ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
09 грудня 2019 року Справа № 280/4461/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання: Півоварової В.П., розглянувши за правилами загального позовного провадження у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )
про визнання незаконним та скасування рішення в частині,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області (далі - відповідач 1), Пологівського управління Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 2), в якому позивач просить суд:
1) визнати незаконним та скасувати пункт 4 рішення №04 Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області від 20.02.2017 Про внесення змін і доповнень до рішення від 25.01.2016 року Про місцеві податки і збори ;
2) визнати незаконною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДФС у Запорізькій області №94707-52 від 28.12.2018.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що йому на праві приватної власності належить житловий будинок у с.Новозлатопіль Розівського району Запорізької області. У січні 2019 року позивач отримав податкову вимогу Пологівського управління ГУ ДФС у Запорізькій області щодо сплати податкового боргу з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2017 рік. Позивач не погоджується з розміром податкового зобов`язання, визначеним контролюючим органом, оскільки вважає, що він є вищим за максимально допустимий. Так, позивач зазначає, що внаслідок прийняття рішення №04 Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області від 20 лютого 2017 року Про внесення змін і доповнень до рішення від 25.01.2016 року Про місцеві податки і збори розмір ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 01 січня 2017 року залишився на рівні встановленої ставки відповідного податку 2015 року в розмірі 2 відсотки. Разом з тим, з 01 січня 2017 року набули чинності зміни до статті 266 Податкового кодексу України, відповідно до яких ставка податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об`єктів житлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних осіб, встановлюється за рішенням відповідного органу місцевого самоврядування у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотки розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м бази оподаткування. Враховуючи наведене, позивач вважає пункт 4 рішення №04 Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області від 20.02.2017 Про внесення змін і доповнень до рішення від 25.01.2016 року Про місцеві податки і збори , яким визначено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 01 січня 2017 року на рівні 2 відсотки розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м бази оподаткування, таким, що не відповідає положенням Податкового кодексу України. Враховуючи, що при обчисленні податкового зобов`язання з податку на майно, відмінне від земельної ділянки за 2017 рік фіскальним органом було застосовано ставку, визначену оскаржуваним рішенням органу місцевого самоврядування, без урахування максимально допустимого розміру ставки, визначеного Податковим кодексом України, позивач вважає прийняте контролюючим органом рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 10 червня 2019 року позовну заяву залишено без руху, надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 02 липня 2019 року відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання на 31 липня 2019 року.
22 липня 2019 року представник Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області подав клопотання (вх.№30084), в якому просив розглянути справу без його участі, зазначив, що проти задоволення позовних вимог не заперечує.
Ухвалою суду від 31 липня 2019 року провадження у справі зупинено.
Ухвалою суду від 10 вересня 2019 року провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 10 вересня 2019 року позовну вимогу до Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області про визнання незаконним та скасування пункту 4 рішення №04 Новозлатопільської сільської рада Розівського району Запорізької області від 20.02.2017 Про внесення змін і доповнень до рішення від 25.01.2016 року Про місцеві податки і збори виділено в самостійне провадженні, справі присвоєно номер 280/4461/19, призначено підготовче засідання 03 жовтня 2019 року.
Ухвалою суду від 03 жовтня 2019 року відкладено підготовче засідання на 23 жовтня 2019 року.
Ухвалою суду від 21 жовтня 2019 року задоволено клопотання представника позивача про участь у справі в режимі відеоконференції.
Ухвалою суду від 23 жовтня 2019 року закрито підготовче провадження, призначено справу до судового розгляду по суті на 13 листопада 2019 року.
08 листопада 2019 року представником позивача подано клопотання про розгляд справи без участі позивача та його представника.
У судове засідання 13 листопада 2019 року представники сторін не прибули, про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином.
Відповідно до ч.3 ст.194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
З урахуванням того, що представник позивача та представник відповідача заявили клопотання про розгляд справи за їх відсутності, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи у письмовому провадженні на підставі наявних у справі документів.
На підставі наявних у справі документів судом встановлено такі обставини.
Рішенням Пролетарської сільської ради Розівського району Запорізької області від 23 січня 2015 року №10 Про місцеві податки і збори (далі - Рішення №10 від 23.01.2015) встановлено з 01 січня 2015 року на території Пролетарської сільської ради податок на майно, який складається з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю (п.1 рішення).
Пунктом 4 Рішення №10 від 23.01.2015 встановлено, що база оподаткування об`єкта/об`єктів житлової нерухомості, в т.ч. їх часток, що перебувають у власності фізичної особи - платника податку, зменшується: а) для квартири/квартир незалежно від їх кількості на 120 кв.м; б) для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості на 250 кв.м; в) для різних видів об`єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток) - на 370 кв.м.
Відповідно до пункту 4 Рішення №10 від 23.01.2015 встановлено ставку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для всіх типів об`єктів житлової нерухомості (житловий будинок, квартира, прибудова до житлового будинку, котедж, кімнати у багатосімейних комунальних квартирах, садові будинки, дачні будинки) у відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування: - для фізичних осіб - 2.0; - для юридичних осіб - 2,0.
Пунктом 6 Рішення №10 від 23.01.2015 встановлено ставку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки по типам об`єктів нежитлової нерухомості у відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м. бази оподаткування: - будівлі офісні - 0,1; будівлі торгівельні - 0,1; гаражі - 0,1; будівлі та споруди, які є власністю сільськогосподарських товаровиробників, але не використовуються безпосередньо у сільськогосподарському виробництві - 0,1; інші будівлі та споруди - 0,1; будівлі житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, знаходяться на присадибній ділянці та не використовуються в комерційних цілях - 0,0; будівлі, які перебувають у власності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, утримуються за рахунок відповідного державного бюджету чи місцевого бюджету і є неприбутковими - 0,0.
Рішенням Пролетарської сільської ради Розівського району Запорізької області від 25 січня 2016 року №03 Про місцеві податки і збори (далі - Рішення №03 від 25.01.2016) встановлено ставки плати за землю в частині земельного податку (податок на майно). Крім того, пунктом 4 визначено, що дане рішення набирає чинності (вступає в дію) з 01 січня 2016 року.
Рішенням Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області від 20 лютого 2017 року №04 Про внесення змін і доповнень до рішення №03 від 25.01.2016 Про місцеві податки і збори (далі - Рішення №04 від 20.02.2017) внесено зміни до Рішення №03 від 25.01.2016 та викладеного його в новій редакції.
Пунктом 4 Рішення №04 від 20.02.2017 встановлено, що ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для всіх типів об`єктів нерухомості у відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м бази оподаткування залишити без змін та діятимуть згідно рішення №10 від 23.01.2015 р. з 01 січня 2017 р.
20 березня 2006 року позивач придбав житловий будинок АДРЕСА_1 , про що здійснено запис в Державному реєстрі правочинів №1202799.
Постановою Верховної Ради України від 19 травня 2016 року № 1377-VIII Про перейменування окремих населених пунктів та районів , крім іншого, перейменовано село Пролетарське Розівського району на село Новозлатопіль.
24.04.2018 Пологівським управлінням Головного управління ДФС у Запорізькій області винесено податкове повідомленні-рішення №0001145-0000-0818, яким позивачу визначено грошове зобов`язання з податку на майно, відмінне від земельної ділянки за звітний (податковий) період 2017 рік як фізичній особі, яка є власником житлової нерухомості, в розмірі 15 065,60 грн. Відповідно до розрахунку до податкового повідомлення-рішення, податок визначено щодо об`єкта житлової нерухомості, розташованого в селі Пролетарське Розівського району Запорізької області, застосована ставка податку на рівні 2 % від мінімальної заробітної плати на 1 січня звітного року.
Позивач вважає, що пункт 4 Рішення №04 від 20.02.2017, яким визначено ставку податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки з 01 січня 2017 року на рівні 2 відсотки розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м бази оподаткування, не відповідає положенням Податкового кодексу України, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Таким чином, зміст спірних правовідносин становить відповідність пункту 4 Рішення №04 від 20.02.2017 положенням нормативно-правового акту вищої юридичної сили - Податкового кодексу України - щодо максимально допустимого розміру ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки у звітному (податковому) періоді 2017 році.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з того, що відповідно до частини 2 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб`єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.
Судом встановлено, що позивач є суб`єктом правовідносин, у яких застосовується оскаржуваний нормативно-правовий акт органу місцевого самоврядування, і такий акт був до нього застосований.
Статтею 8 Конституції України закріплено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.
Частина 2 статті 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 75 Конституції України єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.
02 грудня 2010 року Верховною Радою України прийнято Податковий кодекс України, який регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Питання податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, тому числі ставка податку, врегульовані статтею 266 Податкового кодексу України.
Так, відповідно до підпункту 266.5.1 пункту 266.5 даної норми (у редакції, яка набула чинності з 01 січня 2017 року) ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об`єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Таким чином, нормами Податкового кодексу України визначено право органів місцевого самоврядування встановлювати своїм рішенням ставки податку для об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, однак з 01 січня 2017 року граничний розмір ставки податку не може перевищувати 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.
Як встановлено судом, у зв`язку з прийняттям відповідачем пункту 4 Рішення №04 від 20.02.2017 ставка податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для всіх типів об`єктів житлової нерухомості з 01 січня 2017 року встановлена на рівні 2 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 01 січня звітного (податкового) року, за 1 кв.м бази оподаткування, що суперечить приписам підпункту 266.5.1 пункту 266.5 Податкового кодексу України, а отже є незаконним.
Також суд враховує, що відповідач визнав заявлені позовні вимоги.
Крім того, суд зазначає, що до матеріалів справи надано інформацію, що внаслідок об`єднання сільських рад, у тому числі Новозлатопільської сільської ради, утворено Розівську об`єднану територіальну громаду.
Разом з тим, станом на дату розгляду справи судом за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Новозлатопільська сільська рада Розівського району Запорізької області не перебуває в стані припинення, отже відсутні підстави для процесуального правонаступництва.
Відповідно до частини 10 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Частиною 3 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.
Оскаржуваний нормативно-правовий акт є чинним, доказів зворотного суду не надано, крім того, суд враховує, що строки визначення податкових зобов`язань контролюючим органом, визначені статтею 102 Податкового кодексу України, становлять 1095 днів, отже даний акт підлягає застосуванню у подібних правовідносинах протягом вказаного строку.
Згідно з частиною 9 статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження наданими до суду письмовими доказами, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а оскаржуваний нормативно-правовий акт підлягає визнанню незаконним та нечинним в частині.
Вирішуючи питання про стягнення судових витрат суд виходить з того, що позивач звільнений від сплати судового збору на підставі пункту 13 частини 1 статті 5 Закону України Про судовий збір , отже розподіл судових витрат не здійснюється.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати незаконним та нечинним пункт 4 рішення №04 Новозлатопільської сільської ради Розівського району Запорізької області від 20 лютого 2017 року Про внесення змін і доповнень до рішення від 25.01.2016 року Про місцеві податки і збори .
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Роз`яснити Новозлатопільській сільській раді Розівського району Запорізької області, що відповідно до положень частини 1 статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Повне найменування сторін та інших учасників справи:
Позивач - ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 .
Відповідач - Новозлатопільська сільська рада Розівського району Запорізької області, місцезнаходження: 70313, Запорізька область, Розівський район, с.Новозлатопіль.вул.Центральна, буд.10; код ЄДРПОУ 05383365.
Повне судове рішення складено 09 грудня 2019 року.
Суддя М.О. Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2019 |
Оприлюднено | 12.12.2019 |
Номер документу | 86265401 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні