Постанова
від 10.12.2019 по справі 240/4259/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 240/4259/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Єфіменко Ольга Володимирівна

Суддя-доповідач - Кузьменко Л.В.

10 грудня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Кузьменко Л.В.

суддів: Франовської К.С. Совгири Д. І. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Сербин І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року (рішення ухвалене суддею Єфіменко О.В. в м.Житомир, повний текст судового рішення складено 06 вересня 2019 року) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - лікувальний реабілітаційний центр Асклепій" до Головного управління ДФС у Житомирській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

В С Т А Н О В И В :

У березні 2019 Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково - лікувальний реабілітаційний центр Асклепій" звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у Житомирській області, у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №000435112 від 03.01.2019 про застосування штрафних санкцій у сумі 5560,77 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що основним видом діяльності підприємства є спеціалізована медична практика та згідно з п.п.197.1.5 п.197.1 ст.197 Податкового кодексу України тому позивач звільняється від оподаткування податком на додану вартість. Вказує, що на виконання вимог підпункту "б" п.198.5 ст.198 Податкового кодексу України позивачем складались зазначені в акті перевірки податкові накладні/розрахунки коригування, граничний термін реєстрації яких був порушений. Однак, у кожній із вказаних в акті перевірки податковій накладній чи розрахунку коригування у верхній лівій частині у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робилась помітка "X" та зазначався тип причини 09, що згідно із наказом Мінфіну України від 31.12.2015 №1307 "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної" означало, що така податкова накладна складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість. А згідно з п.120-1 ст.120-1 Податкового кодексу України не передбачено штрафів за порушення граничного строку для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Тобто, підприємством було дотримано дві умови звільнення від фінансових санкцій.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 27 серпня 22019 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - лікувальний реабілітаційний центр Асклепій" (вул. Вокзальна, 12, м. Житомир, 10001. РНОКПП/ЄДРПОУ: 36004607) до Головного управління ДФС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, м. Житомир, 10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 39459195) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задоволено.

Суд першої інстанції визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення №000435112 від 03.01.2019, винесене Головним управлінням ДФС у Житомирській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - лікувальний реабілітаційний центр Асклепій" про застосування штрафних санкцій у сумі 5560,77 грн.

Стягнув на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково - лікувальний реабілітаційний центр Асклепій" за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Житомирській області 1921,00 грн сплаченого судового збору.

Не погодившись з рішенням суду відповідач подав апеляційну скаргу в якій, покликається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, на невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення суду скасувати і постановити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

На обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що перевіркою встановлено порушення ТОВ "НЛРЦ "Асклепій" вимог п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме: порушено терміни реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до них, виписаних покупцям-платникам податку на додану вартість. Вважає, що винесене податкове повідомлення-рішення є законним та обґрунтованим та просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з огляду на таке.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 року (далі ПК України в редакції на день виникнення спірних правовідносин).

Стаття 67 Конституції України передбачає, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Так, відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України в редакції, чинній до 01.01.2017, Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

В свою чергу за приписами підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Судом встановлено, що Головним управлінням ДФС у Житомирській області на підставі п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20 Розділу 1, п.57.2 ст.57, Розділу ІІ, п.200.10 Розділу V Податкового кодексу України (зі змінами і доповненнями), у порядку п.п.75.1 п.75.1 ст.75, с.76 Глави 8 Розділу II ПК України проведено камеральну перевірку ТОВ НЛРЦ Асклепій за звітні періоди березень, квітень, травень, серпень, вересень, грудень 2017 року, січень, березень, серпень 2018 року.

За результатами проведення перевірки складено акт перевірки від 23.11.2018 за №10211/06-30-51-12/30355981 Про результати перевірки термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригувань до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ НЛРЦ Асклепій , за висновками якого встановлено, що ТОВ НЛРЦ Асклепій порушено граничні терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних: №2 від 31.03.2017 зареєстрована 18.04.2017, порушено 3 дні на суму 2783,26 грн; №1 від 31.03.2017, зареєстрована 18.04.2017, порушено 3 дні на суму 9589,87 грн; №3 від 30.04.2017, зареєстрована 16.05.2017, порушено 1 день, на суму 75,00 грн; №5 від 31.05.2017, зареєстрована 16.06.2017, порушено 1 день, на суму 16,67 грн; №4 від 31.05.2017, зареєстрована 16.06.2017, порушено 1 день, на суму 15,00 грн; №3 від 31.08.2017, зареєстрована 18.09.2017, порушено 3 дні, на суму 8867,83 грн; №1 від 30.09.2017, зареєстрована 17.10.2017, порушено 2 дні, на суму 2102,89 грн; №2 від 30.09.2017, зареєстрована 17.10.2017, порушено 2 дні, на суму 10887,54 грн; №3 від 31.12.2017, зареєстрована 16.01.2018, порушено 1 день, на суму 271,67 грн; №13 від 31.01.2018, зареєстрована 16.02.2018, порушено 1 день, на суму 83,33 грн; №28 від 31.03.2018, зареєстрована 17.04.2018, порушено 2 дні, на суму 11651,66 грн; №27 від 31.03.2018, зареєстрована 16.04.2018, порушено 1 день, на суму 2109,12 грн; №29 від 31.03.2018, зареєстрована 17.04.2018, порушено 2 дні, на суму 533,70 грн; №3 від 31.08.2018, зареєстрована 17.09.2018, порушено 2 дні, на суму 6620,13 грн (Том №1 а.с. 14).

На підставі вказаного акту перевірки відповідачем винесене податкове повідомлення-рішення від 03.01.2019 №0000435112 про застосування штрафних санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних на підставі пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України у сумі 5560,77 грн (Том №1 а.с. 16).

Не погоджуючись із вказаним податковим повідомленням-рішенням 16.01.2019 ТОВ НЛРЦ Асклепій подало до Державної фіскальної служби України скаргу №06 на податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Житомирській області від 03.01.2019 №0000435112 (Том №1 а.с. 12-13).

Рішенням Державної фіскальної служби України про результати розгляду скарги від 20.03.2019 №12939/6/99-99-11-06-01-25 (том №1 а.с. 10-11) залишено без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДФС у Житомирській області від 03.01.2019 №0000435112, а скаргу ТОВ НЛРЦ Асклепій - залишено без задоволення.

Не погодившись із податковим повідомленням-рішенням ТОВ НЛРЦ Асклепій звернулось до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги позивача, суд першої інстанції виходив з протиправності рішення відповідача.

Колегія судді погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на таке.

Згідно з підпунктом 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

За приписами п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до вимог п.201.10 ст.201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

У відповідності до п.120-1.1 ст.120-1 ПК України, порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів.

Колегія суддів звертає увагу, що у даній адміністративній справі спірним є наявність чи відсутність підстав для застосування до підприємства штрафу, передбаченого пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Відповідно до вимог п.198.5 ст.198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;

б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);

в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Наказом Мінфіну від 31.12.2015 №1307 затверджено форми податкової накладної та Порядок заповнення податкової накладної" (далі - Порядок №1307).

Пунктом 11 Порядку №1307 визначено, що у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 ПК України платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання/починають використовуватися:

1) в операціях, що не є об`єктом оподаткування;

2) в операціях, звільнених від оподаткування;

3) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;

4) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.

У разі складання зведеної податкової накладної у графі "Зведена податкова накладна" зазначається код ознаки:

1 - у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України;

2 - у разі нарахування податкових зобов`язань відповідно до пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України;

3 - у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 15 цього Порядку;

4 - у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 19 цього Порядку.

У зведених податкових накладних, у яких зазначено код ознаки 1 або 2, у графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначає власне найменування (П. І. Б.) у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)" проставляється умовний ІПН "600000000000", рядок "Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта" не заповнюється, а у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до пункту 8 цього Порядку (04 - Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання; 08 - Складена на постачання для операцій, які не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість; 09 - Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість; 13 - Складена у зв`язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності).

Системний аналіз статті 201, пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України та положень Порядку №1307 дає підстави для висновку, що порушення платником податку на додану вартість граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є підставою для застосування до такого платника штрафу за виключенням випадку порушення строку реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю) та складена на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою.

Отже, для звільнення від відповідальності, передбаченої пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, необхідна наявність двох обов`язкових складових: податкова накладна не повинна надаватись отримувачу (покупцю) та, водночас, повинна бути складена на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою).

Під час розгляду адміністративної справи представник позивача не заперечував, що пн/рк: №2 від 31.03.2017; №1 від 31.03.2017; №3 від 30.04.2017; №5 від 31.05.2017; №4 від 31.05.2017; №3 від 31.08.2017; №1 від 30.09.2017; №2 від 30.09.2017; №3 від 31.12.2017; №13 від 31.01.2018; №28 від 31.03.2018; №27 від 31.03.2018; №29 від 31.03.2018; №3 від 31.08.2018, зареєстровані з порушенням граничних термінів, однак зазначив, що вони не надавались отримувачу (покупцю), оскільки складені на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ.

Судами досліджено надані підприємством податкові накладні/розрахунки коригування податкових накладних щодо яких камеральною перевіркою встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН та встановлено, що графі "Отримувач (покупець)" платник податку зазначив ТОВ НЛРЦ Асклепій , у рядку "Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця) проставлено умовний ІПН "600000000000", а у верхній лівій частині зазначено тип причини "09" (Том №1 а.с. 18, 20-33)

Судами встановлено, що операції, відображені у пн/рк: №2 від 31.03.2017; №1 від 31.03.2017; №3 від 30.04.2017; №5 від 31.05.2017; №4 від 31.05.2017; №3 від 31.08.2017; №1 від 30.09.2017; №2 від 30.09.2017; №3 від 31.12.2017; №13 від 31.01.2018; №28 від 31.03.2018; №27 від 31.03.2018; №29 від 31.03.2018; №3 від 31.08.2018, звільнені від оподаткування.

Вказане підтверджується також наявними у справі копіями податкових декларацій з податку на додану вартість за спірні звітні періоди, які відповідач прийняв без застережень (т.1 а.с. 34-93).

Таким чином, правильними є висновки суду першої інстанції щодо того, що висновки камеральної перевірки, викладені в акті перевірки від 23.11.2018 за №10211/06-30-51-12/30355981 Про результати перевірки термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригувань до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними, оскільки для ТОВ Науково-лікувальний реабілітаційний центр Асклепій за спірними пн/рк відповідальність, передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України, не застосовується у зв`язку з наявністю двох обов`язкових складових: податкові накладні не надавались отримувачу (покупцю) та, водночас, були складені на постачання товарів/послуг для операцій, які звільнені від оподаткування.

Частинами першою та другою статті 77 КАС України, встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо того, що спірне податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Доводи апеляційної скарги не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанці порушено норми матеріального та процесуального права.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 27 серпня 2019 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом 30 днів, з урахуванням положень ст.329 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Постанова суду складена в повному обсязі 16 грудня 2019 року.

Головуючий Кузьменко Л.В. Судді Франовська К.С. Совгира Д. І.

Дата ухвалення рішення10.12.2019
Оприлюднено19.12.2019
Номер документу86387340
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/4259/19

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Ухвала від 16.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 10.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 10.12.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 22.10.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

Рішення від 27.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Єфіменко Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні