Постанова
від 12.12.2019 по справі 420/4090/19
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 грудня 2019 р.м. ОдесаСправа № 420/4090/19 Головуючий в 1 інстанції: Радчук А.А.

П`ятий апеляційний адміністративний суд в складі колегії:

Головуючого судді - Єщенка О.В.

суддів - Димерлія О.О.

- Коваля М.П.

За участю: секретаря - Іщенка В.О.

представника апелянта - Дубовка С.А. (ордер від 08.10.2019 року)

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Релігійної організації православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса" на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2019 року по справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Релігійної організації православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до суду першої інстанції з позовом, в якому, з урахуванням заяви про зміну позовних вимог, просило застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Релігійної організації православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса" у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень розташованих за адресою: 65104, Одеська область, м. Одеса, пр. Академіка Глушка. 33; у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки № 160 від 10.04.2019 року до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №160 від 10.04.2019 за номерами: 1, 2, 4.

В обґрунтування позову зазначено, що під час здійснення перевірки будівель, приміщень, споруд, які експлуатуються Релігійною організацією православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса", встановлено ряд порушень нормативно-правових актів з техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю і здоров`ю людей. У зв`язку із чим, з метою попередження негативних наслідків, позивач вбачає наявність підстав для вжиття до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень відповідача до усунення виявлених порушень.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2019 року адміністративний позов задоволено. Суд застосував до Релігійної організації православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса" у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень розташованих за адресою: 65104, Одеська область, м. Одеса, пр. Академіка Глушка. 33, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №160 від 10.04.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та у сфері цивільного захисту, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №160 від 10.04.2019 року за номерами 1, 2, 4.

В апеляційній скарзі Релігійна організація православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса", посилаючись на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить скасувати судове рішення та прийняти нове про залишення позову без розгляду.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги Релігійна організація православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса" посилається на те, що судом першої інстанції не враховано невідповідність позову та заяви про зміну його предмета вимогам ст. 161 КАС України, а саме - не додання відповідачем доказів надіслання вказаних заяв відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Разом з цим, відповідач не був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи і судом першої інстанції не з`ясовано причини неможливості прибуття відповідача у судове засідання.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, у період з 09.04.2019 року по 10.04.2019 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області відповідно до наказу від 25.03.2019 року №124 проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) з питань дотримання Релігійною організацією православної парафії Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за адресою: 65104, Одеська область, м. Одеса, пр. Академіка Глушка, 33, за результатами якої складено акт №160 від 10.04.2019 року.

Під час державного нагляду перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію, які використовуються Релігійною організацією православної парафії Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса та встановлено порушення приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфер: пожежної, техногенної безпеки, а саме: не проведено монтаж системи протипожежного захисту - автоматична пожежна сигналізація та система оповіщення людей про пожежу; не оброблені дерев`яні конструкції елементів перекриття будівель засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; відсутні заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; захаращено двері шляхів евакуації в резній, трапезній сторонніми предметами та меблями.

Вказана перевірка проведена в присутності керівника Релігійної організації православної парафії Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса , акт перевірки вручений йому у день його складання та підписаний без зауважень.

Виявлені порушення є такими, що створюють ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливість її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив з того, що, оскільки виявлені під час перевірки порушення можуть призвести до загрози життю і здоров`ю людей, наявність цих порушень не заперечується відповідачем, є всі підстави для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду.

Колегія суддів висновки суду першої інстанції вважає правильними, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно п.п. 57 п. 4 Указу Президента України "Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" від 16.01.2013 року №20/2013 ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно із Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017 року, ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Приписи ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України передбачають обов`язок власників та керівників суб`єктів господарювання щодо забезпечення пожежної і техногенної безпеки таких суб`єктів господарювання.

Згідно із ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами (ст. 70 Кодексу цивільного захисту України).

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Вказані положення кореспондуються із приписами ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

Аналіз наведених норм показав, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Судом першої інстанції вірно враховано, що за результатом заходу у сфері державного нагляду Управлінням виявлено ряд порушень відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю і здоров`ю людей.

Слід зазначити, що відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно із ч. 1 ст. 6 Закону України від 05.04.2007 року №877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням; перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Колегія суддів враховує, що виконання Релігійною організацією православної парафії Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса вимог контролюючого органу та усунення виявлених порушень, про що оформлено акт від 29.11.2019 року №493, не спростовує відсутність у контролюючого органу підстав для звернення із цим позовом та вжиття судом заходів реагування у сфері державного нагляду.

Враховуючи вищевикладене, оскільки перевіркою встановлені порушення відповідачем вимог законодавства, що можуть створити загрозу життю та здоров`ю людей, ці обставини давали підстави позивачу для звернення із позовом, колегія суддів у повній мірі погоджується із висновком суду першої інстанції про наявність підстав для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду.

Разом з цим, колегія суддів враховує, що до адміністративного позову та заяви про зміну предмету позову додані докази їх надіслання відповідачу, чим спростовуються доводи апелянта про недотримання позивачем приписів ст. 161 КАС України.

Водночас, згідно матеріалів справи, про дату, час та місце розгляду справи відповідач повідомлявся шляхом надсилання на його адресу судової повістки, проте поштове відправлення повернуто з незалежних від суду причин (а.с. 44-52).

Згідно протоколу судового засідання від 14.08.2019 року, зазначені обставини стали підставою для відкладення розгляду справи з метою здійснення повторного виклику відповідача у судове засідання.

Натомість, відповідне поштове відправлення повторно було повернуто суду з підстав неможливості його вручення (а.с. 59-61).

Відповідно до п. 2 ч. 3 ст. 124 КАС України судовий виклик або судове повідомлення учасників справи здійснюється за відсутності в особи офіційної електронної адреси - шляхом надсилання повістки рекомендованою кореспонденцією (листом, телеграмою), кур`єром із зворотною розпискою за адресами, вказаними цими особами, або шляхом надсилання тексту повістки в порядку, визначеному статтею 129 цього Кодексу.

Згідно із ч. 8 ст. 126 КАС України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, або за адресою, яка зазначена її представником, і це підтверджується підписом відповідної службової особи.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 127 КАС України визначено, що часом вручення повістки вважається день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати судову повістку чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Апеляційний суд враховує, що судові виклики відповідача здійснювались за адресою його реєстрації та місцем експлуатації приміщень, що перевірялись. Ці відомості також підтверджуються у позові та в апеляційній скарзі на судове рішення.

Іншої адреси для можливості повідомлення відповідач не зазначав.

Зазначені обставини свідчать про те, що у суду не виникло обставин для повторного відкладення розгляду справи та перешкод у її розгляді по суті згідно приписів ст. 205 КАС України.

З огляду на наведене, оскільки висновки суду відповідають нормам законодавства, що регулюють спірні правовідносини, та обставинам справи, а доводи апеляційної скарги цих висновків не спростовують, колегія суддів вважає, що судове рішення відповідно до вимог ст. 316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 139, 308, 310, п. 1 ч. 1 ст. 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Релігійної організації православної парафії "Релігійна громада Всіхсвятської (Кладовищенської) церкви Одеської єпархії Української православної церкви м. Одеса" - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13 вересня 2019 року - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено та підписано 16.12.2019 року.

Головуючий-суддя: О.В. Єщенко

Судді: О.О. Димерлій

М.П. Коваль

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.12.2019
Оприлюднено18.12.2019
Номер документу86360571
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/4090/19

Постанова від 12.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 12.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 11.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Рішення від 13.09.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 31.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

Ухвала від 11.07.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Радчук А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні