Справа № 506/323/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2019 року м. Одеса
Суддя Одеського окружного адміністративного суду Балан Я.В., розглянувши у порядку письмового провадження, за наявними матеріалами, адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації, про визнання протиправним та скасування наказу,-
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Красноокнянського районного суду Одеської області від 03 липня 2019 року, передано за предметною підсудністю до Одеського окружного адміністративного суду, адміністративну справу №506/323/19, за позовною заявою ОСОБА_1 до начальника управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації, про визнання протиправним та скасування наказу Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації №12/К-2019 від 14.06.2019 року Про оголошення догани .
Адміністративний позов мотивовано наступним.
ОСОБА_1 зазначила, що при винесенні наказу №12/К-2019 від 14 червня 2019 року Про оголошення догани , начальником Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації було порушено порядок притягнення до дисциплінарної відповідальності передбачений Главою 2 Закону України Про державну службу . Крім того, наголошувалося, що підстави для притягнення ОСОБА_1 , до дисциплінарної відповідальності - відсутні. Дисциплінарною комісією не було з`ясовано ступеня вини, тяжкості і характеру дисциплінарного проступку, пом`якшуючих обставин, у складі самої комісії були відсутні представники державних службовців, обрані на загальних зборах (конференції) державних службовців державного органу, відсутня особа, яка має юридичну освіту та досвід роботи за фахом.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року, вищезгадану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито загальне позовне провадження по справі.
07 листопада 2019 року, ухвалою занесеною до протоколу судового засідання, вирішено продовжити строк підготовчого провадження на тридцять днів.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року, у задоволенні клопотання представника Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації про участь сторони відповідача у судових засіданнях по адміністративній справі №506/323/19 у режимі відеоконференції - відмовлено.
28 листопада 2019 року, закрито підготовче засідання по справі та призначено справу до судового розгляду суті.
У судове засідання, призначене на 12 грудня 2019 року, особи, які беруть участь у розгляді справи - не з`явились. Про дату, час та місце розгляду справи належним чином та своєчасно повідомлялись.
Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
10 грудня 2019 року, на офіційну електронну адресу Одеського окружного адміністративного суду, від представника позивача (вх.№ЕП/9707/19 від 10.12.2019р.) та представника відповідача (вх.№ЕП/9719/19 від 10.12.2019р.) надійшли клопотання про продовження розгляду справи у порядку письмового провадження.
Враховуючи положення ч.3 статті 194 та ч.9 ст.205 КАС України, розгляд справи здійснено судом без участі сторін у порядку письмового провадження.
У встановлений судом строк, відповідач надав відзив (вх.№ЕП/7480/19 від 07.10.2019р.) на позовну заяву (т.І, а.с.124-130).
Відзив обґрунтований наступним .
На думку представника Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації, твердження ОСОБА_1 , про відсутності підстав для притягнення її до дисциплінарної відповідальності - не відповідають дійсності.
Начальником відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг ОСОБА_1., без перевірки наданих до відділу копій документів з оригіналами та не перевіркою довіреності щодо права надання відповідних документів іншою особою, що призвело до безпідставного нарахуванню ОСОБА_2 , державних коштів (пільг) у сумі 6502,49 гривень.
У відповіді на відзив ОСОБА_1 , зазначила, що у відзиві відповідач твердження та аргументи позивача стосовно суті позовних вимог не спростував. Позивачем наголошувалося, що ступень її вини не була встановлена. Відповідні документи від пільговика були прийняті під час прийому громадян спеціалістом відділу який очолює позивач - ОСОБА_3 , якою завірялись копії документів та вносилась інформація до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги під особистим ключем. ОСОБА_1 , як начальник відділу, здійснила перевірку пакету документів на право на нарахування пільг та не виявила невідповідностей вимогам чинного законодавства (т.І, а.с.184-185).
У запереченнях (вх.№38819/19 від 28.10.2019р.) Управлінням соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації вказувалося, що під час перевірки пакету документів ОСОБА_2 , позивачем не було виявлено відсутності його згоди на обробку персональних даних, а це порушення абзацу 6 п.4 Постанови КМУ №117 від 29.01.2003 року, проте позивачем пакету документів на доопрацювання головному спеціалістові повернуто не було. Стосовно інформації наданої у телефонному режимі одному з членів дисциплінарної комісії представниками КП Красноокнянський комунальник та Окнянського РЕМу щодо видачі довідок їх установами зазначалося, що Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я давно співпрацює з даними установами і неодноразово у своїй роботі використовувало необхідну термінову інформацію в усній формі, що не суперечить вибору форми і джерелу одержання інформації. Саме тому, члени дисциплінарної комісії використали її у своїй роботі. Тобто, інформація стосовно дисциплінарного впровадження вищезазначеним особам не розголошувалась, а ставилось конкретне запитання щодо особи, яка подавала документи на право отримання пільги до відповідних установ (т.І, а.с.193-196).
Суд звертає увагу, що 08 листопада 2019 року, судом витребовувався оригінал особової справи пільговика ОСОБА_2 , для встановлення якою саме посадовою особою було засвідчено копії документів наданих для отримання пільги. Проте, вказана особова справа в Управлінні соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА - відсутня, про що начальником управління Наговською З.Б., було складено акт №1 від 18 жовтня 2019 року (т.ІІ, а.с.116) та надано пояснення працівниками управління (т.ІІ, а.с.117-120).
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
ОСОБА_1 , з 2010 року займає посаду начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації.
15 квітня 2019 року, на ім`я начальника Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації Наговської З.Б., від учасника бойових дій ОСОБА_2 , надійшла скарга, стосовно оформлення без його відома, на його ім`я пільг, як учаснику бойових дій, у розмірі 75% на електроенергію, газопостачання та водопостачання. Скаржник зазначив, що перебував у зоні проведення АТО та самостійно з заявою про призначення пільг - не звертався. (т.І, а.с.65-66).
На підставі вищевказаної скарги та пояснень начальника управління Наговської З.Б., (т.І, а.с.67), було ініційовано дисциплінарне провадження відносно начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації ОСОБА_1.
З метою проведення перевірки обставин викладених у скарзі ОСОБА_2 , 10 травня 2019 року, була створена дисциплінарна комісія з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА (т.І, а.с.175-176).
До вищевказаної дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ увійшли: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_3 - головний спеціаліст відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації, безпосереднім керівником якої, є ОСОБА_10
Протоколом №1 засідання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 10 травня 2019 року, вирішено обрати головою дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ - начальника відділу бухгалтерського обліку управління ОСОБА_6, секретарем - головного спеціаліста відділу бухгалтерського обліку управління - ОСОБА_7 (т.І, а.с.68-71).
Протоколом №2 засідання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 14 травня 2019 року, вирішено зібрати розгорнуту інформацію стосовно наданих довідок до справи учасника бойових дій АТО ОСОБА_2 ; по можливості особисто зустрітися з представниками підприємств - надавачів послуг , для з`ясування причетності ОСОБА_1 , до наданих ними довідок; секретарю комісії ОСОБА_7., довести до відома начальника управління Наговської З.Б., про результати зустрічі з підприємствами, щодо надання відповідних послуг та більш детальну інформацію про надання довідок для формування справи учасника бойових дій АТО ОСОБА_2 , для нарахування пільг (т.І, а.с.71-73).
Протоколом №3 засідання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 24 травня 2019 року, вирішено, зокрема, запросити на засідання дисциплінарної комісії учасників конфлікту та вислухати позицію кожної сторони для визначення ступеня вини, характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку державного службовця та прийняти відповідні рішення (т.І, а.с.75-78).
Протоколом №4 засідання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 24 травня 2019 року, вирішено запросити ОСОБА_2 , на засідання дисциплінарної комісії або у телефонній ромові вислухати його позицію з конфлікту (т.І, а.с.80-82).
З пояснювальної записки головного спеціаліста відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА ОСОБА_3 , наявній у матеріалах дисциплінарної справи позивача, вбачається, що 07 грудня 2018 року, начальником відділу ОСОБА_1., було передано пакет документів на учасника бойових дій ОСОБА_2 , та надано усне доручення оформити даний пакет документів та постановити ОСОБА_2 , на облік. Крім того, було зазначено, що з моменту прийняття на роботу ОСОБА_3 , не була ознайомлена зі своєю посадовою інструкцією, положенням про відділ та іншими документами, якими остання повинна керуватись у роботі (т.І, а.с.83-84).
Згідно протоколу №6 засідання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 07 червня 2019 року, члени дисциплінарної комісії дійшли висновку, що начальником відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА ОСОБА_1 була допущена службова недбалість в частині контролю за законністю надання пільг ЖКП учаснику бойових дій в зоні АТО ОСОБА_2 , крім того, не були розроблені посадові обов`язки на головних спеціалістів відділу, що призвело до необізнаності спеціаліста відділу своїх дій, у виконанні посадових обов`язків (т.І, а.с.89-90).
Поданням дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації, відповідно до рішення дисциплінарної комісії, яке було ухвалено протоколом №6 від 07 червня 2019 року, на заключному засіданні, щодо скарги учасника бойових дій АТО ОСОБА_2 , відносно законності надання йому пільг на житлово-комунальні послуги без його звернення, від 15 квітня 2019 року, яка стала підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності, відповідно до п.5 частини другої статті 65 Закону України Про державну службу , рекомендовано застосувати дисциплінарне стягнення у виді догани до начальника відділу персоніфіковано обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА ОСОБА_1 відповідно до п.3 статті 66 Закону України Про державну службу (т.І, а.с.122).
Наказом начальника Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації Одеської області, №12/К-2019 від 14 червня 2019 року, відповідно до п.5 статті 65, п.3 статті 66 Закону України Про державну службу , враховуючи подання дисциплінарної комісії з розгляду дисциплінарних справ управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації від 07 червня 2019 року, наказано оголосити догану ОСОБА_1 , начальнику відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я районної державної адміністрації за неналежне виконання посадових обов`язків, визначених Посадовою інструкцією начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я районної державної адміністрації від 04.01.2017 року (т.І, а.с.32-33).
Не погоджуючись з застосуванням дисциплінарного стягнення у вигляді догани, вважаючи його протиправним, позивач звернулась до суду з даною позовною заявою.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ
Відповідно до положень статті 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України Про державну службу №889-VIII від 10.12.2015 року (далі - Закон України №889-VIII, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин (від 01.01.2019р.), державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави, зокрема щодо: 1) аналізу державної політики на загальнодержавному, галузевому і регіональному рівнях та підготовки пропозицій стосовно її формування, у тому числі розроблення та проведення експертизи проектів програм, концепцій, стратегій, проектів законів та інших нормативно-правових актів, проектів міжнародних договорів; 2) забезпечення реалізації державної політики, виконання загальнодержавних, галузевих і регіональних програм, виконання законів та інших нормативно-правових актів; 3) забезпечення надання доступних і якісних адміністративних послуг; 4) здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням законодавства; 5) управління державними фінансовими ресурсами, майном та контролю за їх використанням; 6) управління персоналом державних органів; 7) реалізації інших повноважень державного органу, визначених законодавством.
Згідно з ч. 2 ст. 1 Закону України №889-VIII, державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.
Частиною 1 статті 8 Закону України №889-VIII визначено, що державний службовець зобов`язаний: 1) дотримуватися Конституції та законів України, діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) дотримуватися принципів державної служби та правил етичної поведінки; 3) поважати гідність людини, не допускати порушення прав і свобод людини та громадянина; 4) з повагою ставитися до державних символів України; 5) обов`язково використовувати державну мову під час виконання своїх посадових обов`язків, не допускати дискримінацію державної мови і протидіяти можливим спробам її дискримінації; 6) забезпечувати в межах наданих повноважень ефективне виконання завдань і функцій державних органів; 7) сумлінно і професійно виконувати свої посадові обов`язки; 8) виконувати рішення державних органів, накази (розпорядження), доручення керівників, надані на підставі та у межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України; 9) додержуватися вимог законодавства у сфері запобігання і протидії корупції; 10) запобігати виникненню реального, потенційного конфлікту інтересів під час проходження державної служби; 11) постійно підвищувати рівень своєї професійної компетентності та удосконалювати організацію службової діяльності; 12) зберігати державну таємницю та персональні дані осіб, що стали йому відомі у зв`язку з виконанням посадових обов`язків, а також іншу інформацію, яка відповідно до закону не підлягає розголошенню; 13) надавати публічну інформацію в межах, визначених законом.
Згідно з ч. 1 статті 65 Закону України №889-VIII, підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.
За правилами ч. 2 статті 65 Закону України №889-VIII, дисциплінарними проступками є: 1) порушення Присяги державного службовця; 2) порушення правил етичної поведінки державних службовців; 3) вияв неповаги до держави, державних символів України, Українського народу; 4) дії, що шкодять авторитету державної служби; 5) невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень; 6) недотримання правил внутрішнього службового розпорядку; 7) перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу злочину або адміністративного правопорушення; 8) невиконання вимог щодо політичної неупередженості державного службовця; 9) використання повноважень в особистих (приватних) інтересах або в неправомірних особистих інтересах інших осіб; 10) подання під час вступу на державну службу недостовірної інформації про обставини, що перешкоджають реалізації права на державну службу, а також неподання необхідної інформації про такі обставини, що виникли під час проходження служби; 11) неповідомлення керівнику державної служби про виникнення відносин прямої підпорядкованості між державним службовцем та близькими особами у 15-денний строк з дня їх виникнення; 12) прогул державного службовця (у тому числі відсутність на службі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин; 13) поява державного службовця на службі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; 14) прийняття державним службовцем необґрунтованого рішення, що спричинило порушення цілісності державного або комунального майна, незаконне їх використання або інше заподіяння шкоди державному чи комунальному майну, якщо такі дії не містять складу злочину або адміністративного правопорушення; 15) прийняття державним службовцем рішення, що суперечить закону або висновкам щодо застосування відповідної норми права, викладеним у постановах Верховного Суду, щодо якого судом винесено окрему ухвалу.
Дисциплінарна відповідальність - це один із видів юридичної відповідальності. Вона полягає в обов`язку особи, що вчинила порушення дисципліни, давати звіт за свої протиправні винні дії та понести дисциплінарні стягнення, передбачені законодавством. А тому, як і будь-яка інша юридична відповідальність, дисциплінарна відповідальність має примусовий характер. Тобто стосовно особи, що вчинила дисциплінарний проступок, можуть бути застосовані заходи примусового впливу, примусова санкція, що матиме для цієї особи певні негативні наслідки. Статтею 64 Закону № 889 передбачено, що за невиконання або неналежне виконання посадових обов`язків, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами у сфері державної служби, посадовою інструкцією, а також за порушення правил етичної поведінки та інші порушення службової дисципліни державний службовець притягується до дисциплінарної відповідальності у порядку, встановленому цим Законом.
Для державних службовців можуть установлюватися особливості притягнення до дисциплінарної відповідальності.
Так, ч. 1 ст. 65 Закону України №889 передбачено, що підставою для притягнення державного службовця до дисциплінарної відповідальності є вчинення ним дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні державним службовцем своїх посадових обов`язків та інших вимог, встановлених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.
Дисциплінарне стягнення до державного службовця застосовується не пізніше шести місяців з дня виявлення дисциплінарного проступку, без урахування часу тимчасової непрацездатності або перебування у відпустці, а також не застосовується, якщо минув один рік після його вчинення. Крім того, дисциплінарне стягнення не може бути застосоване під час відсутності державного службовця на службі у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю, під час перебування його у відпустці або у відрядженні.
При цьому, статтею 66 цього ж Закону України №889 передбачено, що до державних службовців застосовується один із таких видів дисциплінарного стягнення: 1) зауваження; 2) догана; 3) попередження про неповну службову відповідність; 4) звільнення з посади державної служби.
У разі допущення державним службовцем дисциплінарних проступків, передбачених пунктами 4, 5 та 12 частини другої статті 65 Закону України №889, суб`єктом призначення або керівником державної служби такому державному службовцю може бути оголошено догану.
Частиною 1 статті 67 Закону України №889 визначено, що дисциплінарне стягнення має відповідати характеру і тяжкості вчиненого дисциплінарного проступку та ступеню вини державного службовця. Під час визначення виду дисциплінарного стягнення необхідно враховувати характер дисциплінарного проступку, обставини, за яких він був вчинений, настання тяжких наслідків, добровільне відшкодування заподіяної шкоди, попередню поведінку державного службовця та його ставлення до виконання посадових обов`язків. Згідно з п. 2 ч. 2 статті 68 Закону, дисциплінарні стягнення накладаються (застосовуються) на державних службовців, які займають посади державної служби категорій Б і В" : зауваження - суб`єктом призначення; інші види дисциплінарних стягнень - суб`єктом призначення за поданням дисциплінарної комісії.
З метою визначення наявності вини, характеру і тяжкості дисциплінарного проступку може проводитися службове розслідування. Службове розслідування стосовно державних службовців, які займають посади державної служби категорії А , проводиться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері державної служби, а стосовно державних службовців, які займають посади державної служби категорій Б і В , - дисциплінарною комісією у державному органі (ч.ч. 1, 2 статті 71 Закону України №889).
Вирішуючи питання правомірності застосування до ОСОБА_1 , дисциплінарного стягнення у вигляді догани, згідно наказу Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації Одеської області №12/К-2019 від 14 червня 2019 року, суд зазначає наступне.
Як встановлено під час розгляду справи, підставою для накладення на ОСОБА_1 , дисциплінарного стягнення стало неналежне виконання посадових обов`язків, визначених Посадовою інструкцією начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я районної державної адміністрації від 04.01.2017 року.
Посадові обов`язки - перелік функцій і повноважень, закріплених за посадою державної служби, які зобов`язаний виконувати державний службовець та які встановлені його посадовою інструкцією.
За змістом присяги державного службовця, яка викладена у частині другій статті 17 Закону №3723-XII, при прийнятті на службу у державні органи він присягається: ... вірно служити народові України, суворо дотримувати Конституції та законів України, сприяти втіленню їх у життя, зміцнювати їх авторитет, охороняти права, свободи і законні інтереси громадян, з гідністю нести високе звання державного службовця, сумлінно виконувати свої обов`язки .
У матеріалах справи міститься копія посадової інструкції начальника відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 04.01.2017 року, відповідно до якої, до посадових обов`язків начальника відділу належать: роз`яснення громадянам та відповідальним особам підприємств та організацій положення нормативно-правових актів з питань, що належать до компетенції відділу; перевірка звітів за проведені розрахунки з підприємствами та організаціями постачальниками послуг пільговикам; контроль за своєчасним повідомленням підприємств та організацій, що надають послуги про зміни, які внесено до реєстру протягом місяця; контроль законності надання пільг на житлово-комунальні та інші послуги, паливо, скраплений газ; проведення роз`яснювальної роботи з бухгалтерами підприємств та організацій та вірності надання розрахунків; контроль за створенням автоматизованого реєстру осіб, які мають право на внесення до нього відповідних уточнень у разі визначення такими, що втратили чинність, зупинення та зміни дії законодавчих актів, на підставі яких пільговики отримують пільги; надання консультацій пільговикам, підприємствам та організаціям, що надають пільги; контроль за створенням архівної бази особових справ пільговиків, шляхом формування на кожного персональної облікової картки згідно формулою 1-пільга; підготовка проектів розпоряджень, складання оперативної інформації, що належить до компетенції відділу; розгляд пропозицій, заяв і скарг, ведення особистого прийому громадян з питань що входять до компетенції відділу, вживання заходів щодо усунення причин, які викликають скарги; надання заявок та звітів по наданню пільг згідно графіка; дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку, виконання доручень начальника управління соціального захисту населення та охорони здоров`я, що виникають в робочому порядку і входять до компетенції відділу (т.І, а.с.34).
Суд звертає увагу, що згідно посадової інструкції, начальник відділу має право, зокрема, розробляти та подавати на затвердження посадові інструкції працівників відділу.
Тобто, розробка посадової інструкції головного спеціаліста відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА, є правом начальника відділу, а не його обов`язком.
Слід зазначити, що начальник відділу несе відповідальність за: повне і чітке виконання відділом покладених на нього завдань та функцій, встановлених Положенням про відділ; своєчасну та якісну підготовку документів та звітів до вищестоящих органів виконавчої влади; організацію виконання директивних органів з питань, які відносяться до компетенції відділу; раціональну організацію праці фахівців відділу; систематичне підвищення працівниками відділу ділової кваліфікації через економічне навчання безпосередньо у відділі; дотримання працівниками відділу правил внутрішнього розпорядку, трудової виконавчої дисципліни; збереження документації та матеріальних цінностей, закріплених за відділом; бездіяльність або невиконання наданих йому прав, порушення етики державного службовця (т.І, а.с.35-36).
Згідно частини 8 Положення про відділ персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 04.01.2017 року, начальник відділу: здійснює керівництво діяльністю відділу, несе персональну відповідальність за виконання покладених на відділ завдань, за стан трудової і виконавчої дисципліни; несе персональну відповідальність за організацію виконання документів звітності покладених на відділ; розподіляє обов`язки між працівниками відділу; розробляє квартальні плани роботи відділу; вносить пропозиції начальнику управління щодо преміювання працівників відділу; проводить наради з метою вивчення нормативних законодавчих документів оперативного розгляду та вирішення питань, що належать до компетенції відділу; виконує інші доручення начальника управління соціального населення та охорони здоров`я, пов`язані з покращенням діяльності відділу (т.І, а.с.36).
Проте, згідно частини 9 Положення про відділ персоніфікованого обліку отримувачів пільг Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА від 04.01.2017 року, посадові обов`язки кожного спеціаліста відділу регламентуються посадовими інструкціями, затвердженими начальником управління соціального захисту населення та охорони здоров`я.
Спеціалісти відділу несуть персональну відповідальність за збереження отриманих для виконання своїх функцій документів та використання отриманої інформації виключно в межах своїх обов`язків (а.с.36).
Суд ще раз звертає увагу, що судом витребовувався оригінал особової справи пільговика ОСОБА_2 , для встановлення якою саме посадовою особою було засвідчено копії документів наданих для отримання пільги. Проте, вказана особова справа в Управлінні соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА - відсутня, про що начальником управління Наговською З.Б., було складено акт №1 від 18 жовтня 2019 року (т.ІІ, а.с.116) та надано пояснення працівниками управління (т.ІІ, а.с.117-120).
Згідно Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №117 від 29 січня 2003 року, Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр), - автоматизований банк даних, створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно із законами України, отримують пільги, передбачені для педагогічних, медичних, фармацевтичних працівників, працівників бібліотек, музеїв, спеціалістів із захисту рослин та працівників культури в сільській місцевості і селищах міського типу (далі - пільговики), отримують соціальні стипендії, державну допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту та членам їх сімей.
До реєстру вноситься інформація, зокрема, про пільговиків - прізвище, ім`я, по батькові, число, місяць, рік народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають про це відмітку в паспорті) (далі - реєстраційний номер облікової картки платника податків), адреса зареєстрованого місця проживання (за рішенням комісій, утворених місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування відповідно до пункту 5 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848 (ЗП України, 1996 р., № 2, ст. 76; Офіційний вісник України, 2018 р., № 37, ст. 1311), - адреса фактичного місця проживання), склад сім`ї, характеристика житла, реквізити паспорта громадянина України та документа, що підтверджує право на пільги, а також категорія пільговика, перелік пільг, на які він має право, інформація про те, якими пільгами фактично користується.
Як встановлено судом та не заперечувалося сторонами по справі, дані до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги стосовно ОСОБА_2 , внесено головним спеціалістом відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА ОСОБА_3
Згідно розділу ІІ, пункту 4, посадових інструкцій головного спеціаліста відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА ОСОБА_3 , до завдань та обов`язків головного спеціаліста відноситься, зокрема, створення архівної бази пільговиків, формування автоматизованого банку даних пільговиків, для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які мають право на пільги згідно з законами України (т.ІІ, а.с.58-60).
Відповідно до розділу ІІ, пункту 14, вищевказаних посадових інструкцій, саме головний спеціаліст проводить особистий прийом громадян з питань, що стосуються діяльності відділу.
Крім того, розділом IV посадових інструкцій головного спеціаліста відділу персоніфікованого обліку отримувачів пільг управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської РДА ОСОБА_3 , визначено, що головний спеціаліст несе відповідальність, зокрема, за не належне виконання посадових завдань та обов`язків, передбачених розділом ІІ Посадової інструкції, бездіяльність або невиконання наданих йому прав (т.ІІ, а.с.59).
Як вбачається з матеріалів особової справи ОСОБА_3 , навній у матеріалах справи, до дисциплінарної відповідальності остання за скаргою ОСОБА_2 , - не притягалася.
Враховуючи вищевикладене, зважаючи на принцип персональної відповідальності осіб за свої дії або бездіяльність, покладення відповідальності за такі дії або бездіяльність на іншу особу порушує принцип індивідуальної відповідальності, а приймаючи до уваги належне виконання своїх службових обов`язків позивачем, оскаржуваний наказ є протиправним.
За приписами частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові по справі №П/811/120/17 від 18 листопада 2019 року.
Відповідно до пункту 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);4) безсторонньо (неупереджено);5) добросовісно;6) розсудливо;7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Частиною 1 статті 72 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Як передбачено частиною 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд зазначає, що відповідач як суб`єкт владних повноважень, не довів правомірності своїх дій щодо притягнення ОСОБА_1 , до дисциплінарної відповідальності у вигляді оголошення догани.
Згідно ст.17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994р. Справа РуїзТоріха проти Іспанії (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги
Розподіл судових витрат.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на те, що позивач звільнена від сплати судового збору та відсутні витрати на виклик свідків та призначення експертизи, жодні витрати не належать до компенсації за рахунок коштів Державного бюджету України.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 173-183, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації Одеської області (67900, Одеська область, смт. Окни, вул. Комарова 2, код ЄДРПОУ 03194944), про визнання протиправним та скасування наказу Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації №12/К-2019 від 14.06.2019 року Про оголошення догани - задовольнити.
Наказ Управління соціального захисту населення та охорони здоров`я Окнянської районної державної адміністрації №12/К-2019 від 14.06.2019 року Про оголошення догани ОСОБА_1 - визнати протиправним та скасувати.
З огляду на те, що позивач звільнена від сплати судового збору та відсутні витрати на виклик свідків та призначення експертизи, жодні витрати не належать до компенсації за рахунок коштів Державного бюджету України.
Рішення набирає законної сили згідно статті 255 КАС України - після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду згідно статті 295 КАС України подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційні скарги подаються учасниками справи через Одеський окружний адміністративний суд.
Суддя Балан Я.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2019 |
Оприлюднено | 17.12.2019 |
Номер документу | 86351676 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні