Рішення
від 04.12.2019 по справі 908/2430/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 34/76/19

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.12.2019 Справа № 908/2430/19

м. Запоріжжя

Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,

при секретареві судового засідання Махно О.О.,

розглянувши матеріали справи № 908/2430/19

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «АИВА» , ідентифікаційний код юридичної особи 30958674 (69037, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, б. 20-а)

до відповідача Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 04352475 (70540, Запорізька область, Оріхівський район, с. Таврійське, вул. Центральна, б. 13)

третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Оріхівська районна державна адміністрація Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 02126343 (70500, Запорізька область, Оріхівський район, м. Оріхів, вул. Покровська, б. 58)

третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Виконавчий комітет Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 26403706 (70540, Запорізька область, Оріхівський район, с. Таврійське, вул. Центральна, б. 13)

про визнання незаконним та скасування рішення,

за участю уповноважених представників:

від позивача: Остапенко С.Л., адвокат, ордер АР № 1003796 від 07.10.2019;

від відповідача: Лобурець Т.С., довіреність № 01-20/0211 від 31.01.2019;

від третьої особи 1: не з`явився;

від третьої особи 2: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «АИВА» звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовною заявою № б/н від 05.09.2019 (вх. № 2604/08-07/19 від 05.09.2019) до Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області про визнання незаконним та скасування рішення від 16.05.2019 сорок другої сесії восьмого скликання Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області № 8 «Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки» в частині дозволу виконавчому комітету Таврійської сільської ради на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та (об`єднання) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 01,01 на території Таврійської сільської ради за межами населених пунктів: земельна ділянка площею 113,7000 га (кад. номер 2323981500:04:003:0057).

Позов заявлено на підставі ст. 20 Господарського кодексу України, ст.ст. 12, 15, 16 Цивільного кодексу України, ст. 20 Закону України «Про оренду землі» , ст. 125 Земельного кодексу України. Мотивовано тим, що винесене рішення матиме прямий наслідок - підготовку документів щодо поділу та об`єднання земельної ділянки кадастровий номер 2323981500:04:003:0057. Оскаржуване рішення спрямоване на зміну умов договору оренди земельної ділянки №23 від 10.05.2006 року, шляхом зменшення об`єкту оренди - земельної ділянки №3 кадастровий номер 2323981500:04:003:0057. Відповідно до ч. 4 ст. 32 Закону України Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі. Договором оренди земельної ділянки №23 від 10 травня 2006 року інше, аніж встановлено у даній нормі закону, не встановлено.

Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.09.2019 позовну заяву передано для розгляду судді Науменку А.О.

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 09.09.2019 у справі № 908/2430/19 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/2430/19. Присвоєно справі номер провадження 34/76/19. Розглядати справу вирішено за правилами загального позовного провадження. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Оріхівську районну державну адміністрацію Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 02126343 (07500, Запорізька область, Оріхівський район, м. Оріхів, вул. Покровська, б. 58), та в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Виконавчий комітет Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 26403706 (70540, Запорізька область, Оріхівський район, с. Таврійське, вул. Центральна, б. 13).

Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 09.09.2019 у справі № 908/2430/19 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-комерційна фірма «АИВА» від 05.09.2019 про забезпечення позову у справі № 908/2430/19 повернуто заявникові.

25.09.2019 до канцелярії суду від Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області надійшла заява № 1079/01-33 від 24.09.2019. в якій третя особа 1 просила розглянути справу без участі свого представника, при винесенні рішення третя особа 1 зазначила, що покладається на думку суду.

02.10.2019 до канцелярії суду від відповідача у справі надійшов відзив № 01-20/1400 від 30.09.2019 із доданими документами.

В судове засідання 07.10.2019 представники третіх осіб не з`явились.

Суд відкрив підготовче засідання. Відводів складу суду не заявлено. Права та обов`язки присутнім представникам сторін відомі та зрозумілі.

На початку судового засідання суд оголосив про надходження відзиву на позовну заяву. Представник відповідача повідомив про отримання третьою особою 2 відзиву на позовну заяву та надання відповідних доказів у наступне судове засідання.

У відзиві на позов відповідач зазначає, що відповідач став власником права на земельну частку (пай) на підставі рішень Оріхівського районного суду, на сертифікатах на право на земельну частку (пай) було здійснено відмітку про передачу до територіальної громади с. Таврійське в особі Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області. Відповідач листом від 02.10.2017 року вих. № 01-20/706 звернувся до ТОВ ВКФ АИВА щодо необхідності внесення змін до договору оренди, щодо зменшення площі до 33,0800 га, яка зменшена згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка виготовлена ПП Землевпорядник плюс . 17.10.2017 року ТОВ ВКФ АИВА надала відповідь, що відсутні підстави для внесення змін до договору оренди. При складанні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ПП Землевпорядник плюс при внесенні відомостей до державного земельного кадастру виявлено перетин ділянки площею 80,6200 га з кадастровими номером 2323981500:04:003:0057 (площа співпадання 100%) та було рекомендовано звернутися до Оріхівської районної державної адміністрації для подальшого вирішення питанні розірвання (зменшення площі) діючого договору оренди на вище зазначену земельну ділянку (Лист від 13.11.2017 р. вих. № 307). У зв`язку з тим, що Оріхівською районною державною адміністрацією не було здійснено відповідних дій, щодо внесення змін до договору оренди, Таврійською сільською радою були здійснені дії, щодо оформлення документів необхідних реалізації права власності на земельну ділянку згідно сертифікатів на право на земельну частку (пай) та рішень Оріхівського районного суду, відповідачем було прийнято рішення від 16.05.2019 № 8 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки , для подальшої реалізації своїх прав як законного власника, а саме для поділу земельної ділянки загальної площі 113,7000 га, кадастровий номер 2323981500:04:003:0057, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на дві ділянки та з подальшою реєстрацією права власності земельної ділянки згідно чинного законодавства.

За наслідками судового засідання, згідно з ч. 2 ст. 183 ГПК України, суд відклав підготовче засідання на 22.10.2019 о 15 год. 00 хв.

21.10.2019 до канцелярії суду від відповідача надійшли документи для долучення до матеріалів справи: копія Рішення Кіровської сільської ради № 1 від 30.07.2009 та копія листа про надання відзиву Виконавчому комітету Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області.

В судовому засіданні 22.10.2019 представники позивача та відповідача надали суду пояснення з предмета доказування.

За наслідками судового засідання, згідно з ч. 2 ст. 183 ГПК України, суд відклав підготовче засідання на 06.11.2019 о 15 год. 00 хв., запропонувавши відповідачеві надати докази направлення звернення із проектом додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

31.10.2019 до канцелярії суду від Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області на виконання ухвали суду надійшов лист № 01-20/1578 від 29.10.2019 із доданими документами.

В судовому засіданні 06.11.2019 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою комплексу «Оберіг » .

Представники третіх осіб, повідомлених належним чином про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явились.

Суд продовжив підготовче засідання.

В судовому засіданні представники позивача та відповідача підтримали подані письмові пояснення та на запитання суду зазначили, що всі пояснення надані, всі наявні докази подані до матеріалів справи, клопотання та заяви, відсутні.

Представники сторін не заперечували проти закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті.

За наслідками судового засідання 06.11.2019, суд, на підставі ст. 185 ГПК України, постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до розгляду по суті на 04.12.2019 о 14 год. 30 хв., про що присутні представники позивача та відповідача повідомлені в приміщенні суду під розписку та під звукозапис.

Представник позивача підтримав позовні вимоги, просив позов задовольнити.

Представник відповідача зазначив про пізнє отримання інформації щодо розгляду даної справи, скрутне фінансове становище підприємства та відсутність даних щодо оплати заборгованості.

В судовому засіданні 04.12.2019 здійснювалось фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу - програмно-апаратного комплексу «Аккорд» .

В судовому засіданні 04.12.2019 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд

УСТАНОВИВ:

10 травня 2006 року ТОВ ВКФ АИВА (орендар) та Оріхівською районною державною адміністрацією (орендодавець) було підписано договір оренди земельної ділянки № 23 (далі договір № 23).

Договір № 23 було зареєстровано в Оріхівському районному відділі Запорізької регіональної філії державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що в Державному реєстрі земель вчинено запис №040627500001 від 05 липня 2006 року.

Згідно із пунктами 1.1, 1.2 договору № 23 орендодавець за плату передає орендарю земельну ділянку (не витребувані паї) в користування на термін, встановлений цим договором, а орендар приймає в оренду земельну ділянку і зобов`язується використовувати її для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Земельна ділянка розташована на території Кіровської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

Пунктами 2.1, 2.4 договору № 23 в оренду передається земельна ділянка загальною площею 192 га згідно з планом (схемою) у стані, придатному для її цільового призначення.

За умовами п. п. 3.2, 3.3 договору № 23 цільове призначення земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва, мета використання - вирощування сільськогосподарських культур.

Згідно із п. 4.1 договору № 23 строк дії визначено у 10 років.

24 січня 2011 року між сторонами укладено додаткову угоду до договору № 23, відповідно до якої, зокрема у п. 4.1 внесені зміни та встановлено строк дії договору на 49 років. Додаткова угода від 24.01.2011 також зареєстрована у відділі Держкомзему в Оріхівському районі Запорізької області, про що до Державного реєстру земель внесено запис від 09.11.2011 року №232390004000854.

На підставі рішень Оріхівського районного суду Запорізької області: від 16.03.2009 по справі 2-0-45/2009р.; від 31.12.2009 по справі 2-0-144/2009р.; від 11.01.2010 по справі 2-0-4/2010р.; від 12.06.2009 року по справі 2-0-46/2009р.; від 12.06.2009 року по справі 2-0-71/2009р.; від 12.06.2009 року по справі 2-0-65/2009р.; від 12.06.2009 року по справі 2-0-70/2009р.; від 14.09.2016 по справі 323/2718/16-ц; від 14.09.2016 року по справі 323/2719/16-ц; від 08.11.2016 року по справі 323/3156/16-ц; Кіровській (після перейменування Таврійської) сільської ради Оріхівського району Запорізької області було передано право на земельні частки (паї) територіальній громаді с. Кірове (після перейменування Таврійське) в особі Кіровської (після перейменування Таврійське) сільської ради, як відумерлу спадщину після чого відповідачем було прийнято у власність територіальної громади Таврійської (до перейменування Кіровської) сільської ради земельної частки (паї) згідно рішень Кіровської сільської ради № 1 від 24.03.2009, № 1 від 30.07.2009, № 1 від 11.03.2010, № 21 від 22.12.2016 Про прийняття у власність територіальної громади Таврійської (до перейменування Кіровської) сільської ради земельної частки (паю) .

На сертифікатах на право на земельну частку (пай) було здійснено відмітку про передачу до територіальної громади с. Таврійське в особі Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області.

Відповідач звернулися листом від 02.10.2017 вих. № 01-20/706 до ТОВ ВКФ АИВА , щодо необхідності внесення змін до договору оренди, щодо зменшення площі до 33,0800 га згідно технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), яка виготовлена ПП Землевпорядник плюс .

17.10.2017 ТОВ ВКФ АИВА надала відповідь, що відсутні підстави для внесення змін до договору оренди.

При складанні технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ПП Землевпорядник плюс при внесенні відомостей до державного земельного кадастру виявлено перетин ділянки площею 80,6200 га з кадастровими номером 2323981500:04:003:0057 (площа співпадання 100%) та було рекомендовано звернутися до Оріхівської районної державної адміністрації для подальшого вирішення питанні розірвання (зменшення площі) діючого договору оренди на вище зазначену земельну ділянку (Лист від 13.11.2017 вих. № 307).

25.09.2017 вих. № 671 Таврійською сільською радою Оріхівського району Запорізької області направлено лист голові Оріхівської районної державної адміністрації з проханням про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки та державної реєстрації відповідних змін у відповідних реєструючих органах.

Також відповідачем повторно надсилалися листи, щодо розгляду нашого звернення, на що нами отримана відповідь від 21.11.2017 року № 503 щодо подовження розгляду заяви з необхідністю додаткового збору інформації.

02.07.2018 № 01-20/0898 Таврійською сільською радою Оріхівського району Запорізької області повторно направлено лист голові Оріхівської районної державної адміністрації з проханням про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки та державної реєстрації відповідних змін у відповідних реєструючих органах.

09.01.2019 № 0866/11 Оріхівською районною державною адміністрацією надана відповідь, що райдержадміністрація не може внести зміни у договір оренди через те, що площа 113,700 га зазначена в договорі оренди поділяється на землі державної форми власності та землі колективної форми власності, якими райдержадміністрація не має права розпоряджатися враховуючи зміни до Земельного кодексу України.

16 травня 2019 року сорок другою сесією восьмого скликання Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області прийнято рішення № 8 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки .

Згідно з п. 1 цього рішення надано дозвіл виконавчому комітету Таврійської сільської ради на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та (об`єднання) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 01.01 на території Таврійської сільської ради за межами населених пунктів: земельна ділянка площею 18,7603 га (кад. номер 2323988000:01:001:0204); земельна ділянка площею 113,7000 га (кад. номер 2323981500:04:003:0057).

З прийнятим рішенням відповідача в частині надання дозволу виконавчому комітету Таврійської сільської ради на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та (об`єднання) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 01.01 на території Таврійської сільської ради за межами населених пунктів: земельної ділянки площею 113,7000 га (кад. номер 2323981500:04:003:0057) позивач не погодився, вважає його таким, що прийнято з порушенням вимог чинного земельного законодавства, суттєвим порушень прав користувача земельної ділянки.

Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, заслухавши представників сторін, суд вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до статті 140 Конституції України, місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, є районні та обласні ради.

Згідно зі ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

За ч. 1 ст. 10 цього Закону сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Пунктом 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до компетенції орану місцевого самоврядування відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом частини 10 статті 59 цього Закону акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно з частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Отже, ТОВ ВКФ АЙВА має зареєстроване право оренди земельної ділянки кад. номер 2323981500:04:003:0057 площею 113,7000 га.

Згідно зі ст. 27 Закону України Про оренду землі орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності па земельну ділянку відповідно до закону.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Закону України Про оренду землі перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Договором № 23 інше, аніж встановлено у даній нормі закону, не визначено.

Відповідно до оскаржуваного рішення відповідач при його прийнятті керувався приписами ст.ст. 20, 25, 26, 56 Закону України Про землеустрій .

Згідно з ч. 1 ст. 20 зазначеного Закону землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі:

а) розробки розробки документації із землеустрою щодо організації раціонального використання та охорони земель;

б) встановлення та зміни меж об`єктів землеустрою, у тому числі визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України;

в) надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок;

г) встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжеиих) правами інших осіб (земельні сервітути);

ґ) організації нових і впорядкування існуючих об`єктів землеустрою;

л) виявлення порушених земель і земель, що зазнають впливу негативних процесів, та проведення заходів щодо їх відновлення чи консервації, рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, ущільнення, забруднення промисловими відходами, радіоактивними і хімічними речовинами та інших видів деградації, консервації деградованих і малопродуктивних земель.

З оскаржуваного рішення неможливо встановити, чи були на час його прийняття підстави для обов`язкового проведення землеустрою щодо земельної ділянки кад. номер 2323981500:04:003:0057, яка перебуває у строковому платному користування позивача на підставі договору оренди.

Відповідно до п. й ч. 2 ст. 25 Закону України Про землеустрій документацією із землеустрою є, зокрема, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Отже, позивач цілком обґрунтовано вважає, що винесене рішення матиме прямий наслідок - підготовку документів щодо поділу земельної ділянки кад. номер 2323981500:04:003:0057.

Фактично оскаржуване рішення спрямоване на зміну умов договору № 23 шляхом зменшення об`єкту оренди - земельної ділянки № 3 кад. помер 2323981500:04:003:0057, що призводить до порушення права оренди ТОВ «Виробничо-комерційна фірма «АИВА» , оскільки об`єкт оренди - земельна ділянка № 3 кад. помер 2323981500:04:003:0057 припинить своє існування як об`єкт земельних відносин.

Відповідач передчасно прийняв оспорюване рішення, не запобігши порушенню права орендаря та не скористався іншим законним способом захисту свого права - шляхом внесення (спонукання до внесення) змін до договору № 23, в тому числі в судовому порядку. Доказів подання відповідного позову суду не надавалось.

Пунктом 6.1 договору № 23 в редакції додаткової угоди від 24.01.2011 передбачено, що орендодавець має право вимагати повернення частини орендованої земельної ділянки на користь третіх осіб (власників, які виникли в земельних часток (паїв), які виникли на підставі цивільно - правових угод).

Відповідно до п. 6.3. договору № 23 в редакції додаткової угоди від 24.01.2011 орендар земельної ділянки зобов`язаний повернути частину орендованої земельної ділянки на користь третіх осіб (власників земельних часток (паїв), які виникли на підставі цивільно-правових угод.

Пунктом 8.1. договору № 23 визначено, що у разі припинення, розірвання або виявлення власників земельних ділянок - паїв орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. У разі невиконання орендарем обов`язку щодо умов повернення Орендодавцеві земельної ділянки орендар зобов`язаний відшкодовувати Орендодавцю завдані збитки. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Таким чином, умови договору № 23 чітко передбачають можливість захисту прав власників земельних ділянок - паїв, та їх право на повернення частини орендованої земельної ділянки, але прийняття оспорюваного рішеня органу місцевого самоврядування має бути наслідком повернення таких земельних ділянок внаслідок їх витребування та/або внесення змін до договору № 23 щодо площі спірної земельної ділянки, а не передувати цьому. Тим більше, що наявність запису про реєстрацію права оренди земельної ділянки № 3 кад. помер 2323981500:04:003:0057 площею 113,7000 га не повинна суперечити записам про право власності на частки паї, які будуть виділені в натурі.

Стосовно звернень відповідача до орендодавця за договором - Оріхівської районної державної адміністрації Запорізької області слід зазначити таке.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Згідно з ч.1 ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України № 60-р від 31.01.2018 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад» , з 1 лютого 2018 року відбувається передача усіх земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність відповідних об`єднаних територіальних громад, крім тих земельних ділянок, які не можуть бути передані у комунальну власність.

З огляду на викладене, відповідач набувши права орендодавця за договором № 23, внаслідок законодавчих змін, буде не позбавлений права звернутись за судовим захистом щодо внесення змін до договору № 23.

Щодо підвідомчості даного спору господарському суду слід зазначити таке.

Господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із цивільних та господарських відносин приватноправового характеру, тобто з відносин, врегульованих нормами цивільного або господарського права і пов`язаних із здійсненням сторонами цивільних або інших майнових прав на майно на засадах рівності.

У вирішенні питання про те, чи мають спірні відносини приватноправовий характер, суд виходить з того, індивідуальні акти органів місцевого самоврядування, за якими виникають, змінюються та припиняються цивільні права і обов`язки щодо такого майна, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер, тобто справи у них підвідомчі господарським судам з урахуванням суб`єктного складу.

Зокрема, відповідно до статті 20 ГК України, статей 16, 393 ЦК України визнання судом незаконним і скасування акта органів державної влади, влади Автономної Республіки Крим або місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, належить до способів захисту права власності. Предметом спору є захист права оренди особи, якому надається рівень захисту права власності, а не публічно-правових інтересів держави, територіальної громади, тощо.

Спірне рішення Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області стосується права оренди, яким володіє позивач. тому даний спір відноситься до спорів про право цивільне і має розглядатись за правилами господарського судочинства.

Таким чином, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення від 16 травня 2019 року сорок другої сесії восьмого скликання Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області №8 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельної ділянки в частині надання дозволу виконавчому комітету Таврійської сільської ради на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу та (об`єднання) земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 01.01 на території Таврійської сільської ради за межами населених пунктів: земельна ділянка площею 113,7000 га (кад. номер 2323981500:04:003:0057).

3. Стягнути з Таврійської сільської ради Оріхівського району Запорізької області, ідентифікаційний код юридичної особи 04352475 (70540, Запорізька область, Оріхівський район, село Таврійське, вул. Центральна, б. 13) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА АИВА ідентифікаційний код юридичної особи 30958674 (69037, м. Запоріжжя, вул. Рекордна, б. 20-а) 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до п. 17.5 Розділу ХI Перехідних положень ГПК України апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Апеляційна скарга може бути подана до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Запорізької області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 13.12.19.

Суддя А.О. Науменко

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення04.12.2019
Оприлюднено16.12.2019
Номер документу86331975
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2430/19

Судовий наказ від 09.01.2020

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Рішення від 04.12.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 06.11.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 22.10.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 07.10.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Науменко А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні