Рішення
від 02.12.2019 по справі 520/7863/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

02 грудня 2019 р. № 520/7863/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Зоркіної Ю.В., при секретарі судового засідання Пройдак С.М,

у присутності

представника Головного управління Держпраці у Харківській області Хачатрян Н.А.

представника Відділу освіти Харківської РДА Агаркової Т.Є.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області до відділу освіти Харківської РДА про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду та зустрічний адміністративний позов Відділу освіти Харківської РДА до Головного управління Держпраці у Харківській області про скасування приписів

встановив

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до відділу освіти Харківської РДА до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: електрообладнання в орендуємих приміщеннях за адресою м. Харків, вул. Григоріївське шосе,52- кімната на цокольному поверсі - XVII, XVIII; на 2 поверсі -210-218,213, м.Харків, вул. Котляра,4- кімната на 1 поверсі 2-13, на мансарді -6-2,6-3,6-4,6-5,6-7,6-8,6-9,6-10,6-21,6-22; відсторонити від робіт водіїв транспортних засобів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , спеціаліста ІІ категорії відділу централізованого господарського обслуговування закладів освіти відділу освіти Леонтьєва К.В.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

11.09.2019 на розгляд суду подано зустрічний позов Відділу освіти Харківської районної державної адміністрації в справі 520/7863/19 за позовом ГУ Держпраці у Харківській області до Відділу освіти Харківської РДА про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, з вимогами визнати протиправним та скасувати п.п.1-9, 11-17 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420, припис від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1617/5420, п.п 1-9, 9-12 припису від 13.04.2019 № 19-03-04-5409/0449-1670/1600.

Ухвалою суду від 19.09.2019 року зустрічний позов Відділу освіти Харківської районної державної адміністрації в справі 520/7863/19 залишено без руху та надано час на усунення недоліків.

На виконання ухвали про залишення зустрічного позову без руху представником відділу освіти Харківської РДА надано оригінал платіжного доручення № 486 від 25.09.2019 року про сплату судового збору за подання зустрічної позовної заяви до Головного управління Держпраці у Харківській області.

Після усунення недоліків зустрічної позовної заяви ухвалою від 02.10.2019 зустрічний позов прийнятий до провадження.

Протокольною ухвалою від 25.11.2019 у справі закрито підготовче судове засідання та з урахуванням положень ч.7 ст.181 КАС України розпочато розгляд справи по суті.

В судовому засіданні представник ГУ Держпраці в Харківській області просив суд застосувати заходи реагування, зазначивши, що під час проведення перевірки виявлено низку порушень норм законодавства у сфері охорони праці, в тому числі тих, що створюють загрозу життю, що є підставою для застосування заходів реагування.

Представник відділу освіти в судовому засіданні первинний адміністративний позов не визнав, просив суд відмовити у задоволенні вимог ГУ Держпраці, зазначивши, що факти порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці відсутні, належним чином не підтверджені матеріалами перевірки.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.

Фахівцями відповідача проведено планову перевірку відділу освіти Харківської РДА щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки, за результатами якої складено акт від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449, яким встановлено низку порушень, в тому числі тих, що становлять загрозу життю людей: не забезпечення проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами ПТЕ в орендуємих приміщеннях, що є порушенням вимог п.1.3.1, 8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів ; не проведення перевірки працездатності автоматичних вимикачів та перевірки спрацювання пристроїв захисного автоматичного вимикання живлення в розподільчих шафах та щитах освітлення, що є порушенням п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів , п.5-6 таблиці 27 додаток 1 Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів ; не проведення профілактичних випробувань та вимірювання електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), не забезпечення проведення технічного огляду електроустановок в орендуємих приміщеннях адміністративного корпусу, що є порушенням п.1.3.1 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів ; не проведення посвідчення стану безпеки електроустановок, що є порушенням вимог п.8.2 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів ; водії транспортних засобів не пройшли навчання і перевірку знань Правил охорони праці на автомобільному транспорті, що є порушенням п.1.3 розділу І НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ; п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ; спеціаліст ІІ категорії відділу централізованого господарського обслуговування закладів освіти , який проводить огляд транспортних засобів, не пройшов навчання на перевірку знань з Правил охорони праці на автомобільному транспорті, що є порушенням п.1.3 розділу І НПАОП 0.00-1.62-12 Правил охорони праці на автомобільному транспорті ; п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці

Порушення, встановлені актом перевірки стали підставою для винесення приписів від 10.05.2019 №19-03-04-5409/0449-1617/5420, №19-03-04-5409/0449-1616/5420, №19-03-04-5409/0449-1670/1600 від 13.04.2019.

Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.

Згідно із ч. 1 ст.38 Закону України Про охорону праці державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює в тому числі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Постановою Кабінету Міністрів України № 96 від 11 лютого 2015 року затверджено Положення про Державну службу України з питань праці (далі - Положення). Згідно пункту 1 даного Положення Державна служба України з питань праці (далі Дсрл.нран:11 центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 7 Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. Наказом Держпраці № 8 від 04 лютого 2016 року, затверджено Положення про Управління Держпраці у Сумській області (далі - Управління). Згідно пункту 1 даного Положення. Управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу державного нагляду (контролю), в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Отже, у разі виявлення під час здійснення заходу державного нагляду (контролю) порушень вимог законодавства, які є підставою для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг (тобто створюють загрозу життю та здоров`ю людей), орган державного нагляду (контролю) має звертатися до суду з позовом, а не визначати строк на усунення виявлених порушень. При цьому, підставою для застосування судом заходів реагування за позовом органу державного нагляду (контролю) є виявлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Щодо пунктів 1-9, 11-17 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420, суд зазначає наступне.

Пунктами 1-3 припису встановлено порушення позивачем статті 13 Закону України Про охорону праці , п. 21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та п. 3 Додатку 6 до Порядку, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 48), а саме: суб`єктом господарювання виконуються роботи підвищеної небезпеки без подання до територіального органу Держпраці декларації відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, а саме експлуатація, ремонт водозбірних споруд, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 21 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та п. 3 Додатку 6 до Порядку, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 48) . Виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені в додатку 6, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, здійснюються роботодавцем на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.

Декларація за формою згідно з додатком 8 подається суб`єктом господарювання (уповноваженим ним органом або особою): у паперовій формі особисто або поштовим відправленням - адміністратору; в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, оформлена згідно з вимогами законів у сфері електронних документів, - дозвільному органу за своїм місцезнаходженням або у випадках, передбачених законом, за місцем провадження діяльності чи місцезнаходженням об`єкта не пізніше ніж за п`ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Згідно із п. 6 Додатку 6 до Порядку, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (в редакції постанови КМУ від 07.02.2018 № 48) до видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці належать роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра.

Судовим розглядом встановлено, що відділом освіти у своїй діяльності використовуються дробини металеві висотою 109 см, що не підпадає під нормативи, визначені додатком 6 до постанови КМУ від 26.10.2011 № 1107.

Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що працівники відділу освіти, які використовують в роботі переносні стрем`янки висотою 0.86 см., проходять навчання безпечним методам роботи та інструктажі по інструкції з охорони праці № 3-ОП при роботах із застосуванням переносних драбин та стрем`янок , затверджених наказом відділу освіти № 346 від 28.12.2017.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про наявність підстав для скасування п.п.1-3 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420

По пункту 4-6 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420, суд зазначає наступне.

П.4.1. НПАОП 0.00-4.12-05 Про затвердження Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою" визначено, що посадові особи та інші працівники, безпосередньо зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 15.02.2005 № 232/10512, та Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, затвердженому наказом МОЗ та Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94 № 263/121 і зареєстрованому Міністерством юстиції України 25.01.95 з № 18/554 (далі - роботи підвищеної небезпеки), проходять спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Положеннями НПАОП 0.00.-7.15-18 Вимоги щодо безпеки та захисту здоров`я працівників під час роботи з екранними пристроями передбачено, що роботодавець повинен поінформувати працівників під розписку про умови праці та наявність на їх робочих місцях небезпечних та шкідливих виробничих факторів (фізичних, хімічних, біологічних, психофізіологічних), які виникають під час роботи з екранними пристроями та ще не усунуто, а також про можливі наслідки їх впливу на здоров`я працівників відповідно до вимог ст.5 Закону України „Про охорону праці» . Роботодавець повинен забезпечити навчання і перевірку знань працівників з питань охорони праці та безпечного використання екранних пристроїв до початку роботи з ними, а також у випадках модифікації та організації роботи обладнання.

Долученими до матеріалів справи документами підтверджено наявність у відділі освіти Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі (водій транспортного засобу).

Згідно листа Міністерства соціальної політики України від 11.08.2014 № 348/13-116-14 Щодо надання роз`яснення про вимоги державних санітарних правил і норми з ПК роботи з візуальним дисплейним терміналом ЕВМ не відноситься до категорії шкідливих і важких робіт.

Судовим розглядом встановлено, що у відділі освіти розроблено Інструкцію з охорони праці № 1-ОП при роботі на персональному комп`ютері, яка затверджена наказом від 28.12.2017 № 346, приписами якої передбачено первинний інструктаж працівників перед початком роботи та подальший кожні 6 місяців, які звершуються перевіркою знань працівників шляхом усного опитування. року. Результати такого інструктажу заносяться до журналу реєстрації інструктажів з питань охорони праці.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про наявність підстав для скасування п.4-6 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420

Щодо пунктів 9-11 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420, суд зазначає, що положеннями п.4 Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Державний комітет України з нагляду за охороною праці, від 15.11.2004, № 255 визначено повноваження спеціалістів служби охорони праці, які в тому числі мають право: видавати керівникам структурних підрозділів підприємства обов`язкові для виконання приписи (за формою згідно з додатком) щодо усунення наявних недоліків, одержувати від них необхідні відомості, документацію і пояснення з питань охорони праці. Припис спеціаліста з охорони праці може скасувати лише роботодавець. Припис складається в 2 примірниках, один з яких видається керівникові робіт, об`єкта, цеху, другий залишається та реєструється у службі охорони праці, і зберігається протягом 5 років. Якщо керівник структурного підрозділу підприємства відмовляється від підпису в одержанні припису, спеціаліст з охорони праці надсилає відповідне подання на ім`я особи, якій адміністративно підпорядкований цей структурний підрозділ, або роботодавцю; зупиняти роботу виробництв, дільниці, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва у разі порушень, які створюють загрозу життю або здоров`ю працівників.

Суд зауважує, що спеціалісти з охорони праці наділені саме правом видавати приписи, що не виключає можливості вживання інших заходів реагування на усунення порушень вимог чинного законодавства у сфері охорони праці.

Суд також звертає увагу на те, що в акті перевірки не вказано, на які саме порушення правил охорони праці були відсутні реагування спеціаліста з охорони праці відділу освіти.

Пунктом 3.14 Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15 листопада 2004 року № 255 визначено функції роботодавця щодо організації та здійсненню контролю за проведенням інструктажів, навчання та перевірки знань працівників.

Долученими до матеріалів справи документами підтверджено, що контроль за навчанням та періодичні перевірки здійснюються службою охорони праці відповідно до абз.5 п.31.14 Положення про службу охорони праці відділу освіти, затвердженого наказом по відділу освіти від 15.04.2019 № 113.

Щодо пунктів 7,8,12,15,17 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420.

Пунктом 5 р.5 Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України комітет по нагляду за охороною праці № 9 від 29.01.1998 , визначено, що у кожного керівника структурного підрозділу (служби) підприємства має бути у наявності комплект примірників інструкцій, необхідних для працівників усіх професій і для всіх видів робіт підрозділу (служби), а також перелік цих інструкцій, затверджений роботодавцем.

В судовому засіданні представник відділу освіти зазначила, що установа не є архівною, а отже на неї не можуть бути поширені приписи нормативних актів у сфері охорони праці архівних установ.

Суд зазначає, що положеннями ст.1 Закону України Про Національний архівний фонд та архівні установи від 24.12.1993 № 3814-XII архівна установа, архів, архівний підрозділ, архівний відділ - це відповідно установа чи структурний підрозділ, що забезпечує облік і зберігання архівних документів, використання відомостей, що в них містяться, та формування Національного архівного фонду і/або здійснює управління, науково-дослідну та інформаційну діяльність у сфері архівної справи і діловодства.

Оскільки у відділі освіти здійснюється робота по зберіганню документів, суд приходить до висновку про поширення на нього приписи нормативних актів у сфері охорони праці архівних установ у межах здійснюваної діяльності.

Положеннями п.4 р.2 Правил охорони праці в архівних установах, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 18.04.2017 за № 634 визначено, що роботодавець організовує розроблення і перегляд інструкцій з охорони праці, що діють на підприємстві, установі, організації, відповідно до вимог Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07 квітня 1998 року за № 226/2666.

В судове засідання доказів наявності такої інструкції відділом освіти не надано.

Пунктом 5.1 Типового положення про службу охорони праці визначено, що робота служби охорони праці підприємства повинна здійснюватися відповідно до плану роботи та графіків обстежень, затверджених роботодавцем.

Положеннями п.8.7.3 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів визначено, що на підприємствах, установах, організаціях повинен бути розроблений план протиаварійних тренувань.

В судове засідання відповідних планів відділом освіти не надано, тоді як вказані плани, графіки з метою забезпечення обізнаності працівників відділу освіти повинні бути в установі.

Суд погоджується з твердження відділу освіти стосовно того, що наказ Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 01 лютого 2005 року № 22 "Про затвердження Правил охорони праці в архівних установах", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 17 лютого 2005 року за № 245/10525, яким передбачалося обов`язкова наявність аптечки у приміщенні архіву.

Проте, суд зауважує, що як свідчить ст. 13 Закону України " Про охорону праці", роботодавець зобов`язаний створити на кожному робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити дотримання вимог законодавства щодо прав працівників у сфері ОП. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління ОП, зокрема вживає термінових заходів для допомоги потерпілим. За порушення цих вимог роботодавець несе безпосередню відповідальність.

Крім того, згідно з п. 8 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництв № 1232 у разі настання нещасного випадку безпосередній керівник робіт зобов`язаний, зокрема, терміново організувати надання першої невідкладної допомоги потерпілому, забезпечити в разі потреби його доставку до лікувально-профілактичного закладу.

Відповідно до пункту 2.4,4.5 розділу II Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 25.01.2012 р. № 67, у разі виникнення на підприємстві надзвичайних ситуацій і нещасних випадків роботодавець повинен вжити термінових заходів для надання першої медичної допомоги потерпілим. За рішенням роботодавця створюється одне або кілька приміщень для надання першої медичної допомоги, забезпечених необхідним устаткуванням і матеріалами. Крім того, засоби, необхідні для надання першої допомоги, повинні бути в наявності у всіх тих місцях, де цього вимагають умови праці.

Доказів наявності, засобів необхідних для надання першої допомоги відділом освіти в судове засідання не надано.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про відсутність підстав для скасування пунктів 7,8,12,15,17 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420.

Щодо припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1617/5420, пунктів 13-14 припису від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420, то суд вважає їх такими, що підлягають скасуванню з огляду на наступне.

Під час проведення перевірки встановлено відсутність акту розмежування електричних мереж за балансовою приналежністю та експлуатаційною відповідальністю між орендодавцем приміщення Харківською РДА та орендарем відділом освіти харківської РДА; керівником відділу освіти не призначено відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства; не надані до перевірки електрозахисні засоби; не забезпечено проведення протиаварійних, приймально- здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ) в орендуємих приміщеннях; не проведена перевірка працездатності розчіплювачів автоматичних вимикачів та перевірка спрацювання пристроїв захисного автоматичного вимикання живлення в розподільчих шафах та щитах освітлення; не проведені профілактичні випробування та вимірювання електроустановок згідно з правилами і нормами (ПТЕ), а також не забезпечено проведення технічного огляду електроустановок в орендованих приміщеннях адміністративного корпусу; не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок; не представлені дані проведення лабораторних та інструментальних досліджень умов праці, у тому числі організації проведення атестації робочих місць за умовами праці.

Положеннями п.1.3.1, 8.2 та 8.7.3 НПАОП 40.1-1.21-98 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів визначено, що керівник підприємства зобов`язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів.

Для цього він повинен: призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку (далі - особа, відповідальна за електрогосподарство); забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників; затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці; встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов`язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням; забезпечити перевірку знань працівників у встановлені строки згідно з вимогами цих Правил і "Правил технической эксплуатации электроустановок потребителей", затверджених Міненерго СРСР 21.12.84; забезпечити проведення протиаварійних, приймально-здавальних і профілактичних випробувань та вимірювань електроустановок згідно з правилами і нормами; забезпечити проведення технічного огляду електроустановок.

Акт опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів, оформлюється комісією підприємства (організації) у складі: керівника (головного інженера) - голова комісії; начальника енергетичної служби (особи, відповідальної за електрогосподарство); начальника відділу охорони праці. Акт затверджується керівником підприємства (організації), власником. В разі відсутності на підприємстві (організації), у власника кваліфікованих спеціалістів, вищевказані регламентні роботи виконуються залученими спеціалістами інших підприємств (організацій).

Приписами п.13,1.20 Правил охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України19.12.2013 № 966, визначено, що ці Правила є обов`язковими для роботодавців та працівників, які виконують роботи із застосуванням інструменту та пристроїв. Електроінструмент, роздільні та понижувальні трансформатори, перетворювачі частоти, захисно-вимикальні пристрої та кабелі-подовжувачі повинні періодично, не рідше 1 разу на 6 місяців, проходити перевірку згідно з вимогами ДСТУ ІЕС 60745-1:2010.

З цього приводу суд зауважує, що рішення XVIII сесії Харківської районної ради VII скликання від 21.09.2017 Про передачу адміністративних будинків і оперативне управління комунальному підприємству Постачальник передано у господарське відання КП Постачальник адміністративні будинки по вул. Григорівське шосе, 52, та вул. Євгена Котляра,4.

За умовами договору № 17/б від 12.03.2019 укладеного з Харківською РДА відділ освіти орендує приміщення в адміністративних будинках за адресою вул. Григорівське шоссе, 52, та вул. Євгена Котляра,4, що перебувають на балансі Харківської районної ради.

Відповідно до абзаців 3,8 п.3.4 Договорів від 28.03.2019 № 012/е -19 та від 28.03.2019 № 013/е-19 на постачання послуг з утримання нерухомого майна КП Постачальник зобов`язаний утримувати внутрішньобудинкові мережі в належному стані, здійснювати їх технічне обслуговування та ремонт, вживати своєчасних заходів до запобігання аварійним ситуаціям та їх ліквідації, здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання.

Як вже зазначалося вище позивач є орендарем приміщень, у яких проведена перевірка та, відповідно, відшкодовує витрати балансоутримувача на надання комунальних послуг згідно договору № 17-01/б від 14.03.2019 , в тому числі витрати за споживчу електроенергію.

Наказом КП Постачальник від 25.12.2015 № 12/029-а призначено відповідальних за експлуатацію електрогосподарства, в тому числі за справний стан і експлуатацію електроустановок відповідно до правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98 до 1000В

Положеннями п.1.3 р.1 НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті визначено, що навчання і перевірка знань з питань охорони праці працівників підприємств проводяться відповідно до вимог Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2005 року за № 231/10511 (НПАОП 0.00-4.12-05), а з питань пожежної безпеки - відповідно до Переліку посад, при призначенні на які особи зобов`язані проходити навчання і перевірку знань з питань пожежної безпеки, та порядок їх організації, затвердженого наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 29 вересня 2003 року № 368, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 грудня 2003 року за № 1147/8468 ( ОСОБА_5 06.001-2003), та Типового положення про інструктажі, спеціальне навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки на підприємствах, в установах та організаціях України, затвердженого наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 29 вересня 2003 року № 368, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11 грудня 2003 року за № 1148/8469 ( ОСОБА_5 02.005-2003). Забороняється допускати до роботи працівників, які не пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці та пожежної безпеки.

В той же час згідно п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці визначено, що посадові особи та інші працівники, безпосередньо зайняті на роботах, зазначених у Переліку робіт з підвищеною небезпекою, затвердженому наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України від 15.02.2005 № 232/10512, та Переліку робіт, де є потреба у професійному доборі, затвердженому наказом МОЗ та Держнаглядохоронпраці України від 23.09.94 № 263/121 і зареєстрованому Міністерством юстиції України 25.01.95 з № 18/554 (далі - роботи підвищеної небезпеки), проходять спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці.

Долученими до матеріалів справи наказами від 04.01.2019 № 8 Про створення постійно діючої комісії з перевірки знань з питань охорони праці , безпеки життєдіяльності працівників відділу освіти та закладів освіти ; наказом від 08.01.2019 № 11 Про спеціальне навчання та перевірку знань з охорони праці водіїв транспортних засобів закладів освіти та відділу освіти ; посвідчення про проходження навчання у ТОВ Центр охорони праці Новатор-Сервіс з питань охорони праці всіх членів постійно діючої комісії; витягами з протоколів засідання комісії з перевірки знань з питань праці від 22.11.2017 від 18.12.2018 ТОВ Центр охорони праці Новатор-Сервіс ; протоколами засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці про проходження навчання водіїв транспортних засобів та спеціаліста ІІ категорії ОСОБА_6 , від 11.01.2019 № 5 та від 11.01.2018 № 1 підтверджено факт проведення навчання та організації перевірки знань з питань охорони праці працівників відділу освіти, які організовують та здійснюють роботи на транспорті.

Крім того спеціаліст ІІ категорії відділу централізованого господарського обслуговування закладів освіти відділу освіти Харківської РДА ОСОБА_6 відповідно до вимог п.1.3 р.І НПАОП 0.00-1.62-12 Правил охорони праці на автомобільному транспорті та відповідно до приписів Типового положення проходить щорічне навчання та перевірку знань з питань охорони праці у відділі освіти Харківської РДА та має свідоцтво № 12СПВ177551 від 17.02.2017 МОНУ ХНДАУ про підвищення кваліфікації на тему випуск автотранспортних засобів на лінію та контроль технічного стану колісних транспортних засобів. Також ОСОБА_6 пройшов навчання та перевірку знань Правил охорони праці на автомобільному транспорті- протокол № 5 від 11.01.2019 засідання комісії з перевірки знань працівників з питань охорони праці, безпеки та життєдіяльності.

Суд також зазначає , що акт перевірки ГУ Держпраці у Харківській області не містить жодних посилань на те, які саме діючі електроустановки обслуговуються чи використовуються відділом освіти, та в яких відповідно повинні проводитися протиаварійні, приймально- здавальні і профілактичні випробування, їх неінвентарні номери, розташування.

Пунктом 1.8 р.4 Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів , затверджених наказом Міністерства палива та енергетики від 25.07.2006 за № 258 визначено, що особа відповідальна за електрогосподарство, можуть не призначати споживачі, які мають один несекціонований ввідно-розподільний пристрій напругою до 380 В та електрогосподарство, яке складається з електропобутових і освітлювальних приладів, які розміщені в приміщеннях без підвищеної небезпеки і не знаходяться у вибухо- та пожеженебезпечних зонах.

Судовим розглядом встановлено, що приміщення відділу освіти мають тільки електропобутові та освітлювальні прилади, доказів протилежного ГУ Держпраці суду не надано, отже відсутні підстави для призначення особи відповідальної за електрогосподарство.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров`я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому, згідно з Порядком проведення атестації та розробленими на виконання постанови № 442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі - Мінпраці) від 1 вересня 1992 року №41.

Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між роботодавцем і працівниками у галузі реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації та підпунктом 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років.

Судовим розглядом встановлено, що у відділі освіти відсутні посади та професії, які відносяться до списків 1, 2 , затверджених постановою КМУ від 24.06.2016 № 461 Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, списку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість працівників на роботах в яких дає право на щорічну відпустку, затвердженого постановою КМУ від 17.11.1997 № 1290, переліку виробництв, цехів, професій і посад із шкідливими умовами праці, робота в яких дає право на скорочену тривалість робочого тижня, затвердженого постановою КМУ від 21.02.2001 № 163.

Положеннями п.4.2.4 Правил експлуатації електрозахисних засобів визначено, що працівників, які обслуговують електроустановки, необхідно забезпечити усіма необхідними засобами захисту, навчити правилам користування цими засобами і зобов`язати застосовувати їх для створення безпечних умов праці.

Електрозахисні засоби- це переносні засоби, призначені для захисту людей, котрі працюють з електроустановками, від ураження електричним струмом, від дії електричної дуги та електромагнітного поля. За призначенням електрозахисних засобів умовно поділяють на ізолювальні, огороджувальні та допоміжні.

Ізолювальні електрозахисні засоби поділяються на основні та допоміжні. Основними називають такі ізолювальні електрозахисні засоби, ізоляція котрих надійно витримує робочу напругу електроустановки і за допомогою котрих дозволяється доторкнутись до струмоведучих частин, котрі знаходяться під напругою. Додатковими називають такі ізолювальні електрозахисні засоби, котрі самі не можуть забезпечити безпеку персоналу при даній напрузі електроустановки і є додатковим захисним заходом до основних ізолювальних електрозахисних засобів. Огороджувальні електрозахисні засоби призначені для тимчасового огородження струмоведучих частин обладнання. До них відносяться переносні огородження (ширми, бар`єри, щити, клітки), а також тимчасові переносні заземлення. Умовно до них відносять і переносні попереджувальні плакати. Допоміжні захисні засоби призначені для захисту персоналу від падіння з висоти (запобіжні пояси та страхувальні канати), для безпечного підіймання на висоту (драбини, кігті), а також для захисту від світлового, теплового, механічного та хімічного впливів (захисні окуляри, протигази, рукавиці, спецодяг).

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про необхідність знаходження у відділі освіти електрозахисних засобів, які мають забезпечити оперативне реагування у випадку виникнення аварійної ситуації, в тому числі огородження струмоведучих частин тощо та відсутності підстав для скасування п.3 припису від 10.05.2019 № 190-3-04-5409/0449-1617/5420

Щодо п.1-7, 9-12 припису від 13.04.2019 № 19-03-04-5409/0449-1670/1600, суд зазначає наступне.

Під час проведення перевірки виявлено зберігання транспортних засобів без встановлення спеціальних підставок, чим порушено вимоги р.3, п.1.7 НПАОП 0.00.-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті , водії транспортних засобів не пройшли навчання і перевірку знань з Правил охорони праці на автомобільному транспорті, чим порушено п.1.3 р.1 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті , п.4.1 НПАЛП 0.00-4.12-05 типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці ; працівники не забезпечені нормативно-правовими актами з питань охорони праці на автомобільному транспорті, чим порушено п.2.12. р.2 НПАОП 0.00-1.62-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ; відсутність площадки для перевірки гальм, чим порушено п.6. 5 р.3 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ; відсутність визначеного роботодавцем порядку розміщення транспортних засобів на території, чим порушено п.9.6 р.9 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ; відсутність графіку перевірки технічного стану колісних транспортних засобів, чим порушено п.4.2 р.10 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті , п.6.1 Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 05.08.2008 № 974; відсутність алкометру для визначення парів етилового спирту в повітрі, що видихається, експрес тести на алкоголь і наркотики, чим порушено п.2.4. р.2 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті , р.4 п.4.3. додатку 2 до Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 31.01.2013 № 65/80; відсутність журналу перевірки технічного стану транспортних засобів, що є порушенням п.4.2. р.10 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті , відсутність журналу перевірки укомплектованості і контролю за самовільним унесенням змін у конструкцію і комплектність КТЗ , чим порушено п.4.2 гл.4 р.10 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті ; відсутність технологічного процесу перевірки технічного стану КТЗ, що є порушенням п.4.2 р.10 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті , п.7.1. Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками; працівник закладу, який проводить огляд транспортних засобів не пройшов навчання і перевірку знань з Правил охорони праці на автомобільному транспорті, що є порушенням п.1.3 р.1 НПАОП 0.00-1.62.-12 Правила охорони праці на автомобільному транспорті та п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці.

Пунктами 31.-3.3,4.2 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою визначено, що працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи, а також учні, курсанти, слухачі та студенти під час трудового і професійного навчання проходять на підприємстві за рахунок роботодавця інструктажі, навчання та перевірку знань з питань охорони праці, надання медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також правил поведінки у разі виникнення аварії. На підприємствах на основі Типового положення, з урахуванням специфіки виробництва та вимог нормативно-правових актів з охорони праці, розробляються і затверджуються відповідні положення підприємств про навчання з питань охорони праці, а також формуються плани-графіки проведення навчання та перевірки знань з питань охорони праці, які мають бути оприлюднені роботодавцем. Організацію навчання та перевірки знань з питань охорони праці працівників, у тому числі під час професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації на підприємстві здійснюють працівники служби кадрів або інші спеціалісти, яким роботодавцем доручена організація цієї роботи. Спеціальне навчання з питань охорони праці може проводитись як безпосередньо на підприємстві, так і навчальним центром.

Долученими до матеріалів справи наказом № 8 від 04.01.2019 Про створення постійно діючої комісії з перевірки знань з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності працівників відділу освіти та закладів освіти № 11 від 08.01.2019 № Про спеціальне навчання та перевірку знань з питань охорони праці водіїв транспортних засобів закладів освіти та відділу освіти підтверджено організацію в відділі освіти комісії з навчання та перевірки знань питань охорони праці на транспорті.

Члени відповідної комісії мають фахові посвідчення , якими підтверджено навчання у ТОВ Центр охорони праці Новатор-Сервіс з питань охорони праці, також до складу комісії долучені особи пройшли навчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, в тому числі спеціаліста-викладача ПДР та основ безпеки, (напрям підготовка водіїв), медичної підготовки (напрям підготовка водіїв)

Проведення навчань та перевірки знань підтверджується долученими до матеріалів справи протоколами засідання комісії з питань охорони праці від 22.11.2017 № НС 0203-17, від 18.12.2018 № 12Х/174, від 11.01.2019 № 5, від 11.01.2018 № 1.

Судовим розглядом встановлено, що у відділі освіти наявні алкометр для визначення парів спирту етилового в повітрі, що видихається, експрестести на алкоголь і наркотики, що заначено у переліку основних засобів відділу освіти (п.143- рахунку 1014 (Алконт 01су).

Приписами п.4.2 р.10 Правил охорони праці на автомобільному транспорті визначено, що перевірку технічного стану при випуску транспортних засобів на лінію та поверненні їх з лінії необхідно проводити згідно з вимогами Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 05 серпня 2008 року № 974, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 вересня 2008 року за №794/15485.

Долученими до матеріалів справи договорами, замовленнями нарядами, протоколами перевірки технічного стану транспортних засобів (а.с.103-147, т.1) підтверджено здійснення послуг з ремонту та технічного обслуговування транспортних засобів, які належать відділу освіти .

Якщо технічне обслуговування і/чи ремонт КТЗ виконано за договором з надання відповідних послуг, перевізник у період дії гарантійних зобов`язань виконавця може не контролювати технічний стан тих складників, систем КТЗ, на які надано гарантії згідно з Правилами надання послуг з технічного обслуговування і ремонту автомобільних транспортних засобів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 11.11.2002 № 792, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 17.02.2003 за № 122/7443 (п.7.8 Правил надання послуг з технічного обслуговування і ремонт колісних транспортних засобів, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 28.11.2014 № 615).

Враховуючи викладене вище суд приходить до висновку про наявність підстав для скасування п.2,7,11 припису від 13.04.2019 № 19-03-04-5409/0449-1670/1600

Суд також зазначає, що за приписами п.1.7. р.3, п.6.5 р.3, п.2.12 р.2, п.9.6 р.9, п.4.2 р.10 Правил охорони праці на автомобільному транспорті: транспортні засоби та агрегати, що підлягають списанню або ремонту, при зберіганні їх поза приміщеннями повинні розміщуватись на окремих рівних площадках з твердим покриттям. Для попередження падіння агрегатів, самовільного руху транспортних засобів і падіння їх вивішених частин необхідно встановлювати спеціальні підставки, упори; площадка для перевірки гальм повинна бути рівною, з твердим покриттям, без вибоїн і ухилів. Розташування і розміри площадки повинні виключати наїзд транспортних засобів на людей, будівлі тощо; порядок розміщення транспортних засобів визначається роботодавцем; перевірку технічного стану при випуску транспортних засобів на лінію та поверненні їх з лінії необхідно проводити згідно з вимогами Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 05 серпня 2008 року № 974, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 вересня 2008 року за № 794/15485; роботодавець зобов`язаний забезпечити працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці, дотримання вимог яких під час роботи забезпечує безаварійні та безпечні умови праці;

В судове засіданні представником відділу освіти не надано доказів на підтвердження того, що у місці зберігання транспортних засобів, що належать установі, зберігання здійснюється із встановленням спеціальних підставок та упорів, наявна площадки для перевірки гальм; не надано доказів наявності у працівників нормативних актів , щодо охорони праці на транспорті, як то журнал отримання інструкцій, правил тощо.

Пунктами 8.2, 8.3 Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками визначено, що Журнал реєстрації операцій перевірки технічного стану КТЗ контрольно-пропускним пунктом, форму якого наведено в додатку 3 до цього Порядку, ведуть на КПП для занесення в нього інформації водія про небезпечні зміни і результати перевірки технічного стану КТЗ. Журнал перевірки укомплектованості і контролю за самовільним унесенням змін у конструкцію і комплектність КТЗ, форму якого наведено у додатку 4 до цього Порядку, веде ВТК чи уповноважений перевізником контрольний майстер (контролер).

П.6.1,7.1.,7.8 Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками визначено, що перевізник щокварталу складає графік перевірки технічного стану КТЗ, форму якого наведено в додатку 2 до цього Порядку. Цей графік узгоджують з датами виконання операцій технічного обслуговування і ремонту, які передбачено СТОІР автомобільного перевізника для кожного КТЗ. Перевізник забезпечує своєчасну розробку і затверджує технологічний процес систематичної перевірки на території свого підприємства укомплектованості і технічного стану кожного КТЗ, який необхідно щозміни допускати до руху, або замовляє відповідні послуги. Якщо технічне обслуговування і/чи ремонт КТЗ виконано за договором з надання відповідних послуг, перевізник у період дії гарантійних зобов`язань виконавця може не контролювати технічний стан тих складників, систем КТЗ, на які надано гарантії згідно з Правилами надання послуг з технічного обслуговування і ремонту автомобільних транспортних засобів

Суд критично ставиться до посилань відділу освіти на те, що установа не є автотранспортним підприємствам та відповідно немає власного КПП, в установі відсутні транспортні засоби у кількості 50 одиниць як передумова створення ВТК та ведення Журналу, оскільки, в роботі установи використовуються транспортні засоби, а отже на нього поширюються приписи нормативних актів у сфері охорони праці на автомобільному транспорті у межах здійснюваної діяльності.

Суд також зауважує, що наявність договорів на ремонт транспортних засобів та відповідно наявність гарантійного строку, не є підставою для відсутності графіку перевірки технічного стану колісних транспортних засобів, оскільки гарантійний строк є численою величиною, виражена в заданих одиницях, протягом яких діють зобов`язання, що не виключає обов`язку власника транспортного засобу проводити перевірку останнього після сплину такого терміну.

Щодо відсутності обов`язку складати порядок розміщення транспортних засобів у письмовому вигляді, як підстави скасування припису, суд зазначає, що такий порядок обумовлює в тому числі правила паркування, евакуації транспортних засобів, руху пішоходів на відповідній ділянці, а отже, має бути викладений у письмовій формі.

Враховуючи викладене вище, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог в частині скасування пунктів 1,3-6,9-10,12 припису від 13.04.2019 № 19-03-04-5409/0449-1670/1600.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно із частинами першою та другою ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням викладеного вище суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Відділу освіти Харківської РДА в частині скасування п.1,2,4-8 припису Головного управління Держпраці у Харківській області від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1617/5420; п.1-6, 9-11, 13-14, припису Головного управління Держпраці у Харківській області від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420; п.2,7,11 припису Головного управління Держпраці у Харківській області від 13.04.2019 № 19-03-04-5409/0449-1670/1600, в іншій частині вимог зустрічний позов задоволенню не підлягає.

Оскільки, судом встановлено, що на момент розгляду справи відсутні порушення, які створюють загрозу працівникам відповідача, як передумова застосування заходів реагування та задоволення позовних вимог Головного управління Держпраці у Харківській області в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом заборони виконання робіт, експлуатації засобів, відсторонення працівників від роботи.

Судові витрати підлягають розподілу в порядку, визначеному ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

вирішив

Адміністаритвний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (61002, м. Харків, вул.Алчевських, буд. 40, код ЄДРПОУ 39779919) до відділу освіти Харківської РДА (м.Південне, вул.Гагаріна, 82, код ЄДРПОУ 02146191) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: електрообладнання в орендуємих приміщеннях за адресою м. Харків, вул. Григоріївське шосе,52- кімната на цокольному поверсі - XVII, XVIII; на 2 поверсі -210-218,213, м.Харків, вул. Котляра,4- кімната на 1 поверсі 2-13, на мансарді -6-2,6-3,6-4,6-5,6-7,6-8,6-9,6-10,6-21,6-22; відсторонити від робіт водіїв транспортних засобів ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , спеціаліста ІІ категорії відділу централізованого господарського обслуговування закладів освіти відділу освіти Леонтьєва К.В. залишити без задоволення .

Адміністративний позов Відділу освіти Харківської РДА (м.Південне, вул.Гагаріна, 82, код ЄДРПОУ 02146191) до Головного управління Держпраці у Харківській області (61002, м. Харків, вул.Алчевських, буд. 40, код ЄДРПОУ 39779919) про скасування приписів задовольнити частково.

Скасувати п.1,2,4-8 припису Головного управління Держпраці у Харківській області від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1617/5420

Скасувати п.1-6, 9-11, 13-14, припису Головного управління Держпраці у Харківській області від 10.05.2019 № 19-03-04-5409/0449-1616/5420

Скасувати п.2,7,11 припису Головного управління Держпраці у Харківській області від 13.04.2019 № 19-03-04-5409/0449-1670/1600.

В іншій частині вимог зустрічний позов Відділу освіти Харківської РДА до Головного управління Держпраці у Харківській області про скасування приписів залишити без задоволення.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 КАС України

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

У повному обсязі рішення виготовлено 16.12.2019

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2019
Оприлюднено18.12.2019
Номер документу86379681
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/7863/19

Ухвала від 10.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 02.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Рішення від 02.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 02.10.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 19.09.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 22.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 14.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Постанова від 03.06.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Чванкін С. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні