Постанова
від 10.12.2019 по справі 903/360/19
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2019 року Справа № 903/360/19

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Розізнана І.В., суддя Грязнов В.В. , суддя Мельник О.В.

секретар судового засідання Дика А.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро" на рішення Господарського суду Волинської області від 21.08.2019 у справі №903/360/19 (суддя Вороняк А.С.)

за позовом Приватно-орендної агрофірми "Колос", с. Мерва, Горохівський р-н, Волинська обл.

до відповідача 1 Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро", с.Трилісці, Рожищенський р-н, Волинська обл.

до відповідача 2 Горохівської районної державної адміністрації, м.Горохів, Горохівський р-н, Волинська обл.

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - ОСОБА_1 , м.Львів

про скасування державної реєстрації права оренди землі

за участю представників сторін:

позивача - Сорокопуд М.О. довіреність б/н від 28.01.2019;

відповідача 1 - не з`явився;

відповідача 2 - не з`явився;

третьої особи - не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

Приватно-орендна агрофірма "Колос" звернулася з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро", Горохівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1: ОСОБА_1 про скасування державної реєстрації права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:01:001:0046, зареєстрованого державним реєстратором Горохівської районної державної адміністрації рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 24408495 від 12.01.2018 року за ТзОВ "Патріот Агро".

Рішенням Господарського суду Волинської області від 21.08.2019 у справі №903/360/19 позов Приватно-орендної агрофірми "Колос" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро", Горохівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1: ОСОБА_1 про скасування державної реєстрації права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:01:001:0046, зареєстрованого державним реєстратором Горохівської районної державної адміністрації рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 24408495 від 12.01.2018 року за ТзОВ "Патріот Агро" - задоволено. Скасовано державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:01:001:0046, зареєстрованого державним реєстратором Горохівської районної державної адміністрації рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 24408495 від 12.01.2018 року за ТзОВ "Патріот Агро".

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Товариство з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро" звернулося до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції. Стягнути понесені судові витрати.

Скарга мотивована тим, що місцевий суд дійшов до помилкового висновку про те, що нібито державний реєстратор - Горохівська районна державна адміністрація при реєстрацію прав на спірну земельну ділянку не виконала обов`язкових дій передбачених ст. 10 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Місцевий суд не надав належної оцінки порушенню істотних умов договору оренди № 178, наявність численних виправлень, а лише зазначив, що договір був зареєстрований і доказів його розірвання суду не надано. Суд також не надав належної оцінки відповіді з Дежгеокадастру від 07.08.2019 року, яку долучено відповідачем до відзиву на позовну заяву.

Місцевий суд помилково зазначив, що третя особа - ОСОБА_1 вимог ухвали суду не виконала при тому, що у судовому засідання відзив ОСОБА_2 було зачитано, але судом, всупереч норм чинного законодавства не взято до уваги та не відображено в самому рішенні.

Листом Північно-західного апеляційного господарського суду №903/360/19/4146/19 від 19.09.2019 матеріали справи №903/360/19 витребувано у Господарського суду Волинської області.

26.09.2019 матеріали справи №903/360/19 надійшли на адресу Північно-західного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.09.2019 у справі №903/360/19 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро"; розгляд апеляційної скарги призначено на "22" жовтня 2019 року о 10:30 год; запропоновано позивачу - у строк до 17.10.2019 надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду письмовий відзив на апеляційну скаргу; запропоновано третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1 - ОСОБА_1 та Горохівській районній державній адміністрації у строк до 17.10.2019 подати до суду письмові пояснення з приводу поданої апеляційної скарги.

Позивач, відповідач-2 та третя особа своїми процесуальними правами на подачу відзиву та письмових пояснень з приводу поданої апеляційної скарги не скористалися.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 22.10.2019 у справі №903/360/19 розгляд справи відкладено на "19" листопада 2019 року об 11:30 год.

Матеріалами справи стверджується, що ухвали суду від 30.09.2019 та від 22.10.2019 у справі №903/360/19 було отримано учасниками справи, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень.

В судовому засіданні з метою повного, всебічного та об`єктивного розгляду апеляційної скарги, усесторонньої перевірки законності і обґрунтованості рішення суду першої інстанції, керуючись принципами господарського судочинства, закріпленими у ст.ст. 13, 14 ГПК України, колегія суддів прийшла до висновку за необхідне витребувати у Держгеокадастрі у Горохівському районі Волинської області інформацію щодо здійснення Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" державної реєстрації права оренди землі на земельну ділянку кадастровий номер №0720883800:01:001:0046 на підставі договору оренди землі №178 від 24.10.2008, укладеного між ОСОБА_1 та Приватно-орендною агрофірмою "Колос".

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 19.11.2019 у справі №903/360/19 розгляд справи відкладено на "10" грудня 2019 року об 11:30 год. Зобов`язано Держгеокадастр у Горохівському районі Волинської області в строк до 04.12.2019 надати інформацію: чи був зареєстрований Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК 06.10.2009 за №040908300172 договір оренди землі №178 від 24.10.2008, укладений між ОСОБА_1 та Приватно-орендною агрофірмою "Колос" на земельну ділянку кадастровий номер №0720883800:01:001:0046, яка знаходиться на території Мервинської сільської ради Горохівського району Волинської області.

На виконання вимог суду, 25.11.2019 головне управління Держгеокадастру у Волинської області міжрайонне управління у Горохівському та Локачинському районах надіслало на електронну адресу Північно-західного апеляційного господарського суду лист №-3-0.191-686/105-19, в якому повідомило, що згідно "Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі" договір оренди, укладений між ОСОБА_1 та Приватно-орендною агрофірмою "Колос" на земельну ділянку площею 1,3203 га кадастровий номер №0720883800:01:001:0046, яка знаходиться на території Мервинської сільської ради Горохівського району Волинської області був зареєстрований Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 06.10.2009 за №040908300172.

10.12.2019 головне управління Держгеокадастру у Волинської області міжрайонне управління у Горохівському та Локачинському районах надіслало на електронну адресу Північно-західного апеляційного господарського суду лист №-3-0.191-704/105-19, в якому повторно повідомило, що згідно "Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі" договір оренди, укладений між ОСОБА_1 та Приватно-орендною агрофірмою "Колос" на земельну ділянку площею 1,3203 га кадастровий номер 0720883800:01:001:0046, яка знаходиться на території Мервинської сільської ради Горохівського району Волинської області був зареєстрований Горохівським реєстраційним офісом Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 06.10.2009 за №040908300172. Разом з тим, повідомило, що станом на 06.03.2019 у відомостях Державного земельного кадастру інформація про обтяження і обмеження на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:01:001:0046 правом оренди зареєстрованого за Приватно-орендною агрофірмою "Колос" була відсутня.

В судове засідання 10.12.2019 з`явився представник позивача, який повністю заперечив доводи апеляційної скарги та надав усні пояснення щодо суті спору.

Відповідачі та третя особа - не забезпечили явку уповноважених представників в судове засідання 10.12.2019, хоча про день, час та місце судового розгляду повідомлялися у встановленому законом порядку.

Відповідно до частини 1 статті 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи те, що судом вчинено всі необхідні дії для належного повідомлення всіх учасників справи про день, час та місце розгляду справи, та те, що явка представників учасників судового процесу в судове засідання не визнана обов`язковою, заслухавши пояснення представника позивача, колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу в даному судовому засіданні.

Відповідно до ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Дослідивши матеріали справи та обставини на предмет повноти їх встановлення, надання їм судом першої інстанції належної юридичної оцінки, беручи до уваги межі перегляду справи у апеляційній інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги стосовно дотримання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, заслухавши пояснення представника позивача, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступного висновку.

Під час дослідження матеріалів справи апеляційним судом встановлено наступне.

24.10.2008 між Приватно-орендною агрофірмою "Колос" (далі - Орендар) та Фізичною особою ОСОБА_1 (далі - Орендодавець), яка є власником земельної ділянки сільськогосподарського призначення, що розташована на території Мервинської сільської ради(кадастровий номер №0720883800:01:001:0046), укладено договір оренди землі №178 (далі - Договір № 178) (а.с.14-17).

Згідно п.1 Договору №178 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,32 га (рілля).

П.8 Договору №178 сторони погодили, що Договір укладено на 10 років.

Згідно п. 15 Договору №178 земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

У п.43 Договору №178 сторони погодили, що даний Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

Договір №178 зареєстровано у Горохівському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.10.2009 за №040908300172 (а.с.15 на звороті).

Згідно кадастрового плану земельної ділянки №253 власником земельної ділянки площею 1,3203 га. ріллі на території Мервинської сільської ради Горохівського р-ну, Волинської області, кадастровий номер №0720883800:01:001:0046 є гр. ОСОБА_1 (а.с.16).

Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди №178 від 24.10.2008 (додаток №1 до Договору) передано ПОА "Колос" земельну ділянку по Договору площею 1,32 га. (а.с.17).

Актом від 24.10.2008 (додаток №2 до Договору) сторони визначили межі земельної ділянки в натурі (а.с.17 на звороті).

Право власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 1,32 га., яка розташована на території Мервинської сільської ради Горохівського району, Волинської області підтверджується Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯБ №648326 від 18.12.2006 (а.с.106).

Судом першої інстанції встановлено, що за період дії Договору оренди землі власник землі - ОСОБА_1 не зверталася до ПОА Колос з приводу невиконання чи неналежного виконання ним умов договору оренди, даний Договір оренди не розірваний та не скасований, предметом судових розглядів не був, є чинним на теперішній час, зареєстрований у відповідності до законодавства, яке діяло на момент його реєстрації.

В подальшому 11.01.2018 між ОСОБА_1 (орендодавець) та ТОВ "Патріот Агро" (орендар, відповідач 1) укладено Договір оренди землі б/н від 11.01.2018, згідно якого передано в оренду вищенаведеному товариству земельну ділянку загальною площею 1,3203 га, кадастровий номер №0720883800:01:001:0046, яка була предметом Договору оренди землі №178.

Згідно інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку (а.с.18), Горохівською районною державною адміністрацією здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за кадастровим номером №0720883800:01:001:0046 площею 1,3203 га за ТОВ "Патріот Агро", номер запису про право 24408495 від 12.01.2018, відповідна інформація міститься і у Загальних відомостях про земельну ділянку (а.с.19).

За вказаних обставин позивач зазначає, що внаслідок реєстрації за ТОВ "Патріот Агро" права оренди згідно Договору оренди землі б/н від 11.01.2018, відбулась подвійна реєстрація права оренди земельної ділянки площею 1,3203 га. за кадастровим номером №0720883800:01:001:0046.

З метою захисту своїх прав позивач - Приватно-орендна агрофірма "Колос" звернувся до господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро", Горохівської районної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача 1: ОСОБА_1 про скасування державної реєстрації права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:01:001:0046, зареєстрованого державним реєстратором Горохівської районної державної адміністрації рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 24408495 від 12.01.2018 року за ТзОВ "Патріот Агро".

Надаючи в процесі апеляційного перегляду оцінку обставинам справи в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

За приписами ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені частиною 2 статті 16 ЦК України.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.

Таким чином, у розумінні закону, суб`єктивне право на захист - це юридично закріплена можливість особи використати заходи правоохоронного характеру для поновлення порушеного права і припинення дій, які порушують це право.

Особа, яка звертається до господарського суду з позовом, самостійно обирає спосіб захисту, визначає відповідача, предмет та підстави позову та зазначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов.

Предметом спору у даній справі є правова вимога позивача про зобов`язання скасувати державну реєстрацію права оренди землі, а саме право оренди земельної ділянки за договором оренди від 11.01.2018.

Тобто, позивачем фактично оспорюється факт реєстрації права оренди земельної ділянки за відповідачем 1 з підстав того, що позивач отримав право оренди на зазначену земельну ділянку значно раніше і такий договір на момент вчинення оскаржуваного реєстраційного запису був чинним.

Правовідносини, пов`язані з набуттям права оренди на земельні ділянки, укладенням договорів оренди землі регулюються Земельним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень".

Згідно з ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Статтею 93 Земельного кодексу України визначено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ч.2 ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.

Частиною 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Нормою ч.1 ст. 19 ЗУ "Про оренду землі" визначено, що строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Згідно зі ст. 18 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Нормою ч.2 ст. 125 ЗК України передбачено, що право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ч.2 ст. 126 ЗК України).

Приписами ст. 20 Закону України "Про оренду землі" також встановлено, що укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.

З аналізу вищезазначених норм законодавства випливає, що право особи на оренду земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації відповідного права на підставі договору оренди землі.

Матеріалами справи підтверджено, що 24.10.2008 між Приватно-орендною агрофірмою "Колос" та Фізичною особою ОСОБА_1 , яка є власником земельної ділянки сільськогосподарського призначення, що розташована на території Мервинської сільської ради (кадастровий номер №0720883800:01:001:0046), укладено договір оренди землі №178. За домовленістю сторін договір укладено на 10 (десять) років (п.8 договору).

Як свідчать матеріали справи, зокрема згідно листа №-3-0.191-686/105-19 від 25.11.2019 головного управління Держгеокадастру у Волинської області міжрайонне управління у Горохівському та Локачинському районах, договір оренди землі №178 від 24.10.2008 був зареєстрований у Горохівському реєстраційному офісі Волинської регіональної філії ДП Центр ДЗК , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 06.10.2009 за №040908300172 (а.с. 212).

Відтак, договір оренди землі №178 від 24.10.2008, укладений між Приватно-орендною агрофірмою "Колос" та Фізичною особою ОСОБА_1 набрав чинності з моменту його державної реєстрації, а саме з 06.10.2009 та у відповідності до положень п. 8 зазначеного договору діяв до 06.10.2019.

Водночас судом встановлено, що 11.01.2018 між ОСОБА_1 (орендодавець) та ТОВ "Патріот Агро" (орендар) укладено Договір оренди землі б/н від 11.01.2018, згідно якого передано в оренду вищенаведеному товариству земельну ділянку загальною площею 1,3203 га, кадастровий номер №0720883800:01:001:0046, яка була предметом Договору оренди землі №178 від 24.10.2008.

Згідно інформації, що міститься в Державному земельному кадастрі про право власності та речові права на земельну ділянку (а.с.18), Горохівською районною державною адміністрацією здійснено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки за кадастровим номером №0720883800:01:001:0046 площею 1,3203 га за ТОВ "Патріот Агро", номер запису про право 24408495 від 12.01.2018, відповідна інформація міститься і у Загальних відомостях про земельну ділянку (а.с.19).

Відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень.

Згідно п.2 ч.1 ст. 4 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" обов`язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право оренди земельної ділянки.

Згідно зі статтею 11 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Згідно з ч.ч. 2-4 статті 3 Закону "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно", речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов: 1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення; 2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов`язкової реєстрації.

Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього Закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього Закону.

Частиною першою ст. 18 вищезгаданого Закону визначено, що державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам (частина четверта статті 18 Закону).

Частиною третьою статті 10 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" передбачено, що державний реєстратор, зокрема:

- встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов`язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;

- перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;

- під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, обов`язково запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, засвідчені в установленому законодавством порядку копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних носіїв інформації, що містять відомості, необхідні для проведення державної реєстрації прав, чи у разі відсутності необхідних відомостей в єдиних та державних реєстрах, доступ до яких визначено цим Законом, та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником;

- під час проведення реєстраційних дій обов`язково використовує відомості Державного земельного кадастру та Єдиного реєстру дозвільних документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії Державного реєстру прав з Єдиним державним реєстром судових рішень;

Із системного аналізу законодавчо закріпленої компетенції державного реєстратора вбачається, що одним із обов`язків державного реєстратора є встановлення відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями. І для перевірки цієї інформації з метою недопущення одночасного існування подвійної державної реєстрації прав державний реєстратор не лише вправі, а й повинен, зокрема, запитувати від відповідних органів інформацію, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, вимагати у разі потреби подання додаткових документів тощо.

Такий обов`язок узгоджується із закріпленими частиною першою статті 3 ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" засадами державної реєстрації прав, зокрема гарантуванням державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження (пункт 1).

Аналогічна правова позиція викладена Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 12.06.2018 у справі №823/378/16.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що з урахуванням наведених норм чинного законодавства України державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов`язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.

Проте, як свідчать матеріали справи, в період дії первісного договору оренди землі №178 від 24.10.2008, що був укладений між позивачем та третьою особою, державним реєстратором Горохівської районної державної адміністрації, за заявою відповідача 1, проведено 12.01.2018 державну реєстрацію договору оренди землі від 11.01.2018, а також вчинено відповідні записи в Державному реєстрі прав, щодо оренди землі за кадастровим номером: 0720883800:01:001:0046.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками місцевого господарського суду, що одночасне існування державної реєстрації кількох прав оренди на одну земельну ділянку суперечить засадам офіційного визнання і підтвердження державою фактів виникнення прав на нерухоме майно, є порушенням чинного законодавства та інтересів орендаря, за яким право оренди земельної ділянки зареєстровано первинно та не припинялося; в даному випадку судом встановлено порушення прав позивача у справі.

З урахуванням викладеного та встановлених судом першої інстанції фактичних обставин справи, вчинений в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, запис про інше речове право 12.01.2018 щодо договору оренди землі від 11.01.2018, укладеного між ОСОБА_1 та ТОВ "Патріот Агро" за кадастровим номером: 0720883800:01:001:0046 є недійсним, таким що здійснений в порушення норм ЗУ "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" та підлягає скасуванню.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Суд апеляційної інстанції вважає, що даний спір, не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки реєстратор, приймаючи оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Прийняте реєстратором оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень стосувалось реєстрації прав саме відповідача.

Натомість приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило майнового, приватного права чи інтересу.

Скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки за відповідачем є захистом прав позивача на такі об`єкти нерухомості від їх порушення іншою особою.

Позивач фактично обґрунтував позовні вимоги наявністю у нього права оренди на земельні ділянки і відсутністю підстав для переходу такого права до відповідача та, як наслідок, відсутністю в останнього правомірного інтересу щодо фіксації свого права користування у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

З урахуванням наведеного та враховуючи позицію Великої Палати Верховного Суду у справі №924/478/18 від 18 червня 2019 року суд апеляційної інстанції вважає, що спір про скасування рішення Горохівської РДА про державну реєстрацію права оренди на земельну ділянку має розглядатися як спір, що пов`язаний з порушенням цивільних прав позивача особою, за якою зареєстровано право оренди на цей об`єкт нерухомого майна, який до цього перебував у користуванні позивача. Процесуальна участь державного реєстратора у справі, якого позивач вважає винним у порушенні прав, не змінює цивільно-правовий характер даного спору.

Згідно ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 №475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2,4,7,11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV (3477-15) "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права.

Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року).

У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За таких обставин, колегія суддів вважає посилання скаржника, викладені в апеляційній скарзі, безпідставними та документально необґрунтованими. Суд першої інстанції повно з`ясував обставини справи і дав їм правильну юридичну оцінку. Порушень чи неправильного застосування норм матеріального чи процесуального права при розгляді справи судом першої інстанції, судовою колегією не встановлено, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі судового рішення, а наведені в ній доводи не спростовують висновків суду.

На підставі ст.129 ГПК України судовий збір за розгляд апеляційної скарги покладається на апелянта.

Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 273, 275, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Патріот Агро" на рішення Господарського суду Волинської області від 21.08.2019 у справі №903/360/19 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення до Верховного Суду, відповідно до ст. ст. 287-291 ГПК України.

3. Справу повернути до Господарського суду Волинської області.

Повний текст постанови складений "11" грудня 2019 р.

Головуючий суддя Розізнана І.В.

Суддя Грязнов В.В.

Суддя Мельник О.В.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення10.12.2019
Оприлюднено12.12.2019
Номер документу86277921
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/360/19

Постанова від 10.12.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 19.11.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 22.10.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Ухвала від 30.09.2019

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Розізнана І.В.

Рішення від 21.08.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 29.07.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 10.07.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 12.06.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 23.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Вороняк Андрій Сергійович

Ухвала від 16.05.2019

Господарське

Господарський суд Волинської області

Костюк Софія Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні