ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025, м. Київ, вул. Десятинна, 4/6, тел. 278-43-43 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
15.07.2009 р. № 2а-2392/09/2670
10:26
За позовомПриватного підприємства Делікатес доДержавної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва про скасування рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0004452303 від 06.11.2008 та № 0004462303 від 06.11.2008
Суддя : Кротюк О.В.
Секретар судового засідання : Гончаров В.В.
Обставини справи:
Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва та просить скасувати рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0004452303 від 06.11.2008 та № 0004462303 від 06.11.2008.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оскаржувані рішення прийняті з порушенням норм Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг`та Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні.
Відповідач позовні вимоги не визнає, просить відмовити в задоволенні адміністративного позову повністю, оскільки оскаржуване рішення прийнято з дотриманням норм Закону України Про державну податкову службу в Україні , Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг , оскільки позивачем порушено норми Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, та необприбутковано готівкові кошти. Крім того, позивачем допущено невідповідність суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі готівкових коштів, що відображено в денному Х-звіті.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
встановив:
30.10.2008 працівниками Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва проведено перевірку позивача, про що складено Акт перевірки за дотриманням суб`єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій від 30.10.2008.
Рішенням Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0004452303 від 06.11.2008 за порушення п. 13 ст. 3 Закону № 265 та на підставі ст. 22 Закону № 265 до Приватного підприємства Делікатес`застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 260,00 грн.
Рішенням Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0004462303 від 06.11.2008 за порушення п. 2.6., 2.8. Положення № 637 та на підставі абз. 3, абз. 2 ст. 1 Указу Президента Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки`до Приватного підприємства Делікатес`застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 8250,00 грн.
Щодо оскаржуваного рішення № 0004452303 від 06.11.2008, то суд дійшов висновку про правомірність та підставність його винесення з урахуванням наступного.
Так, перевіркою встановлено, що сума готівкових коштів на місці проведення розрахунків становить 155,25 грн., при цьому, сума готівкових коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій становить 103,25 грн. тобто встановлено невідповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків у розмірі 52,00 грн.
Закон України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг`від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР (Далі -Закон № 265) визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.
Пунктом 13 статті 3 Закону № 265 встановлено, що суб`єкти підприємницької діяльності, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг зобов`язані забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.
Статтею 22 Закону № 265 передбачено, що у разі невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті, а у випадку використання розрахункової книжки - загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня, до суб`єктів підприємницької діяльності застосовується фінансова санкція у п`ятикратному розмірі суми, на яку виявлено невідповідність.
За результатом розгляду справи, суд констатує, що позивач не оспорює наявність невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі, яка зазначена в денному Х-звіті, у розмірі 52,00 грн. Проте, суд не приймає до уваги твердження позивача, як підставу для задоволення позовних вимог в описуваній частині, що під час перевірки продавець ОСОБА_1 обслуговувала покупця, одночасно з цим, на вимогу перевіряючих надавала необхідну інформацію, тому не оприбуткувала спірну суму. Адже, Законом № 265 чітко та виключно зобов`язано суб`єкта господарювання забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, яка зазначена в денному звіті реєстратора розрахункових операцій.
За таких обставин, суд дійшов висновку про обґрунтованість винесення оскаржуваного рішення № 0004452303 від 06.11.2008, оскільки відповідачем правомірно застосовано штрафні санкції у п`ятикратному розмірі суми виявленої касової невідповідності. З огляду на встановлене судом, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Щодо оскаржуваного рішення № 0004462303 від 06.11.2008, то за результатом розгляду справи судом встановлено необґрунтованість його винесення з урахуванням наступного.
Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні затверджено постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 р. № 637 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13 січня 2005 р. за N 40/10320 (Далі П. Положення розроблено відповідно до статті 33 Закону України "Про Національний банк України", визначає порядок ведення касових операцій у національній валюті України підприємствами (підприємцями), а також окремі питання організації банками роботи з готівкою.
Нормами п.1.2. Положення № 637 визначено, що оприбуткування готівки - проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, книзі обліку розрахункових операцій; касовий ордер - первинний документ (прибутковий або видатковий касовий ордер), що застосовується для оформлення надходжень (видачі) готівки з каси. Форму касових ордерів установлено наказом Міністерства статистики України від 15.02.96 N 51 "Про затвердження типових форм первинного обліку касових операцій". Форми касових ордерів, що використовуються спеціалізованими підприємствами та установами Національного банку України, які не мають оборотної каси, установлюються відповідним нормативно-правовим актом Національного банку України;
Відповідно до п. 2.6. Положення № 637 уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових коштів) та в повній сумі оприбутковуватися.
Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів.
У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).
Суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових) документах.
При цьому, пунктом 4.2. Положення № 637 визначено, що усі надходження і видачу готівки в національній валюті підприємства відображають у касовій книзі.
Відповідно до пункту 5.1. Положення № 637 строки здавання підприємствами готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках визначаються підприємством і встановлюються за погодженням з відповідним банком (у якому відкрито рахунок підприємства, на який зараховуються кошти) відповідно до таких вимог:
а) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де є банки, - щодня (у день надходження готівкової виручки (готівки) до їх кас);
б) для підприємств, у яких час закінчення робочого дня (зміни), що встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку і графіками змінності відповідно до законодавства України, не дає змогу забезпечити здавання готівкової виручки (готівки) в день її надходження, - наступного за днем надходження готівкової виручки (готівки) до каси дня;
в) для підприємств, що розташовані в населених пунктах, де немає банків, - не рідше ніж один раз на п`ять робочих днів.
Відповідно до норм пункту 3.4 Положення № 637 видача готівки з кас проводиться за видатковими касовими ордерами або видатковими відомостями. Документи на видачу готівки мають підписувати керівник і головний бухгалтер або працівник підприємства, який на це уповноважений керівником. До видаткових ордерів можуть додаватися заява на видачу готівки, розрахунки тощо.
Якщо на доданих до видаткових касових ордерів документах, заявах, рахунках тощо є дозвільний напис керівника підприємства, то його підпис на видаткових касових ордерах не обов`язковий.
При цьому, правилами пункту 3.5. Положення № 637 передбачено, що у разі видачі окремим фізичним особам готівки (у тому числі працівникам підприємства) за видатковим касовим ордером або видатковою відомістю касир вимагає пред`явити паспорт чи документ, що його замінює, записує його найменування і номер, ким і коли він виданий. Фізична особа розписується у видатковому касовому ордері або видатковій відомості про одержання готівки із зазначенням одержаної суми (гривень - словами, копійок - цифрами), використовуючи чорнильну або кулькову ручку з чорнилом темного кольору. Якщо видаткова відомість складена на видачу готівки кільком особам, то одержувачі також пред`являють паспорти чи документи, що їх замінюють, і розписуються у відповідній графі документа.
Для виведення залишку готівки в касі не приймаються видаткові касові ордери або видаткові відомості, в яких видача готівки з каси не підтверджена підписом одержувача.
Видача готівки особам, яких немає в штатному розписі підприємства, проводиться за видатковими касовими ордерами, що виписуються окремо на кожну особу, або за окремою видатковою відомістю.
Додатково, абз. 2 пункту 3.9. Положення № 637 регламентовано, що бухгалтер робить перевірку записів, зроблених касирами у видаткових відомостях, та здійснює підрахунок виданих і депонованих за ними сум. Депоновані суми, що підлягають здаванню в банк, оформляються шляхом складання одного загального видаткового касового ордера.
Проте, у касових ордерах, які оформляються на загальну суму проведених підприємством касових операцій (видача готівки за видатковими відомостями, платіжними картками, здавання готівки до банку, отримання готівки з банку за чеком та оприбуткування її в касі тощо), реквізит "Одержав" або "Прийнято від" не заповнюється. (Абз. 5 Положення № 637).
Указ Президента України Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки від 12 червня 1995 року N 436/95 (Далі -Указ № 436) установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються Національним банком України, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу:
за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день;
за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.
Установлено також, що штрафні санкції, передбачені цим Указом, застосовуються до осіб, зазначених у статті 1 цього Указу, органами державної податкової служби на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань державної контрольно-ревізійної служби, фінансових органів та органів Міністерства внутрішніх справ України в установленому законодавством порядку та в розмірах, чинних на день завершення перевірок або на день одержання органами державної податкової служби зазначених подань.
Так, перевіркою встановлено, що позивачем не оприбутковано на час перевірки готівковий виторг магазину за 29.10.2008 по РРО фіскальний номер 2651004986 на загальну суму 1436,50 грн., в зв`язку з відсутністю на час перевірки відповідних записів в книзі ОРО за № 2651004986 за 29.10.2008 на суму 1436,50 грн.
Із викладеним в акті порушенням суд за результатом розгляду справи не може погодитись. Адже, суми готівки, що оприбутковуються, мають відповідати сумам, визначеним у відповідних касових (розрахункових документах).
Матеріалами справи встановлено, що:
згідно з прибутковим касовим ордером №937 від 29.10.2008 сума у розмірі 1436,50 грн. була оприбуткована у касу підприємства,
згідно з прибутковим касовим ордером № 936 від 29.10.2008 сума у розмірі 381,20 грн. була оприбуткована у касу підприємства,
згідно з прибутковим касовим ордером № 938 від 29.10.2008 сума у розмірі 955,41 грн. була оприбуткована у касу підприємства.
Таким чином, загальна сума отриманої готівкової виручки підприємства за 29.10.2008 складає 2773,11 грн.
30.10.2008 об 10 год. 48 хв. відбулась операція по зарахуванню на розрахунковий рахунок ПП Делікатес`виручки за 29.10.2008 у сумі 2774 грн., що підтверджено як видатковим касовим ордером № 396 від 30.10.2008, квитанцією № 2810-5 від 30.10.2008, так і довідкою Відкритого акціонерного товариства Акціонерний банк Укргазбанк № 328/06-441 від 06.11.2008.
Таким чином, враховуючи вищезазначене у сукупності, є очевидним те, що Положення № 637 не визначає пріоритету оприбуткування коштів у книзі ОРО чи касовій книзі на підставі прибуткових ордерів. З огляду на що, наявність недоліків оформлення книги ОРО при належному одночасному оформлені оприбуткування коштів у касі за касовою книгою не може створювати факту не оприбуткування готівки, адже остання все ж-таки оприбуткована у касовій книзі на підставі прибуткових ордерів у відповідності до положень пункту 2.6. Положення № 637..
Щодо порушення пункту 2.8. Положення № 637, то за результатом розгляду справи суд не погоджується з прийнятим рішенням про застосування штрафних санкцій за порушення норм про зберігання у позаробочий час готівкових коштів, адже позивачем.
Так, перевіркою встановлено, що для виведення залишку готівки в касі підприємства не приймається видатковий касовий ордер № 82 від 11.03.2008 на суму 527,15 грн., в зв`язку з відсутністю в ньому підпису одержувача готівкових коштів.
З встановленим податковим органом порушенням погодитися не можна, оскільки в матеріалах справи наявна видаткова відомість про одержання готівки № 11/03 від 11.03.2008, яка містить заповнені всі обов`язкові реквізити, в тому числі погодження керівника та головного бухгалтера позивача.
З огляду на те, що не прийнятий касовий ордер № 82 від 11.03.2008 оформлений на підставі видаткової відомості про одержання готівки № 11/03 від 11.03.2008, то відповідачем зроблено хибний висновок про порушення позивачем пункту 2.8. Положення № 637. Адже, в описуваному випадку відповідно до правил пункту 3.10 Положення № 637 реквізит "Одержав" або "Прийнято від" не заповнюється. Таким чином заповнення бухгалтером реквізиту Одержав`говорить про його неповну компетентність у порядку заповнені відповідного документу, при цьому зазначене не впливає на факт оприбуткування готівки на підставі відповідної видаткової відомості.
З огляду на викладене вище, оскаржуване рішення в описуваній частині також підлягає скасуванню, оскільки відповідачем проведено операцію з дотриманням норм Положення № 637. Тобто відсутні підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій, передбачених Указом № 436.
Частиною 1 статті 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких грунтуються вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи такі обставини в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
З огляду на те, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, судовий збір підлягає відшкодуванню пропорційно задоволеним вимогам.
Керуючись ст. ст. 9, 69-71, 158 -163 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати рішення Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва про застосування штрафних (фінансових) санкцій № 0004462303 від 06.11.2008.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства Делікатес (02140, м.Київ, пр. Бажана, 24/1, код ЄДРПОУ 30936430) витрати зі сплати судового збору у розмірі 1 (одна) грн. 70 (сімдесят) коп.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, постанова суду набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд міста Києва шляхом подання заяви про апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня проголошення постанови та подання апеляційної скарги на постанову протягом двадцяти днів з дня подачі заяви про апеляційне оскарження, або без подання заяви про апеляційне оскарження шляхом подання апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня проголошення постанови.
Суддя О.В.Кротюк
Дата складення та підписання постанови в повному обсязі -07.08.2009.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.07.2009 |
Оприлюднено | 11.12.2019 |
Номер документу | 86234902 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кротюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні