ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 грудня 2019 рокуСправа № 160/9949/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Голобутовського Р.З.
секретаря судового засідання Грунської Ю.О.
за участю:
представника позивача Івановського Ю.О.
представника відповідача Пономаренка О.О.
представника третьої особи Камишникової Ю.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Федерація Тенісу до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дніпровська міська рада, про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
ВСТАНОВИВ:
11.10.2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю Федерація Тенісу (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (далі - відповідач), в якій просить:
- визнати незаконним податкове повідомлення-рішення № 0013401404 від 07.05.2019 року та податкове повідомлення-рішення № 0013391404 від 07.05.2019 року;
- скасувати податкове повідомлення-рішення № 0013401404 від 07.05.2019 року та податкове повідомлення-рішення № 0013391404 від 07.05.2019 року.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що за результатами позапланової невиїзної перевірки від 06.03.2019 року відповідачем винесені податкові повідомлення-рішення № 0013401404 від 07.05.2019 року та № 0013391404 від 07.05.2019 року про донарахування грошового зобов`язання з орендної плати з юридичних осіб та нарахування штрафних санкцій за порушення пп.16.1.4, п. 16.1 ст. 16, п.286.1, п.286.2 ст. 286, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України. Позивач вважає безпідставним прийняття оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, оскільки рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 р. по справі №160/1644/19 визнано протиправним та скасовано наказ №461-п про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки, на підставі висновків якої і прийнято означені податкові повідомлення-рішення. У ході адміністративного оскарження Державною фіскальною службою при розгляді скарги свідомо проігноровано визнання незаконним наказу на перевірку. З урахуванням викладеного, просить скасувати оспорювані податкові повідомлення-рішення як протиправні.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 23.10.2019 року відкрито провадження у адміністративній справі; справу №160/9949/19 призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження.
11.11.2019 року відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити. В обґрунтування своєї позиції зазначив, що позивач як орендар земельної ділянки за діючим договором оренди є платником орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 1210100000:03:305:0139. Відповідачем 08.11.2018 року було сформовано та надіслано позивачу запит №67965/10/04-36-52-43 про надання пояснень та документального підтвердження даних, вказаних у податкових деклараціях з орендної плати за землю на 2017-2018 р. р. Листом від 27.12.2018 року позивачем було надіслано письмові пояснення та витяги з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки №03-07/070316/10 від 09.03.2016 року та №78/100518/03-17 від 14.05.2018 року. У зв`язку з ненаданням документального підтвердження на запит від 08.11.2018 року. та не подання розрахунку земельного податку за 2016 рік наказом №461-п від 24.01.2019 року було призначено документальну позапланову перевірку ТОВ Федерація Тенісу , у ході якої встановлено порушення п. п. 16.1.4 п. 16.1 ст.16, п. 286.1, п. 282.2 ст. 286, п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, а саме: не подання податкової звітності з орендної плати за 2016 рік, заниження річної суми орендної плати за 2017 рік на 1439782,45 грн., а також за січень-липень 2018 року на 762640,74 грн. При цьому, фахівцями ГУ ДФС у Дніпропетровській області використана чинна нормативно-грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:305:0139. Таким чином, оспорювані податкові повідомлення-рішення прийняті обґрунтовано та правомірно. Також, відповідач зауважив, що формальна невідповідність дій контролюючого органу вимогам ст.78 Податкового кодексу України сама по собі не є підставою для скасування прийнятих податкових повідомлень-рішень, про що зазначено у постанові Верховного Суду від 05.12.2018 року №803/1542/15. З урахуванням викладеного, відповідач вважає, що ГУ ДФС у Дніпропетровській області під час винесення оскаржуваних податкових повідомлень-рішень діяло у спосіб та у межах, визначених чинним законодавством України, просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.12.2019 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено Дніпровську міську раду.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги, просив задовольнити позовну заяву в повному обсязі, надав пояснення, аналогічні доводам, викладеним у позові.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовної заяви заперечував, з огляду на викладені у відзиві обставини.
Представник третьої особи надала письмові пояснення щодо позову, зазначивши, що позовні вимоги є безпідставними. Пояснила, що між Дніпропетровською міською радою та ТОВ Федерація Тенісу 04.04.2012 року укладено договір оренди, відповідно до умов якого ТОВ Федерація Тенісу отримало в оренду земельну ділянку площею 1,4875 га, кадастровий номер 1210100000:03:305:0139, для розміщення тенісних кортів, спортивно-оздоровчого комплексу з готелем та рестораном. Цільове призначення земельної ділянки - (УКЦВЗ) 07.02 - для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту), 03.08 - для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування. Зазначений договір укладено до 22.11.2013 року. 10.09.2013 року та 19.07.2018 року між Дніпровською міською радою та ТОВ Федерація Тенісу укладено додаткові угоди до договору оренди землі від 04.04.2012 року. Згідно з п. 13 договору розмір орендної плати переглядається щорічно, на початку кожного бюджетного року не пізніше 31 січня поточного року. При перегляді орендної плати аналізу підлягають нормативно грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням щорічного коефіцієнта індексації, цільове призначення та функціональне використання земельної ділянки. При цьому, згідно з п. п. 10.1 договору оренди земельної ділянки від 04.04.2012, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки проводиться без внесення змін та доповнень до даного договору. Згідно з витягом від 28.02.2018 №18/270218/03-07 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого відділом у м. Дніпро головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на замовлення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради по ТОВ Федерація Тенісу , з урахуванням індексації, передбаченої ст. 289 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, м. Дніпро, Жовтневий р-н, вул. Набережна Перемоги напроти будинків №32-38, площею 1,4875 га станом на 01.01.2016 року складає 56595255,96 грн. Відповідно рішень Дніпровської міської ради встановлено розмір ставки плати за користування земельними ділянками у розмірі 3%, а отже, річна сума орендної плати за землю за наведену земельну ділянку за 2016 рік повинна складати 1697857,68 грн., а сума, яка підлягає сплаті щомісячно - 141488,14 грн. З урахуванням індексації, передбаченої ст. 289 Податкового кодексу України, річна сума орендної плати за землю за 2017 рік для позивача має становити 1799729,14 грн., а за І півріччя 2018 року - 991785,63 грн. Відтак, позивачем занижено річну суму орендної плати за 2016 рік, 2017 рік та за І півріччя 2018 року. Також, представником третьої особи зазначено, що формальна невідповідність дій контролюючого органу вимогам ст. 78 Податкового кодексу України не є підставою для скасування прийнятого податкового повідомлення-рішення, про що викладено Верховним Судом у постанові від 05.12.2018 року у справі №803/1542/15.
Заслухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини справи.
Товариство з обмеженою відповідальністю Федерація Тенісу (ТОВ Федерація Тенісу ) зареєстровано 01.06.2006 року, про що вчинено запис в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про проведення державної реєстрації юридичною особи за кодом 34409108.
Наказом Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 24.01.2019 року №461-п призначено провести документальну позапланову невиїзну перевірку ТОВ Федерація Тенісу (код ЄДРПОУ 34409108) з 25.02.2019 року тривалістю 5 робочих днів.
У період з 25.02.2019 року по 01.03.2019 року на підставі повідомлення про перевірку №136 від 24.01.2019 р., згідно з пп.19-1.1. ст.19-1, ст.19, пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, ст.75, пп.78.1.1, пп.78.1.2, пп.78.1.4 п.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 Податкового кодексу України та наказу ГУ ДФС у Дніпропетровській області від 24.01.2019 р. №461-п, Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області проведена документальна позапланова невиїзна перевірка Товариства з обмеженою відповідальністю Федерація Тенісу (код ЄДРПОУ 34409108) з питань повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельну ділянку, що перебуває в користуванні ТОВ Федерація Тенісу на підставі укладеного договору оренди землі площею 1,4875 га (кадастровий номер - 1210100000:03:305:0139) за період з 23.11.2016 року по 19.07.2018 року.
За результатами проведеної перевірки складено акт №11302/04-36-14-04/34409108 від 06.03.2019 року.
За висновками акту №11302/04-36-14-04/34409108 від 06.03.2019 року за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки встановлено порушення:
- п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1, п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового Кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Соборного району, за період з 01.01.2016 року по 19.07.2018 року на суму 2411212,26 грн., у тому числі за період з 23.11.2016 року по 31.12.2016 року на суму 179218,3 грн., за період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року на суму 1439782,45 грн. та за період з 01.01.2018 року по 19.07.2018 року на суму 793428,63грн.
Виявлене порушення обґрунтоване в акті перевірки наступним.
Між Дніпровською міською радою та ТОВ Федерація Тенісу укладено наступний договір:
- (додаткова угода) договір оренди земельної ділянки від 19.07.2018 року, який поновлює договір оренди земельної ділянки від 04.04.2012 року №121010004000497, та тим самим продовжує термін на три роки, починаючи з 23.11.2016 року, згідно з яким ТОВ Федерація Тенісу відповідно до рішення міської ради 19.10.2011 №185/16, №103/20 від 25.01.2012 року та №158/23 від 19.07.2017 року прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,4875 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпро, Соборний район (Жовтневий р-н), вул. Набережна Перемоги напроти будинків №№32-38, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:03:305:0139. Цільове призначення земельної ділянки - (УКЦВЗ) 07.02 - для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту), 03.08 - для будівництва та обслуговування об`єктів туристичної інфраструктури та закладів громадського харчування.
Дніпровською міською радою прийнято рішення:
- №5/6 від 27.12.10 Про місцеві податки і збори на території міста ;
- №3/65 від 15.07.2015 року Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 №5/6 Про місцеві податки і збори на території міста ;
- №7/11 від 13.07.2016 року Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 №5/6 Про місцеві податки і збори на території міста ;
- №12/18 від 15.02.2017 року Про внесення змін до рішення міської ради від 27.12.10 №5 6 Про місцеві податки і збори на території міста встановлено розмір ставки орендної плати за землю у розмірі 3%;
- № 13/27 від 06.12.2017 року Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста встановлено розмір ставки орендної плати за землю у розмірі 3%.
Згідно з витягом від 28.02.2018 року №18/270218/03-07 із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого відділом у м. Дніпро головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на замовлення Департаменту економіки, фінансів та міського бюджету Дніпровської міської ради по ТОВ Федерація Тенісу (код за ЄДРПОУ 34409108) з урахуванням індексації, передбаченої ст.289 ПКУ, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, м. Дніпро, Жовтневий р-н, вул. Набережна Перемоги напроти будинків №32-38, площею 1,4875 га станом на 01.01.2016 року складає 56595255,96 грн. Відповідно рішень Дніпровської міської ради встановлено розмір ставки плати за користування земельними ділянками у розмірі 3%, а отже, річна сума орендної плати за землю за наведену земельну ділянку за 2016 рік повинна складати - 1697857,68 грн., сума яка підлягає до сплати що місячно становить - 141488,14 грн.
Підприємством не подано податкову звітність з орендної плати за 2016 рік.
Таким чином, з урахуванням індексації, передбаченої ст.289 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2017 року по м. Дніпро, Соборний район (Жовтневий р-н), вул. Набережна Перемоги напроти будинків №32-38, площею 1,4875 га складає 59990971,31 грн. Річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована ТОВ Федерація Тенісу (код за ЄДРПОУ 34409108.) у відповідності вимогам чинного законодавства України на 2017 рік складає 1799729,14 грн.
Підприємством задекларовано орендну плату за земельну ділянку за період з 01.01.2017 року по 31.12.2017 року на суму 359946,69 грн., а отже, підприємством занижено річну суму орендної плати за землю за 2017 рік на суму 1439782,45 грн.
Відповідно до листа від 11.01.2018 року №4129/5 Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру Про індексацію нормативної грошової оцінки земель коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2017 рік становить 1,0.
Таким чином, з урахуванням індексації, передбаченої ст. 289 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельної ділянки м. Дніпро, Соборний район (Жовтневий р-н) вул. Набережна Перемоги навпроти будинків №32-38, станом на 01.01.2018 року складає 59990971,32 грн.
Відповідно до рішень Дніпровської міської ради встановлено розмір ставки плати за користування земельними ділянками у розмірі 3%. Річна сума орендної плати за землю, яка повинна бути нарахована ТОВ Федерація Тенісу (код за ЄДРПОУ 34409108) у відповідності вимогам чинного законодавства України за період з 01.01.2018 по 19.07.2018 складає 991785,63 грн.
Підприємством задекларовано орендну плату за земельну ділянку за період з 01.01.2018 року по 19.07.2018 року на суму 229144,89 грн. (в розрахунку задекларованої суми податкових зобов`язань за вирахуванням 20-31 липня 2018 року), а отже, встановлено заниження орендної плати на суму 762640,74 грн.
Враховуючи вищевикладене, ТОВ Федерація Тенісу порушено п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1, п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового Кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження задекларованих показників плати за землю (орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2016 рік, 2017 рік та січень-липень 2018 року - за земельну ділянку площею 1,4875 га (кадастровий номер 1210100000:03:305:0139), розташовану за адресою: м. Дніпро, Соборний район (Жовтневий р-н), вул. Набережна Перемоги навпроти будинків №№32-38.
Не погодившись з висновками акту перевірки, ТОВ Федерація Тенісу звернулось до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області із запереченням.
07.05.2019 року на підставі акту перевірки від 06.03.2019 року №11302/04-36-14-04/34409108 Головним управлінням ДФС у Дніпропетровській області прийняті наступні податкове повідомлення-рішення:
- форми Р від 07.05.2019 року №0013391404, згідно з яким ТОВ Федерація Тенісу збільшено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на 2412429,38грн. - за податковими зобов`язаннями та 603107,35грн. - за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами);
- форми ПС від 07.05.2019 року №0013401404, згідно з яким ТОВ Федерація Тенісу нараховано штрафні санкції у розмірі 170грн. за порушення п.п.286.2 ст. 268 Податкового кодексу України.
Листом від 08.05.2019 року за вих.№3256/10/04-36-14-04 Головне управління ДФС у Дніпропетровській області повідомило про результати розгляду заперечень та зазначило, що 07.05.2019 року ГУ ДФС у Дніпропетровській області за відсутністю отриманих у встановлені ПКУ терміни заперечень, винесені податкові повідомлення-рішення №0013391404 та №0013401404 на акту перевірки від 06.03.2019 року №11302/04-36-14-04/34409108, які можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку.
Позивач оскаржив означені податкові повідомлення-рішення в адміністративному порядку.
За результатами розгляду скарги ТОВ Федерація Тенісу Державною фіскальною службою України листом від 22.08.2019 року №40390/6/99-99-11-06-01-25 залишив без змін податкові повідомлення-рішення від 07.05.2019 року №0013391404 та №0013401404, а скаргу без задоволення.
Не погодившись з наказом Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 24.01.2019 року №461-п про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Федерація Тенісу (код ЄДРПОУ 34409108), оскаржив його у судовому порядку (адміністративна справа №160/1644/19).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 року у справі №160/1644/19 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області №461-п про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Федерація Тенісу від 24.01.2019 року.
Вирішуючи спір, що виник між сторонами у цій справі, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Підпунктом 9.1.10. п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Справляння плати за землю здійснюється згідно з положеннями розділу ХIII Податкового кодексу України.
Згідно із ст. 269 Податкового кодексу України платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Відповідно до п.270.1 ст.270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є: земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь та земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України).
Згідно з п.286.2 ст.286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями.
За приписами п.288.2 ст.288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Згідно з п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
За приписами п.п.288.3-288.4 ст.288 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки;
не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Нормами п.п.271.1.1 п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.
Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Пунктом 289.1 ст.289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з п.289.3 ст.289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Аналіз наведених правових норм свідчить, що розмір орендної плати за землю має обчислюватись платником податків на підставі умов договору оренди і з дотриманням вимог Податкового кодексу України, який передбачає визначення орендної плати, виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, і величину цього коефіцієнту щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за певною формулою.
Перевірки щодо своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, у тому числі на запит правоохоронних органів, здійснюють лише контролюючі органи (п.41.4 ст. 41 Податкового кодексу України).
Види перевірок та підстави для їх проведення, визначені статтями 75, 78, 79 Податкового кодексу України.
Так, згідно із п.75.1 ст.75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пп.75.1.2 п.75.1 ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов`язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальною невиїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу.
За приписами п.78.4 ст.78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому до початку проведення зазначеної перевірки вручено у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки.
Положенням п.79.2 ст.79 Податкового кодексу України закріплено, що документальна позапланова невиїзна перевірка проводиться посадовими особами контролюючого органу виключно на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, та за умови вручення платнику податків (його представнику) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копії наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки та письмового повідомлення про дату початку та місце проведення такої перевірки.
Виконання умов цієї статті надає посадовим особам контролюючого органу право розпочати проведення документальної невиїзної перевірки.
Пунктом 86.1 ст.86 Податкового кодексу України передбачено, що результати перевірок (крім камеральних та електронних перевірок) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами контролюючого органу та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Відповідно до п.86.10 ст.86 Податкового кодексу України в акті перевірки зазначаються як факти заниження, так і факти завищення податкових зобов`язань платника.
Положеннями п.86.8 ст.86 Податкового кодексу України визначено, що податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
З аналізу наведених норм законодавства видно, що здійснення перевірки є необхідною передумовою для винесення податкових повідомлень-рішень у разі встановлення контролюючим органом порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється податковими органами, тому за відсутності проведеної перевірки як юридичного факту у контролюючого органу відсутня компетенція на винесення податкового повідомлення-рішення.
Така компетенція не виникає в силу самого лише факту вчинення платником податків податкового правопорушення. Для визначення контролюючим органом грошових зобов`язань платникові податків шляхом прийняття податкового повідомлення-рішення, у зв`язку з допущеними таким платником порушеннями необхідно дотриматися певних умов, а саме - спочатку провести податкову перевірку.
Таким чином, нормами Податкового кодексу України, з дотриманням балансу публічних і приватних інтересів, встановлені умови та порядок прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок. Лише їх дотримання може бути належною підставою наказу про проведення перевірки. Невиконання цих вимог призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 17 березня 2018 року (справа №1570/7146/12), від 24 жовтня 2018 року (справа №808/1746/15), 20 вересня 2019 року (справа №0340/1931/18).
Відповідно до ч. 5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норм права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду.
Отже, у випадку незаконності перевірки, прийнятий за її результатами акт індивідуальної дії підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
У ході судового розгляду справи встановлено, що підставою для прийняття оспорюваних у цій справі податкових повідомлень-рішень стали висновки акту перевірки №11302/04-36-14-04/34409108 від 06.03.2019 року, складеного за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Федерація Тенісу , проведеної на підставі наказу Головного управління ДФС у Дніпропетровській області №461-п від 24.01.2019 року.
Наказ на перевірку оскаржений позивачем у судовому порядку.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 року у справі №160/1644/19 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління ДФС у Дніпропетровській області №461-п про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Федерація Тенісу від 24.01.2019 року.
Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 25.06.2019 року повернуто апеляційну скаргу Головного управління ДФС на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 року у справі №160/1644/19.
Отже, рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.04.2019 року у справі №160/1644/19 набрало законної сили та є обов`язковим до виконання.
Враховуючи, що у відповідача не було законних підстав для проведення документальної позапланової невиїзної перевірки позивача, призначеної згідно з наказом від 24.01.2019 №461-п, що встановлено судовим рішенням у справі №160/1644/19, яке набрало законної сили, суд робить висновок про протиправність податкових повідомлень-рішень № 0013401404 від 07.05.2019 року та № 0013391404 від 07.05.2019 року, оскільки визнання незаконною документальної позапланової невиїзної перевірки, проведеної відповідачем, є безумовною підставою для визнання незаконними прийнятих за результатами такої перевірки податкових повідомлень-рішень.
Посилання відповідача на ту обставину, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті на підставі висновків акту перевірки від №11302/04-36-14-04/34409108 від 06.03.2019 року, а не наказу, суд вважає безпідставними. Оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті на підставі акту №11302/04-36-14-04/34409108 від 06.03.2019 року, складеного за результатами перевірки, проведеної на підставі наказу податкового органу від 24.01.2019 року №461-п, скасованого у судовому порядку.
Не враховуються судом і доводи відповідача щодо підстав винесення наказу та, власне, проведення перевірки. Суд зазначає, що предметом спору у цій справі є правомірність прийняття контролюючим органом податкових повідомлень-рішень № 0013401404 від 07.05.2019 року та № 0013391404 від 07.05.2019 року, а не наказу від 24.01.2019 року №461-п, протиправність якого вже встановлена судовим рішенням у справі №160/1644/19.
Посилання представника третьої особи у справі на постанову Верховного Суду від 05.12.2018 року у справі №803/1542/15 в якості обґрунтування своїх пояснень суд вважає недоречним.
Висновок Верховного Суду в означеній справі про те, що формальна невідповідність дій контролюючого органу вимогам ст. 78 Податкового кодексу України сама по собі не може бути підставою для скасування податкового повідомлення-рішення, сформований колегією суддів Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у зв`язку з тим, що наказ на перевірку був вручений після початку її проведення та за відсутності у контролюючого органу перешкод для прийняття наказу про призначення перевірки, що не є тотожним обставинам у цій справі.
Частиною 1 ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом змагальності сторін, диспозитивності та офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).
Частиною 4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Враховуючи викладене, суд вважає, що податкові повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Дніпропетровській області від 07.05.2019 року № 0013401404 та № 0013391404 прийняті відповідачем не на підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, та необґрунтовано, без урахування всіх обставин, що мають значення, для прийняття рішення, отже, не відповідають критеріям, визначеним п.п. 1-3 ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України.
Враховуючи викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.
Частиною 1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З огляду на викладене, сплачений позивачем судовий збір за подання позовної заяви до суду в сумі 19210 грн. підлягає стягненню з Головного управління ДФС у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.
Керуючись ст. ст. 2, 9, 72, 77, 78, 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Федерація Тенісу (вул. Павла Нірінберга, 1А, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 34409108) до Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17А, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 39394856), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Дніпровська міська рада (пр. Д.Яворницького, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 26510514) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Дніпропетровській області форми Р від 07.05.2019 року №0013391404.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Дніпропетровській області форми ПС від 07.05.2019 року №0013401404.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (вул. Сімферопольська, 17А, м. Дніпро, 49600, код ЄДРПОУ 39394856) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Федерація Тенісу (вул. Павла Нірінберга, 1А, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 34409108) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 19210 (дев`ятнадцять тисяч двісті десять) грн. відповідно до платіжного доручення від 11.10.2019 року №99.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне рішення складено 18 грудня 2019 року.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.12.2019 |
Оприлюднено | 20.12.2019 |
Номер документу | 86415828 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні