Рішення
від 10.12.2019 по справі 460/2159/19
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

10 грудня 2019 року м. Рівне №460/2159/19

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Недашківської К.М., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

До Рівненського окружного адміністративного суду надійшов позов Державної служби геології та надр України (далі іменується - позивач) до Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів (далі іменується - відповідач), в якому позивач просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009, наданого Приватному акціонерному товариству Могилянський завод будівельних матеріалів .

Заяви по суті справи.

Позовна заява обґрунтована тим, що Приватному акціонерному товариству Могилянський завод будівельних матеріалів у 2009 році виданий спеціальний дозвіл на користування надрами №5077. Позивач вказує, що надрокористувачем порушено норми чинного законодавства через не допуск посадових осіб контролюючого органу до проведення планового контрольного заходу на підприємстві, за результатами чого оформлено відповідний акт про не допуск до перевірки та внесено припис про усунення порушень. У строк, встановлений приписом, надрокористувачем не надано документів на підтвердження усунення порушень норм законодавства у сфері надрокористування, що слугувало підставою для винесення наказу про зупинення дії спеціального дозволу №5077. Наказом Держгеонадр України від 11.12.2018 №490 зупинено дію спеціального дозволу №5077. У подальшому, відповідач надав заперечення проти припинення права користування надрами. Позивач вказує, що відповідачем порушено вимоги статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр України для здійснення геологічного контролю. Відтак, наявні правові підстави для припинення права користування надрами. Просив задовольнити позов у позовному обсязі.

Відзив на позовну заяву обґрунтований тим, що невиконання внесеного Державною службою геології та надр України припису про усунення порушень не може бути правовою підставою для припинення права користування надрами, оскільки такий припис визнаний протиправним та скасований згідно судового рішення, яке набрало законної сили. Анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушень, що стали підставою для зупинення дії дозволу. Відповідач вказує, що скасування припису свідчить про відсутність факту порушення, що стало підставою для зупинення дії спеціального дозволу; якщо порушення не мало місця, то їх усунення неможливе. Також, відповідач вказує на відсутність підстав для анулювання спеціального дозволу №5077, оскільки відсутній факт встановлення порушень, що повинні бути описані в акті відповідного змісту та форми. Натомість, у даному випадку, не був оформлений акт про виявлення порушень, а був винесений акт про недопуск до проведення контрольного заходу, тобто опису виявлених порушень не могло існувати. Просив відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.

Ухвалою суду від 09.09.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 01.10.2019.

Ухвалою суду від 01.10.2019 клопотання Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів про залишення позовної заяви без розгляду - залишено без задоволення.

У підготовчому засіданні 01.10.2019 оголошено перерву до 24.10.2019.

Ухвалою суду від 24.10.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті у відкритому судовому засіданні на 14.11.2019.

Судове засідання, призначене на 14.11.2019, не відбулося у зв`язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному.

Ухвалою суду від 19.11.2019 призначено у справі судове засідання на 10.12.2019.

Учасники справи, залежним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, у судове засідання не прибули. Відповідач подав до суду заяву про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Таким чином, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в порядку письмового провадження, оскільки потреба заслухати свідка чи експерта відсутня.

За приписами частини четвертої статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд при вирішенні справи керується принципами верховенства права, законності, рівності усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом, змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин, гласності і відкритості адміністративного процесу.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд

В С Т А Н О В И В:

Наказом т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України від 28.11.2017 №523 Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держаною службою геології та надр на 2018 рік, зокрема, щодо здійснення перевірки стосовно Публічного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів : ступінь ризику - середній, високий; дата початку проведення заходу - 08.10.2018; строки проведення заходу - 10 днів (а.с. 16, 17).

На виконання Наказу від 28.11.2017 №523 т.в.о. Голови Державної служби геології та надр України винесено Наказ Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у жовтні 2018 року від 23.08.2018 №290, щодо здійснення перевірки, зокрема, Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів (а.с. 18, 19).

Контролюючим органом оформлене Повідомлення про проведення планової перевірки Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів від 27.08.2018 про те, що у строк з 08 по 22 жовтня 2018 року буде проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів , якому надані спеціальні дозволи на користування надрами №5077 від 22.12.2009 та №5128 від 03.02.2010 (а.с. 20).

Начальником Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України оформлене Направлення на проведення перевірки Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів від 05.10.2018 №1015-14/06 (а.с. 21).

Посадовими особами Держгеонадр України складено Акт про недопущення до перевірки від 19.10.2018 №06-02/25/2018-76/п(215) (далі іменується - Акт №06-02/25/2018-76/п(215)), в якому вказано про недопущення посадових осіб контролюючого органу до проведення перевірки Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів з боку директора Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів ОСОБА_1 , чим порушено вимоги статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр України для здійснення геологічного контролю (а.с. 22).

На підставі Акта №06-02/25/2018-76/п(215) винесено Припис від 19.10.2018 №1135-14/06 (далі іменується - Припис №1135-14/06), яким зобов`язано Приватне акціонерне товариство Могилянський завод будівельних матеріалів усунути вказані в Акті порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати у письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали згідно з Додатком №1, які підтверджують факт усунення порушень (а.с. 24).

Начальником Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України оформлене Подання від 23.11.2018 №1395-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009, в якому зазначено про те, що за результатами планової перевірки Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів складено Акт №06-02/25/2018-76/п(215); виявлено порушення мовиш законодавства у сфері надрокористування; винесено Припис; у встановлені терміни - до 19.11.2018 матеріалів від надрокористувача не надходило; такими діями порушено вимоги статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр України для здійснення геологічного контролю; відповідно до підпункту 4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням вимог Припису, відділ вносить подання про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009 (а.с. 28).

Наказом т.в.о Голови Держгеонадр України від 11.12.2018 №490 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів наказано, зокрема: зупинити дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно переліку у Додатку №2 - Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів : реєстраційний номер дозволу - 5077; дата видачі дозволу - 22.12.2009; термін дії - 20 років; корисна копалина - суглинки; назва родовища - Гощанське Рівненська; підстава зупинення - підпункти 1,4 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615; номер та дата протоколу, прийняте рішення - №12/2018 від 10.12.2018 Зупинити дію дозволу, Надрокористувачу надати 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 29, 30).

На адресу Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів надіслано лист Держгеонадр України від 22.12.2018 з повідомленням про прийняття Наказу №490 про зупинення дії спеціального дозволу та з наданням 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 31).

Приватним акціонерним товариством Могилянський завод будівельних матеріалів направлено до контролюючого органу лист від 12.04.2019, в якому вказано про отримання підприємством двох Приписів від 19.10.2019 №1135-14/06 та №1136-14/06; підприємством оскаржені такі приписи у судовому порядку; рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21.01.2019 у справі №460/2788/18 вказані вище Приписи скасовані; рішення набрало законної сили; у зв`язку з скасуванням приписів факт їх невиконання не може бути підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009 (а.с. 35).

Приватним акціонерним товариством Могилянський завод будівельних матеріалів також отримано лист Держгеонадр України від 15.05.2019 про надання у 15 денний строк власної пропозиції щодо згоди/незгоди на припинення права користування надрами згідно спеціальних дозволів на користування надрами від 22.12.2009 №5077 та від 03.02.2010 №5128 (а.с. 33).

На адресу контролюючого органу відповідачем надісланий лист від 23.05.2019 про заперечення з боку підприємства на припинення дії спеціальних дозволів на користування надрами від 22.12.2009 №5077 та від 03.02.2010 №5128 (а.с. 34).

Вказуючи на порушення Приватним акціонерним товариством Могилянський завод будівельних матеріалів норм чинного законодавства, Держгеонадра України заявлено позов про припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009.

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

У Приписі №1135-14/06 вказано, що підприємством допущено порушення вимог статті 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V, від 05.04.2007 (далі іменується - Закон України №877-V) та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами (частина спеціального дозволу №5077 від 22.12.2009) (далі іменується - Угода).

За правилами статті 11 Закону України №877-V, суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Згідно підпункту 5.3.5 Угоди, при виконанні робіт відповідно до умов цієї Угоди Надрокористувач зобов`язаний: допускати уповноважених посадових осіб Держгеонадр для здійснення заходів державного геологічного контролю в порядку та на підставах, визначених чинним законодавством України.

Приписом №1135-14/06 установлено строк для усунення порушень - до 19.11.2018.

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21.01.2019 у справі №460/2788/18 адміністративний позов Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування приписів - задоволено повністю; визнано протиправним та скасовано припис Державної служби геології та надр України від 19.10.2018 №1135-14/06; визнано протиправним та скасовано припис Державної служби геології та надр України від 19.10.2018 №1136-14/06 (а.с. 68).

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.03.2019 апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишено без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21.01.2019 у справі №460/2788/18 - без змін (а.с. 72).

Відповідно до статті 370 КАС України, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

За правилами частини четвертої статті 77 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 21.01.2019 у справі №460/2788/18 набрало законної сили, а відтак встановленні у ньому обставини не підлягають доказуванню.

Так, рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 21.01.2019 у справі №460/2788/18 встановлено наступне: Судом встановлено, що ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів є користувачем надрами відповідно до спеціальних дозволів на користування надрами від 22.12.2009 №5077 та від 03.02.2010 №5128 (а.с.20-23). 11.10.2018 позивач звернувся до начальника Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України з листом за вих.№26 Щодо недоліків направлення на проведення планової перевірки . У вказаному листі зазначив про те, що 10.10.2018 ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів отримало направлення на проведення перевірки від 05.10.2018 №1015-14/06, яке не відповідає вимогам закону. Зокрема, вказав, що відповідно до абз. 12 ч. 3 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності у посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення). Форма направлення на проведення перевірки, затверджена наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.03.2013 № 133 Про затвердження форм документів у сфері здійснення державного геологічного контролю , яка передбачає включення до направлення (графа Попередню перевірку проведено: ) відомостей про: тип перевірки; строк перевірки; дату та номер акта перевірки. Зазначив, що в порушення названих приписів законодавства направлення на проведення перевірки від 05.10.2018 №1015-14/06 містить лише фразу Термін проведення останніх перевірок: 13 жовтня 2015 року . Також позивачем зазначено про те, що відповідно до ч.2 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою. Однак, в порушення названої норми, направлення на проведення перевірки підписане керівником структурного підрозділу Державної служби геології та надр України - начальником Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю. В зв`язку з наведеним позивач повідомив відповідача про те, що для отримання допуску на перевірку ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів відповідач повинен усунути описані вище недоліки направлення на проведення перевірки (а.с.19). 19.10.2018 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено акти про недопущення до перевірки №06-02/25/2018-76/п (215) та №06-02/25/2018-77п (216) (а.с.56-59). Відповідно до змісту вказаних актів про недопущення до перевірки від 19.10.2018 посадові особи відповідача, на підставі наказу Держгеонадр України від 28.11.2017 №523, наказу Держгеонадр України від 23.08.2018 №290 та направлення від 05.10.2018 №1015-14/06 прибули до надрокористувача ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів , що знаходиться за адресою: вул. Наливайка, буд. 102 А, смт. Гоща, Гощанський район, Рівненська обл., 35400 з метою проведення планової перевірки позивача. Початком перевірки вказано 10.10.2018, 14:00, завершенням - 19.10.2018, 16:00. Зазначено, що остання планова перевірка позивача проводилась 13.10.2015 Центральним міжрегіональним відділом, акти про недопущення до перевірки №06-05/25/2015-41/п та №06-05/25/2015-41/п від 13.10.2015; позапланові перевірки - не проводились. З вказаних актів про недопущення до перевірки вбачається, що начальнику Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України Овчарову Геннадію Вячеславовичу, провідному спеціалісту Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України Кушеєву Олексію Вадимовичу та залученому спеціалісту технологу І категорії ДО Центральна ТІДГК Кошовому ОСОБА_2 , під час виїзду до ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів , за адресою, зазначеною у спеціальних дозволах на користування надрами № 5077 від 22.12.2009 та №5128 від 03.02.2010, директором ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів ОСОБА_1 , після ознайомлення з направленням, було відмовлено у проведенні перевірки без заявлення мотивів, чим порушено вимоги ст. 11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та пункту 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціальних дозволів на користування надрами, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра України для здійснення державного геологічного контролю. Крім того, вказано про те, що ОСОБА_1 було повідомлено, що підстави відмови у проведені перевірки будуть надано додатково у листі за адресою Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України. Разом з тим, станом на 19.10.2018 листів від ПрАТ Могилянський завод будівельних матеріалів не надходило. 19.10.2018 за результатами планової перевірки Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів , згідно з актами про недопущення до перевірки від 19.10.2018 №06-02/25/2018-76/п (215) та №06-02/25/2018-77п (216) Державною службою геології та надр України винесено: - припис №1135-14/06, яким виявлено порушення вимог ст.11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22.12.2009, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю. (а.с.10); - припис №1136-14/06, яким виявлено порушення вимог ст.11 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п. 5.3 Угоди про умови користування надрами, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами №5128 від 03.02.2010, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю (а.с.14) .

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 №391/2011 (далі іменується - Положення №391/2011) Державна служба геології та надр України (Держгеонадра України) є центральним органом виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої міжрегіональні територіальні органи (повноваження яких поширюються на декілька областей), які є структурними підрозділами апарату Держгеонадр України.

Згідно з підпунктом 20 пункту 4 Положення №391/2011 Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань у межах своїх повноважень розглядає справи про адміністративні правопорушення та накладає адміністративні стягнення; проводить перевірки, за результатами яких складає акти, видає приписи щодо усунення фактів порушень вимог нормативно-правових актів.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі іменується - Положення № 1174) Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Приписами підпунктів 9, 12 пункту 4 Положення №1174 передбачено, що Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Тобто, Державна служба геології та надр України з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр здійснює державний геологічний контроль.

Механізм проведення державного геологічного контролю регулюється Законом України №877-V.

Приписами частини 1 статті 1 Закону України №877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до абзацу 7 частини 4 статті 4 Закону України №877-V виключно законами встановлюються санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Згідно з вимогами частини 6 статті 7 Закону України №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадовою особою органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складається акт, в якому зазначається стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Частинами 7, 8 статті 7 Закону України №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків (частина 1 статті 8 Закону України №877-V).

Згідно підпункту 14 пункту 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань проводить планові та позапланові перевірки надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства.

Відповідно до підпункту 7 пункту 6 Положення №1174 Держгеонадра для виконання покладених на Службу завдань має право давати під час здійснення державного контролю за проведенням робіт з геологічного вивчення та раціонального і ефективного використання надр обов`язкові для виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства під час проведення зазначених робіт.

Приписами статті 11 Закону України №877-V передбачено, що суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.03.2013 № 133, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2013 №563/23095 Про затвердження форм документів у сфері здійснення державного геологічного контролю затверджено форми документів у сфері здійснення державного геологічного контролю, в тому числі пунктом 1.12 затверджено форму припису, який видається Державною службою геології та надр.

Так, затверджена Міністерством екології та природних ресурсів України форма припису має містити такі обов`язкові реквізити: реквізити спеціального дозволу на користування надрами, виданого надрокористувачу; реквізити акту перевірки; перелік порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: зміст виявлених порушень з посиланням на пункти та статті відповідних нормативно-правових актів; строк, до якого необхідно усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування.

Враховуючи зазначені вимоги чинного законодавства, суд дійшов висновку про те, що відповідач вправі видавати обов`язковий до виконання припис саме щодо усунення порушень вимог законодавства, якщо такі виявлені під час здійснення контрольного заходу, за умови, що відповідні порушення відображені в акті перевірки з детальним описом виявлених порушень та з посиланням на відповідні положення та вимоги законодавства.

Водночас, як встановлено судом, в Акті від 19.10.2018 №06-02/25/2018-76/п (215) відповідачем зазначено про недопущення до перевірки контролюючого органу, що, на переконання контролюючого органу, є порушенням статті 11 Закону України №877-V.

Рівненським окружним адміністративним судом у рішенні від 21.01.2019 (справа №460/2788/18) вказано: З огляду на наведене, суд вважає, що оскаржувані приписи не відповідають нормам чинного законодавства, оскільки вони складені не на підставі акта, прийнятого за результатами проведення планової перевірки надрокористувача, а на підставі актів про недопущення до проведення перевірки, і відповідно, в них не зазначено зміст виявлених порушень вимог законодавства у сфері надрокористування з посиланням на пункти та статті відповідних нормативно-правових актів, а лише вказано на не невиконання обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю, що не належить до порушень вимог законодавства під час проведення робіт із геологічного вивчення та використання надр .

Таким чином, оскільки Припис №1135-14/06 визнано судом протиправним і скасовано, то невиконання такого Припису надрокористувачем не вважається протиправною поведінкою та не є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами від 22.12.2009 №5077.

Також, суд зазначає, що відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, у редакції на час надання спеціального дозволу (2009 рік), спеціальні дозволи на користування надрами у межах конкретних ділянок надаються спеціалізованим підприємствам, установам і організаціям, а також громадянам, які мають відповідну кваліфікацію, матеріально-технічні та економічні можливості для користування надрами. Надання спеціальних дозволів на користування надрами здійснюється після попереднього погодження з відповідною Радою народних депутатів питання про надання земельної ділянки для зазначених потреб, крім випадків, коли у наданні земельної ділянки немає потреби. У разі виконання окремих видів робіт, пов`язаних з користуванням надрами, особами, не зазначеними у спеціальному дозволі, відповідальність за виконання умов, передбачених спеціальними дозволами, несе суб`єкт, що отримав спеціальний дозвіл. Щодо окремих видів користування надрами чи окремих користувачів надр можуть встановлюватись певні обмеження, передбачені законодавством України. Спеціальні дозволи на користування надрами надаються спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та забезпечення раціонального використання надр за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, як правило, на конкурсних засадах в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку надання у 2009 році спеціальних дозволів на користування надрами №608 від 17.06.2009, дозволи надаються Мінприроди переможцям аукціонів з їх продажу, а також у випадках, передбачених у пункті 8 цього Порядку.

Невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, складовою частиною якої є Програма робіт, що укладається між Мінприроди і надрокористувачем.

Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра визначено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами (стаття 26 Кодексу України про надра).

Відповідно до пункту 22 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами №615 від 30.05.2011, дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:

1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;

2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;

4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;

5) наявності підстав, передбачених Законом України Про санкції ;

6) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи;

7) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Дія дозволу також зупиняється органом з питань надання дозволу за поданням Мінприроди за зверненням до Мінприроди Держекоінспекції та/або її територіальних органів щодо невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи, відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин, геологічного вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислової розробки родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ).

Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.

Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.

Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.

Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.

У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.

Згідно пункту 23 Порядку №615, право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .

Відповідно до статті 57 Кодексу України про надра, у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.

При користуванні надрами відповідно до умов угоди про розподіл продукції право користування надрами може бути припинено, обмежено чи тимчасово заборонено (зупинено) на умовах та в порядку, передбачених Законом України Про угоди про розподіл продукції і такою угодою, і лише у випадках, зазначених у частині четвертій статті 26 цього Кодексу.

Частиною сьомою статті 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності №2806-IV від 06.09.2005, визначено, що дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав:

звернення суб`єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру;

наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом;

наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

Дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку про те, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.

Правова позиція щодо застосування норм законодавства викладена у постанові Верховного Суду від 06 листопада 2018 року (справа №812/828/15, провадження №К/9901/32454/18).

Як встановлено судом вище, дію спеціального дозволу від 22.12.2009 №5077 зупинено відповідно до Наказу №490 (а.с. 29).

Разом з тим, підставою для зупинення дії спеціального дозволу від 22.12.2009 №5077 слугувало Подання від 23.11.2018, в якому вказано на оформлення Акта №06-02/25/2018/76/п(215) та винесення Припису №1135-14/06.

Таким чином, скасування у судовому порядку Припису №1135-14/06 свідчить про відсутність допущення з боку надрокористувача порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу.

За приписами статті 19 Конституції України від 28.06.1996 №254к/96-ВР, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Дослідивши наявні в матеріалах справи допустимі та належні докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Питання щодо розподілу судових витрат в порядку статті 139 КАС України не підлягає вирішенню.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (03057, місто Київ, вулиця Антона Цедіка, 16; код ЄДРПОУ 37536031) до Приватного акціонерного товариства Могилянський завод будівельних матеріалів (35400, Рівненська область, Гощанський район, селище міського типу Гоща, вулиця Наливайка, 102а; код ЄДРПОУ 05467257) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5077 від 22 грудня 2009 року - залишити без задоволення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 10 грудня 2019 року.

Суддя Недашківська К.М.

Дата ухвалення рішення10.12.2019
Оприлюднено12.12.2019
Номер документу86266300
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/2159/19

Ухвала від 28.01.2021

Цивільне

Яворівський районний суд Львівської області

Карпин І. М.

Ухвала від 23.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 16.04.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 10.12.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

Ухвала від 19.11.2019

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Недашківська К.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні