Рішення
від 10.12.2019 по справі 140/3030/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2019 року ЛуцькСправа № 140/3030/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Смокович В.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛК-ГРУП» про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - Управління) звернулось із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛК-ГРУП» (далі - ТзОВ «ЛК-ГРУП» ) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки хостелу Друзі , належного ТзОВ ЛК-ГРУП , було установлено, що експлуатація даного об`єкта здійснюється із порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам магазину, відвідувачам, працівникам ДСНС), про що складено відповідний акт № 326 від 26 вересня 2019 року. Встановлені порушення свідчать про порушення відповідачем вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417. Зауваження (заперечення) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб`єкта господарювання не надходили.

Оскільки за результатами перевірки було виявлено, що при експлуатації приміщення хостелу Друзі , належного ТзОВ «ЛК-ГРУП» , за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9, грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач просив застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення та заборони експлуатації приміщення хостелу Друзі до повного усунення виявлених порушень.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 11 жовтня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін; установлено відповідачу строк для подання відзиву на позов (арк.спр.1).

Копію вказаної ухвали 11 жовтня 2019 року суд направив за місцезнаходженням юридичної особи (відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) - 43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9 (арк. спр. 24, 27). Вказане поштове відправлення повернулось до суду без вручення адресату із довідкою відділення поштового зв`язку від 15 жовтня 2019 року фірма вибула (арк. спр. 28).

У зв`язку із наведеним, 24 жовтня 2019 року суд копію цієї ж ухвали направив директору ТзОВ «ЛК-ГРУП» ОСОБА_1 за її місцем проживання: АДРЕСА_1 (адресу місця проживання ОСОБА_1 повідомила інспектору під час позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки хостелу Друзі , належного ТзОВ ЛК-ГРУП , яку зазначено в аті перевірки від 26 вересня 2019 року, постановах про накладення адміністративного стягнення від 30 вересня 2019 року). Однак, вказане поштове відправлення також повернулось до суду без його вручення адресату із довідкою відділення поштового зв`язку від 07 листопада 2019 року за закінченням терміну зберігання .

Таким чином, суд використав усі можливі способи повідомлення відповідача про перебування на розгляді спору, стороною у якому є ТзОВ «ЛК-ГРУП» , а повістка не вручена адресату з незалежних від суду причин.

Як визначено частиною одинадцятою статті 126 КАС України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

При цьому часом вручення повістки у даному випадку є 15 жовтня 2019 року - день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, як це визначено частиною першою статті 127 КАС України.

Станом на 09 грудня 2019 року відповідач правом подачі відзиву на заявлені позовні вимоги не скористався, причин неподання відзиву не повідомив.

Частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Керуючись наведеним, суд дійшов висновку про можливість розгляду даної справи за наявними у ній матеріалами.

Суд, перевіривши доводи позивача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, наказу Державної регуляторної служби України № 152 від 15 листопада 2018 року та доручення Прем`єр-міністра України № 27938/0/1-19 від 17 серпня 2019 року, Луцький міськрайонний відділ Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області видав наказ №18 «Про проведення перевірок (арк. спр. 7, 8). Додаток до наказу визначає перелік юридичних осіб, які підлягають перевірці додержання та виконання вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, у тому числі - ТзОВ «ЛК-ГРУП» (арк. спр. 8-9).

На підставі вказаного наказу, посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) № 264 від 23 вересня 2019 року провідний фахівець Луцького міськрайонного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Волинській області Ющук І.О. провів позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання - ТзОВ «ЛК-ГРУП» вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Перевірку проведено за місцем здійснення господарської діяльності відповідача: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9 (хостел Друзі ).

Так, за результатами перевірки складено акт № 326 від 26 вересня 2019 року, яким установлено такі порушення вимог законодавства із описом фактичних обставин та ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (арк. спр. 11-21):

1) розділ II глави 2 Правила пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року (далі - ОСОБА_2 01.001-2014) - відсутній наказ про призначення відповідального за пожежну безпеку, ризики настання негативних наслідків - пожежа;

2) розділ II глава 3 ОСОБА_2 01.001-2014 - на об`єкті відповідним документом не встановлений протипожежний режим; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

3) розділ II глави 4 ОСОБА_2 01.001-2014 - для кожного приміщення об`єкта не розроблено та не затверджено керівником об`єкта інструкція про заходи пожежної безпеки; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

4) розділ II глави 7 ОСОБА_2 01.001-2014 - у приміщенні на видимому місці біля телефону не вивішено табличку із зазначенням номера телефону для виклику пожежно - рятувальних підрозділів; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

5) розділ II глави 8 ОСОБА_2 01.001-2014 - приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки (знак вогнегасника) відповідно до ДСТУ ВО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ВО 6309:1987, ШТ) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета и знаки безопасности ; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

6) розділ II глави 15 НАПБ А.01.001-2014 - відсутній журнал інструктажів з питань пожежної безпеки; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

7) розділ II глави 16 ОСОБА_2 01.001-2014 - посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

8) пункт 2.23 розділу ІІІ глави 2 ОСОБА_2 01.001-2014 - зменшена кількість евакуаційних виходів, а саме відсутній другий евакуаційний вихід з костелу; ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;

9) пункт 2.23 розділу ІІІ глави 2 НАПБА.01.001-2014 - стіни евакуаційних шляхів опоряджені горючими матеріалами; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

10) пункт 1.20 розділу IV глава 1 ОСОБА_2 01.001-2014 - не проведені заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

11) пункт 1.1 розділу V глави 1 ОСОБА_2 01.001-2014 - система протипожежної сигналізації не виведена на пульт центрального спостереження; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

12) пункт 1.4 Розділу V глава 1 ОСОБА_2 01.001-2014 - відсутній договір обслуговування системи протипожежного захисту; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

13) пункт 3.9 розділу V глави 3 ОСОБА_2 01.001-2014 - приміщення не укомплектовані необхідною кількістю вогнегасників; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

14) пункт 3.17 розділу V глави 3 ОСОБА_2 01.001-2014 - не проведене технічне обслуговування наявного вогнегасника; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

15) пункту 2 розділу ІІІ наказу МВС України № 879 від 05 листопада 2018 року - не розроблені організаційно-розпорядчі документи щодо забезпечення техногенної безпеки; ризики настання негативних наслідків - аварія;

16) статті 57 КЦЗ України, пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 05 червня 2013 року - не зареєстрована декларація відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки; ризики настання негативних наслідків - пожежа;

17) пункту 4 розділу V глави 6 ПТБ - не проводяться навчання, інструктажі і перевірка знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки; ризики настання негативних наслідків - аварія;

18) частини першої пункту 8 статті 20 КЦЗ України - посадові особи не пройшли навчання з питань цивільного захисту; ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;

19) пункту 4 частини другої статті 20 КЦЗ України - відсутній наказ про призначення відповідального за цивільний захист; ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;

20) розділу 3 статті 40 КЦЗ України - в хостелі відсутній інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисті; ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.

Перевірку проведено у присутності директора ОСОБА_1 , що вона засвідчила власним підписом на 22 сторінці акта (арк. спр. 22 зворот). Один примірник акта перевірки № 326 від 26 вересня 2019 року, вручено директору ТзОВ ЛК-ГРУП .

Постановами від 30 вересня 2019 року № 008451, № 007915 за порушення вимог пожежної безпеки, що є адміністративними правопорушеннями, передбаченими статтями 175, 175-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, директора ТзОВ ЛК-ГРУП ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (арк. спр. 22, 23). Доказів оскарження вказаних постанов відповідач суду не надав.

У зв`язку із виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» звернулось із даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Згідно з частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Як встановлено статтею 1 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» (далі - Указ № 20/2013) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Як визначено підпунктом 57 пункту 4 Указу №20/2013, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення) - пункт 6 Указу № 20/2013.

Відповідно до підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Також частиною сьомою статті 7 Закону №№ 877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).

Згідно із визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Визначення небезпечного чинника дане у пункті 26 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, чинне законодавство пов`язує наявність чи відсутність загрози для життя і здоров`я людей від тих чи інших порушень законодавства у сфері пожежної безпеки не тільки із їхньою можливістю спричинити саму пожежу, але й сприяти її швидкому розвитку.

Вказаний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі № 826/4267/16.

На переконання суду поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є оціночним. Водночас, встановлені у цій справі порушення (зафіксовані у акті від 26 вересня 2019 року), безперечно, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.

Фіксування в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і є їх встановленням в розумінні частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, що є підставою для застосування заходів реагування.

Судом установлено, що пояснень, зауважень або заперечень на акт перевірки від 26 вересня 2019 року від ТзОВ ЛК-ГРУП не надходило.

Також не установлено обставин щодо звернення товариства до позивача про проведення повторного заходу державного нагляду (контролю) у зв`язку із усуненням виявлених порушень.

У даному випадку, із урахуванням того, що основним видом діяльності ТзОВ ЛК-Груп є діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання, що зумовлює довготривале перебування людей (у тому числі і в нічний період доби) у приміщення хостелу Друзі , порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей та які продовжують існувати на об`єкті відповідача (як працівникам, так і відвідувачам, а також особам, які здійснюватимуть гасіння виниклої пожежі).

Суд звертає увагу, що Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, визначено обов`язки суб`єкта господарювання, зокрема:

- керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ;

- на кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим;

- для кожного приміщення об`єкта мають бути розроблені та затверджені керівником об`єкта інструкції про заходи пожежної безпеки;

- у приміщеннях на видимих місцях біля телефонів слід вивішувати таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;

- територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення мають бути забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";

- усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці повинні проходити інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі);

- особи, яких приймають на роботу, пов`язану з підвищеною пожежною небезпекою, повинні попередньо (до початку самостійного виконання роботи) пройти спеціальне навчання (пожежно-технічний мінімум). Види протипожежних інструктажів, а також порядок організації та проведення протипожежних інструктажів, навчання і перевірки знань з пожежнотехнічного мінімуму встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";

- посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";

-кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, їхні конструктивні й планувальні рішення, умови освітленості, забезпечення незадимленості, протяжність шляхів евакуації, їх облицювання (оздоблення) повинні відповідати вимогам ДБН В.1.1-7-2002 "Пожежна безпека об`єктів будівництва", ДБН В.2.2-9-2009 "Громадські будинки та споруди", ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки", СНиП 2.09.02-85* "Производственные здания", ДБН В.2.3-15:2007 "Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів", ДБН В.2.2-28:2010 "Будинки адміністративного та побутового призначення", інших будівельних норм за видами будинків та споруд;

- замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

- усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

-монтаж, введення до експлуатування і технічне обслуговування СПЗ повинно проводитись відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2010 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту".

- вибирання типу та визначення необхідної кількості вогнегасників повинні здійснюватись відповідно до Типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 151, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 554/9153.

- технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 "Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги".

Окрім того, пунктом 2 розділу ІІІ Наказу МВС № 879 від 05 листопада 2018 року визначено обов`язок суб`єкта господарювання забезпечувати техногенну безпеку шляхом, зокрема, розроблення організаційно-розпорядчих документів щодо забезпечення техногенної безпеки, здійснення постійного контролю за їх дотриманням.

Відповідно до пункту 8 частини першої статті 20 КЦЗ України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки.

Як визначено частиною другою статті 57 КЦЗ України початок роботи новоутворених підприємств, початок використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості (будівель, споруд, приміщень або їх частин) здійснюється суб`єктом господарювання на підставі поданої декларації відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки (далі - декларація), а для суб`єктів господарювання з високим ступенем ризику - також за наявності позитивного висновку за результатами оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об`єкта чи приміщення (далі - оцінка протипожежного стану).

За результатами позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки хостелу Друзі , належного ТзОВ ЛК-ГРУП , було виявлено порушення усіх вищенаведених приписів чинного законодавства (що зафіксовано в акті № 326 від 26 вересня 2019 року), виконання яких є обов`язком суб`єкта господарювання.

Таким чином, судом установлено, що експлуатація даного об`єкта здійснюється із порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам магазину, відвідувачам, працівникам ДСНС).

Суд звертає увагу, що відповідач не вчинив жодних дій щодо усунення виявлених порушень ані до звернення Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області із даним позовом до суду, ані станом на день розгляду справи (10 грудня 2019 року).

Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Таким чином, зважаючи на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що такі порушення становить реальну суспільну небезпеку, загрозу життю та здоров`ю людей, а з урахуванням положень статті 11 Закону № 877-V виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями.

За таких обставин застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки є пропорційним та повним заходом реагування на виявлені порушення та спрямоване на збереження безпеки та здоров`я людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення.

Відтак, позов належить задовольнити.

При цьому суд зауважує, що відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V відновлення повної експлуатації відповідачем споруди можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх порушень.

Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує як розподілити між сторонами судові витрати. Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертизи. Відтак, судовий збір у сумі 1 921 грн, сплачений позивачем при поданні адміністративного позову, йому не відшкодовується (з відповідача не стягується).

Керуючись статтями 72-77, 139, 244, 246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту, суд

ВИРІШИВ:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛК-ГРУП» (43025, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9, ідентифікаційний код юридичної особи 41081311) про застосування заходів реагування задовольнити.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛК-ГРУП» зупинити експлуатацію приміщень за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.

Суддя В.І. Смокович

Повне судове рішення складене 10 грудня 2019 року.

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.12.2019
Оприлюднено11.12.2019
Номер документу86228477
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/3030/19

Рішення від 10.12.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні