Рішення
від 15.11.2019 по справі 905/1179/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

15.11.2019Справа № 905/1179/19

Господарський суд міста Києва у складі судді Ковтуна С.А., секретар судового засідання Мамонтова О.О., дослідивши матеріали справи

за позовом акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця

до приватного підприємства ІНФО-ДОН

про стягнення 54126,72 грн,

Представники:

від позивача Головащенко Я.О. (за дов.)

від відповідача Полетаєва Т.Ю. (за дов.)

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця звернулося з позовом до приватного підприємства ІНФО-ДОН про стягнення 54126,72 грн.

За твердженням позивача, на підставі укладеного між сторонами договору № 08113/ДОН-2018 про надання послуг від 09.02.2018, відповідач повинен сплатити позивачеві плату за користування трьома вагонами у розмірі 49839,48 грн. та плату за подавання, забирання вагонів у розмірі 4287,24 грн. Вагони були подані відповідачеві станцією Курахінка регіональної філії Донецька залізниця на під`їзду колію власника Донбасвуглепереробка 13.12.2018 о 18.20 год. та забрані з під`їзної колії 28.12.2018 о 17.40 хв. Позивача вважає, що з незалежних від перевізника причин (виконання постанови Селидівського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 14.12.2018 № ВП 55079432 про арешт майна ТОВ Донбасвуглерозробка ) вагони №№ 60442067, 67892414, 65943706 знаходились на під`їзній колії 359 год. 20 хв.. 26.12.2018 позивач повідомив відповідача про зняття арешту. Відповідач повідомив позивача про закінчення вантажних операцій 28.12.2018 о 17 год. 40 хв.

Суд своєю ухвалою від 22.07.2019 відкрив провадження у справі № 905/1179/19, постановив розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, судове засідання призначив на 05.09.2019.

Суд своєю ухвалою від 05.09.2019 залишив позовну заяву без руху, оскільки позивач не надав суду доказів надіслання на адресу відповідача копії позовної заяви і доданих до неї документів.

У встановлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви.

Відповідач позовні вимоги відхилив у повному обсязі, зазначивши, що затримка вагонів виникла з вини залізниці, що є підставою для звільнення вантажовідправника від плати за користування вагонами.

Відповідач вважає, що позивач безпідставно заблокував навантажені вагони №№ 60442067, 67892414, 65943706, оскільки: ці вагони належать на праві власності залізниці, а не боржнику - товариству з обмеженою відповідальністю Донбасвуглерозробка ; в постанові про арешт майна боржника не вказані номери вагонів; залізниця заблокувала вугільну продукцію, яка належала на праві власності відповідачеві. За таких обставин, на думку відповідача, залізниця повинна була продовжувати виконувати відповідні роботи.

Крім того, 13.12.2108 о 23:20 відповідач завершив вантажні роботи, у зв`язку з чим на станцію Курахівка було подано документи - повідомлення про закінчення вантажних операцій від 13.12.2018 № 13/12/19/03 та заявку на проведення маневрових робіт від 13.12.2018 № 13/12/19/02. Працівники залізниці відмовилися прийняти повідомлення та заявку, не надавши жодних письмових заперечень чи зауважень. Працівники залізниці також відмовили у наданні маневрових послуг для проведення зважування вагонів та забирання їх, посилаючись на усне розпорядження начальника станції не проводити жодних операцій з цими вагонам до ранку 14.12.2018.

З метою підтвердження закінчення вантажних операцій та готовності вагонів до здачі залізниці до перевезення, 14.12.2018 відповідач оформив в Автоматизованій системі Клієнт УЗ накладну, яку підписав електронним цифровим підписом директора приватного підприємства ІНФО-ДОН Сидоркіна Р.О. 14.12.2018 о 01:30 (пункт 55 накладної).

Оскільки представник відповідача підписав відомість плати із зауваженнями, повинен бути складений акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. Проте надані позивачем акти загальної форми складені в односторонньому порядку.

Позивач у відповіді на відзив заперечив затримку вагонів з вини залізниці, затримка відбувалась в зв`язку з винесенням постанови Селидівським міським відділом державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 14.12.2018 № ВП 55079432, щодо цих обставин складено акт загальної форми № 128 від 14.12.2018. Після накладення арешту на вагони позивач звертався до відповідача з листами про вирішення питання з вивантаження вантажу та повернення вагонів перевізнику у порожньому стані, однак відповідач надав інформацію лише після зняття арешту.

Також позивач зазначив, що накласти арешт на інші вагони було неможливо, оскільки на під`їзні колії товариства з обмеженою відповідальністю Донбасвуглерозробка інші вагони не подавались. Крім того, позивач зазначив, що згідно з листом начальника станції Курахівка № 238 від 05.11.2019, повідомлення про закінчення вантажних операцій вантажовідправник надає агенту комерційному у двох примірниках з вказівкою номера колії, номерів вагонів, навантажений або порожній. Агент комерційний вказує в обох повідомленнях число та годину прийому, підписується в них, один екземпляр повідомлення повертає підприємству, другий додає до пам`ятки про користування вагонами (п. 18.3 розділу 18 Організація обслуговування залізничних під`їзних колій Технологічного процесу роботи станції Курахівка, затвердженого наказом від 19.06.2012 № 583/Н, зі змінами затвердженими наказами від 03.03.2012 № 270/ПД, від 30.05.2017 № 156/Д, від 26.06.2018 № 185/Д, від 16.07.2018 № 200/Д, від 24.09.2018 № 267/Д, від 08.05.2019 № 110/Д та від 18.06.2019 № 147/Д). 13.12.2018 на станцію Курахів від приватного підприємства ІНФО-ДОН не надходило належним чином оформлене повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами. Також відсутня заявка на маневрову роботу на станцію. Тому у агента комерційного станції Курахівка не було підстав приймати до перевезення вантаж згідно з перевізними документами, що надійшли в Автоматизованій системі Клієнт УЗ від 14.12.2018, на який посилається відповідач.

У запереченнях відповідач зазначив, що вантаж (вугілля) був доставлений автомобільним транспортом на під`їзну колію товариства з обмеженою відповідальністю Донбасвуглерозробка для навантаження в вагони залізниці. Вага була попередньо визначена відповідачем шляхом зважування.

Відповідач подав заяву про застосування строку позовної давності, оскільки подія, що стала підставою для подання позову, сталась 13.12.2018 (початок затримки вагонів), а позов подано до суду 25.06.2019. стягнення плати за користування вагонами з 13 по 25 грудня 2018 року є неправомірним, період знаходиться поза межами 6 місячного строку.

Розглянувши надані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив:

09.02.2018 публічне акціонерне товариство Українська залізниця (перевізник) та приватне підприємство (далі - ПП) ІНФО-ДОН (замовник) уклали договір № 08113/ДОН-2018 про надання послуг (далі - Договір), предметом якого є здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення та інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Згідно з п. 2.1.6 Договору замовник зобов`язаний оплачувати перевізнику послуги, пов`язані з організацією та перевезенням вантажів та інші надані послуги з сум внесеної передоплати за кодом платника.

Відповідно до п. 2.1.7 Договору замовник зобов`язаний відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів, що виникли на станціях залізниць України через: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірку вантажів перевізником (маси вантажу), митними та іншими державними органами контролю; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини, що не залежать від перевізника, а також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника.

08.11.2018 товариство з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) Донбасвуглерозробка (власник колії) та приватне підприємство ІНФО-ДОН (вантажовласник) уклали письмову угоду № 2, погоджену з начальником станції Курахівка структурного підрозділу Станція Покровськ регіональної філії Донецька залізниця , згідно з якою власник колії надає залізничну під`їзну колію для подачі (забирання) вагонів та навантаження (вивантаження) вагонів з вантажем, який належить вантажовласнику. За умовами угоди № 2 всі належні залізниці платежі вносяться ПП ІНФО-ДОН .

13.12.2018 ПП ІНФО-ДОН звернулося до начальника станції Курахівка з проханням надати 3 порожніх піввагонів під завантаження вугільної продукції. 13.12.2018 о 18 год. 20 хв., на підставі вказаної заявки, станцією Курахівка регіональної філії Донецька залізниця (далі - станція Курахівка) на під`їзну колію ТОВ Донбасвуглепереробка подано три вагона №№ 60442067, 67892414, 65943706.

Ці обставини сторонами не визнаються та, відповідно до ч. 1 ст. 75 ГПК України, не підлягають доказуванню.

За приписами статті 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства.

Як зазначено вище, ПП ІНФО-ДОН прийнято на себе обов`язок щодо оплати всіх належних залізниці платежів (угода № 2). Факт покладення на себе таких обов`язків ПП ІНФО-ДОН не оспорює.

14.12.2018 о 01.30 в автоматизованій системі Клієнт УЗ ПП ІНФО-ДОН сформувало накладну, яка підписана електронним цифровим підписом його керівника. Відповідно до цієї накладної, вагони №№ 60442067, 67892414, 65943706 є завантаженими.

21.11.2000 наказом Мінтрансу № 644 затверджено Правила обслуговування залізничних під`їзних колій (статті 12, 64 - 77 Статуту) , відповідно до якого час користування вагонами обчислюється з моменту подачі на місце навантаження (вивантаження) до моменту одержання залізницею повідомлення вантажовласника про закінчення вантажних операцій.

Подача та забирання вагонів на під`їзні колії виконується за повідомленнями або через установлені інтервали часу (п. 4.1 цих Правил).

Отже, виходячи з правил допустимості доказів (ст. 77 ГПК України), документом, з яким пов`язано припинення нарахування плати за користування вагонами, є повідомлення вантажовласника про закінчення вантажних операцій.

Повідомлення ПП ІНФО-ДОН про закінчення вантажних операцій, яке містить відмітку про прийняття його ст. Курахівка, подано 28.12.2018 о 17 год. 40 хв..

Повідомлення ПП ІНФО-ДОН про закінчення вантажних операцій, що датовано 13.12.2018 о 23 год. 20 хв., не таким, з яким пов`язано припинення нарахування плати за користування вагонами, оскільки не містить даних про його подачу. Доводи ПП ІНФО-ДОН про те, що працівники залізниці відмовилися прийняти повідомлення, суд вважає не доведеними. Зокрема, відповідно до пункту 1 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 року N 334, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 липня 2002 року за N 567/6855 (далі - Правила складання актів), при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6). Акти загальної форми складаються для засвідчення обставин, що виникають в процесі перевезення вантажу, у тому числі для засвідчення обставин, які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності. За відсутності такого акту, відповідачем не доведено факт відмови відповідача від прийняття 13.12.2018 позивачем повідомлення ПП ІНФО-ДОН про закінчення вантажних операцій, та, відповідно, закінчення 13.12.2018 строку користування вагонами.

З огляду на викладене, є доведеним факт користування ПП ІНФО-ДОН вагонами №№ 60442067, 67892414, 65943706 з 13.12.2018 (18 год. 20 хв.) до 28.12.2018 (17 год. 40 хв.). Весь час знаходження вагонів на під`їзній колії становить 359 год. 20 хв.

Порядок і умови користування вагонами і контейнерами визначаються Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу від 25.02.1999, № 113.

Згідно з пунктом 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а та Актів загальної форми ГУ-23.

Відомості плати за користування вагонами складаються під навантаження, є документами обліку часу перебування вагонів у пунктах навантаження (вивантаження) та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами та за подавання й забирання вагонів.

Плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці (п. 13 розділу III Правил користування вагонами і контейнерами).

Вирішуючи наявність вини позивача, внаслідок чого мало місце користування відповідачем вагонами до 28.12.2018, суд виходить з такого.

14.12.2018 станція Курахівка отримала постанову Селидівського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області від 14.12.2018 № ВП 55079432 про арешт майна ТОВ Донбасвуглерозробка , у тому числі залізничних вагонів у кількості 3 одиниць, про що повідомила представника ПП ІНФО- ДОН .

Від ПП ІНФО-ДОН на адресу станції Курахівка заяв або повідомлень щодо прибирання вагонів №№ 60442067, 67892414, 65943706 в порожньому чи завантаженому стані не надходило.

22.12.2018 на адресу директора ПП ІНФО-ДОН було направлено лист за № 275 про вирішення питання по вивантаженню вантажу та поверненню вагонів перевізнику у порожньому стані.

Відповідач не надав відповіді на цей лист.

26.12.2018 станція Курахівка отримала від Селидівського міського відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Донецькій області постанову № 5514216 про зняття арешту з майна ТОВ Донбасвуглерозробка , про що повідомлено ПП ІНФО-ДОН .

ПП ІНФО-ДОН своїм листом від 28.12.2018 повідомило про відмову у навантаженні вагонів №№ 60442067, 67892414, 65943706 та про повернення їх перевізнику у порожньому стані.

Вказане свідчить про те, що користування відповідачем вагонами не залежало від залізниці, а тому відповідач не звільняється від плати за користування.

Відповідно до пункту 1 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28 травня 2002 року N 334, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 липня 2002 року за N 567/6855 (далі - Правила складання актів), при перевезеннях у залежності від обставин, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, відправника, одержувача, пасажира, складаються комерційні акти (додаток 1) та акти загальної форми (додаток 6).

Таким чином, відповідно до вищезазначених норм чинного законодавства належними і допустимими доказами на підтвердження факту настання відповідних подій - затримки вагонів на під`їзній колії, відмови від підписання відомостей ГУ-46 № 28120008 та № 29120009, пам`ятки на прибирання вагонів ГУ-45, є акти загальної форми № 128 від 14.12.2018, № 136 від 29.12.2018, № 274 від 29.12.2018 відповідно.

Вагони №№ 60442067, 67892414, 65943706 подані на під`їзну колію 13.12.2018 о 18 год. 20 хв. (пам`ятка про подавання вагонів (ф. ГУ-45) та забрані з під`їзної колії 28.12.2018 о 17 год. 40 хв. (пам`ятка про забирання вагонів (ф. ГУ-45) від 28.12.2018 № 11. Весь час знаходження вагонів на під`їзній колії становить 359 год. 20 хв.

Позивач нарахував плату за користування вагонами керуючись пунктами 3, 4 Правил користування вагонами і контейнерами, затверджених наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 № 113 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 15.03.1999 за № 165/3458 (далі - Правила користування вагонами і контейнерами), розділом ІІІ Збори за роботи та послуги, пов`язані з перевезенням вантажів , розділом V Ставки плати за користування вагонами і контейнерами залізниць Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку № 317 від 26.03.2009 (далі - Збірник).

Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 20.10.2017 № 357 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.10.2017 за № 1314/31182 коефіцієнт, що застосовується до плати за користування становить 2,647.

Позивач заявив вимоги про стягнення 49839,48 грн. плати за користування вагонами з 13 по 28 грудня 2018 року та 4287,24 грн. плати за подавання, забирання вагонів.

Згідно зі ст. 137 Статуту залізниць України позови залізниць до вантажовідправників, вантажоодержувачів і пасажирів, що випливають зі цього статуту, можуть бути подані відповідно до установленої підвідомчості чи підсудності до суду за місцем знаходження відповідача протягом 6 місяців. Зазначений шестимісячний термін обчислюється: а) щодо стягнення штрафу за невиконання плану перевезень - після закінчення п`ятиденного терміну, встановленого для сплати штрафу; б) в усіх інших випадках - з дня настання події, що стала підставою для подання позову.

Плата є поточним платежем і нараховується за кожен день користування.

Оскільки позивач звернувся з позовом до суду 25.06.2019, він пропустив шестимісячний строк, протягом якого міг звернутися до суду з вимогами про стягнення плати за користування вагонами за період з 13 по 25 грудня 2018 року.

Виходячи з того, що сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (ч. 4 ст. 267 ЦК України), вимоги позивача про стягнення плати за користування вагонами за період з 13 по 25 грудня 2018 року задоволенню не підлягають.

Таким чином суд задовольняє вимоги про стягнення 13722,05 грн плати за користування вагонами за період з 26 по 28 грудня 2018 року: 24 год. * 3 доби + 17 год. 40 хв. = 89 год 40 хв. (загальний час)

90 годин (округляється згідно з п. 3 розділу ІІІ Збірника)*16 грн * 2,647 (коефіцієнт) = 3811,68 грн за один вагон без ПДВ.

3811,68 грн * 3 вагона = 11435,04 грн без ПДВ, 13722,05 грн з ПДВ.

Також суд задовольняє вимоги про стягнення 4287,24 грн плати за подавання, забирання вагонів.

Згідно зі ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Приймаючи рішення, суд зобов`язаний керуватись наданими сторонами доказами.

Позивач належним чином довів порушення його прав зі сторони відповідача.

Обставини, на які посилається позивач як на підставу своїх вимог, належним чином доведені і відповідачем не спростовані, а тому позовні вимоги позивача до останнього підлягають задоволенню в частині стягнення 13722,05 грн плати за користування вагонами, 4287,24 грн плати за подавання, забирання вагонів, а загалом 18099,29 грн. В іншій частині позову суд відмовляє.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України суд покладає судові витрати на сторін пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 248 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Задовольнити частково позов акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця до приватного підприємства ІНФО-ДОН .

Стягнути з приватного підприємства ІНФО-ДОН (вул. Зоологічна, 4-А, офіс 139, м. Київ, 04119, код 30393498) на користь акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця (вул. Привокзальна, 22, м. Лиман, Донецька область, 84404, код 40150216) 18099,29 грн боргу, 642,36 грн судового збору.

В іншій частині позову відмовити.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України, рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана в порядку, передбаченому підпунктом 17.5 пункту 17 розділу XI Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України .

Повний текст рішення складено 13.12.2019.

Суддя С. А. Ковтун

Дата ухвалення рішення15.11.2019
Оприлюднено16.12.2019
Номер документу86332212
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 54126,72 грн

Судовий реєстр по справі —905/1179/19

Ухвала від 25.02.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 23.01.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Рішення від 15.11.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 07.10.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 10.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 05.09.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 22.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ковтун С.А.

Ухвала від 03.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Шилова Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні