Рішення
від 10.12.2019 по справі 520/11745/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 грудня 2019 р. № 520/11745/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мороко А.С., розглянувши у порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу № 520/11745/19 за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області про зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому з урахуванням уточнень, просить суд зобов`язати управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області виплатити соціальну грошову допомогу за період з 01.11.2017 по 30.04.2018 та з 01.05.2018 по 31.10.2018 у відповідності до перерахунку.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що відповідач протиправно не виплачує соціальну грошову допомогу за період з 01.11.2017 по 30.04.2018 та з 01.05.2018 по 31.10.2018. Вказані обставини слугували підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.11.2019 відкрито спрощене провадження по справі № 520/11745/19 та запропоновано відповідачеві надати відзив на позов.

Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

03.12.2019 представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог. У вказаному відзиві представник управління зазначив, що управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області є органом державної влади та фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України, тому, здійснити виплату державної соціальної допомоги у розмірі, визначеному судом, можливо лише за умови внесення змін до Державного бюджету України на 2019 рік.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 06.08.2018 по справі № 627/74/18 позов ОСОБА_1 задоволено. Зобов`язано управління праці та соціального захисту населення Краснокутської РДА Харківської області здійснити перерахунок розміру державної соціальної допомоги ОСОБА_1 за період з 01.11.2017 року по 30.04.2018 року та з 01.05.2018 року по 31.10.2018 року.

Ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.10.2018 по справі № 627/74/18 апеляційну скаргу управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 06.08.2018 повернуто скаржнику.

Ухвалою Верховного Суду від 19.11.2018 по справі № 627/74/18 відмовлено у відкритті касаційного провадження за скаргою управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області на ухвалу Харківського апеляційного адміністративного суду від 22.10.2018.

Відповідно до частини 1 статті 370 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами.

Листом від 26.12.2018 відповідач повідомив позивача про те, що на виконання постанови про відкриття виконавчого провадження № 627/74/18 від 30.10.2018 та на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду № 627/74/18 від 06.08.2018 рішенням начальника управління соціального захисту населення районної державної адміністрації від 19.12.2018 проведено перерахунок розміру призначеної державної соціальної допомоги малозабезпеченої сім`ї, призначеної відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям"; після перерахунку розмір допомоги склав з 01.11.2017 по 30.11.2017 - 1684,00 грн, з 01.12.2017 по 30.04.2018 - 1762,00 грн, з 01.05.2018 по 30.06.2018 з врахуванням доходу в розмірі -1532,09 грн, з 01.07.2018 по 31.10.2018 з врахуванням доходу в розмірі -1611,09 грн щомісячно.

Не погоджуючись із тим, що відповідач не виплачує соціальну грошову допомогу за період з 01.11.2017 по 30.04.2018 та з 01.05.2018 по 31.10.2018, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Згідно ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям це щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Середньомісячним сукупним доходом, відповідно до названої норми, є обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги.

Статтею 5 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" визначено, що розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.

Умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", визначені постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24 лютого 2003 року, якою затверджено Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Вказаними нормативними актами передбачено, що розмір державної соціальної допомоги обчислюється за методикою, встановленою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики.

Відповідно до п.1 Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15 листопада 2001 року № 486/202/524/455/3370, методика призначена для обчислення сукупного доходу сімей (одержувачів) для всіх видів соціальної допомоги і застосовується при визначенні їх права на соціальну допомогу та розрахунку її розміру.

Положеннями ст.9 Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб з 01.05.2017 року-1684,00 грн, з 01.12.2017 року-1762,00 грн.; ст.7 Закону України "Про Державний бюджет на 2018 рік" розмір прожиткового мінімум на одну особу для працездатних осіб з 01.07.2018 складає 1841,00 грн.

Як вбачається з матеріалів справи, управлінням соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду № 627/74/18 від 06.08.2018 проведено перерахунок державної соціальної допомоги Гуменюку ОСОБА_2 .

У відзиві на позовну заяву представник відповідача зазначив, що управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України, тому, здійснити виплату державної соціальної допомоги у розмірі, визначеному судом, можливо лише за умови внесення змін до Державного бюджету України на 2019 рік.

Стосовно вказаного, суд зазначає наступне.

Частинами першою та другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Право на виплати зі сфери соціального забезпечення було включено до змісту статті 1 Першого протоколу до Конвенції вперше у рішенні від 16 грудня 1974 року у справі Міллер проти Австрії , де Суд встановив принцип, згідно з яким обов`язок сплачувати внески у фонди соціального забезпечення може створити право власності на частку активів, які формуються відповідним чином. Позиція Суду була підтверджена і в рішенні Гайгузус проти Австрії від 16 вересня 1996 року, якщо особа робила внески у певні фонди, в тому числі пенсійні, то такі внески є часткою спільних коштів фонду, яка може бути визначена у будь-який момент, що, у свою чергу, може свідчити про виникнення у відповідної особи права власності.

Європейський суд з прав людини у справах "Кечко проти України", "Ромашов проти України", "Шевченко проти України" зауважив, що реалізація особою права, яке пов`язано з отриманням бюджетних коштів, що базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державної влади на відсутність коштів, як на причину невиконання своїх зобов`язань, є безпідставними. Європейський Суд з прав людини у своїх рішеннях констатував, що не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.

Верховний Суд України у своїх рішеннях неодноразово вказував на те, що відсутність чи скорочення бюджетних асигнувань не може бути підставою для зменшення будь-яких виплат (постанови Верховного Суду України від 22.06.2010 у справі № 21-399во10, від 07.12.2012 у справі №21-977во10, від 03.12.2010 у справі № 21- 44а10). Така правова позиція підтримана Конституційним Судом України у рішеннях від 20.03.2002 № 5-рп/2002, від 17.03.2004 № 7-рп/2004, від 01.12.2004 № 20-рп/2004, від 09.07.2007 №6-рп/2007, в яких зазначено про неможливість поставити гарантовані законом виплати, пільги тощо в залежність від видатків бюджету.

Таким чином, відсутність бюджетного фінансування для здійснення виплати державної соціальної допомоги не може слугувати підставою для невиконання соціальним органом своїх зобов`язань.

Враховуючи викладене, з метою захисту прав позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області виплатити соціальну грошову допомогу за період з 01.11.2017 по 30.04.2018 та з 01.05.2018 по 31.10.2018 у відповідності до перерахунку.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ) до управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області (місцезнаходження: вул. Заклепенко, буд. 8, смт. Краснокутськ, Харківська область, 62002, ідентифікаційний код - 03196498) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Зобов`язати управління соціального захисту населення Краснокутської районної державної адміністрації Харківської області виплатити ОСОБА_1 соціальну грошову допомогу за період з 01.11.2017 по 30.04.2018 та з 01.05.2018 по 31.10.2018 у відповідності до перерахунку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо справа розглядалась в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя А.С. Мороко

Дата ухвалення рішення10.12.2019
Оприлюднено11.12.2019
Номер документу86234441
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/11745/19

Ухвала від 17.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Рішення від 10.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мороко А.С.

Постанова від 11.07.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Галій С. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні