Рішення
від 16.12.2019 по справі 520/12111/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 грудня 2019 р. справа № 520/12111/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Котеньова О.Г., розглянувши за правилами спрощеного провадження у порядку письмового провадження справу за позовом Міністерства юстиції України (вул. Городецького, буд. 13, м. Київ, 01001, код 00015622) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "СЕРП і МОЛОТ" (вул. Залютинська, буд. 6, м. Харків, 61177, код ЄДРПОУ 38996900) про припинення діяльності юридичної особи,

В С Т А Н О В И В :

До Харківського окружного адміністративного суду звернулось Міністерство юстиції України з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "СЕРП і МОЛОТ", в якому просить суд:

- припинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "Серп і молот", скорочене найменування: ТОВ "ВКП "Серп і молот" (ідентифікаційний код юридичної особи: 38996900, дата державної реєстрації: 27.11.2013, місцезнаходження: 61177, Харківська область, місто Харків, вул. Залютинська, буд. 6).

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Міністерство юстиції України є органом державної влади, що здійснює контроль за додержанням юридичними особами вимог Конституції та законів України, зокрема, Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки , та є суб`єктом, уповноваженим на звернення до суду з вимогою про припинення діяльності юридичної особи за наявності підстав, передбачених зазначеним Законом. Тобто, саме рішення суду є підставою для подальшого припинення діяльності юридичної особи.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 18.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі.

Відповідачем надано відзив на позовну заяву, в якому він зазначає, що частково погоджується з позовом та не заперечує проти винесення рішення, яким задовольнити позов Міністерства юстиції України з урахуванням вимог ст.25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань".

Згідно п.3 ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України, припинення за зверненням суб`єкта владних повноважень юридичних осіб чи підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців у випадках, визначених законом, чи відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Згідно з п.10 ч.1 ст.4 КАС України письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Згідно з ч.ч.2, 3 ст.263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

Дослідивши доводи позову, відзиву проти нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційне підприємство Серп і молот має статус юридичної особи та містить наступні відомості в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: скорочене найменування - ТОВ ВКП Серп і молот ; ідентифікаційний код юридичної особи - 38996900, дата державної реєстрації - 27.11.2013, місцезнаходження - 61177, Харківська область, місто Харків, вул. Залютинська, буд. 6.

Статут Товариства затверджений Засновниками Товариства протоколом № 1 від 18.10.2013 (зі змінами, внесеними протоколом №2 від 11.03.2019).

Відповідно до статуту предметом діяльності відповідача, зокрема, є: лиття сталі, виробництво чавуну, сталі та феросплавів, виробництво інших готових металевих виробів, діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту, неспеціалізована оптова торгівля.

Позивач листами від 11.06.2019 № 22218/П-8653/19.4.3 та від 05.08.2019 № 6561/19.4.3/33-19, у зв`язку із набранням 21.05.2015 чинності Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки , звертався до відповідача з проханням надати пояснення щодо причин неприведення свого найменування у відповідність до вимог Закону № 317-УІІІ протягом місяця з дня набрання ним чинності, однак, пояснень на адресу Міністерства від відповідача не надходило.

Комісією з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки створеною на підставі Наказу Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7, проведено правову експертизу на відповідність діяльності відповідача вимогам Закону № 317-VIII, за наслідками якої складено Правовий висновок від 29.10.2019 № 11 Про невідповідність найменування Товариства з обмеженою відповідальністю Серп і молот Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Зважаючи на викладені обставини, враховуючи, що назва відповідача суперечить нормам чинного законодавства та, відповідно, наявні підстави для припинення діяльності відповідача позивач звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується такими приписами норм чинного законодавства.

21.05.2015 набрав чинності Закон України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки від 09.04.2015 № 317-VIII.

За визначенням п. 4 ст. 1 Закону № 317-VIII символіка комуністичного тоталітарного режиму - це символіка, що, зокрема включає: символіку комуністичної партії або її елементи; назви областей, районів, населених пунктів, районів у містах, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об`єктів топоніміки населених пунктів, підприємств, установ, організацій, у яких використані імена або псевдоніми осіб, які обіймали керівні посади в комуністичній партії (посаду секретаря районного комітету і вище), вищих органах влади та управління СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік, працювали в радянських органах державної безпеки, а також назви СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік та похідні від них, назви, пов`язані з діяльністю комуністичної партії (включаючи партійні з`їзди), річницями Жовтневого перевороту 25 жовтня (7 листопада) 1917 року, встановленням радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідуванням учасників боротьби за незалежність України у XX столітті (крім назв, пов`язаних з опором та вигнанням нацистських окупантів з України або з розвитком української науки та культури); найменування комуністичної партії.

Частиною 1 ст. 3 Закону № 317-VIII визначено, що пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки визнається наругою над пам`яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та заборонена законом.

Згідно з ч.2 ст.3 Закону № 317-VIII пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим засобом масової інформації та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації.

Частиною 3 ст.3 Закону № 317-VIII встановлено, що у разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.

Згідно з ч.4 ст.3 Закону № 317-VIII рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку.

Відповідно до п.3 ст.7 Закону № 317-VIII юридичні особи, політичні партії, інші об`єднання громадян, зареєстровані на день набрання чинності цим Законом, у разі порушення його вимог зобов`язані протягом одного місяця з дня набрання чинності цим Законом привести свої установчі документи, найменування та/або символіку у відповідність із вимогами цього Закону.

Положеннями п.4 ст.7 Закону № 317-VIII визначено, що у разі недотримання вимог цього Закону юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, зазначеними у пункті 3 цієї статті Закону, їхня діяльність підлягає припиненню в установленому законом порядку, крім випадків, коли юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян вжито заходів щодо дотримання вимог цього Закону, а неможливість державної реєстрації змін до установчих документів, пов`язаних з приведенням їх у відповідність із цим Законом, зумовлена об`єктивними причинами.

Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення) визначено, що Міністерство юстиції України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, зокрема з питань державної реєстрації юридичних осіб.

Відповідно до пункту 8314 Положення, Міністерство юстиції України приймає рішення щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.05.2015 № 354 затверджено Порядок прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону (далі - Порядок).

Відповідно до пункту 4 Порядку, для проведення правової експертизи підставою може бути, зокрема, ініціатива Міністерства юстиції України.

Відповідно до п.7 Порядку, для проведення правової експертизи щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону утворюється Комісія з питань дотримання Закону № 317-VIII, склад та положення якої затверджуються наказом Міністерства юстиції України.

На виконання вказаного припису, Наказом Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7 (наступними змінами щодо до складу Комісії) створено відповідну Комісію з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі - Комісія).

Комісією з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки створеною на підставі Наказу Міністерства юстиції України від 09.06.2015 № 167/7, проведено правову експертизу на відповідність діяльності відповідача вимогам Закону № 317-VIII, за наслідками якої складено Правовий висновок від 29.10.2019 № 11 Про невідповідність найменування Товариства з обмеженою відповідальністю Серп і молот Закону України Про засудження комуністичного та націонал- соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (далі - Правовий висновок № 11).

Предметом дослідження при проведенні правової експертизи стали найменування цього товариства та його установчі документи.

Зокрема, у Правовому висновку № 11 встановлено, що діяльність відповідача, в частині використання свого найменування Серп і молот не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-УІІІ.

Так, Серп і молот - головна державна емблема колишнього Радянського Союзу, союзних і автономних республік, яка символізувала владу трудящих, союз робітників і селян, та активно використовувалась різними військово-політичними групами у період революції та громадянської війни на території колишньої Російської імперії у 1917-1921 роках.

Це зображення було на державному гербі СРСР, державному прапорі СРСР, а також на державних гербах і прапорах союзних та автономних республік.

Крім того, Серп і молот - радянська державна емблема, або так званий Малий герб СРСР, що застосовувався до середини 30-х років, в період дії конституцій 1918 і 1924 роки. Використовувався на державному друці і у державному гербі для внутрішньосоюзного користування, а також як гриф на ділових паперах державного значення або приналежності.

Емблема серп і молот була встановлена урядовим рішенням наприкінці березня - початку квітня 1918 року і затверджена V з`їздом Рад 10 липня 1918. Вперше змальована на державному друці Раднаркому РРФСР 26 липня 1918 р.

Правовим висновком №11 встановлено, що використання терміну зазначеної символіки у назві відповідача підпадає під дію Закону № 317-УІІІ.

Відповідно до пункту 20 Порядку правовий висновок про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Закону затверджується наказом Міністерство юстиції України.

Наказом Міністерства юстиції України від 31.10.2019 № 3346/5 Про затвердження правового висновку Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки затверджено Правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки від 29.10.2019 № 11 Про невідповідність найменування Товариства з обмеженою відповідальністю Серп і молот Закону України Про засудження комуністичного та націонал - соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки ; визнано, що найменування ТОВ ВКП Серп і молот не відповідає частині другій статті 3 Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Суд зазначає, що рішенням Конституційного Суду України від 16.07.2019 № 1-24/2018 (1919/7) визнано таким, що відповідає Конституції України (є конституційним) Закон № 317-VIII.

Зокрема, встановлюючи конституційність Закону № 317-VIII, Конституційний Суд України враховував, насамперед, закріплені в Конституції України принципи верховенства права (частина перша статті 8) та свободи політичної діяльності (ч.4 ст.15), засади політичної та ідеологічної багатоманітності, на яких ґрунтується суспільне життя в Україні (ч.1 ст.15).

Конституційний Суд України у вказаному рішенні звернув увагу, що право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань не є абсолютним, а його здійснення може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам та в інших випадках, передбачених ч.3 ст.34 Конституції України.

Конституційний Суд України ухвалюючи рішення, виходив з того, що Закон № 317-VIII ухвалено з метою недопущення повторення злочинів комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, будь-якої дискримінації за національною, соціальною, класовою, етнічною, расовою або іншими ознаками у майбутньому, відновлення історичної та соціальної справедливості, усунення загрози незалежності, суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України (абзац сьомий преамбули Закону № 317-VIII ).

Відповідно до частини першої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Серявін та інші проти України" (Заява N 4909/04, 10 лютого 2010 року) Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п. 29).

Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень (див. рішення у справі "Суомінен проти Фінляндії" (Suominen v. Finland), N 37801/97, п. 36, від 1 липня 2003 року).

Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті. Крім того, вмотивоване рішення дає стороні можливість оскаржити його та отримати його перегляд вищестоящою інстанцією. Лише за умови винесення обґрунтованого рішення може забезпечуватись публічний контроль здійснення правосуддя (див. рішення у справі "Гірвісаарі проти Фінляндії" (Hirvisaari v. Finland), N 49684/99, п. 30, від 27 вересня 2001 року).

За таких обставин суд вважає аргументи відповідача щодо незазначення у позові окремих аспектів процедури ліквідації такими, що не стосуються предмету спору, адже у межах даної справи судом надається оцінка обставинам, що слугують підставою для винесення судом рішення про припинення юридичної особи.

Тобто, судове рішення є підставою, що тягне за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі щодо юридичної особи, при цьому вчинення державним реєстратором відповідних реєстраційних дій на виконання такого рішення суду перебуває поза межами даного судового розгляду.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.ст.133, 139 КАС України.

Згідно ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст. 19, 139, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297, 371 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Міністерства юстиції України (вул. Городецького, буд. 13, м. Київ, 01001, код 00015622) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "СЕРП і МОЛОТ" (вул. Залютинська, буд. 6, м. Харків, 61177, код ЄДРПОУ 38996900) про припинення діяльності юридичної особи - задовольнити.

Припинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційне підприємство "Серп і молот", скорочене найменування: ТОВ "ВКП "Серп і молот" (ідентифікаційний код юридичної особи: 38996900, дата державної реєстрації: 27.11.2013, місцезнаходження: 61177, Харківська область, місто Харків, вул. Залютинська, буд. 6).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення у повному обсязі виготовлено 16 грудня 2019 року.

Суддя О.Г. Котеньов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2019
Оприлюднено18.12.2019
Номер документу86352694
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/12111/19

Рішення від 16.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Котеньов О.Г.

Рішення від 05.11.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Рішення від 05.11.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 27.08.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 15.07.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

Ухвала від 05.06.2019

Адміністративне

Київський районний суд м. Одеси

Бескровний Я. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні