Рішення
від 14.11.2019 по справі 480/2739/19
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

14 листопада 2019 р. Справа № 480/2739/19

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соп`яненка О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

представника позивача Шкриль Л.Г.,

представника відповідача Войтенка О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Успіх-Ташлик" до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який мотивує тим, що перебуває на обліку як платник податків у ГУ ДПС у Сумській області. Основними видами діяльності є рослинництво, вирощування та реалізація зернових та технічних культур.

Через сервіс електронного кабінету дізнався про рішення відповідача від 19.04.2019, яким встановлено відповідність позивача п. 1.6 критеріїв ризикованості платників податків. Позивача внесено до журналу ризикових платників як такого що відповідає критеріям ризиковості за ознакою наявності податкової інформації, що свідчить про здійснення ризикових операцій. Вважає таке рішення комісії ГУ ДПС у Сумській області протиправним та таким, що порушує права та інтереси позивача створюючи перешкоду для автоматичної реєстрації податкових накладних.

Вважає, що не відповідає жодному з критеріїв ризиковості, визначених п 1.6, у тому числі і тому, на який вказує відповідач. З протоколу засідання комісії вбачається, що відповідач відносить позивача до переліку ризикових платників податків, посилаючись на п.п. 1.6.1 п. 1.6 Критеріїв. При цьому не зазначає за якою саме підставою, з визначених п.п. 1.6.1 та не наводить будь-якої мотивації такого рішення. Також у порушення вимог Постанови Кабінету Міністрів України № 117 від 21.02.2018 до протоколу засідання комісії не додаються будь-які матеріали на підставі яких відповідачем зроблено висновок про відповідність позивача критеріям ризиковості. Рішення, яке обмежує права товариства було прийнято за відсутності до того будь-яких підстав. Також не забезпечено можливості для позивача бари участь у процесі його прийняття. Просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС у Сумській області прийняте у формі протоколу засідання від 19.04.2019 № 141/2019.

Відповідач у письмовому відзиві позов не визнав. Пояснив, що ГУ ДФС у м. Києві листом від 16.04.2019 повідомлено про відсутність у ЄРПН відомостей про придбання позивачем кукурудзи та насіння соняшнику, реалізація яких задекларована позивачем ТОВ "ФГ Укроптплюс".

Протоколом засідання комісії ГУ ДФС у Сумській області відомості про позивача внесено до "Журналу ризикових платників у зв`язку з відсутністю у ЄРПН відомостей про придбання товару, тобто інформації, що свідчить про наявність ознаку здійснення ризикових операцій платником.

Діючими нормативними актами з питань оподаткування на органи ДПС покладено обов`язок здійснення моніторингу податкових накладних шляхом аналізу податкової інформації , що міститься у інформаційних ресурсах ДПС. У ході такого моніторингу виявляються ризики порушення норм податкового законодавства. Комісією ГУ ДФС на своєму засіданні проведено обговорення інформації, що міститься у інформаційних ресурсах ДФС та прийнято рішення про відповідність позивача п. 1.6. п.п. 1.6.1 Критеріїв ризиковості платників податків, відповідна інформація внесена до Журналу ризикових платників. Внесення відомостей до інформаційної системи та використання їх для виконання відповідачем контрольних функцій та завдань не породжують правових наслідків для позивача, не порушують його прав, оскільки така інформація є службовою та використовується податковим органом при виконанні покладених на нього завдань. Протокол засідання комісії ГУ ДФС у Сумській області не є рішенням, не породжує для позивача ніяких правових наслідків. Просить відмовити у задоволенні позову.

У судовому засіданні представники позивача та відповідача вимоги та заперечення підтримали із зазначених підстав.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає задоволенню. Судом встановлено, що позивач зареєстрований як платник податків та перебуває на обліку у ДПС у Сумській області. 19.04.2019 Комісією ГУ ДФС у Сумській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН, або відмову у такій реєстрації прийнято рішення про внесення відомостей щодо ФГ "Успіх-Ташлик" до АІС "Податковий блок" режим "Журналу ризикових платників" за ознаками ризику: "наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Ця обставина підтверджується витягом з протоколу засідання комісії № 141/2019 (а.с. 16-17).

Відповідно до ст. 201 п. 201.10 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Відповідно до п. 201.16 ПК України реєстрація податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання цієї норми Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117завтерджено "Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі Порядок). Відповідно до п. 2 Порядку моніторинг - сукупність заходів та методів роботи контролюючих органів, що виявляє за результатами проведення аналізу наявної інформації в інформаційних ресурсах ДФС та/або за результатами проведення обробки та аналізу податкової інформації об`єктивні ознаки наявності ризиків порушення норм податкового законодавства; критерій оцінки ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складання та надання податкової накладної / розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а"/"б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а"/"б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено у такій податковій накладній / розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Відповідно до п.п. 5-7 Порядку податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п. 10 Порядку Критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

З наведених норм вбачається, що оцінка відповідності платника та операції критеріям ризиковості здійснюється під час моніторингу поданої податкової накладної/розрахунку коригування.

На виконання вимог Порядку ДФС України 05.11.2018 затверджено "Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників та коефіцієнтів, що визначають позитивну податкову історію платника податку". У п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв ( у редакції чинній на момент прийняття рішення відповідачем) наведено перелік критеріїв ризиковості платників податків, крім встановлених п.п. 1.1-1.5. Серед іншого встановлено, що комісії головних управлінь ДФС в областях можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків за наявності податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником. Тобто, критерій, на який вказує відповідач у протоколі № 141/2019. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення. У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.

Як було зазначено вище, Порядок визначає що метою здійснення моніторингу є встановлення об`єктивних ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства. З наданих відповідачем матеріалів вбачається, що підставою для розгляду матеріалів щодо позивача був запит про надання інформації від ГУ ДФС у м. Києві від 16.04.2019. у цьому запиті повідомлено, що за даними ЄРПН ФГ "Успіх-Ташлик" є основним постачальником кукурудзи т насіння соняшника ТОВ "Вега-СГ". У ЄРПН відсутні відомості про придбання позивачем кукурудзи 3 класу та насіння соняшнику, також відсутні відомості про зупинення реєстрації податкових накладних, поданих позивачем. У відповідача запитувалась наявні інформація щодо відпрацювання податкових ризиків (а.с. 18).

Крім наведеного, Постановою Кабінету Міністрів затверджено "Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації". Відповідно до п. 3 комісія контролюючого органу діє в межах повноважень, визначених у Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно до п.п. 17, 23 цього Порядку рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії. У разі рівної кількості голосів голос головуючого є вирішальним. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови комісії, секретарем комісії та членами комісії, які брали участь у засіданні.

З протоколу засідання комісії ГУ ДФС у Сумській області від 19.04.2019 вбачається, що порядком денним передбачався розгляд інформації щодо відповідності ФГ "Успіх-Ташлик" критеріям, визначеним п. 1.6 "Критеріїв ризиковості платників податків" від 05.11.2018 та прийняття рішення про занесення ризикового платника, в разі його відповідності Критеріям до АІС "Податковий блок"- режим "Журнал ризикових платників". З протоколу не вбачається, що комісією розглядалась будь-яка інформація щодо позивача, зокрема господарські операції, які відповідають ознакам ризиковості. Наведено лише цитату з "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" після чого обговорення завершено та проведено голосування.

З пояснень представників відповідача у судовому засіданні вбачається, що комісією розглядалась інформація, яка містилась у запиті про надання інформації ГУ ДФС у м. Києві та витяг з ЄРПН (74-91). Комісією прийнято рішення про достатність відомостей для віднесення позивача до переліку ризикових платників.

З такими твердженнями суд погодитись не може. У запиті, на який вказує відповідач, містяться лише відомості про відсутність у ЄРПН відомостей про придбання позивачем кукурудзи та насіння соняшника, що реалізовані позивачем ТОВ "Вега-СГ" у 2019 році. Відповідно до статуту ФГ "Успіх-Ташлик" є сільськогосподарським підприємством метою діяльності якого є вирощування сільськогосподарської продукції. Зокрема, вирощування зернових культур і насіння олійних культур (а.с. 30-39). Зі звіту про посівні площі, поданого позивачем, вбачається, що ним здійснюється вирощування кукурудзи та соняшника. Відомості про використання земельних ділянок відображені у звіті форми № 20-ОПП (а.с. 101-105). Крім того, відповідачем не враховано, що відомості про придбання позивачем товарів не будуть відображені у ЄРПН у випадку придбання таких товарів у осіб, що не є платниками ПДВ. За таких обставин, сама лише відсутність у ЄРПН відомостей про придбання кукурудзи та насіння соняшника позивачем не може свідчити про неможливість продажу ним таких товарів.

Суд також не може погодитись з твердженням відповідача про можливість визначення ризикових операцій на свій розсуд. Критерії ризиковості здійснення операцій затверджені ДФС України 05.11.2018. Вказуючи на відповідність позивача критеріям ризиковості за ознакою "наявність податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником", відповідач мав керуватися саме завтердженими ДФС України критеріями ризиковості. Ні у протоколі від 19.04.2019 № 141/2019, ні під час розгляду справи судом відповідачем не повідомлено які саме з операцій проведених позивачем та за якою з затверджених ДФС України ознак він вважає ризиковими.

Суд не може також погодитись з твердженням відповідача про те, що рішення про включення позивача до переліку ризикових платників є лише службовою діяльністю, інформація у інформаційній системі призначена для внутрішнього використання контролюючими органами у аналітичній діяльності. Суд погоджується з тим, що одним з завдань відповідає аналіз наявної інформації з метою виявлення та попередження порушень податкового законодавства. Разом з тим, відповідно до п. 6 "Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. Відповідно до п.п. 12, 13, 15, 18, 20 Порядку у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, крім іншого, зазначаються критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Враховуючи, що рішенням відповідача позивача включено до журналу ризикових платників, наслідком цього буде зупинення реєстрації будь-якої з поданих позивачем податкових накладних незалежно від її змісту. Це у свою вимагатиме від позивача додаткових зусиль для реєстрації такої податкової накладної. При цьому реєстрація у кожному випадку проводиться не у звичайному порядку, а лише за рішенням комісії. Таке обмеження прав позивача може здійснюватись лише з законною метою та з обов`язковим дотриманням балансу між несприятливими для позивача наслідками і цілями, на досягнення яких спрямовані такі дії. Беручи до уваги обмеження, що накладаються у зв`язку з включенням його до журналу ризикових платників, суд приходить до переконання, що рішення комісії ГУ ДФС у Сумській області, оформлене протоколом від 19.04.2019 № 141/2019 є рішенням у розумінні КАС України, оскільки безпосередньо впливає на права позивача.

На підставі викладеного, суд вважає, що відповідачем не доведено виявлення об`єктивних ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства позивачем. За таких обставин, суд вважає, що рішення, оформлене протоколом від 19.04.2019 № 141/2019, є протиправним та підлягає скасуванню. Для повного захисту та відновлення прав позивача суд вважає необхідним зобов`язати відповідача виключити ФГ "Успіх-Ташлик" з бази АІС "Податковий блок", режим "Журнал ризикових платників".

На підставі ст. 139 КАС України суд вважає необхідним стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судовий збір, сплачений при зверненні до суду з позовом у розмірі 3865,05 грн.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов фермерського господарства "Успіх-Ташлик" до Головного управління Державної податкової служби у Сумській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління Державної фіскальної служби у Сумській області, яка приймає рішення про визнання позивача таким, що відповідає пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податків, прийняте згідно з протоколом від 19.04.2019 №141/2019.

Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) виключити Фермерське господарство "Успіх-Ташлик" (код ЄДРПОУ 36465405) з бази ризикових платників АІС "Податковий блок" режим "Журнал ризикових платників".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Сумській області (код ЄДРПОУ 43144399) на користь Фермерського господарства "Успіх-Ташлик" (код ЄДРПОУ 36465405) судовий збір в розмірі 3865,05 грн., сплачений при зверненні до суду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повне рішення виготовлено 25.11.2019.

Суддя О.В. Соп`яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.11.2019
Оприлюднено18.12.2019
Номер документу86352473
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —480/2739/19

Ухвала від 06.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Ухвала від 20.01.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Рішення від 14.11.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Рішення від 14.11.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 17.09.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні