Рішення
від 16.12.2019 по справі 440/4550/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/4550/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 /далі - позивач, ОСОБА_1 / звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області /далі - відповідач, ГУ ПФУ в Полтавській області/ про:

- визнання протиправними дій Гребінківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області щодо відмови провести з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";

- зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області провести з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" /а.с.6-7/.

Позов обґрунтований тим, що листом Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області №П-35/04 від 31 травня 2019 року позивачу повідомлено, що рішення Конституційного Суду України № 1-р(ІІ)2019 від 25 квітня 2019 року не містить положень щодо порядку його виконання і тому з зазначеного питання за відповідними роз`ясненнями Пенсійний фонд України звернувся до Міністерства соціальної політики України, відповідь якого буде прийнята до уваги при нарахуванні пенсійних виплат. А відтак, відповідачем фактично вчинено дії щодо відмови у перерахунку пенсії, з якими позивач не погоджується з тих підстав, що Конституційним Судом України ухвалено рішення від 25 квітня 2019 року у справі №1-р(ІІ)/2019 щодо невідповідності Конституції України словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а тому він має право на проведення перерахунку його пенсії з 25 квітня 2019 року, обчисленої з п`ятикратного розміру заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2019 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с. 2-4/.

Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 21-22/ зазначив, що постановою Кабінету Міністрів України №543 від 26 червня 2019 року, що набрала чинності 01 липня 2019 року, внесено зміни до пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1210 від 23 листопада 2011 року, після чого органом пенсійного фонду проведено перерахунок пенсії позивача з 01 липня 2019 року відповідно до вимог статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Крім того, позивач із заявою встановленого зразка не звертався та відповідне рішення відповідачем не приймалося, а відтак права ОСОБА_1 не порушені.

Справу розглянуто судом у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 КАС України.

Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

ОСОБА_1 перебував на обліку в Гребінківському ОУПФУ Полтавської області та отримував пенсію по інвалідності в розмірі відшкодування фактичних збитків, призначену відповідно до статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" /а.с. 30-35/.

До Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області надійшла заява ОСОБА_1 (вх.№П-35/04 від 31 травня 2019 року) /а.с. 24-25/, в якій він просив здійснити перерахунок пенсії відповідно до вимог частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Листом Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області № П-35/04 від 31 травня 2019 року /а.с.26/ ОСОБА_1 повідомлено про те, що рішення Конституційного Суду України № 1-р(ІІ)2019 від 25 квітня 2019 року не містить положень щодо порядку його виконання і тому з зазначеного питання Пенсійний фонд України звернувся до Міністерства соціальної політики України, відповідь якого буде прийнята до уваги при нарахуванні пенсійних виплат.

З 01 липня 2019 року ОСОБА_1 проведено перерахунок пенсії по інвалідності на підставі частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та пункту 9-1 Порядку обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1210 від 23 листопада 2011 року, за результатами якого основний розмір його пенсії склав 8235,65 грн, що підтверджується протоколом Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області від 01 липня 2019 року /а.с. 35/.

Не погодившись з протиправними діями Гребінківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області щодо відмови провести з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", та вбачаючи наявність підстав для зобов`язання відповідача, як правонаступника Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області, провести з 25 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії, обчисленої з п`ятикратного розміру заробітної плати, встановленої законом на 01 січня відповідного року, відповідно до частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку встановленим обставинам та аргументам учасників справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Згідно з пунктом 6 частини першої статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Статтею 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" встановлено, що громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

Статтею 15 цього Закону передбачено, що умови, норми та порядок пенсійного забезпечення громадян, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, визначаються Законом Української РСР "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" або їм надається право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом.

Стаття 59 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" №796-XII від 28 лютого 1991 року /далі Закон №796-XII/ встановлює порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Частиною третьою зазначеної статті /у редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" №2148-VIII від 03 жовтня 2017 року/ було передбачено, що особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

25 квітня 2019 року Конституційним Судом України ухвалено рішення у справі №3-14/2019 (402/19, 1737/19) (№1-р(II)/2019), яким вирішено:

1) визнати таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), словосполучення "дійсної строкової", яке міститься у положеннях частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю;

2) словосполучення "дійсної строкової", що міститься в положеннях частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28 лютого 1991 року № 796-XII зі змінами, за якими визначення розміру відшкодування заподіяної внаслідок ліквідації аварії на Чорнобильській АЕС шкоди при обчисленні пенсії виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, поширюються лише на категорію військовослужбовців, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи під час проходження дійсної строкової служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення.

Відповідно до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Аналогічна за змістом норма міститься у статті 91 Закону України "Про Конституційний Суд України" від 13 липня 2017 року №2136-VIII.

Таким чином, з 25 квітня 2019 року норма частини третьої статті 59 Закону №796-XII застосовується у такій редакції: "Особам, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї під час проходження служби і внаслідок цього стали особами з інвалідністю, пенсія по інвалідності обчислюється відповідно до цього Закону або за бажанням таких осіб - з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року."

Наявною у матеріалах справи копією посвідчення учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році (категорія 1) серії НОМЕР_1 , виданого безстроково Полтавською обласною державною адміністрацією 23 травня 2019 року /а.с. 5/, підтверджується, що позивач є учасником ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Згідно з виписками до довідок МСЕК серії АБ №0015452 від 21 червня 2016 року /а.с. 31-32/ та серії АВ №0554050 від 21 червня 2016 року /а.с.33-34/ позивачу з 27 травня 2016 року встановлено другу групу інвалідності (70 % втрати працездатності) внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби по ЛНА на ЧАЕС.

Відповідно до довідки Галузевого державного архіву Міністерства оборони України №51/1/6468 від 06 травня 2000 року /а.с. 12/ ОСОБА_1 з 16 серпня 1986 року по 10 січня 1987 року приймав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у складі військової частини 35810.

Враховуючи викладене, з 25 квітня 2019 року позивач набув право на пенсію по інвалідності на підставі частини третьої статті 59 Закону № 796-XII як військовослужбовець (військовозобов`язаний), який брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та з огляду на це отримав інвалідність, а відтак Гребінківським ОУ ПФУ Полтавської області допущено протиправну бездіяльність щодо непроведення перерахунку пенсії позивача з 25 квітня 2019 року на підставі частини третьої статті 59 Закону №796-XII.

Гребінківським ОУ ПФУ Полтавської області проведено перерахунок пенсії позивача на підставі частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" лише з 01 липня 2019 року.

Таким чином, Гребінківським ОУ ПФУ Полтавської області допущено протиправну бездіяльність щодо непроведення перерахунку пенсії позивача, починаючи з 25 квітня 2019 року по 30 червня 2019 року (включно).

Щодо доводу відповідача про те, що позивач звернувся до управління із заявою про перерахунок пенсії невстановленого зразка, суд зазначає, що така підстава для відмови у перерахунку пенсії є формальною, оскільки зі змісту заяви вбачається, що вона містить всю необхідну для перерахунку інформацію та з огляду на відповідь управління неналежна форма заяви не була підставою для відмови.

Обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправною бездіяльності Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області щодо нездійснення, починаючи з 25 квітня 2019 року по 30 червня 2019 року, перерахунку та виплати пенсії по інвалідності ОСОБА_1 на підставі частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року.

Судом встановлено, що постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України" №628 від 22 серпня 2018 року реорганізовано деякі територіальні органи Пенсійного фонду України шляхом приєднання до окремих органів Пенсійного фонду України за переліком згідно з додатком.

Так, згідно з додатком до постанови Кабінету Міністрів України №628 від 22 серпня 2018 року Гребінківське об`єднане управління Пенсійного фонду України реорганізується шляхом приєднання до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, яке є його правонаступником.

Відповідно до загальнодоступних відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 30 серпня 2019 року здійснена державна реєстрація припинення юридичної особи - Гребінківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області (ідентифікаційний код 41247253, місцезнаходження: пров. Євгена Гребінки, буд. 13, м. Гребінка, Гребінківський район, Полтавська область, 37400) /запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи № 15621120003000587/.

Таким чином, на момент розгляду справи Гребінківське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області припинено та його правонаступником є Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області.

За таких обставин суд вважає за можливе задовольнити відповідну вимогу позивача та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, як правонаступника Гребінківського ОУ ПФУ Полтавської області, здійснити перерахунок та виплату пенсії по інвалідності ОСОБА_1 на підставі частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, починаючи з 25 квітня 2019 року по 30 червня 2019 року (включно), з урахуванням раніше виплачених сум.

Отже, позов належить задовольнити частково.

Беручи до уваги те, що позивач звільнений від сплати судового збору, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, буд. 66, м. Полтава, Полтавська область, 36029, ідентифікаційний код 13967927) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Гребінківського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області (пров. Євгена Гребінки, буд. 13, м. Гребінка, Гребінківський район, Полтавська область, 37400, ідентифікаційний код 41247253) щодо нездійснення перерахунку та виплати пенсії по інвалідності ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до вимог частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з 25 квітня 2019 року по 30 червня 2019 року (включно).

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, буд. 66, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код 13967927) здійснити перерахунок та виплату пенсії по інвалідності ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ) виходячи з п`ятикратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня відповідного року, відповідно до вимог частини третьої статті 59 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи", починаючи з 25 квітня 2019 року по 30 червня 2019 року (включно), з урахуванням раніше виплачених сум.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги у порядку, встановленому статтею 297 з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Н.І. Слободянюк

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2019
Оприлюднено14.09.2022
Номер документу86417272
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —440/4550/19

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Рішення від 16.12.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.І. Слободянюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні