КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 вересня 2019 року м. Київ № 826/4334/18
Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології на надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-Буд-Інвест"
про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
в с т а н о в и в:
Державна служба геології та надр України (Держгеонадр) звернулась до Київського окружного адміністративного суду з вимогами до ТОВ "Альфа-Буд-Інвест" про припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5277 від 10.01.2011, виданого відповідачеві з метою видобування піску, придатного в якості компоненту в`яжучого для щільних силікатних бетонів та благоустрою, рекультивації та планування Броварського родовища, розташованого у Броварському районі Київської області, терміном дії 11 років до 10.02.2022. Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що ТОВ Альфа-Буд-Інвест" було надано спеціальний дозвіл на користування надрами на термін 11 років, до 10.02.2002. Однак, дія дозволу зупинена наказом Держгеонадр України від 04.09.2017 №397 у зв`язку з виявленими порушеннями умов надрокористування, з наданням відповідачу часу для вжиття заходів для усунення причин зупинення дії дозволу.
Крім того, відповідача повідомлено про необхідність надати власну позицію (згоду/не згоду) щодо припинення права користування.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 23.04.2018 було відкрито спрощене позовне провадження без проведення судового засідання.
Відповідно до ч.5 ст.262 КАСУ, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні від учасників справи не надходило.
При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться, ч.8 ст.262 КАСУ.
Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався. 13.09.2019, представник відповідача був ознайомлений з матеріалами справи, після чого подав клопотання про залучення до справи направлення на перевірку №1845-14/06 від 16.09.2019 та про відкладення розгляду справи до закінчення перевірки.
Дослідивши наявні у справи докази, встановивши зміст та характер спірних правовідносин, з наданням їм відповідної правової оцінки за своїм внутрішнім переконанням, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, приймаючи до уваги наступне:
ТОВ " Альфа-Буд-Інвест", 10.01.2011, було надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5277 для видобування піску, придатного в якості компоненту в`яжучого для щільних силікатних бетонів та благоустрою, рекультивації та планування Броварського родовища, розташованого у Броварському районі Київської області, терміном дії 11 років до
10.02.2022.
10.01.2011, між Міністерством охорони навколишнього природного середовища України та відповідачем також була укладена угода №5277 про умови користування надрами.
На підставі наказу Державної служби геології та надр України №397 від 04.09.2017 було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами, у зв`язку з невиконанням в установлений строк ТОВ "Альфа-Буд-Інвест" припису позивача від 04.01.2016. Передумовою прийняття наказу стало подання відділу від 18.01.2016 №46-14/06 про зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами.
18.09.2015, наказом Державної служби геології та надр України № 288 було затверджено План переврок надрокористувачів у IV кварталі 2015, відповідно до якого заплановано провести перевірку надрокористувачів, а саме товариства з обмеженою відповідальністю Альфа-Буд-Інвест на дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини).
24.09.2015, позивачем було прийнято наказ №299 про проведення планової перевірки відповідача, про що 18.11.2015 йому було направлено повідомлення №15114/13/14-15.
На підставі наказу Держгеонадр України було оформлено направлення на перевірку від 30.11.2015 №900-14/06 та у період з 01.12.2015 по 04.12.2015 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України здійснено плановий контролюючий захід.
За результатом перевірки було складено акт перевірки №06-02/22/2015-50п(183) від 04.12.2015, яким були встановлені наступні порушення: проект розробки родовища корисних копалин не затверджений та не погоджений в установленому порядку (відсутнє погодження з Державним комітетом України по нагляду за охороною праці та відсутні екологічна експертиза розділу ОВНС робочого проекту) - порушення ст.51, 21 Гірничого кодексу України;
надра надані у користування, не використовуються за призначенням, а саме видобування корисної копалини не проводиться, чим порушено вимоги ст.4 Угоди про умови користування надрами "здійснювати роботи у терміни, зазначені в програмі робіт"; також не виконується мета спеціального дозволу "видобування піску, придатного в якості компоненту в`яжучого для щільних силікатних бетонів та благоустрою, рекультивації та планування", чим порушено ст.ст. 14, 24, 5 Кодексу, пп. 1 п.22 Порядку №615;
акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння відсутній, чим порушено вимоги ст. 40 Кодексу, постанови КМУ від 14.02.1995 №114;
не подається до Держгеонадр інформація щодо стану виконання Програми робіт за формою згідно законодавства, чим порушено ст.24 Кодексу, пп.1 п.22 Порядку №615;
план розвитку гірничних робіт за 2014 не дотримується, видобувні роботи передбачені планом розвитку гірничних робіт не проводились, чим порушено ст.51 Кодексу.
На підставі зазначеного акту перевірки було складено припис від 04.12.2015 №926-14/06, яким відповідачу надано строк до 04.01.2016 для усунення виявлених актом перевірки порушень законодавства та зобов`язано надати до відділу в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень. Припис отримано представником товариства Самосоновим С.Р. 04.12.2016. та не оскаржено у порядку, встановленому законом.
У зв`язку з невиконанням відповідачем в установлений йому строк припису, на підставі подання відділу від 18.01.2016 №46-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5277 від 10.01.2011 було видано наказ від 04.09.2017 №397, яким було зупинено дію дозволу №5277 від 10.01.2011 та надано відповідачеві строк у 10 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено листом від 16.09.2017 №20456/03/14-17.
Також позивачем, листом від 24.11.2017 №29149/03/14-17 запропонував ТОВ "Альфа-Буд-Інвест" у 15 денний строк надати позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами.
01.12.2017, позивачу було повернуто поштове відправлення від 24.11.2017 №29149/03/14-17 з відміткою оператора поштового звязку про невручення за закінченням терміну зберігання.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного: Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 391/2011.
Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення Держгеонадра України, відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
На підставі статті 19 Кодексу України про надра, надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра та Порядком № 615. Відповідно до ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Механізм проведення державного геологічного контролю регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V). У розумінні частини першої статті 1 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону; одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу, - стаття 11 Закону № 877-V. В силу положень п. 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Планові перевірки надрокористувачів проводяться відповідно до квартального плану проведення перевірок, який затверджується Держгеонадрами до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому. Відповідно до п. 15 Порядку за результатами проведення планової або позапланової перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю складається акт перевірки за формою, затвердженою Держгеонадрами. Посадова особа органу державного геологічного контролю зазначає в акті стан виконання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та використання надр, а в разі невиконання зазначених вимог - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідне положення акта законодавства. Два примірники зазначеного акта підписуються в останній день відповідної перевірки надрокористувача посадовими особами органу державного геологічного контролю, які її проводили, та надрокористувачем.
Згідно з п. 16 Порядку у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п`яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами. Припис або розпорядження можуть бути оскаржені до Держгеонадр або суду в установленому законом порядку.
Як свідчать матеріали справи, на підставі акту перевірки №06-02/22/2015-50п(183) від 04.12.2015 позивачем складено припис від 04.12.2015 №926-14/06, яким товариству надано строк до 04.01.2016 для усунення виявлених порушень законодавства та зобов`язано надати до відділу в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.
Згідно з підпунктом 13 пункту 4 Положення № 1174 Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами, поновлює їх дію.
За приписами пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі, зокрема, порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; порушення надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування та охорони навколишнього природного середовища; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування.
У зв`язку з невиконанням відповідачем в установлений строк припису від 04.12.2015 №926-14/06 органом Держгеонадр видано наказ від 04.09.2017 №397, яким було зупинено дію дозволу №5277 від 10.01.2011 та надано відповідачеві строк у 10 календарних днів для усунення порушень, про що повідомлено листом від 16.09.2017 №20456/03/14-17.
За сплином значного часу відповіді від ТОВ "Альфа-буд-Інвест", не надходило.
Таким чином, оскільки Державною службою геології та надр України встановлені порушення вимог передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, наявні підстави для анулювання дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.
У відповідача, як надрокористувача є обов`язок вчасно усувати порушення, що виявлені під час перевіркою діяльності останнього.
Відповідно до статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Підпунктом 10 п. 23 Порядку № 615 встановлено, що право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі: припинення без поважних причин робіт, передбачених дозволом, більш як на два роки, а у разі, коли дозвіл надано на користування нафтогазоносними надрами, - більш як на 180 днів.
Згідно з абз. 2 ч. 2 п. 7 ст. 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності" дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутись до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності здійснення суб`єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідачу неодноразово надавались строки для усунення порушень, однак порушення вимог законодавства, що стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, ним не усунуто.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).
Враховуючи викладене, оцінивши надані позивачем докази, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог та анулювання спеціального дозволу на користування надрами
від 10.01.2011, було № 5277 для видобування піску, придатного в якості компоненту в`яжучого для щільних силікатних бетонів та благоустрою, рекультивації та планування Броварського родовища, розташованого у Броварському районі Київської області, терміном дії 11 років до 10.02.2022.
Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10.01.2011 № 5277, наданого товариству з обмеженою
відповідальністю " Альфа-Буд- Інвест" (код 35335961, с. Пухівка, вул. Чорновола, 1).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя Брагіна О.Є.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2019 |
Оприлюднено | 18.12.2019 |
Номер документу | 86350803 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Глущенко Яна Борисівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Брагіна О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні