ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн. №27/43
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
10 грудня 2019 року № 640/939/19
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа Смарт Трейдинг"
До Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у м. Києві
Про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
Суддя О.В.Головань
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про
визнання протиправними дії Державної фіскальної служби України щодо зупинення реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 26.10.2018р. № 4 до податкової накладної від 27.09.2018 року №8, від 02.11.2018 №1 до податкової накладної від 28.09.2018 року №11, від 02.11.2018 року № 2 до податкової накладної від 27.09.2018 року №7, від 02.11.2018 року №3 до податкової накладної від 27.09.2018 року №9, від 05.11.2018 року № 14 до податкової накладної від 27.09.2018 року; 10, від 09.11.2018 року №16 до податкової накладної від 28.09.2018 року №12;
визнання протиправним та скасування рішень комісії Державної фіскальної служби України від 16.11.2018 № 991300/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 26.10.2018 №4, від 08.01.2019 року № 1045090/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №3, від 08.01.2019 року №1045091/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №1, від 08.01.2019 року № 1045092/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 05.11.2018 №4, від 08.01.2019 року № 1045093/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №2, від 08.01.2019 року № 1045094/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 09.11.2018 №16;
зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування кількісних і вартісних показників від 26.10.2018 року №4 до податкової накладної від 27.09.2018 року № 8, від 02.11.2018 року № 1 до податкової накладної від 28.09.2018 року № 11, від 02.11.2018 року № 2 до податкової накладної від 27.09.2018 року №7, від 02.11.2018 року №3 до податкової накладної від 27.09.2018 року №9, від 05.11.2018 року № 14 до податкової накладної від 27.09.2018 року № 10, від 09.11.2018 року №16 до податкової накладної від 28.09.2018 року №12 ТОВ "Альфа Смарт Трейдинг".
Ухвалою суду від 30.01.2019 року відкрито провадження по справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
17.10.2019 року відповідачами до суду подано відзиви на позовну заяву.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа Смарт Трейдинг" зареєстроване як юридична особа 21.09.2016 року, знаходиться за адресою: 03680, м. Київ, вул. Антоновича, 172А, основний вид діяльності є КВЕД 46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.
Проваджуючи господарську діяльність, товариство (постачальник) уклало договір поставки №АSТ/1/09/2018 від 02.07.2018 року з Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфа Смарт Агро" (покупець), згідно умов якого Постачальник зобов`язується поставити та передати у власність Покупцю Товар.
На виконання умов вищевказаного договору ТОВ "Альфа Смарт Агро" перерахувало товариству передоплату за товар на загальну суму 28 775 000,00 грн., а саме: 27.09.2018р. - 3 720 000,00 грн., 27.09.2018р. - 4 110 000,00 грн., 27.09.2018р. - 4 170 000,00 грн., 27.09.2018р. - 6 110 000,00 грн., 28.09.2018р. - 3 015 000,00 грн., 28.09.2018р. - 3 800 000,00 грн., 28.09.2018р. - 3 850 000,00 грн.
Після отримання вказаних коштів товариство оформило податкові накладні від 27.09.2018р. №8 на суму 3 720 000,00 грн. (в т.ч. 620 000,00 грн. ПДВ), № 7 на суму 4 110 000,00 грн. (в т.ч. 685 000,00 грн. ПДВ), №9 на суму 4 170 000,00 грн. (в т.ч. 695 000,00 грн. ПДВ), № 10 на суму 6 110 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 1 018 333,33 грн.), від 28.09.2018р. № 11 на суму 3 015 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 502 500,00 грн.), № 12 на суму 3 800 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 633 333,33 грн.), № 13 на суму 3 850 000,00 грн. (в т.ч. ПДВ 641 666,67 грн.) на отримувача - покупця ТОВ "Альфа Смарт Агро".
25.10.2018 року позивач листом № 08/18 повідомив ТОВ "Альфа Смарт Агро" про перенесення строку поставки товару у зв`язку із відповідним зміщенням строків поставки товару постачальниками Позивача.
25.10.2018 року між ТОВ "Альфа Смарт Трейдинг" та ТОВ "Альфа Смарт Агро" укладено Додаткову угоду №1 до Договору поставки №АSТ/1/09/2018 від 02.07.2018 року, якою погодили дострокове припинення дії Договору поставки від 02.07.2018 року та погодили повернення передплати за непоставлений товар.
Позивачем було здійснено повернення сум передоплати, отриманої за Договором на користь ТОВ "Альфа Смарт Агро", а саме: 26.10.2018 повернення у розмірі суми 1 010 000,00 грн., 02.11.2018р. повернення у розмірі суми 2 710 000,00 грн., 02.11.2018р. повернення у розмірі суми 4 110 000,00 грн., 02.11.2018р. повернення у розмірі суми 3 180 000,00 грн., 05.11.2018р. повернення у розмірі суми 4 000 000,00 грн., 09.11.2018р. повернення у розмірі суми 2 000 000,00 грн.
У зв`язку з чим Позивачем було складено та зареєстровано наступні розрахунки коригування кількісних і вартісних показників:
26.10.2018р - розрахунок коригування №4 до податкової накладної від 27.09.2018р. №8;
02.11.2018р.- розрахунок коригування №1 до податкової накладної від 28.09.2018р. №11;
02.11.2018р.-розрахунок коригування №2 до податкової накладної від 27.09.2018р. №7;
02.11.2018р.- розрахунок коригування №3 до податкової накладної від 27.09.2018р. №9;
05.11.2018р.-розрахунок коригування №14 до податкової накладної від 27.09.2018р.№10;
09.11.2018 р. - розрахунок коригування №16 до податкової накладної від 28.09.2018р. №12.
Товариство засобами телекомунікаційного зв`язку через автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДФС України надіслало розрахунки коригування кількісних і вартісних показників від 26.10.2018 року №4 до податкової накладної від 27.09.2018 року № 8, від 02.11.2018 року № 1 до податкової накладної від 28.09.2018 року № 11, від 02.11.2018 року № 2 до податкової накладної від 27.09.2018 року №7, від 02.11.2018 року №3 до податкової накладної від 27.09.2018 року №9, від 05.11.2018 року № 14 до податкової накладної від 27.09.2018 року № 10, від 09.11.2018 року №16 до податкової накладної від 28.09.2018 року №12, які не були прийняті, згідно квитанцій від 29.10.2018р., 22.11.2018р., 29.11.2018р.: "Виявлені помилки: відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН".
На вимогу п. "в" пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України для подальшої реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних та прийняття рішення щодо прийняття рішення та їх реєстрації Державною фіскальною службою України товариством було надіслано до контролюючого органу засобами телекомунікаційного зв`язку документи згідно переліку для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також пояснення товариства щодо суті господарської операції.
16.11.2018 року рішенням комісії ГУ ДФС у м. Києві № 991300/40847520 позивачу було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних та вартісних показників № 4 від 26.10.2018 року до податкової накладної № 8 від 27.09.2018 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).
08.01.2019 року рішенням комісії ГУ ДФС у м. Києві № 1045090/40847520 позивачу було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №3 від 02.11.2018 року до податкової накладної від 27.09.2018р. №9 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
08.01.2019 року рішенням комісії ГУ ДФС у м. Києві № 1045091/40847520 позивачу було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №1 від 02.11.2018 р. до податкової накладної від 28.09.2018р. №11 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
08.01.2019 року рішенням комісії ГУ ДФС у м. Києві № 1045092/40847520 позивачу було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №14 від 05.11.2018 р. до податкової накладної від 27.09.2018р.№10 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
08.01.2019 року рішенням комісії ГУ ДФС у м. Києві № 1045093/40847520 позивачу було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №2 від 02.11.2018 р. до податкової накладної від 27.09.2018р. №7 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
08.01.2019 року рішенням комісії ГУ ДФС у м. Києві № 1045094/40847520 позивачу було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників №16 від 09.11.2018 р. до податкової накладної від 28.09.2018р. №12 року в Єдиному реєстрі податкових накладних з підстав: ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Альфа Смарт Трейдинг" - вважає вказані рішення протиправними та просить суд їх скасувати з таких підстав.
Позивач зазначає, що зупинення та згодом відмова відповідача у реєстрації розрахунків коригування прийняті протиправно та з порушенням норм чинного законодавства, є необґрунтованими як нормативно так і документально, оскільки відповідачем не взято до уваги специфіку господарської операції позивача з ТОВ "Альфа Смарт Агро", проігноровано правові підстави для оформлення розрахунку коригування та порушено правила "розблокування" ПН.
Крім того, відповідачем не взято до уваги, те, що підставою для коригування податкових накладних є виключно повернення сум передплати за непоставлений Позивачем товар та не взято до уваги надані позивачем на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації розрахунків коригування, усі належні документи, які підтверджують здійснення операції та надані пояснення в електронному вигляді.
Відповідач - Державна фіскальна служба України - проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначивши, що позивачем не додано всіх необхідних документів відповідно до чинного законодавства .
Відповідач - Головне управління ДФС у м. Києві - проти задоволення позовних вимог заперечив, зазначивши, що позивачем не додано всіх необхідних документів відповідно до чинного законодавства .
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представника позивача, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до часткового задоволення з таких підстав.
Згідно підпунктів "а", "б" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ст.188 Податкового кодексу України).
П.201.10 ст.201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Альфа Смарт Трейдинг" вказані вимоги виконано: складено податкові накладні від 27.09.2018 р. №8, № 7, № 9, № 10, від 28.09.2018 року № 11, № 12, № 13 та, направлено їх на реєстрацію до Державної фіскальної служби України та зареєстровано в ЄРПН.
У зв`язку з поверненням передплати за непоставлений товар, позивач скористався своїм правом подати розрахунки коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних, які підлягають реєстрації в ЄРПН на тих самих підставах, що і податкові накладні.
Щодо підстав відмови у реєстрації вказаних розрахунків коригування до податкових накладних суд зазначає наступне.
За приписами п.74.2 ст. 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п.74.3 ст. 74 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.10р., податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п. 12 Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, в тому числі, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до п. 13 Порядку за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи містить пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст. 74 цього Кодексу.
Відповідно до пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зі змісту квитанцій від 29.10.2018р., 22.11.2018р., 29.11.2018р. контролюючим органом сформульовано висновок про виявлення помилок, що призвели до зупинки реєстрації податкових накладних, оскільки ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", у зв`язку з чим платнику запропоновано надати пояснення та/або додаткові документи.
У відповідності до пп. 201.16.2 п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп. "в" пп. 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до пп. 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (пп.201.16.3 п. 201.16 ст.201 Податкового кодексу України).
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Порядок роботи комісії визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до пп.201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України.
Позивачем вказані вимоги виконано та надано письмові пояснення, в яких зазначено, що підставою для коригування податкових накладних стало повернення сум передплати за непоставлений товар, з копіями всіх документів, на підтвердження зазначеного.
Як передбачено п. 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до п. 6 зазначеного Порядку у разі, коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п. 7 цього ж Порядку у разі, коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади (п. 10 Порядку).
Підпункт 1.6 п. 1 Критеріїв (лист ДФС від 21 березня 2018 року №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку") містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанції чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв №959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.
Крім того, відповідачем не надано ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.
При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
З аналізу змісту вказаних норм вбачається, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрація поданих позивачем розрахунків коригування зупинені, як зазначено в Квитанції, через те, що "ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
Тобто, відповідачем застосовано критерії ризиковості платника податку до розрахунку коригування, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком №117.
Відповідно до п. 14 Порядку перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
За змістом п. 15 зазначеного Порядку письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Дослідивши та проаналізувавши надані позивачем копії документів, суд встановив, що надіслані позивачем письмові пояснення з копіями документів, відображають зміст господарської операції між ТОВ "Альфа Смарт Трейдинг" та ТОВ "Альфа Смарт Агро".
Незважаючи на виконання позивачем вказаних вимог законодавства, відповідачем прийнято оскаржувані рішення від 16.11.2018 № 991300/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 26.10.2018 №4, від 08.01.2019 року № 1045090/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №3, від 08.01.2019 року №1045091/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №1, від 08.01.2019 року № 1045092/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 05.11.2018 №4, від 08.01.2019 року № 1045093/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №2, від 08.01.2019 року № 1045094/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 09.11.2018 №16 , з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) та розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Однак, в оскаржуваних рішеннях не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних.
Згідно п. 18, 19, 20 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно п. 23 Порядку Комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку:
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, менше 30 млн. гривень , приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу;
щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в поточному місяці у Реєстрі, з урахуванням поданої податкової накладної/розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, більше 30 млн. гривень включно, приймається рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яке попередньо реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається до комісії центрального рівня.
Згідно п. 2 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки платником податків надано пояснення, що підставою для коригування податкових накладних стало повернення сум передплати за непоставлений товар та на підтвердження вказаного надано всі необхідні документи.
Окремо суд зазначає, що відсутність чітко виписаної у законодавстві процедури, що передбачала б зрозумілі підстави для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, не може бути поставлена у провину позивачу, тоді як відповідальність за це має нести держава (в даному випадку в особі відповідача як контролюючого органу).
Згідно п. 70 рішення Європейського суду з прав людини у справі RYSOVSKYY v. UKRAINE (Рисовський проти України), заява № 29979/04, Судом проаналізовано поняття "належне урядування", а саме.
Аналізуючи відповідність цього мотивування Конвенції, Суд підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява № 33202/96, п. 120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява № 48939/99, п. 128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява № 21151/04, п. 72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), заява № 10373/05, п. 51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії" (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), п. 128, та "Беєлер проти Італії" (Beyeler v. Italy), п. 119) (http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-107088).
Також, визнаючи протиправним та скасовуючи оскаржуване рішення, суд вважає вірним обраний позивачем спосіб захисту порушеного права - шляхом зобов`язання контролюючого органу зареєструвати розрахунки коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно правової позиції Європейського суду з прав людини, висловленої у п. 50 рішення від 13.01.11р. по справі ЧУЙКІНА ПРОТИ УКРАЇНИ (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE) (Заява №28924/04), ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".(http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-102814).
На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 257-262, 293, 295 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити.
2. Визнати протиправними дії Головного управління ДФС у м. Києві щодо зупинення реєстрації розрахунків коригування кількісних і вартісних показників від 26.10.2018р. № 4 до податкової накладної від 27.09.2018 року №8, від 02.11.2018 №1 до податкової накладної від 28.09.2018 року №11, від 02.11.2018 року № 2 до податкової накладної від 27.09.2018 року №7, від 02.11.2018 року №3 до податкової накладної від 27.09.2018 року №9, від 05.11.2018 року № 14 до податкової накладної від 27.09.2018 року; 10, від 09.11.2018 року №16 до податкової накладної від 28.09.2018 року №12.
3. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у м. Києві від 16.11.2018 № 991300/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 26.10.2018 №4, від 08.01.2019 року № 1045090/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №3, від 08.01.2019 року №1045091/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №1, від 08.01.2019 року № 1045092/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 05.11.2018 №4, від 08.01.2019 року № 1045093/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 02.11.2018 №2, від 08.01.2019 року № 1045094/40847520 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 09.11.2018 №16.
4. Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування кількісних і вартісних показників від 26.10.2018 року №4 до податкової накладної від 27.09.2018 року № 8, від 02.11.2018 року № 1 до податкової накладної від 28.09.2018 року № 11, від 02.11.2018 року № 2 до податкової накладної від 27.09.2018 року №7, від 02.11.2018 року №3 до податкової накладної від 27.09.2018 року №9, від 05.11.2018 року № 14 до податкової накладної від 27.09.2018 року № 10, від 09.11.2018 року №16 до податкової накладної від 28.09.2018 року №12 ТОВ "Альфа Смарт Трейдинг".
5. Присудити до стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у м. Києві (04655, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код 39439980) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа Смарт Трейдинг" (03680, м. Київ, вул. Антоновича, 172А, код 40847520) 34 578,00 грн. судового збору.
6. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
7. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Головань
Повний текст рішення
виготовлено і підписано 10.12.19 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2019 |
Оприлюднено | 12.12.2019 |
Номер документу | 86235253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ключкович Василь Юрійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Головань О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні