РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
12 грудня 2019 р. Справа № 120/3480/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мультян Марини Бондівни, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом управління Держпраці у Вінницькій області до КП "Немирівська районна друкарня" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява управління Держпраці у Вінницькій області до Комунального підприємства "Немирівська районна друкарня" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що у період з 09.10.2019 року по 09.10.2019 рік на підставі наказу управління Держпраці у Вінницькій області від 04.10.2019 року № 869 - О, головним державним інспектором відділу нагляду в АПК та СКС Чекіним М.В. та головним державним інспектором відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки Мандренком О.М. проведено планову перевірку у сферах дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки Комунального підприємства "Немирівська районна друкарня". Даною перевіркою встановлено ряд порушень. Тому, у зв`язку з виникненням загрози життю працівників та з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров`ю працівників підприємства, позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства "Немирівська районна друкарня".
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 01.11.2019 року відкрито провадження у справі, розгляд адміністративної справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Крім того, даною ухвалою встановлено відповідачу 15-денний строк з дня отримання ухвали для подання відзиву на позовну заяву в порядку ст. 162 КАС України та 5-денний строк з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечення в порядку ст. 164 КАС України, а позивачу - 5-денний строк з дня отримання відзиву для подання відповіді на відзив в порядку ст. 163 КАС України.
Проте, відзив від відповідача на адресу суду в строки, передбачені статтею 162 Кодексу адміністративного судочинства України, не надходив.
Ухвалу суду від 01.11.2019 року направлено за адресою місця реєстрації, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Однак, до суду повернувся не вручений конверт зі вмістом поштового відправлення, з відміткою поштового відділення зв`язку: "за закінченням терміну зберігання".
Відповідно до частини 4 статті 124 КАС України судовий виклик або судове повідомлення надсилаються: юридичним особам та фізичним особам - підприємцям - за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
У разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
Згідно з частиною 11 статті 126 КАС України у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
В силу частини 4 статті 124 КАС України, суд вважає відповідача належним чином повідомленим про можливість подання відзиву у зазначені строки.
Суд вважає, що вжив усі залежні від нього заходи для повідомлення відповідача про розгляд справи та реалізації ним права судового захисту своїх прав та інтересів. За таких підстав, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами, оскільки при підготовці справи до розгляду дотримано вимоги Кодексу адміністративного судочинства України щодо належного повідомлення сторін у справі про її розгляд.
Відповідно до вимог частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
За правилами частини 4 статті 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані докази, суд встановив такі обставини.
Відповідно до наказу від 04.10.2019 року № 869 - О та направлення від 04.10.2019 року №530 головним державним інспектором відділу нагляду в АПК та СКС Чекіним М.В. та головним державним інспектором відділу нагляду на виробництві і на об`єктах підвищеної небезпеки Мандренком О.М. проведено планову перевірку у сферах дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки Комунального підприємства "Немирівська районна друкарня".
За результатами перевірки 09.10.2019 року складено акт № 079.0504.19. У вказаному акті зафіксовано наступні порушення:
- працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи, не проходять на підприємстві за рахунок роботодавця інструктажі, навчання та перевірку знань з питань охорони праці, надання першої допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також правил поведінки у разі виникнення аварії, що є порушенням п. 3.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;
- допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням п. 3.16 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;
- роботодавець не організував проведення інструктажів, навчання та перевірки знань працівників з питань охорони праці, що є порушенням п. 3.18 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;
- не визначений керівником підприємства перелік посад і професій працівників, які повинні проходити стажування (дублювання), а також тривалість стажування (дублювання), що є порушенням п. 7.4 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ;
- не розроблений перелік необхідних інструкцій, що є порушенням п. 2 розділу IV НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці ;
- не переглянуті інструкції, що діють на підприємстві, що є порушенням п. 1 розділу VI НПАОП 0.00-4.15-98 Положення про розробку інструкцій з охорони праці ;
- не проводиться вимірювання опору ізоляції, визначення опору заземлюючих пристроїв, перевірка ланцюга між заземлювачами та заземлюючими елементами та інші випробування електроустановок в обсязі та з періодичністю, які зазначено в НПАОП 40.1-1.21-98, що є порушенням п. 3 розділу V НПАОП 22.1-1.02-07 Правила охорони праці для підприємств та організацій поліграфічної промисловості ;
- не отримано дозвіл на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: експлуатація елементів систем газопостачання природнім газом (адміністративної будівлі та котельні за адресою Гімназійна, 19), що є порушенням п. 6, п. 2 додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 року №1107;
- працівники підприємства не проінформовані та не проінструктовані щодо дій, необхідних у разі виникнення на підприємстві аварійних ситуацій пов`язаних з безпосередньою загрозою для їх життя і здоров`я, та про вжиті або такі, що мають бути вжитими, запобіжні і захисні заходи, що є порушенням п. 3.4 глави III НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання , п. 2.2 глави 11 НПАОП 0.00-7.11-12 Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників ;
- надземні газопроводи, а також арматура не пофарбовані згідно з вимогами ГОСТ 14202-69 що є порушенням п. 4.15 глави IV НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- на газопроводі, відсутні позначення напрямку потоку газу, що є порушенням п. 4.15 глави IV НПАОП 0.00- 1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- не складено графіки технічного огляду, технічного обслуговування і ремонту об`єктів систем газопостачання на 2019 рік, що є порушенням п. 3.2 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- не пронумеровані всі однотипні установки, що використовують газ, а також обладнання, запобіжна і запірна арматура, КВП, що є порушенням п. 3.7 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- не проведено технічне обслуговування і ремонт газопроводів і установок, що використовують газ у строки, що зазначені в паспортах або інструкціях заводів-виробників обладнання, приладів, апаратів з урахуванням умов експлуатації, що є порушенням п. 3.9 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- не здійснюється контрольний огляд газового господарства підприємства, що є порушенням п. 3.11 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- допущено роботу установок, що використовують газ з вимкненими системами автоматизації, які забезпечують їх безаварійну роботу, протиаварійний захист, відключення подавання газу на установку при загазованості, пожежі в приміщенні та вимкненні електропостачання, що є порушенням п. 3.25 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- готовність до роботи обладнання сезонної дії, що використовує газ, не оформлено відповідним актом, що є порушенням п. 3.28 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- на підприємстві не розроблений план локалізації і ліквідації можливих аварій в системі газопостачання, що є порушенням п. 3.30 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання ;
- проектна і виконавча документація на об`єкти систем газопостачання не зберігається у власника, що є порушенням п. 3.29 глави V НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання .
У зв`язку з виникненням загрози життю працівників та з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров`ю працівників Комунального підприємства "Немирівська районна друкарня", управління Держпраці у Вінницькій області звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
В розумінні статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Статтею 38 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 (надалі - Положення), Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Державна служба України з питань праці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення).
За приписами статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Водночас, підпунктом 16 пункту 4 Положення передбачено, що Державна служба України з питань праці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань.
Згідно з підпунктом 5 пункту 6 Положення Державна служба України з питань праці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об`єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Державна служба України з питань праці.
Приписами частини 1 статті 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Як свідчать обставини справи, підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування слугувало виявлення органом нагляду порушення відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, про що зазначається в акті перевірки.
Судом встановлено, що за результатами проведеної планової перевірки з питань дотримання Комунальним підприємством "Немирівська районна друкарня" вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки виявлено порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників товариства.
Визначаючись щодо наявності підстав для вжиття заходів реагування, суд зважає на те, що за приписами статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб`єктом господарювання загрози життю працюючих.
Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров`ю людей, що може призвести до тяжких наслідків.
Згідно з частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Зважаючи на те, що відповідачем не надано ані відзиву на позовну заяву, ані доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд керується положеннями частини 2 статті 139 КАС України, відповідно до яких при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивачем не понесені витрати по залученню свідків та проведенню експертиз, тому відсутні підстави для відшкодування судових витрат.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Комунального підприємства "Немирівська районна друкарня" шляхом заборони:
- експлуатації елементів системи газопостачання природнім газом адміністративної будівлі;
- експлуатації елементів системи газопостачання природнім газом котельні за адресою вул. Гімназійна, 19, м. Немирів до усунення виявлених порушень.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Управління Держпраці у Вінницькій області (вул. Магістратська, 37, м. Вінниця, Вінницька область, 21050, код ЄДРПОУ 39845483)
Комунальне підприємство "Немирівська районна друкарня" (пров. Некрасова, 11, м. Немирів, Немирівський район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 02465737)
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2019 |
Оприлюднено | 16.12.2019 |
Номер документу | 86297494 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні