне підприємство, установа, організація чи господарське товариство, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді або іншому господарському товариству, 100 відсотків акцій (часток) якого належать державі.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (ч.4 ст.123 ЗК України).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. (ч.6 ст.123 ЗК України).
На підставі ч.11 ст.123 ЗК України рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Отже, отримання юридичною особою земельної ділянки у користування здійснюється у вищевказаному порядку, визначному ст.123 ЗК України, шляхом звернення із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації на земельну ділянку, та подальшого її затвердження.
Доказів звернення позивача з відповідною заявою про отримання земельної ділянки у користування відповідно до вимог стст.122-123 ЗК України суду не надано.
З огляду на це позовні вимоги не є обгрунтованими та не підлягають задоволенню, а судові витрати зі сплати судового збору - поверненню відповідно до вимог ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст.6, 14, 242-245, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Павогодж" (код ЄДРПОУ 25585415) до про визнання протиправним і скасування рішення Жашківської міської Черкаської області (код ЄДРПОУ 36000377) від 29.08.2019 №16-49/VIII та зобов`язання прийняти рішення, яким надати позивачу у постійне користування земельну ділянку, площею 0,4000 га, комунальної власності Жашківської міської ради в адмінмежах Литвинівського старостинського округу - відмовити повністю.
2. Судові витрати розподілу не підлягають.
3. Копію рішення направити учасникам справи.
4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.
Суддя А.М. Бабич
Рішення складене у повному обсязі та підписане 09.12.2019.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2019 |
Оприлюднено | 10.12.2019 |
Номер документу | 86200105 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.М. Бабич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні