Рішення
від 10.12.2019 по справі 200/10801/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 грудня 2019 р. Справа№200/10801/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С., при секретарі судового засідання Столяренко Я.С. розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії

за участю:

від позивача - Прокоф`єва Л.С.

від відповідача - Яковлєва А.С.

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправними дій щодо нарахування пені з орендної плати з юридичних осіб по земельним ділянкам, що знаходяться за кодом КОАТУУ 1415070500 (м. Зугрес) в розмірі 3 900 197,87 грн. та по земельним ділянкам, що знаходяться за кодом КОАТУУ 1415046200 (Зуївська селищна рада) в розмірі 663 324,56 грн.; зобов`язання здійснити коригування інтегрованої картки з плати за землю юридичних осіб шляхом виключення з неї сум нарахованої пені та відображення їх як переплати.

В наданій через канцелярію суду 06.12.2019 заяві товариство з обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА змінило заявлені позовні вимоги та просило суд визнати протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області щодо нарахування пені з орендної плати за землю з юридичних осіб по земельним ділянкам, що знаходяться за кодом КОАТУУ 1415070500 (м. Зугрес) в розмірі 2 772 987,59 грн. та по земельним ділянкам, що знаходяться за кодом КОАТУУ 1415046200 (Зуївська селищна рада) в розмірі 474 659,41 грн.; зобов`язання здійснити коригування інтегрованої картки з плати за землю юридичних осіб шляхом виключення з неї сум протиправно нарахованої пені та відображення їх як переплати.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що протягом 2016 року ним надавалися уточнюючі декларації з орендної плати за землю, якими зменшувалися раніше задекларовані ним зобов`язання з плати за землю за 2014-2016 роки через звільнення його від плати за землю. За наслідком подання відображення уточнюючих розрахунків відповідачем в обліковій картці платника податків нараховано пеню. Позивач зауважив на протиправності нарахування пені, оскільки передбачена статтею 129 Податкового кодексу України специфіка її нарахування полягає в її визначенні у разі погашення суми податкового боргу, в той час як наданням уточненої декларації на зменшення раніше задекларованих зобов`язань коригуються задекларовані податкові зобов`язання, обов`язок щодо сплати яких в платника відсутній, через що об`єкт нарахування пені також відсутній.

За змістом позову нарахування пені здійснено відповідачем із порушенням вимог статті 10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , якою передбачено, що протягом дії цього закону єдиним та належним доказом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави звільнення від відповідальності за невиконання (належне виконання) зобов`язань є сертифікат Торгово-промислової палати України. Позивач зауважив на наявності в нього сертифікатів Торгівельно-промислової палати, що підтверджують настання форс-мажорних обставин та є підставою звільнення позивача від відповідальності.

В судовому засіданні представник позивача підтримала заявлені вимоги, просила суд задовольнити позов.

Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди визначив в наданому до суду відзиві. За змістом відзиву у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податку помилок відповідно до статті 50 Податкового кодексу України пеня не нараховується, якщо зміни до податкової звітності внесені протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного цим кодексом. Оскільки позивачем надані уточнюючі декларації після спливу 90 календарних днів пеню за несвоєчасне погашення податкових зобов`язань відображено в обліковій картці обґрунтовано.

Відповідач зауважив на тому, що відповідно до вимог Порядку ведення органами державної фіскальної служби України оперативного обліку податків та зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 422 від 07.04.2016 (пункт 4 глави 2 розділу ІІІ Порядку) розрахунок пені та проведення відповідних операцій щодо нарахування пені здійснюється автоматично. Згідно відзиву станом на 19.09.2019 в інтегрованій картці позивача з орендної плати за землю обліковується недоїмка в сумі 327 088,259 грн., у т.ч. залишок несплаченої пені - 285 679,71 грн. та недоїмка в сумі 1 902 389,41 грн., з якої залишок несплаченої пені - 1 642 386,71 грн.

Представник відповідача в судовому засіданні надала пояснення аналогічні викладеним у відзиві, просила суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог повністю.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою від 09.09.2019 відкрито провадження у справі, справу призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 07.10.2019. В підготовчому засіданні оголошувалася перерва до 05.11.2019. В судовому засіданні, призначеному на 05.11.2019, постановлено ухвалу, внесену до протоколу, про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів, підготовче засідання відкладено на 25.11.2019. Судове засідання, призначене на 25.11.2019, відкладено за клопотанням позивача на 10.12.2019. В судовому засіданні, призначеному на 10.12.2019 проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА є юридичною особою, зареєстровано та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 31366910. Місцезнаходженням товариства за даними державного реєстру є: Донецька обл., м. Курахове, вул. Енергетиків, буд. 34. Як платник податків позивач обліковується в Офісі великих платників податків Державної фіскальної служби.

Позивач є платником плати за землю стосовно земельних ділянок, що розташовані на території Донецької області: у м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) та на території Зуївської селищної ради (КОАТУУ 1415046200), у відношенні яких контролюючим органом є Головне управління Державної фіскальної служби у Донецькій області, що є відповідачем в цій справі.

Відповідно до наявної в матеріалах справи облікової картки з орендної плати за землю у с. Зуївка, КОАТУУ НОМЕР_1 (т. 1 арк. справи 219-244) та ІКП з орендної плати за землю у м. Зугрес КОАТУУ 1415070500 (т. 1 арк. справи 144-162) вбачається, що протягом серпня - грудня 2016 року позивачу нараховано пеню у зв`язку із наданням ним уточнюючих декларацій на зменшення самостійно задекларованих зобов`язань за 2014-2016 роки.

Згідно наданих декларацій з плати за землю по земельним ділянкам розташованим на території Зуївської селищної ради у межах населеного пункту 1415046200 позивачем задекларовані зобов`язання:

за 2015 рік декларацією № 9013838241 від 12.02.2015 в сумі 1 357 232,93 грн., з яких за період з січня по листопад 2015 року по 113 102,75 грн. на місяць, у грудні 2015 року - 113 102,68 грн. ( арк. справи 16-20);

за 2016 рік декларацією № 9014751201 від 11.02.2016 в сумі 1 944 914,79 грн., з яких за період з січня по листопад 2016 року по 162 076,23 грн. на місяць, у грудні 2016 рок у- 116 073,26 грн. (арк. справи 25-28).

Уточнюючою декларацією № 90822090856 від 27.12.2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2014 рік на 230 761,40 грн., з яких у жовтні 2014 року на 49 657,55 грн., у листопаді 2014 року на 90 552,01 грн., у грудні 2014 на 90 551,85 грн. (т. 2 арк. справи 21-23);

Уточнюючою декларацією № 9276947050 від 27.12.2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2015 рік на 1 357 232,93 грн., з яких за період з січня по листопад 2015 року по 113 102,75 грн. на місяць, у грудні 2015 року - на 113 102,68 грн. (арк. справи 21-23);

Уточнюючою декларацією № 9107643851 від 29.06.2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2016 рік на 1 096 715,82 грн., з яких за червень 2016 року на 124 258,41 грн. за період з липня по грудень 2016 року на 162 073,23 на місяць, у грудні 2016 року на 162 076,26 грн. (арк. справи 33-36);

Уточнюючою декларацією № 9251872804 від 27.12.2016 за 2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2016 рік на 848 198,97 грн., з яких за період з січня по травень 2016 року по 162 076,23 грн. на місяць, у червні 2016 року - 37 817,82 грн. (арк. справи 29-32).

На підставі наданих уточнюючих декларацій в обліковій картці з орендної плати за землю (код бюджетної класифікації 18010600, Зуївка) відображено нарахування пені:

30.07.2016 в сумі 18 809,62 грн. (з 01.12.2014 по 29.07.2016); 18 525,40 грн. (з31.12.2014 по 29.07.2016); 30.08.2016 в сумі 27 191,39 грн. (з 31.12.2014 по 29.08.2016); 21 437,77 грн. (з 31.01.2015 по 29.08.2016); 30.09.2016 в сумі 23 338,19 грн. (з 31.01.2015 по 29.09.2016), 30 469,71 грн. (з 03.03.2015 по 29.09.2016), 30.10.2016 в сумі 11 901,73 грн. (з 03.03.2015 по 29.10.2016), 64 497,07 грн. (з 31.03.2015 по 29.10.2016), 9 829,29 грн. (з 05.05.2015 по 29.10.2016) на підставі уточнюючої декларації № 9107643851 від 29.06.2016;

30.11.2016 в сумі 53 652,66 грн. (з 05.05.2015 по 29.11.2016), 36 259,50 грн. (з 02.06.2015 по 29.11.2016) на підставі уточнюючої декларації № 9107643851 від 29.06.2016;

27.12.2016 в сумі 25 874,26 грн. (з 02.06.2015 по 26.12.2016), 2 079,56 грн. (з 01.07.2015 по 26.12.2016), 48 586,72 грн. (з 01.07.2015 по 26.12.2016), 10 020,30 грн. (з 01.07.2015 по 26.12.2016), 36 439,56 грн. (з 31.07.2015 по 26.12.2016) на підставі уточнюючої декларації № 9082290859 від 27.12.2016;

27.12.2016 в сумі 20 900,41 грн. (з 31.07.2015 по 26.12.2016), 30 817,70 грн. (з 31.08.2015 по 26.12.2016), 17 675,93 грн. (з 31.08.2015 по 26.12.2016), 18 820,22 грн. (з 30.12.2015 по 26.12.2016), 10 794,61 грн. (з 30.12.2015 по 26.12.2016), 17 264,57 грн. (з 29.01.2016 по 26.12.2016), 9 902,34 грн. (з 29.01.2016 по 26.12.2016), 15 657,36 грн. (з 29.02.2016 по 26.12.2016), 8 980,50 грн. (з 29.02.2016 по 26.12.2016), 14 101,99 грн. (з 30.03.2016 по 26.12.2016), 8 088,40 грн. (з 30.03.2016 по 26.12.2016), 10 790,94 грн. (з 30.04.2016 по 26.12.2016), 6 189,29 грн. (з 30.04.2016 по 26.12.2016), 8 908,02 грн. (з 31.05.2016 по 26.12.2016), 11 178,81 грн. (з 31.05.2016 по 26.12.2016), 2 242,65 грн. (з 29.06.2016 по 26.12.2016), 11 074,80 грн. (з 29.06.2016 по 26.12.2016), 2 552,73 грн. (з 29.06.2016 по 26.12.2016), 6 634,46 грн. (з 30.07.2016 по 26.12.2016), 5 720,54грн. (з 30.07.2016 по 26.12.2016), 2 320,99 грн. (з 29.08.2016 по 26.12.2016), 6 897,41 грн. (з 29.08.2016 по 26.12.2016) на підставі уточнюючої декларації № 9276947050 від 27.12.2016;

27.12.2016 в сумі 665,60 грн. (з 29.08.2016 по 26.12.2016), 6616,43 грн. (з 29.09.2016 по 26.12.2016), 477,73 грн. (з 29.09.2016 по 26.12.2016), 4093,76 грн. (з 29.10.2016 по 26.12.2016), 295,58 грн. (з 29.10.2016 по 26.12.2016), 1942,80 грн. (з 29.11.2016 по 26.12.2016), 140,28 грн. (з 29.11.2016 по 26.12.2016) на підставі уточнюючої декларації №№ 9251872804 від 27.12.2016.

В ІКП з орендної плати за землю у смт. Зуївка (код бюджетної класифікації 13050200 вид бюджету - 51 селищний) за період з 30.07.2016 по 27.12.2016 відображено нарахування пені в загальній сумі 700 759,58 грн., з яких самостійно виключено відповідачем 29.11.2016 - 226 100,17 грн. Сума пені, правомірність якої заперечується позивачем становить 474 659,41 грн. За даними облікової картки 28.12.2016, 30.12.2016 та 30.01.2017 відображено погашення пені в сумі 188 979,70 грн. за рахунок зменшення зобов`язань через надання уточнюючої декларації.

Згідно наданих декларацій з плати за землю по земельним ділянкам розташованим на території Зугреської ради у межах населеного пункту 1415070500 позивачем задекларовані зобов`язання:

за 2015 рік декларацією № 9013842121 від 12.02.2015в сумі 7 965 343,07 грн., з яких за період з січня по листопад 2015 року по 663 778,61 грн. на місяць, у грудні 2015 року - 663 778,36 грн. (арк. справи 56-61);

за 2016 рік декларацією № 9014751252 від 11.02.20 в сумі 11 414 336,61 грн., з яких за період з січня по листопад 2016 року по 951 194,72 грн. на місяць, у грудні 2016 року - 951 194,69 грн. (арк. справи 66-69).

Уточнюючою декларацією № 90822090859 від 27.12.2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2014 рік на 1 354 388,28 грн., з яких у жовтні 2014 року на 291 450,65 грн., у листопаді 2014 року на 531 468,84 грн., у грудні 2014 на 531 468,79грн. (т. 2 арк. справи 21-23);

Уточнюючою декларацією № 9276947049 від 27.12.2016 за 2015 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2015 рік на 7 965 343,07 грн., з яких за період з січня по листопад 2015 року по 663 778,61 грн. на місяць, у грудні 2015 року - 663 778,36 грн. (арк. справи 62-65)

Уточнюючою декларацією № 9107636328 від 29.06.2016 за 2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2016 рік на 6 436 417,58 грн., з яких за червень 2016 року на 729 249,29 грн. за період з липня по листопад 2016 року на 951194,72 на місяць, у грудні 2016 року на 951 194, 69грн.; (арк.. справи 70-73);

Уточнюючою декларацією № 9251871202 від 27.12.2016 за 2016 позивач зменшив самостійно визначені зобов`язання з плати за землю за 2016 рік на 4977919,03 грн., з яких за період з січня по травень 2016 року по 951 194,72 грн. на місяць, у червні 2016 рок у- 221945,43 грн.; (арк.. справи 74-77).

На підставі наданих уточнюючих декларацій в обліковій картці з орендної плати за землю (код бюджетної класифікації 18010600, КОАТУУ 1405070500, м. Зугрес) відображено нарахування пені:

30.07.2016 в сумі 167907,33грн. (з 31.10.2014 по 29.07.2016), 65 616,11 грн. (з 01.12.2014 по 29.07.2016), 30.08.2016 в сумі 105 214,20 грн. (з 01.12.2014 по 29.08.2016), 165 976,84 грн. (з 31.12.2014 по 29.08.2016), 26 654,32 грн. (з 31.01.2015 по 29.08.2016), 30.09.2016 в сумі 133 422,91 грн. (з 31.01.2015 по 29.06.2016), 186 734,89 грн. (з 03.03.2015 по 29.09.2016), 30.10.2016 в сумі 61.524.,16 (з 03.03.2015 по 29.10.2016), 378521,06 грн. (з 31.03.2015 о 29.10.2016), 69162,62 (з 05.05.2015 по 29.10.2016), 30.11.2016 в сумі 302 747,77 грн. (з 05.05.2015 по 29.11.2016) та 224 338,09 грн. (з 02.06.2015 по 29.11.2016) на підставі уточнюючої декларації № 9107636328 від 29.06.2016;

27.12.2016 в сумі 139 744,23 грн. (з 02.06.2015 по 26.12.2016), 23 709,35 грн. (з 01.07.2015 по 26.12.2016), 285 165,68 грн. (з 01.07.2015 по 26.12.2016), 47 282,97 грн. (з 01.07.2015 по 26.12.2016), 224 764,48 грн. (з 31.07.2015- 26.12.2016) на підставі уточнюючої декларації №9082290856 від 27.12.2016;

27.12.2016 в сумі 111 752,95 грн. (з 31.07.2015 по 26.12.2016), 190 088,10 (з 31.08.2015 по 26.12.2016), 94 511,84 грн. (з 31.08.2015 по 26.12.2016), 116 085,88 грн. (з 30.12.2015 по 26.12.2016), 57 717,92 грн. (з 30.12.2015 по 26.12.2016), 106 490,40 грн. (з 29.01.2016 по 26.12.2016), 52 947,05 грн. (з 29.01.2016 по 26.12.2016), 96 576,88 грн. (з 29.02.2016 по 26.12.2016), 48 018,04 грн. (з 29.02.2016 по 26.12.2016), 86 983,15 грн. (з 30.03.2016 по 26.12.2016), 43 248,04 грн. (з 30.03.2016 по 26.12.2016), 66 560,13 грн. (з 30.04.2016 по 26.12.2016), 33 093,67 грн. (з 30.04.2016 по 26.12.2016), 54 945,94 грн. (з 31.05.2016 по 26.12.2016), 62 939,84 грн. (з 31.05.2016 по 26.12.2016), 15 268,43 грн. (з 29.06.2016 по 26.12.2016), 64 995,90 грн. (з 29.06.2016 по 26.12.2016), 12 874,79 грн. (з 29.06.2016 по 26.12.2016), 40 576,45 грн. (з 30.07.2016 по 26.12.2016), 31 932,65 грн. (з 30.07.2016 по 26.12.2016), 14 933,49 грн. (з 29.08.2016 по 26.12.2016), 40 479,60 грн. (з 29.08.2016 по 26.12.2016) на підставі уточнюючої декларації № 9276947049 від 27.12.2016;

27.12.2016 в сумі 2 594,20 грн. (з 29.08.2016 по 26.12.2016), 39 772,30 грн. (з 29.09.2016 по 26.12.2016), 1 861,96 грн. (з 29.09.2016 по 26.12.2016), 24 608,18 грн. (з 29.10.2016 по 26.12.2016), 1 152,05 грн. (з 29.10.2016 по 26.12.2016), 11 678,46 грн. (з 29.11.2016 по 26.12.2016), 546,73 грн. (з 29.11.2016 по 26.12.2016) на підставі уточнюючої декларації №9251871202 від 27.12.2016.

В ІКП з орендної плати за землю у м. Зугрес код бюджетної класифікації 13050200 вид бюджету - 53 міський за період з 30.07.2016 по 27.12.2016 відповідачем відображено нарахування пені в загальній сумі 3 900 197,87 грн., з яких самостійно виключено відповідачем 29.11.2016 - 1 127 210,28 грн. Сума пені, правомірність якої заперечується позивачем становить 2 772 987,59 грн. За даними облікової картки 30.01.2017 відображено погашення нарахованої пені в сумі 1 130 600,88 грн. за рахунок зменшення зобов`язання шляхом надання уточнюючої декларації.

Правомірність нарахування зазначених сум пені є спірною обставиною у межах цієї справи.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI ( далі - ПК України).

Підпунктом 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України визначено, що пенею є сума коштів у вигляді відсотків, нарахована на суми грошових зобов`язань у встановлених цим Кодексом випадках та не сплачена у встановлені законодавством строки.

Відповідно до підпункту 14.1.175 пункту 14.1 ст. 14 ПК України грошовим зобов`язанням є сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з пунктом 54.1 статті 54 ПК України крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.

Водночас відповідно до пункту 50.1 статті 50 ПК України у разі, якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Пунктом 57.1 статті 57 ПК України закріплений обов`язок платника податків самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно п. 129.1 ст.129 ПК України в редакції, чинній на час нарахування оскаржуваної позивачем пені (червень - грудень 2016 року) після закінчення встановлених цим Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов`язання на суму податкового боргу нараховується пеня.

Пунктом а наведеного підпункту передбачено, що при самостійному нарахуванні суми грошового зобов`язання платником податків нарахування пені розпочинається після спливу 90 днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання, визначеного цим Кодексом.

Підпунктами 129.3.1.-129.3.4. пункту 129.3. статті 129 ПК України передбачено, що нарахування пені закінчується: у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов`язань; у день проведення взаєморозрахунків непогашених зустрічних грошових зобов`язань відповідного бюджету перед таким платником податків; у день запровадження мораторію на задоволення вимог кредиторів (при винесенні відповідної ухвали суду у справі про банкрутство або прийнятті відповідного рішення Національним банком України); при прийнятті рішення щодо скасування або списання суми податкового боргу (його частини).

Пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті.

Положеннями статей 286 та 287 ПК України передбачено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

15.10.2014 набув чинності Закон України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" № 1669-VІІ від 02.09.2014 (далі - Закон N 1669-VІІ) , яким визначено тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Відповідно до статті 6 Закону України № 1669-VII в редакції, чинній до 08.06.2016 року, суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, звільнено від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Законом України Про внесення змін до Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" щодо безперешкодної діяльності органів місцевого самоврядування № 1365-VIII від 17 травня 2016 рок, що набрав чинності з 08.06.2018 статтю 6 викладено в наступній редакції: Звільнити суб`єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону .

Частиною 4 Закону 1669-VІІ передбачено, що перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються Кабінетом Міністрів України, який забезпечує своєчасну їх актуалізацію.

Статтею 10 Закону № 1669-VІІ передбачено, що протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов`язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Згідно з ч. 3 ст. 11 "Прикінцеві та перехідні положення" наведеного Закону, закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Пунктом 38.7 підрозділу 10 Інші перехідні положення Податкового кодексу України, що набрав чинності з 01.01.2017 передбачено, що не нараховується та не сплачується у період з 14 квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або операції Об`єднаних сил (ООС), плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що розташовані на тимчасово окупованій території та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб.

Відповідно до Наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 07.04.2016 № 422 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 20.05.2016 за № 751/28881 передбачено, що інтегрована картка платника (далі - ІКП) - форма оперативного обліку податків, зборів, митних платежів до бюджетів та єдиного внеску, що ведеться за кожним видом платежу та включає перелік показників підсистем інформаційної системи органів ДФС, які характеризують стан розрахунків платника з бюджетами та цільовими фондами (п.1 Розділ І. Загальні положення).

ІКП відкриваються автоматично кожному платнику у разі: нарахування сум грошових зобов`язань і пені з податків, зборів та сум єдиного внеску, самостійно визначених платником (за фактом надходження податкових декларацій, розрахунків, уточнюючих розрахунків); (п. 2 ч. 1 «Порядок ведення інтегрованої картки платника» , розділ ІI. «Інтегрована картка платника» )

Відповідно до п. 3 розділу 1 Порядку №422 оперативний облік податків і зборів, митних та інших платежів до бюджету, єдиного внеску здійснюється органами ДФС в інформаційній системі органів ДФС.

Згідно з п. 1 ч. 1 розділу 2 Порядку №422 з метою обліку нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску органами ДФС відкриваються ІКГІ за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками. ІКП містить інформацію про облікові операції та облікові показники, які характеризують стан розрахунків платника податків з бюджетами та цільовими фондами за відповідним видом платежу.

Відповідно до п. 2 ч. 1 розділу 2 Порядку №422 ІКП відкривається за місцезнаходженням юридичних осіб (основне місце обліку).

Згідно з п. 1 ч. 1 розділу 3 Порядку № 422 для забезпечення контролю за повнотою та своєчасністю розрахунків платників органи ДФС проводять оперативний облік надходжень за податками, зборами на підставі документів, визначених порядком взаємодії органів ДФС та органів Казначейства у процесі виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, а саме: відомостей про зарахування та повернення коштів з аналітичних рахунків за надходженнями у вигляді технологічного файла; виписок з рахунків у вигляді електронного реєстру розрахункових документів; звітів про виконання державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями.

Правила нарахування та погашення пені за несвоєчасно сплачені суми платежів, що контролюються органами ДФС визначені Розділом 7 Порядку № 422.

Відповідно до п. 1 підрозділу 4 Відображення в інформаційній системі органів ДФС результатів адміністративного та/або судового оскарження донарахованих сум з відповідним перенесенням до ІКП розділу 5 Порядку № 422 відображенню в інформаційній системі органів ДФС підлягають матеріали, які зареєстровані в інформаційних системах, що забезпечують відображення результатів адміністративного та/або судового оскарження, та мають безпосередній зв`язок з матеріалами, внесеними до підсистеми, що забезпечує відображення результатів контрольно-перевірочної роботи в ході виконання її функцій. Такими матеріалами є: скарга (заява) платника податків; рішення про результати розгляду скарги (заяви); ухвала суду про відкриття провадження; рішення суду, прийняте по суті.

Порядок перенесення до ІКП результатів адміністративного та/або судового оскарження рішень органів ДФС та методи контролю достовірності відповідних показників визначений розділ VII Порядку № 422.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ

Предметом спору, що виник між сторонами є дотримання відповідачем вимог Податкового кодексу України та положень Закону № 1669 під час нарахування пені.

Під час судового розгляду справи встановлено, що не є спірною між сторонами обставина стосовно відсутності в позивача обов`язку сплачувати плату за землю за 2014-2016 роки та правомірність надання уточнюючих декларацій на зменшення зобов`язань з плати за землю за 2014-2016 роки. З матеріалів справи вбачається, що уточнюючі декларації на зменшення самостійно задекларованих позивачем зобов`язань з плати за землю надані позивачем 27.12.2016 після набуття чинності редакцією статті 6 Закону України № 1669, якою звільнено платників від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та які розташовані на лінії зіткнення.

Відповідно до ІКП з орендної плати за землю за земельні ділянки, що розташовані у смт. Зуївка (КОАТУУ 1415046200) та м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) на підставі наданих позивачем уточнюючих декларацій в облікових картках позивача відображено сплату зобов`язань з плати за землю за звітні податкові періоди вересень - грудень 2014, січень - грудень 2015 року та січень - липень 2016 року.

Населені пункти - м. Зугрес та смт. Зуївка Донецької області включені до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затверджений Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. № 1085 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 р. № 79-р).

Зі змісту статті 129 Податкового кодексу України вбачається, що передумовою нарахування пені є несвоєчасне погашення платником податків податкового зобов`язання. Водночас, з аналізу Закону України 1669-VІІ та пункту 38.7 Підрозділу 10 Інші перехідні положення ПК України вбачається, що у відповідача відсутній обов`язок щодо сплати зобов`язань з плати за землю за періоди з квітня 2014 року по 31 грудня року, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або операції Об`єднаних сил (ООС), що свідчить про відсутність податкових зобов`язань, несвоєчасне погашення яких може стати підставою нарахування пені.

З аналізу положень Податкового кодексу України, якими визначено право платника податків на зменшення раніше визначених податкових зобов`язань у разі виявлення помилок після надання звітності, вбачається, що якщо платником податків зменшено суму самостійно визначених грошових зобов`язань у відповідній податковій звітності, у податкового органу відсутні підстави для нарахування пені, оскільки з поданням такої податкової звітності змінюються лише раніше задекларовані показники.

Подання уточнюючої податкової декларації має на меті виправлення помилок, виявлених у звітній податкові декларації, поданій за той самий період, що і уточнююча податкова декларація.

Слід також зауважити, що зарахування показників уточнюючих декларацій за певні податкові періоди в рахунок сплати зобов`язань за інші періоди призводить до того, що розмір зобов`язань, визначених у звітній декларації на період щодо якого подано уточнюючу декларацію залишається незмінним, тобто, самостійно виявлені платником помилки, які містяться у раніше поданих ним деклараціях, фактично залишаються не виправленими, що не відповідає суті та меті процедури подання уточнюючої податкової декларації.

Додатково про безпідставність нарахування відповідачем пені свідчить наступне. Як встановлено судом, в силу прямих вказівок законодавчих актів позивача звільнено від плати за землю за земельні ділянки, що знаходяться у смт. Зуївка та м. Зугрес Донецької області за звітні податкові періоди, починаючи з квітня 2014 року. Втім, як вбачається з наявних в матеріалах справи документів, внаслідок відображення на підставі наданих позивачем уточнюючих декларацій зменшення зобов`язань 2014- 2016 років, за які в позивача відсутній обов`язок сплати грошового зобов`язання, відповідачем нараховано пеню за їх несвоєчасне погашення. Платник податків не може притягуватися до відповідальності за несвоєчасну сплату грошових зобов`язань, від сплати яких його звільнено.

Таким чином, факт надання уточнюючої декларації у зв`язку зі звільненням платника податків від плати за землю не може бути підставою нарахування пені.

Суд не приймає посилання відповідача на положення підпункту 129.1.3 статті 129 Податкового кодексу України в обґрунтування можливості нарахування пені у раз внесення платником податку змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення помилок відповідно до статті 50 Податкового кодексу України, оскільки положеннями цього пункту передбачено його застосування у разі нарахування суми податкового зобов`язання, а не його зменшення.

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про протиправність нарахування відповідачем пені з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) в розмірі 2 772 987,59 грн. та з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб шляхом виключення з неї нарахованої пені по земельним ділянкам, що розташовані у смт. Зуївка (КОАТУУ 1415046200) в розмірі 474 659,41 грн., з огляду на вимоги позивача про визнання протиправними дій відповідача з нарахування пені є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Системний аналіз вищезазначених положень Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 07.04.2016 № 422 дає підстави для висновку про те, що відображення контролюючим органом в інтегрованій картці платника податків відомостей щодо узгоджених сум нарахованих грошових зобов`язань створює певні наслідки для платника податків та наявність у останнього матеріально-правового інтересу, щоб дані інтегрованих карток правильно відображали фактичний стан розрахунків з бюджетом.

Оскільки судом встановлено безпідставне нарахування пені за ІКП з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) в сумі 2 772 987,59 грн. та ІКП з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у смт. Зуївка (КОАТУУ 1415046200) в сумі 474 659,41 грн., відомості наведених карток облікового рахунку позивача підлягають коригування шляхом виключення протиправно нарахованих сум пені.

Отже, вимоги позивача про зобов`язання відповідача здійснити коригування інтегрованих карток з плати за землю юридичних осіб шляхом виключення сум протиправно нарахованої пенсі є обґрунтованими та підлягають задоволенню. З ІКП з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) підлягає виключенню пеня в сумі в сумі 2 772 987,59 грн., з ІКП з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у смт. Зуївка (КОАТУУ 1415046200) підлягає виключенню пеня в сумі 474 659,41 грн.

Вимоги позивача щодо зобов`язання відобразити в облікових картках у якості переплати суми нарахованої пені не підлягають задоволенню, оскільки оперативний облік показників інтегрованої картки здійснюється в автоматичному режимі із врахуванням всіх показників. Крім цього, поновлення порушених прав позивача через неправомірне нарахування пені забезпечується задоволенням судом вимог щодо зобов`язання виключити з облікової картки позивача сум протиправно нарахованої пені за наслідком проведеного відповідачем коригування на підставі зазначеного рішення суду.

Таким чином, заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню частково.

Згідно частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем при поданні позову сплачено судовий збір в розмірі 3842,00 грн. за платіжним дорученням № 176869 від 17.09.2019. Із врахуванням приписів статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України сума сплаченого позивачем судового збору в розмірі 3073,60 грн. підлягає стягненню на його користь з бюджетних асигнувань відповідача пропорційно задоволеним позовним вимогам.

З огляду на викладене вище, на підставі положень Податкового кодексу України, Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги товариства обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА (85612, Донецька обл., місто Курахове, вулиця Енергетиків, будинок 34, ідентифікаційний код юридичної особи: 31366910) до Головного управління ДФС у Донецькій області (87526, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. 130-ї Таганрозької дивізії, буд. 114, ідентифікаційний код юридичної особи 39406028) про визнання протиправними дій та зобов`язання здійснити дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправним дії Головного управління ДФС у Донецькій області щодо нарахування пені в інтегрованій картці товариства обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) в розмірі 2 772 987,59 грн.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Донецькій області здійснити коригування інтегрованої картки товариства обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб шляхом виключення з неї нарахованої пені по земельним ділянкам, що розташовані у м. Зугрес (КОАТУУ 1415070500) в розмірі 2 772 987,59 грн.

Визнати протиправним дії Головного управління ДФС у Донецькій області щодо нарахування пені в інтегрованій картці товариства обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб по земельним ділянкам, що розташовані у смт. Зуївка (КОАТУУ 1415046200) в розмірі 474 659,41 грн.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Донецькій області здійснити коригування інтегрованої картки товариства обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА з плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності) з юридичних осіб шляхом виключення з неї нарахованої пені по земельним ділянкам, що розташовані у смт. Зуївка (КОАТУУ 1415046200) в розмірі 474 659,41 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Донецькій області на користь товариства обмеженою відповідальністю ТЕХРЕМПОСТАВКА судовий збір у розмірі 3073 (три тисячі сімдесят три) гривні 60 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У відповідності до пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Повний текст рішення виготовлено 12.12.2019.

Суддя А.С. Михайлик

Дата ухвалення рішення10.12.2019
Оприлюднено15.12.2019

Судовий реєстр по справі —200/10801/19-а

Ухвала від 26.04.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 25.03.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Постанова від 05.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 08.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 27.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Постанова від 27.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Арабей Тетяна Георгіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні